Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjornlon

#1
i-Pace / Forbruk på sommer
torsdag 11. august 2022, klokken 08:42
Må si at egentlig er forbruket helt OK. Kjørte nettopp Oslo-Bergen og retur. Til Bergen med sykkel på taket, 3 personer og fullpakket bil - 20,1 kWh/100 km. Kjørte Hardangervidda over.

Tilbake med 2 personer, tatt av takstativ og lite i bilen over Lærdal, Hemsedal og Gol tilbake til Oslo - 16, 9 kWh/100 km. 1 hurtiglading på tur over (Geilo - litt tidligere enn planlagt pga kortvarig stengt vei) og lading på hotell i Bergen. Tilbake destinasjonslading over natten i Lærdal. Ladehastigheten i Geilo var så som så - 53 kW max. Men tok lunch og veien var uansett delvis stengt 1 times tid pga Norsemanrittet.

Dette gir en rekkevidde på 495 km tilbake. Kom hjem med 42 % batteri, som med 284 km kjørt fra Lærdal tilsier 487. Ikke verst. Comfort Mode, AC tildels på og kjørte fartsgrenser. (ikke under iallefall).
#2
i-Pace / Sv: Trådløs Carplay er ubrukelig
fredag 07. januar 2022, klokken 23:49
Hos meg så fungerer det ikke uten at telefonen er koblet til bilens hotspot. Får bare feilmelding om at «could not connect to iphone 12. Reconnect and try again». Først når telf. Er koblet til hotspot i bilen kobler den opp, men da har jeg ikke internett...
#3
i-Pace / Trådløs Carplay er ubrukelig
søndag 26. desember 2021, klokken 23:14
Hei, jeg installerte 3.0 oppdateringen for å få trådløs CarPlay, men må si jeg er skuffet.

Det viser seg at for å få dette til må telefonen være koblet til bilens hotspot (JAGXXXXXXX). Så fort jeg gjør det mister telefonen internettforbindelse, fordi ingen 320 leveres med fungerende hotspot i Norge. Jeg fikk hotspot, men ikke nettforbindelse. Kan ikke kjøpe selv fordi ingen kan levere til eSIM som er ferdig installert.

Så jeg har trådløs CarPlay uten internettilgang...helt ubrukelig. Flere?
#4
i-Pace / Sv: Rekkevidde
tirsdag 10. august 2021, klokken 14:56
Av erfaring bryr jeg meg lite om hva GOM sier. Se på snittforbruk og batteriprosent etter ca 100 km. Det gir et godt estimat. Hos meg sier GOM 410 km, mens forbruk og gjenværende batteri tilsier 480.
#5
i-Pace / Sv: Motorpool Billingstad
lørdag 17. juli 2021, klokken 00:12
Godt forslag, men nei. De sier at dette er feillevert til min bil og noen andre i Norge.
#6
i-Pace / Sv: Motorpool Billingstad
fredag 16. juli 2021, klokken 19:33
Kluss med wifi i baksetet er ikke problemet. Det sa jeg klart over her. Jeg forstår at dette er noe som er levert feil.

Jeg sier at problemet er at forhandler bare fjerner en funksjon, for så 2-3 mnd etter at DE har fjernet denne å si at «Dette er en feil, det skal vi fikse». Deretter ikke varsle meg som kunde om at funksjonen er fjernet av dem og ikke KAN fikses før jeg møter opp.

Forøvrig fikk jeg meg en overraskelse i går, da internett var tilbake i bilen i ca 5 minutter. Deretter borte igjen. Så de har åpenbart ikke fjernet alt.
#7
i-Pace / Sv: Motorpool Billingstad
tirsdag 06. juli 2021, klokken 11:13
Takk for svar. Jeg mener at det hadde vært så enkelt å ordne opp i dette uten videre. Jeg innser at jeg nok ikke har "rett" på en tjeneste som ikke skulle være med bilen, og som jeg sa så er heller ikke mitt problem AT de fjernet tilgangen. Det handler om måten det ble gjort på. En kort telefonsamtale av typen " du, nå skal du høre det at..." eller en mail av samme type så hadde jeg vært langt mer fornøyd. Men slik de gjorde det blir bare useriøs.
#8
i-Pace / Sv: Motorpool Billingstad
tirsdag 06. juli 2021, klokken 09:17
For at det ikke skal bli noen tvil: Det jeg reagerer på er ikke at bilen ikke har Wifi-hotspot. Jeg reagerer heller ikke på at man får beskjed fra fabrikken /JLR om å fjerne dette. Det jeg reagerer på er at man
-  Fjerner den uten å varsle kunden om feilen - etter hva de sier i jan/feb-21
-  3 mnd senere setter opp en verkstedtime for å fikse det de selv har fjernet (april)
-  Lar det gå nesten 3 mnd til timen (juni)
- varsler meg først når jeg møter opp til time 21/6 kl 0700.
-  Fortsatt på dette tidspunkt har en brosjyre koblet til bilen som i beste fall kan misforstås dit at det ER wifi.

Som det fremgår har jeg vært frem og tilbake med Motorpool siden mars, så jeg tror ikke dette kommer som en overraskelse.
#9
i-Pace / Sv: Motorpool Billingstad
tirsdag 06. juli 2021, klokken 08:30
De ble informert om at jeg kom til å publisere dette da jeg snakket med dem. Det var jeg klar på ovenfor daglig leder. Og uansett er dette min opplevelse som kunde hos dem. Alt med unntak av det rent muntlige kan jeg dokumentere med mail, SMS og kopi av brosjyrer etc.

#10
i-Pace / Motorpool Billingstad
mandag 05. juli 2021, klokken 20:33
Jeg tenkte jeg skulle fortelle om min opplevelse med service hos Motorpool på Billingstad. Jeg må si at dette er noe av det verre jeg har opplevd.

I november hentet jeg ny I-Pace EV320 Advanced. Bilen var flott,og hadde bl.a WiFi-Hotspot med 3 års internettabonnement. Ifølge selger skulle bilen også ha P-assistent og ClearSight bakspeilkamera. Dette var ikke med da bilen ble levert, og dette sto heller ikke i kontrakten. Selger lovet alt dette under samtale før kontrasktsinngåelse, men dette har vi bare muntlig. Vi var likevel 3 personer som hørte det. I ettertid har vi fått 5000 kr i erstatning for at bilen ikke hadde Ambient Mode Lighting som den skulle ha. P-assistent fikk vi etterhvert vite at var byttet ut med 3D kamera på denne bilen. 

Men Wifi var med og virket helt flott. 2 personer kunne se Netflix etc under kjøring på iPad, god hastighet på nett. Jeg reagerte ikke på at dette ikke sto i kontrakten,men det sto i brosjyren under "Standard Features".

I januar sluttet plutselig hotspot å virke, men kom tilbake med noe redusert dekning og hastighet. Den ble dårligere og dårligere, og vi tenkte først at dette var dekningsrelatert, men i mars-april var det ikke lenger noe internett i bilen.

Jeg ringte Motorpool og forklarte saken. De skulle se på det, men jeg hørte ikke noe mer. Et par uker senere var jeg innom for noe annet, og snakket da med kundemottaker på verkstedet. Han sa (sitat) at han hadde samme bil selv, og at hans WiFi virket helt fint.  Så dette var en klar feil. Dagen etter ringte en fra verkstedet og satte opp en time til meg, men det ble først i juni av div. grunner. Leiebil ble bestilt da dette kunne ta 1-2 dager, men det skulle fikses.

I mellomtiden oppdaget jeg at sommerdekkene jeg hadde fått og hentet på dekklager var brukt og slitt, så Motorpool skulle gi meg nye dekk. Jeg fikk en tilleggsavtale om at de skulle skiftes samme dag som Wifi skulle fikses.

I juni like før avtalen fikk jeg en mail fra selger som mente at bilen ikke hadde WiFi, men jeg sendte ham bilder fra display og at telefon koblet seg opp.eSIM satt i bilen, alle id-nummer var der.  Hans respons på telefon var at "ja der er det jo hotspot". Noe mer skjedde ikke.

Jeg møtte opp til time kl 0700 og fikk sjokk. "Nei denne bilen har ikke wifi, så det skal vi ikke fikse.Du har en time til dekkskift". Angivelig var dette en feil, og de kunne ikke fikse det. Timen var bekreftet på mail 2 ganger, og 2 ganger på SMS. Likevel - "nei du har ingen time annet enn til dekkskift."  Jeg spurte hvor lang tid det tar - svar "40 min til 1 time". Så hvorfor har dere bestilt leiebil og reservert den for 2 dager? Stillhet..."nei jeg vet ikke, det er en feil". Er leiebilen avbestilt da? Stillhet igjen..."nei den står her den". For en jobb som tar 45 min? Hvorfor? Ikke svar...

Nå var jeg så oppgitt at jeg bare dro. Senere samme dag hadde jeg en telefon med daglig leder, som kunne fortelle at bilen ikke skulle ha Wifi, men ved en feil hadde den fått det likevel. Jeg viste til brosjyre hvor det står at bilen leveres med 4G hotspot og Wifi. Svar "dette er ikke norsk brosjyre".
Jeg viser til at brosjyren ligger på deres nettside (motorpool.no/EV320) fortsatt. Svar "vi tar forbehold om at ikke alt er tilgjengelig i alle markeder, og wifi hotspot krever et fungerende abonnement med datakobling". Da jeg viste til at det hadde jeg jo ved utlevering kunne han ikke svare.
Jeg sa også at kundemottaker sa at han hadde samme bil og at hans Wifi virket helt fint. Svar "Det er ikke sikkert at alle ble slettet på samme tid".  6 mnd forskjell? Hmmm, lite troverdig.

Hvorfor setter dere opp servicetime til å fikse problemet når dere vet at den ikke kan fikses? Svar "du skulle jo skifte dekk også". Men dekkene kom jo til senere, og i utgangspunktet var det bare wifi som skulle fikses. Ikke noe svar.


Bilen er altså utlevert MED fungerende Wifi hotspot. Muligens ved en feil. Men hva gjør Motorpool da? Gir beskjed om feil? Sender brev om at Wifi vil slutte å virke, og beklager? Neida. De sletter abonnementet og gir ingen beskjed til kunden. Men 2 måneder etter at de sletter abonnementet setter de opp en verkstedtime med leiebil for å fikse Wifi-hotspot som har slutte å virke. Både selger og verksted informerte meg om at a) dette var ikke riktig, b) hotspot skulle virke, c) kundemottaker hadde samme bil og hans virket og d) dette skal vi fikse for deg.

Dette kan virke som et lite problem, men bilen er levert ut med utstyr som plutselig bare fjernes av selger. Som et aller minstemål må man sende ut brev om at det er gjort en feil, og at man dessverre må fjerne internettilgangen. Men å bare gjøre det UTEN å gi beskjed, og attpåtil sette opp en verkstedtime  i juni for å fikse samme problem - det er helt uhørt.

Det skal sies at firmaet i ettertid har sendt en mail hvor de "ser på muligheten for å åpne hotspot for kjøpt internett", men at de ikke vet når og om dette går. Det endrer likevel ingenting på hvordan de har oppført seg.

Jeg klager ikke fordi det er gjort en feil, men fordi man forsøker å skjule dette for kunden og ikke opplyse om hva som faktisk foregår. Da kan man ikke lenger stole på dette firmaet. Og det gjør jeg heller ikke lenger. Troverdigheten er borte og kommer ikke tilbake.Min gratis service skal jeg betale for et annet sted. Vi har kjøpt ny Volvo, Opel, VW, Citroen og Mitsubishi før denne, men dette er første gang at noe slikt har skjedd.

Aldri mer Motorpool for meg!
#11
i-Pace / Sv: GOM oppdaterer seg ikke etter forbruk
mandag 05. juli 2021, klokken 20:32
Takk for svar! Har nå hatt 4 langturer med snittforbruk på mellom 18,8 og 20,2 kW/100 km. Når jeg regner med 85 kW batterikapasitet tilgjengelig så gir dette meg en rekkevidde på 430-460 km. Siste 2 turer var på 190 km, og da hadde jeg hhv 53 og 57 % batterikapasitet igjen, dvs 410-440 km totalt.

Men GOM står støtt på 360-380...Må være en feil dette.
#12
i-Pace / GOM oppdaterer seg ikke etter forbruk
onsdag 16. juni 2021, klokken 21:16
Fikk min EV320 i november og kjører mye mellom Oslo og Lillehammer. I vinter lå jeg på forbruk som passer godt med årstiden, mellom 23 og 29 kWh/100 km. Rekkeviddeindikator oppdaterte seg og lå på mellom 380 og 340 km rekkevidde.

Etter at det ble varmere har jeg hatt 2-3 turer på mellom 18 og 19 kWh/100 km. Forbruket tilsier da en reell rekkevidde på 450-460 km. Jeg ser at jeg kommer frem etter 193 km med mellom 55 og 65 % gjenværende kapasitet på batteriet, som gir samme rekkevidde.

Men GOM står fast på 380 km. Uansett hva jeg gjør går det ikke over denne verdien. Nå er det ikke så alvorlig fordi jeg vet at rekkevidden er mer enn dette, men likevel ser jeg at mange viser rekkevidde på 450 + km. Har nå logget siste 600 km med i snitt 18,6 kWh/100 km ifølge trip B.

Reset med gass og bremse sammen virker ikke på Pivi Pro. Noen som har en løsning?
#13
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
lørdag 20. mars 2021, klokken 19:57
Gjorde akkurat det samme og gikk fra Outlander S- Edition til I-Pace. Ikke angret en gang! Gled deg!
#14
i-Pace / Varmepumpe - må A/C være på?
torsdag 14. januar 2021, klokken 11:17
Enkelt spørsmål: For at varmepumpe skal virke, må A/C være på eller har det ingen betydning? Har hørt noe om det men finner ikke noe info noe sted. 320 MY21.
#15
i-Pace / Sv: Dashcam
torsdag 24. desember 2020, klokken 15:41
Jeg har hatt dashcam i 6 år på forrige bil. Aldri angret, reddet meg fra to situasjoner inkludert påkjørsel bakfra der vedkommende hevdet jeg bråbremset. Kamera viste at jeg sto stille på rødt lys. Monterte selv i vindu og lagt ledning med medfølgende klips. Det er visstnok et firma på Ryen i Oslo som er spesialister på dette (Bilradioeksperten eller noe slikt). Men de fleste er enkle å sette opp selv. Velg et kamera med gode resultater. For min egen del har jeg BlackVue 600 som gir godt nok bilde til å se reg.nr på bilen foran på avstand. Bra i mørke også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA