Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hansob

#1
TEST TEST TEST / Test
lørdag 18. mars 2023, klokken 16:33
Test
#2
For Opel Ampera-e / GM Bolt er det mulig å hente ut ganske mye data via OBD2. Her er et eksempel fra min bil:

For mer info se Google regneark http://bit.ly/ChevyBoltPIDs
#3
ID.3 / Sv: Reservasjon I.D.
onsdag 08. mai 2019, klokken 21:44
Fikk bestilt nå på andre forsøk. Kontoen har blitt belastet to ganger men jeg regner med at det ordner seg. Fikk kønummer 623
#5
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Resette bilen
søndag 17. juni 2018, klokken 23:19
Jeg fikk ikke start på bilen i dag fordi den ikke kjente igjen nøkkelen. Etter noen forsøk så jeg på displayet at jeg skulle legge nøkkelen på en egen plass ved armlenet. Etter atter noen forsøk fant jeg ut at denne plassen var i det nederste rommet under armlenet. Jeg fikk da start på bilen men fikk ikke satt den i gir fordi den påstod at det var feil på rattlåsen. Jeg ante da at det antagelig var noe som hadde hengt seg opp og fant ut at jeg ville prøve en hard reset. Jeg har vært borte i noe tilsvarende før på Leaf-en og har en 10mm fastnøkkel liggende for å kunne koble fra 12v på batteriet. Jeg fikk da satt bilen i gir og den fungerte normalt. Det var på høy tid for dette skjedde selvfølgelig i det jeg skulle kjøre av fergen i Moss. Det var bare sekunder om å gjøre på at jeg måtte bli med en ekstra tur over fjorden...
#6
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Pris for service?
mandag 04. juni 2018, klokken 23:11
Det er jo litt merkelig at Ampera-e trenger så mye mer service enn Bolt. Det er minimalt som skal gjøres med denne.
https://insideevs.com/chevrolet-bolt-requires-almost-no-maintenance-for-first-150000-miles/

Bremseservice kan nok være lurt under norske forhold, men det er kanskje ikke nødvendig mer enn hvert annet år. Dette er avhengig av kjøreforhold selvsagt. Jeg smurte opp bremsene selv på Leaf etter tre år. Da var det på høy tid, de innerste klossene bak satt temmelig fast.

Nå har faktisk Ampera rustfrie bremseskiver, eller rettere sagt skiver som er behandlet med en metode som skal gjøre dem rustfrie inntil 60 - 120 000 km. Jeg vet ikke om de har gjort noe med kaliper og klosser, hvis ikke er det fortsatt nødvendig å smøre dem opp.
http://media.gm.com/media/us/en/gm/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2011/Nov/1130_fnc.html
#7
TEST TEST TEST / Test
mandag 04. juni 2018, klokken 22:16
test
#8
Jeg har nå brutt kontrakten og annonsen er ikke lenger aktuell.


Jeg har bestilt to elbiler og må selge den ene.
Alternativt kan jeg bryte kontrakten mot et lite gebyr.
Jeg får Leafen allerede til mandag så jeg må bestemme meg om å hente ut bilen eller bryte kontrakten i løpet av helgen.
Bilen er sort og er en Launch Edition med LED lys. Så vidt jeg har forstått er utstyret på denne det samme som en Tekna modell bortsett fra at den ikke har delskinn eller Bose anlegg.
Dette er en norsk bil kjøpt hos merkeforhandler i Østfold.
Jeg har ikke bestilt denne bilen for å prøve å tjene penger på den så jeg selger den eventuelt til en gunstig pris.
Ta kontakt i løpet av helgen hvis det er interesse.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Bytte termostat på batterivarmeren?
søndag 13. mai 2018, klokken 18:55
Jeg har skrevet ett innlegg om dette tidligere hvor det også er en link til servicebok for batteriet. Der finnes det komplett beskrivelse av batteriet med flere skjemaer og tegninger.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26164.msg446076#msg446076
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: AC vs HEAT?
torsdag 19. april 2018, klokken 20:34
AC er kjøling og Heat er varme. Hvis den lyser på Heat går AC-en motsatt vei og fungerer som varmepumpe i tillegg til et varmeelement.
Hvis man trykker på defrost knappen, vil både Heat og AC lyse. Da går AC-en med kjøling for å fjerne fuktighet og dugg samtidig som varmeelementet gir varme.
Hvis man har Leafspy kan man følge med på hvor mange watt både AC og varmeelementet bruker.
#11
LeafSpy / Sv: OBD2-leser til Leafspy
søndag 25. mars 2018, klokken 13:38
Denne fra Aliexpress fungerer også. Jeg har testet single PCB versjonen. Det ser ut som det avgjørende for at en dongle skal fungere med Leafspy er at den har en PIC18F25K80 brikke.
https://www.aliexpress.com/item/Newly-White-Super-mini-ELM327-Bluetooth-Smart-Car-Diagnostic-Interface-ELM-327-Wireless-Scan-Tool/1661626480.html
#12
TEST TEST TEST / Test igjen
søndag 25. mars 2018, klokken 13:29
#14
TEST TEST TEST / Test igjen
mandag 12. februar 2018, klokken 20:59
bla bla
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Betaling ved kjøp/salg av bil
mandag 12. februar 2018, klokken 20:54
I Skandiabanken kan man krysse av for "Belast umiddelbart". Det som skjer da er:

"Betalingen blir trukket fra kontoen din med en gang. Du kan ikke endre eller slette den. Mottaker får pengene på sin konto ved neste betalingsoppgjør. Kvitteringen finner du med en gang i Utførte betalinger."

Altså ikke ekte straksbetaling, men gjør vel nytten ved bilsalg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA