Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - diax

#1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
torsdag 02. september 2021, klokken 22:01
Alle CCS2-pluggene på Tvedestrand leverer inntil 150 kW, og CHAdeMO leverer inntil 62,5 kW. Det er feil i Fortums app.
#2
Kempower er fulldynamisk i 25 kW step, og prisen er ren kWh på dette hos Recharge.
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum endrer ladeprisene
fredag 23. april 2021, klokken 09:42
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 15. april 2021, klokken 23:24
Dårlig sammenligning.

Jeg vil heller sammenligne det med en Remabutikk. Når du kommer til kassa for å betale blir du spurt om hvilken betalingsoperatør du er kunde av.
De forskjellige betalingsoperatørene har selvfølgelig helt forskjellige priser, så han som står bak deg i køen betaler noe annet for Grandiosaen enn det du gjør. Men det vet ikke du.

Eller som strømnettet, hvor du benytter en felles infrastruktur, men prisen er avhengig av hvilken tjenesteleverandør du har. Som Fjordkraft, Norgesenergi, LOS, Tibber osv.

Der kan du også betale noe helt annet enn naboen.

Er du medlem i OBOS f.eks så har de avtale med Fortum som også gir rabatt i ladenettverket der Fortum er tjenesteleverandør. Det gir da mening.

Kjører du Polestar følger det med avtale hos Plugsurfing, og dermed kan det gi mening der.

Valgfrihet. Og nettopp valgfrihet gjør at jeg har Tibber som strømleverandør, fordi funksjonaliteten er noen jeg bruker aktivt til styring av smarthussystemet mitt. Dermed gir det mening for meg. Selv om naboen min kanskje betaler mindre fordi vedkommende gikk inn på en kampanje hos Fjordkraft.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum endrer ladeprisene
torsdag 15. april 2021, klokken 21:33
Vil bare påpeke at Fortum ikke har noen ladere lenger. Recharge har tatt over all ladeinfrastruktur fra Fortum, og Fortum er nå en tjenesteleverandør/eMSP (eMobility Service Provider). Recharge er en CPO (Charge Point Operator).

Det kan sammenlignes med strømnettet, hvor f.eks Elvia eier infrastrukturen rundt på østlandet og er netteier, men du trenger avtale med en strømleverandør for å motta energi. Du kan således velge hvilken strømleverandør du vil. Samme prinsippet har nå Recharge. Man kan lade i Recharge sitt nettverk som kunde av Easypark, Plugsurfing, Charge & Drive, Newmotion, DCS, Has-to-be, og flere er sikkert på vei.
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
torsdag 15. april 2021, klokken 13:41
Sitat fra: moderator 2 på torsdag 15. april 2021, klokken 08:45
Kempower sitt system for deling av effekt er veldig spennende. Men husk at dette ikke fungerer på samme måte som lastbalansering av AC ladeanlegg. Hver bil trenger forskjellig spenning inn på batteriet, avhengig av bil/batteritype og hvor i ladesyklusen man er. To elbiler kan derfor ikke dele samme powermodul. Kempower har powermoduler på 40Kw med to kanaler, dvs. at bilene får tildelt 20kW etter behov slik jeg forstår det. Dette krever avansert styring, og selv om hardware nå er på plass, har vel enda ikke Kempower full kontroll på softwaren til dette, og foreløpig er det statisk tildeling av effekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

De fleste ladeprodusenter jobber med tilsvarende systemer som Kempower, men der hver lader får dedikerte powermoduler, men det er hvor mye strøm hver lader får lov til å trekke som begrenses av den totale effekten tilgjengelig. Det blir i prinsippet dyrere enn Kempower sitt system, da man trenger flere powermoduler. Fordelen er at man styrer dette på AC siden, og dermed blir det lettere å styre.

Nesten riktig :) Kempower har powermoduler med peakeffekt på 50 kW og hver kanal er på 25 kW. 25 kW er altså trinnene/oppløsningen/kvantifiseringstegene til lastbalanseringen. Hos Recharge er det aktivert dynamisk lastbalansering på Espa. Tvedestrand og Leira blir gjort om til lastbalansering innen kort tid.

Hos Kempower er topologien slik at både AC/DC og DC/DC konverteringene sitter i samme modul. Andre systemer har AC/DC sentralt og DC/DC i stolpene. Ulempen her er at det ikke er noen systemer enda med mange stolper. Derfor er Kempower foreløpig en veldig bra løsning for å få ut så mange stolper og ladeplasser som mulig. Men lastbalansering kan gjøres enda bedre enn dette med en bedre topologi. Det går imidlertid ut over kostnaden på utstyret.

Er ikke helt med på det du mener å lastbalansere på AC-siden. Det man ønsker er å ha så høy oppløsning DC/DC konverteringen som mulig for å unngå at mer kapasitet enn nødvendig blir låst til en pågående ladeøkt. Det er likerettet effekt som lastbalanseres opp mot tilgjengelig effekt. AC input er låst.
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
mandag 12. april 2021, klokken 20:15
Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. april 2021, klokken 17:19
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
Til sammenligning deler Tesla 350kW på 4 stolper på Supercharger V3.

Man må ikke ha 8 satellitter på 600 kW. Man kan også velge å ha 2 eller 3. Poenget er å få plassert så mange ladeuttak som overhodet mulig uten at det går utover brukeropplevelsen. Ettersom bilene fremover vil lade med høyere effekter er det naturlig å tilpasse dette.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
mandag 12. april 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.

Det kommer an på use case etter min mening. Den beste måten å lade på er så sakte som overhodet mulig uten at man behøver å vente på bilen. Det er også det beste for strømnettet og vår felles utnyttelse av dette.
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
mandag 12. april 2021, klokken 20:10
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. april 2021, klokken 17:09
Det var Lars fra BKK som nevnte at det kunne variere fra 25 til 200 i sitt eksempel.
Hadde det vært en første-mann-til-mølla faktor, kunne det vært fair. Kommer jeg sist aksepterer jeg å måtte lade saktere enn de som kom før meg. Samtidig vil jeg etter hvert rykke fremover og få høyere hastighet.

Men hvis dette er en ren sosialdemokratisk modell, hvor alt deles likt enten du har vært der en time eller et sekund, ville jeg heller peilet meg inn på en konkurrende leverandør som har en ledig plass med garantert hastighet for hele ladeperioden. Alt annet blir for uforutsigbart.

Det stemmer ikke. Kommer du og får 200 kW når du kobler til så vil du hele tiden få det bilen din ønsker. Det er ikke sosialdemokratisk deling. Det er First Come First Serve.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
mandag 12. april 2021, klokken 20:09
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. april 2021, klokken 15:11
Det er så klart skuffende for de som allerede står og lader med 200kW å plutselig bli redusert til 25 kW bare fordi det kommer inn mange flere biler.

Hvis jeg vet at det å lade på BKK betyr ren bingo om du får 25 eller 200kW, ville jeg alltid valgt en annen leverandør. Eneste unntaket måtte være hvis det var kø på alle ladere i nærheten.

Det skjer ikke. På Recharge sine Kempower-anlegg er det førstemann til mølla. First come first serve.
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
mandag 12. april 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 12. april 2021, klokken 13:01
Denne delingen blir litt problematisk i kombinasjon med minuttprising. Kanskje denne burde vært justert etter hvor stor andel av totalen man har tilgjengelig.

Alle HPC hos Recharge har energiprising på drop-in betalingsmetoder. Bruker man andre tjenesteleverandører på denne infrastrukturen som Fortum Charge & Drive, Plugsurfing, Elton fra VG, EasyPark, Newmotion, Digital Charging Services, Has-to-be, - så må man sjekke prisene de opererer med. Recharger stiller sin infrastruktur til disposisjon, og så bruker man den tjenesteleverandøren som gir mening for en selv. Eller drop-in metodene om man foretrekker det.

#11
Ladeoperatørene eier normalt sett ikke grunnen selv. Dermed får ikke de disponere mer plass enn det grunneier er villig til å avse. Ønsket kan derfor med fordel også rettes mot grunneier.
#12
Tror ikke alle forstår rollen Recharge har inntatt. De bygger ut og drifter ladeinfrastruktur og er en Charge Point Operator (CPO). Fortum Charge & Drive, Plugsurfing, EasyPark er EMobility Service Providers (EMSP).

Hos Recharge kan man betale med kredittkort via en QR-kode direkte på hver lader uten registrering, en veldig smidig løsning. Eller man kan betale med SMS. Vipps eller direkte "tæpping" kommer sikkert med noe tid.

Grunnen til å benytte en EMSP som Fortum Charge & Drive, EasyPark eller lignende er fordi det gir-noe-mer. Dvs er du i OBOS har de et gunstig samarbeid med Fortum og det kan være hyggelige rabatter å hente. Om arbeidsgiver f.eks har bedriftskonto hos EasyPark kan det gi mening å benytte EasyPark til firmabilen, fordi det reduserer arbeid.

En analogi er strømnettet, med at det er en netteier som har bygd ut og drifter nettet, men du kan kjøpe strøm fra hvilken leverandør du vil, om det nå er Tibber, Fjordkraft eller Fortum.
#13
Ladeoperatørtjenester og prisstruktur er fremdeles et umodent marked, noe som bevises av bl.a Fortums stasjoner i Østerdalen hvor de betaler kr 9,- pr kWt, mens de etter prisoppgangen, får kr 5,- pr kWt fra kunden. (gitt en ladeeffekt på 45 kW i 30 minutter). Dette pga effekttariffens utforming. Grønn Kontakt løser dette på en annen måte ved at de installerer flere målere. Dvs at hver 50 kW lader har sitt eget strømabonnement og sin egen strømmåler. De slipper med det effekttariff. Dette er strengt tatt ikke tillatt, men når netteierne ikke reagerer er det naturlig at praksisen fortsetter.

Ellers er det observert at Fortum f.eks på Vinstra vegpark har byttet fra minuttprising til kWt-prising. Dette har nok med at ladestasjonen ligger ved siden av et hotell, slik at kWt-prising vil gjøre det billigere og stimulere til å lade hele natten om man f.eks overnatter. Fortum er energiprodusent og har konsesjon til å selge energi/kWt.

Fortum har og sagt at de utvikler mer avansert prisfunksjonalitet i baksystemet sitt. I fremtiden kan det jo tenkes at man får en variabel pris tilsvarende hva man har for bensin og diesel i dag. Det kan også være slik at man kan få flere valg som f.eks å velge strømleverandør uavhengig av hvem som eier laderen, og om man vil ha strøm fra vindkraft, solkraft osv...
#14
Error 22 er "Vehicle failing to respond" og gjelder CHAdeMO-uttaket.

Om omstarten tar 30 sek eller 5 min kommer an på om det er en soft eller hard reset.
#15
 :+1:

Bra! Det er nødt til å være en business case i dette så bra de nå vil ta betalt. Det betyr at de vil tjene penger og igjen kan forsvare nye investeringer (f.eks 150kW lader når den tid kommer).

I tillegg får vi forbrukere bonusen som er at få står tilkoblet stasjonen for å fylle hver bidige prosent.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA