Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Freddan

#1
Hei.
Jeg var og sjekket ut ny hurtigladestasjon ved E6, Moss i går. Der er det en chademolader og lader med type 2 kalbel. Type2 laderen var merket med 43kVA (avrundes til 40 kW for enkelhets skyld). Jeg hadde ikke kort fra ishavskraft og fikk ikke testet laderen. Betalingsterminal er ikke på plass enda, så funker kun med kort fra ishavskraft.

Spørsmål:
Dersom laderen er på 40kW, kan man lade med 40 kw effekt i praksis, eller vil effekten begrenses av hvilken lader du har installert (11 / 22kW) ?
#2
Motvind har stor innvirkning: Det skal ikke mye motvind til før forbruket hopper noen streker dersom du kjører over 90. Blåser det 8 sekundmeter imot tilsvarer det å øke farten med 25-30 km/t.

Sitat fra: trygvelo på torsdag 24. april 2014, klokken 14:40
Noen ganger syns jeg bilen bruker ALT for mye. I morgen tidlig f.eks. 3 grader, sol og tørt, tilnærmet vindstille, kanskje en ørliten medvind. 19 grader i kupe, ikke rangemode. Batteriet var godt og varmt etter lading og forvarming, det samme var egentlig kupéen.

Kom ut på motorveien som vanlig, cc i 105 km/t. Klarte ikke å komme under 250Wh/km. Lå rundt 260 Wh/km. Vanligvis ligger jeg på 220 Wh/km på denne strekningen. På en lang slette prøvde jeg for moro skyld å slå av klimaanlegget, forbruket hoppet fra litt over 20kW til litt under, la oss si fra 22 til 18. Selv om bilen var god og varm etter 30+ minutter kjøring.

Kan virke som jeg er avhengig av range mode for at ikke forbruket skal bli i overkant høyt...

Noen som opplever det samme?

For moro skyld sjekket jeg momentanforbruket da jeg stod stille ved destinasjonen. Lå og vippet på mellom 2-4kW slik det så ut i displayet. Slo først av AC, ingen endring, slo deretter ned viften fra 5 til 1 og forbruket forsvant nesten helt.
#3
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
mandag 28. april 2014, klokken 15:20
Hei Krister!
Jeg hadde egentlig bestilt disse i 19" til min TMS. Fordi han var utsolgt for 19" Hakka 2 da jeg skulle få de på bilen ble ordren kansellert.

Uansett:
Ifølge leverandøren kommer Zondafelgen med to ulike innpress. Jeg kan ikke noe om dette, men det er sikkert verd å sjekke om din leverandør har bestilt riktig type til deg.

Sitat fra: krister461 på tirsdag 08. april 2014, klokken 17:50
Mange takk for svar!

Om jeg leser rett på felgene så er innpress 45. Burde ikke det vært ok?

Mutterne er 34mm, så der vil det nok hjelpe med f.eks. de fra Martins. Da mangler egentlig bare noen senterkopper som går nok ut til at det er plass til bolten i midten.  :-\
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjører damer Tesla?
torsdag 10. april 2014, klokken 11:44
Latterlig tåpelig tråd dette her. Selvfølgelig kjører damer TMS. Kona kjører med teslagliset :)  Tenk på at Tesla er en stor, tung og sikker bil; setter du dama di høyere enn deg selv burde hun kjøre TMS.

#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: FW 5.9
torsdag 10. april 2014, klokken 11:39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. april 2014, klokken 11:26
Sitat fra: Freddan på torsdag 10. april 2014, klokken 11:22

Jeg antar at den laster ned via 3G fordi den vil overføre høyest mulig musikkvalitet via blutooth som har begrensninger i båndbredde.

Det der ga fryktelig lite mening. Tror du overføring av albumart vil redusere streamingbåndbredden på bluetooth?

Det reuserer streamingbåndbredden betraktelig. Et coverartbilde tar fort over 1 MB plass. ("Normal" str 1600x1600, 300dpi)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: FW 5.9
torsdag 10. april 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Schumilight på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:20
Sitat fra: tho på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:05
Henter den ikke album art fra mappene dine hvis du spiller av fra en usb minnepenn e.l.? Jeg kan skjønne at det ikke fungerer over blåtann.

Jo, det skal funke over blåtann hvis du integrerer albumbildene i mp3-fila(et program som heter mp3tag), men bilen overkjører altså dette. Jeg har nettopp kjøpt en 32GB minnepenn som er liten nok til å ikke stikke for mye ut i en av de to usb-inngangene i bilen, så jeg skal selvfølgelig teste, men jeg har lest på diverse forumer at det ikke hjelper. Så det er en del folk som etterlyser dette. Er det så stor jobb å få mediaspilleren litt mer "ordentlig"?

Jeg antar at den laster ned via 3G fordi den vil overføre høyest mulig musikkvalitet via blutooth som har begrensninger i båndbredde. I en minnepenn er jeg derimot enig i at det ikke er noen grunn til å laste slik info fra 3G.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: ladelampen lyser hele tiden?
torsdag 10. april 2014, klokken 10:06
Sitat fra: Sense på torsdag 10. april 2014, klokken 09:53
At ladeporten ikke åpner seg fra kabelen er et kjendt problem og en gjenganger hos Tesla.
Jeg har allerede byttet 2 kabler. Håper de jobber for å produsere noen som er mer pålitelige.

Har ingenting med dobbeltklikk å gjøre.

Min knapp på UMC'en er veldig treg. Bilen må være ulåst for at den skal virke og den funker best når jeg holder den inne 2-3 sekunder og åpner seg oftest idet jeg slipper knappen.
#8
Model S 2013 - 2022 / App for gromlyd til android
tirsdag 08. april 2014, klokken 11:44
Noen flinke programmerere som vil lage en app der telefonen spiller en fet motorlyd med turtall utifra fartsendring registrert på mobilens GPS.

Jeg ønsker meg Hayabusalyd og Shelby GT500 lyd på appen.
#9
Lading av Tesla / Sv: UMC og feilmeldinger
tirsdag 08. april 2014, klokken 11:38
Nå er min knapp også temmelig træg. Krever mange trykk for å åpne port.
#10
Her er det mye teoretiske tilnærminger. Siden jeg ikke er så sterk på Ohms lov velger jeg den praktiske tilnærmingen. Å gjøre teoretiske tilnærminger der man ser bort ifra begrensinger i batteri, omformer og motor blir ganske irrelevant ettersom dette er sakens kjerne.

Motorstyringen er garantert programmert til å beskytte svakeste ledd i kretsen mot varmegang ved økte strømmer pga lavere SOC. Å diskutere om P85 eller S85 vil ha størst tap blir derfor ganske meningsløst uten å kjenne svakeste ledd i kretsen og motorstyringen i detalj.

Jeg henger meg på alle som venter i spenning på Autofils vurdering. Jeg antar vinklingen blir om kundene får levert etter spesifikasjoner og hvor mye ekstra moro man egentlig får ved å velge P85...

Bjørns spørsmål er ganske spennende. Hvordan påvirker hard akselerasjon batterilevetiden?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: FW 5.9
tirsdag 08. april 2014, klokken 10:07
Sitat fra: Dix Hallpike på mandag 07. april 2014, klokken 19:25
Ser ut til at update går ut til alle og enhver nå. Fikk akkurat melding om update jeg også. Over 3G, ingen kontakt, ingen problemer meldt.

+1
#12

Jeg tror SOC kan ha ganske mye å si. Jeg synes P85 opplever stor forskjell (umålt) ved 100% og 30% batteri.

Teoretisk har jeg en forenklet tilmærming, men kanskje noen med høyere kompetanse kan bekrefte påstanden:

En likestrømsmotor regulerer pådrag etter spenning. Får du et spenningsfall på 0,1 V på alle 3,7 V battericellene vil dette gi et mye høyere spenningsfall i høyspenningskretsen.
#13
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
fredag 04. april 2014, klokken 16:46
Jeg er enig i at felgene bøy ha vektbelastning over Teslas angitte grense. Vekten de tåler bør uansett være høyest mulig da påkjenningene for en felg er mye høyere når du treffer en ujevnhet i fart. Derfor er det også tilnærmet umulig å reklamere på ødelagt felg dersom du ikke handler hos en dønn seriøs aktør.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: FW 5.9
fredag 04. april 2014, klokken 16:34
Snakket med Servicetelefonen i går angående front parksensor i revers. Det er registrert som et ønske hos teknisk.  Jeg spurte om når 5.9 kommer. Hun sa den kommer til alle "VELDIG snart nå". Hun la trykk på veldig. Jeg spurte hva veldig snart betyr. Det visste hun ikke. Jeg spurte videre om veldig snart betyr en uke eller et halvt år, og da svarte hun "i alle fall innen 2 mnd."
#15


Hvordan er det med angivelse av fart på denne her? Man kan angi en fart og det er vel da snittfart på hele strekningen, men hvordan blir det hvis f.eks. deler av strekningen ligger man i 100 så deler av strekningen i 60, blir da 80 i snitt realistisk?

Spørsmålet er altså om man "får tilbake" det ekstra man mistet i power ved å ligge over 80 når man senere ligger under 80?
[/quote]
[/quote]

Ingen grunn til å være vantro, du svarer bare på feil spørsmål.

Jeg snakker ikke om bilens egenskaper, jeg spør om realismen i jurassictest websiden. Der kan man bare angi en hastighet. Dette blir da en antatt snittfart for hele strekningen. Hva hvis jeg da kjører fortere enn snittfarten en del av strekningen, og saktere enn snittfarten en annen del av strekningen, hvor riktig greier jurassictest websiden å beregne mitt forbruk da?
[/quote]

Brukervennlighet er viktig med et slikt webverktøy, og denne er lett å bruke og gir en god tilnærming. Ikke gjør det så avansert!!

I forhold til hastighet kan du jo lage et excelark og dele opp alle fartsgrensestrekningene. Da fpr du det så avansert du vil.

Forøvrig beregner Jurassictest kun regen kun i nedoverbakke, og ikke når du bremser eller slipper gassen. Jeg antar det er derfor reelt forbruk er litt lavere målt mot testen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA