Alle CCS2-pluggene på Tvedestrand leverer inntil 150 kW, og CHAdeMO leverer inntil 62,5 kW. Det er feil i Fortums app.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Ellemelle på torsdag 15. april 2021, klokken 23:24
Dårlig sammenligning.
Jeg vil heller sammenligne det med en Remabutikk. Når du kommer til kassa for å betale blir du spurt om hvilken betalingsoperatør du er kunde av.
De forskjellige betalingsoperatørene har selvfølgelig helt forskjellige priser, så han som står bak deg i køen betaler noe annet for Grandiosaen enn det du gjør. Men det vet ikke du.
Sitat fra: moderator 2 på torsdag 15. april 2021, klokken 08:45
Kempower sitt system for deling av effekt er veldig spennende. Men husk at dette ikke fungerer på samme måte som lastbalansering av AC ladeanlegg. Hver bil trenger forskjellig spenning inn på batteriet, avhengig av bil/batteritype og hvor i ladesyklusen man er. To elbiler kan derfor ikke dele samme powermodul. Kempower har powermoduler på 40Kw med to kanaler, dvs. at bilene får tildelt 20kW etter behov slik jeg forstår det. Dette krever avansert styring, og selv om hardware nå er på plass, har vel enda ikke Kempower full kontroll på softwaren til dette, og foreløpig er det statisk tildeling av effekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
De fleste ladeprodusenter jobber med tilsvarende systemer som Kempower, men der hver lader får dedikerte powermoduler, men det er hvor mye strøm hver lader får lov til å trekke som begrenses av den totale effekten tilgjengelig. Det blir i prinsippet dyrere enn Kempower sitt system, da man trenger flere powermoduler. Fordelen er at man styrer dette på AC siden, og dermed blir det lettere å styre.
Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. april 2021, klokken 17:19Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50Til sammenligning deler Tesla 350kW på 4 stolper på Supercharger V3.
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 15:50
Høres vel ikke så sannsynlig ut at 400kW deles på 16 stolper. Det ville blitt alt for lav minimumseffekt. Men som nevnt over er det fornuftig å legge antallet stolper slik at tilgjengelig effekt ved alle i bruk er litt over snitteffekten til en ladeøkt. Antakelig rundt 6 stolper på 400kW.
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. april 2021, klokken 17:09
Det var Lars fra BKK som nevnte at det kunne variere fra 25 til 200 i sitt eksempel.
Hadde det vært en første-mann-til-mølla faktor, kunne det vært fair. Kommer jeg sist aksepterer jeg å måtte lade saktere enn de som kom før meg. Samtidig vil jeg etter hvert rykke fremover og få høyere hastighet.
Men hvis dette er en ren sosialdemokratisk modell, hvor alt deles likt enten du har vært der en time eller et sekund, ville jeg heller peilet meg inn på en konkurrende leverandør som har en ledig plass med garantert hastighet for hele ladeperioden. Alt annet blir for uforutsigbart.
Sitat fra: Ellemelle på mandag 12. april 2021, klokken 15:11
Det er så klart skuffende for de som allerede står og lader med 200kW å plutselig bli redusert til 25 kW bare fordi det kommer inn mange flere biler.
Hvis jeg vet at det å lade på BKK betyr ren bingo om du får 25 eller 200kW, ville jeg alltid valgt en annen leverandør. Eneste unntaket måtte være hvis det var kø på alle ladere i nærheten.
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 12. april 2021, klokken 13:01
Denne delingen blir litt problematisk i kombinasjon med minuttprising. Kanskje denne burde vært justert etter hvor stor andel av totalen man har tilgjengelig.