Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hgs

#1
Elbiler i media / Sv: VW med eget ladenettverk.
torsdag 25. mars 2021, klokken 17:40
Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. mars 2021, klokken 15:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 25. mars 2021, klokken 13:40
Feil. Om prisen er høy, men laderen likevel er tilgjengelig, vil man kunne bruke denne om det virkelig kniper på. Det kan man ikke dersom en lader er låst til bare en enkelt produsents biler. Ergo har det IKKE samme konsekvens.
Jada, men dette har ikke vært hovedargumentet på det, og er bare ett tulleargument. Det er veldig få steder nå man kun kommer frem ved hjelp av Tesla SuC. Hovedargumentet i kampanjen hELgenen har hatt mot Tesla er at det gir "fryktelig dårlig ressursutnyttelse". Det vil det ikke være spesiellt stor forskjell på om man man er utestengt grunnet pris eller feil bil.

Jeg tror det er bedre jeg snakker for meg selv og begrunner egne argument istedenfor at andre skal koke suppe på dette og spy ut alskens konspirasjonsteorier.
Jeg mener helt klart at det ville være til det beste om både VW og Tesla begge hadde åpne nettverk slik at alle biler - uavhengig av produsent, kunne lade der. Dersom man ønsker å prioritere egne biler så er prismekanismer en helt ok måte å håndtere dette på. Formålet er at alle som eier elbil skal kunne klare på forflytte seg fra A til B og benytte de laderne som finnes uavhengig av produsent. Dersom vi har en form for elbil segrering tror jeg dette bare til ulempe for alle parter.

Jeg skjønner ikke hvordan dette er til ulempe for alle parter. Bra for VW og Teslaeiere som via bilkjøpet har betalt for å slippe kø - og bra for alle andre som trenger å bruke åpne ladere at kapasiteten på disse i praksis går opp uten at utbygger trenger å investere en krone. Etter å ha kjørt over 250000 kilometer i Tesla har vi enda ikke behøvd å bruke en annen CCS eller Chademolader - kun Type 2 en sjelden gang når vi likevel må stå lenge. Den plassen har vi da tatt i et nettverk med nok kapasitet, og dermed sluppet andre til i et nettverk som dessverre foreløpig har for lite kapasitet.
#2
Elbiler i media / Sv: VW med eget ladenettverk.
onsdag 24. mars 2021, klokken 11:57
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 24. mars 2021, klokken 07:33
Ikke bra spør du meg !

Store aktører kan fort skvise bort resten og har vi noen garati for at de vil operer akkurat som Tesla ?

Ta Liertoppen kjøpesenter der Tesla har tatt nesten all tilgjengelig plass for lading mens BKK et skviset ut til en liten plass bak der man nesten må være lommekjent for å finne de. Om VW og Porsche skal ha sine plasser og finnes det ikke mer plass til andre.

Litt av en vridning...det er da seriøst ikke noen som kan mene at det er mangel på areal som er årsaken til at utbyggingen av hurtigladere i Norge går så tregt. Operatørene av disse laderne har somlet så til de grader over så mange år, og gjort situasjonen uholdbar for de som ønsker seg en annen elbil en Tesla OG kunne bruke det som om det var en fossilbil. Skjønner godt at bilprodusentene tar tak selv.
#3
Elbiler i media / VW med eget ladenettverk.
søndag 21. mars 2021, klokken 21:40
#4
Elbiler i media / Sv: Porsche med eget ladenettverk?
torsdag 18. mars 2021, klokken 22:09
Supert! Porsche hadde selvfølgelig ikke gjort dette om det allerede fantes et brukbart ladenettverk. Får de til noe ala Tesla selger de garantert flere biler.
#5
Helt greit etter mitt syn. Likevel sitter jeg med en liten tvil om hvorvidt dette er nødvendig med den utskiftningstakten bilparken har nå uansett. Hadde 75% av nybilsalget vært fossilt hadde nok effekten vært en annen, men nå framstår det som litt vel mye markeringsbehov uten at det nødvendigvis gir så stor effekt. Ytterligere styrking/forlenging av elbilfordeler vs fossil hadde antakelig hatt samme virkning og vært mindre konfliktskapende.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klimaeffekten av en ebil
mandag 08. februar 2021, klokken 21:48
Sitat fra: Stranda på mandag 08. februar 2021, klokken 08:54
Sitat fra: hgs på fredag 05. februar 2021, klokken 00:02
Denne er ganske nær det du etterlyser:
https://forskning.no/klima-naturvitenskap-statistikk/ny-studie-9999-prosent-sikkert-at-global-oppvarming-er-menneskeskapt/1299742
Dette er jo et godt eksempel på problemet. Artikkelen sier at "noen har regnet ut noe". Men du får ikke se en syntese av selve regnestykket der. Artikkelen inneholder ingen resonnementer det er mulig å følge. Det er bare en henvisning til autoriteter og en påstand om noe som er regnet ut.

Så igjen: Formidlingen av klimavitenskap har store mangler. Det hele gjøres til et spørsmål om tro, og hvilke autoriteter du har, eller ikke har, tillit til. Da er det vanskelig å få med seg hele folket.

Nature er jo et av verdens aller mest annerkjente naturvitenskapelige tidsskrift, og det er svært høy akademisk standard på det som blir publisert her. Artikler i media MÅ nødvendigvis bli (svært) forenklede versjoner av det som publiseres. Det er haugevis med referanser til hvem som har skrevet artiklene hvis du går inn og leser. Det er ikke 'noen som har regnet ut noe' og skrevet litt anonymt om regnestykket sitt i vanlig ukeblad.  Hva stoler du på hvis du ikke stoler på forskning som så til de grader blir ettergått og kritisert om noen finner svakheter. Hva er bedre?   
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klimaeffekten av en ebil
fredag 05. februar 2021, klokken 00:02
Sitat fra: Stranda på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:14
Sitat fra: automat på onsdag 03. februar 2021, klokken 19:43
Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 03. februar 2021, klokken 12:50

Motpolene derimot til disse står i veldig sterk kontrast til den såkalte/innbildte konsensus, men siden disse sjelden inntas i media er det dannet grupperinger, organisasjoner, som har vært tema her inne flere ganger.
Det være seg de over 30.000 underskriftene (A:Petitionproject, B:Richard Lindzen-gruppa med 500 og f.eks. norske Klimarealistene).


Har noen av disse 30.000 publisert fagfellevurdert forskning om klima?
Nå hadde jeg ikke tenkt at denne tråden skulle handle om klima som sådan, men om sammenhengene mellom et felles europeisk kraftmarked, og et økende strømforbruk i Norge pga blant annet vekst i elbillading.

Når det er sagt, så synes jeg dette kravet om å henvise til fagfellevurdert forskning er på grensen til hersketeknisk. Jeg tror ikke du heller vil være i stand til å legge frem en fagfellevurdert forskningsartikkel som dokumenterer en kausal sammenheng mellom menneskelige CO2-utslipp og global oppvarming. Dersom du er i stand til det, så ville det være bedre å bare gjøre det, enn å stille hersketekniske spørsmål. Du vil effektivt legge debatten død med en lenke til en sånn artikkel.

Denne er ganske nær det du etterlyser:
https://forskning.no/klima-naturvitenskap-statistikk/ny-studie-9999-prosent-sikkert-at-global-oppvarming-er-menneskeskapt/1299742

Men det er uansett ikke noe stort poeng. Du vil antakelig  ikke finne noen rapport som 'beviser' det du forventer. Som all naturvitenskapelig forskning er også klimaforskning bygd opp rundt hypoteser som stadig blir testet og utfordret. Mengden forskning som støtter opp under hypotesen om at utslipp av klimagasser bidrar til global oppvarming er overveldende, og bevisbyrden for at dette ikke stemmer ligger hos de som nekter å innse realitetene - som tviholdt på sneipen og kjøleskapet med freon lenge etter at det var bevist utover enhver rimelig tvil at det var skadelig å røyke og at freon brøt ned ozonlaget.

Uansett er skiftet her, og det å påberope seg rett til å fortsette å slippe ut klimagasser pga 'mangel på bevis' ser heldigvis nå ut til å være en tapt sak.
#8
Model 3 / Sv: Overgang fra Model S til Model 3
fredag 20. november 2020, klokken 21:53
Vi gikk fra 2014 S til 2019 3. Savner bagasjeplassen(et par ganger i året) og luftgjæringen, men ellers synes jeg 3'ern passer  oss bedre. Lengre rekkevidde, raskere lading og lavere pris og driftsutgifter veier opp, og skiboks løser plassproblemet de få gangene man behøver. Bilen har vært så godt som feilfri etter 70 kkm, og det var definitivt ikke S'en. Blir nok Y etterhvert, men 3 duger likevel fint som familiebil til 4.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Droppe Tesla om Trump blir president
tirsdag 06. oktober 2020, klokken 11:44
Prøv heller å tenke at du kjøper en bil fra California, som er i opposisjon til det meste av det Trump står for.
#10
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:46
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:10
Staten betaler aldri noe. Er bare en talemåte.
Vi er alle en del av Staten. Ja. Ladenett for elbil må bygges ut. Aldri ment noe annet. Diskusjonen går på om de som er bygd ut og de som skal bygges skal være tilgjengelig for alle..Anbefaler folk kikke på Teslabjørn sin roadtrip fra polarsirkelen og hjem. Her stopper han og lader ved siden av en SuC og forklarer at den ene av to 50 kw laderene som er der er fjernet fordi den er lite brukt.
Hadde Tesla åpnet sin SuC så hadde vel aldri den siste der vært der heller?. Her har noen andre altså overinvestert i ladenettverk og måtte gå til det skritt å fjerne en lader. Slik bør det ikke være!

Klart den er lite brukt! Mest sannsynlig er den dyr, upålitelig og utsatt for kø, og folk liker ikke å utsette seg for slikt. Derfor har mange uten Tesla en fossilbil i tilllegg til langturer. Som innlegg 156 her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51869.150
#11
https://www.nrk.no/norge/jernbaneutbygging-kan-tape-for-utslippsfrie-biler-1.15170591

Dette er ganske interessante tanker. For ti år siden ville jeg selv dømt slikt nord og ned og sagt sats på jernbanen. Når man ser på utviklingen i kostnader for jernbanebygging parallellt med veier man likevel må ha og at utviklingen raskt beveger seg mot en utslippsfri og (etterhvert) selvkjørende bilpark synes jeg det er bra at dette ses på med nye øyne.
#12
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
fredag 18. september 2020, klokken 00:42
Dette får knapt noen praktiske konsekvenser uansett siden det er snakk om 1 stolpe pr lokasjon. Videre har lignende lover vært forsøkt før i EU, bla i Tyskland for noen år tilbake der alle nye offentlige ladere måtte være tilgjengelige for alle biler. Et gjerde med port var alt som skulle til for å omgå den. I Frankrike er alle(?) SuC plassert på private pplasser i tilknytning til hoteller, og stort sett inngjerdet. Om andre produsenter ikke klarer å samarbide med Tesla om tilgang og bidra til videreutvikling på Teslas vilkår klarer de nok å komme seg rundt denne loven også.
Forøvrig helt uenig i at det skader elbilsaken at nettverket kun er for Tesla. Det er bra paradoksalt å skylde på den eneste ladeaktøren som leverer noe skikkelig i stedet for å peke på alle de som ikke leverer i det hele ratt.
#13
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
lørdag 12. september 2020, klokken 21:13
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 20:58
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 12. september 2020, klokken 20:41
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 19:10
Jeg er dog opptatt av miljø - liker rett og slett ikke at det popper opp SC som ingen andre
enn Tesla eiere kan bruke. Det er noe ego over det hele
Men logisk tilnærming og forretningsmessig forståelse bør man ha med når man skal kritisere Teslas tilnærming.

Tesla har et ladenettverk som er skreddersydd det behovet deres kunder har.  De vet nøyaktig hvor mange ladere de trenger på hvert sted, siden de har full kontroll over alle bilene som bruker ladenettverket.

For å sitere Tesla i nyhetene nylig:
"– Vi ser at i perioden juni til august så fikk 95,9 prosent av Telsa-eiere som ladet i Norge koblet seg til en lader innen 2 minutter etter ankomst. I juli fikk 98,3 prosent koblet seg til innen ti minutter."

Hvis de skal åpne laderne for andre merkers brukere, så er Tesla altså nødt til å bygge nye ladere. Det er ikke slik at andre merkers brukere kan fylle igjen ledige hull i dagens kapasitet.

Ergo er det minimal besparingspotensiale i dette.

Har du reist rundt i landet og sett alle ledige plasser på SC?
Det er faktisk temmelig mange som er ledige til enhver tid. Sjekk f.eks Tesla Bjørn side videoer der han kjører rundt land og strand og lader. Flere ganger har han kommentert hvor mange ledige plasser det er på SC.
Jeg bor faktisk slik til at jeg passerer SC temmelig ofte - og jeg har en Ionity stasjon som nærmeste nabo - og der er det mye mer trafikk.
Og til dette med logisk sans - jeg tror jeg er godt skodd der også - og det eneste logiske for miljøet på sikt er å dele på det ladenettverket som finnes istedenfor å bygge overkapasitet for å ta påskerush o.l.
Men jeg skjønner jo at slike tanker er skremmende - ingen vil miste en fordel man har...det er jo også logisk å tenke slik når man sitter i sin egen ego boble.....

Andre merker har ikke tatt betalt for tilgang til ladenettverk ved kjøp. Det har Teslaeierne. Hva er urimeligheten i at noen ikke får bruke noe de ikke har betalt for? Utrolig at noen fortsatt sutrer over dette når man i så mange år nå har sett hvilken forettningsmodell som faktisk fungerer - og hvilke som ikke gjør.
#14
Sitat fra: 1317142119 på fredag 19. juni 2020, klokken 12:33
Jeg kom såvidt forbi fjaset om blekkspruter før jeg så denne setningen:

as the ICE (internal combustion engine) industry has grown up and real new innovation does not happen anymore

Og da ble det klart at vedkommende ikke er så troverdig som man skulle tro, samt at han har en agenda. Kan han så lite om bilindustrien, så har jeg ikke noen grunn til å tro at resten av artikkelen er full av fakta heller.

Det han i hovedtrekk sier er at tradisjonelle bilprodusenter kan ingen ting om software, og at det vil ta veldig lang tid før de vil lære det siden all produksjon av softwarekomponenter er satt ut til 1000vis av underleverandører og ikke har mulighet til å kommunisere med hverandre. De forstår heller ikke batterier eller elektriske drivlinjer særlig godt. Jeg tror det er mye riktig i det som hevdes her, og tror markedet også hvis du ser på Teslakursen.
#15
Sitat fra: thomlao på tirsdag 16. juni 2020, klokken 11:18
Kom over denne posten etter å ha søkt etter fornybar investering hos google. Tenkte å komme med tips for Norske aksjer for andre som også leter etter fornybare investeringer. Man trenger ikke å gå ut av Norge for å finne gode "miljø" aksjer!

I Norge har vi blant annet Equinor, NEL og Norsk Hydro. NEL har hatt en ganske god opptur de siste årene.

Info om de ulike aksjene fant jeg her https://aksjebloggen.com/norske-aksjer/

Equinor har noen fornybarprosjekter etterhvert, men å kalle det en miljøaksje er svært langt fra sannheten. De har de aller meste av virksomheten sin godt plantet i fossilindustrien.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA