Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SE

#1
BMW i3 / Sv: Utvidelse av bagasjerom
søndag 15. juli 2018, klokken 21:49
 :+1:
#2
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 15. juli 2018, klokken 21:48
Spottet en Golf med EV skilt.    Da er det håp for EV på neste  :) :) :) :)
#3
BMW i3 / Sv: Eldre i3
lørdag 30. juni 2018, klokken 08:12
Mars 2014 - bil;  gått ca 130 000. Ikke merket redusert kapasitet på batteri.  Kjøremønster og bruken er svært repeterende siden 2014, hence: jeg ville merket endring i rekkevidde om det var noe endring.

Avvik
- I starten: Repeterende besøk hos BMW pga klimaanlegg trøbbel. SW update fixet det til slutt
- Byttet KLE (vanlig visstnok)
- Fjerbenlager foran begge sider (knirk ved sving)
- Klosser bak to ganger
- Klosser foran en gang
- Bremseskiver alle fire hjul (rustet i stykker)
- Byttet el-låsepinne for ladeplugg
- Vindusviskerblad foran
- Ladet kun 3,6 kW på AC.  SW - update for å få 7,2kW
- Justert hjulstilling pga avvik ut over grenser.  Opplevde at bilen syklisk svømte/vrikket  på særdeles glatt føre ( såpe pluss)
- Relatert til over tror jeg: Den spiste opp 2 sett dekk etter 40-50 000. (Fikk ikke snakket det inn på garanti)
- Verksted har skrudd istykker festeskrue/pakning til lokk over motor. (Tar dette før 5 år )
- Jeg bør bytte frontrute.  Virker som det er lett å få ruteskader på bilen, uten at jeg kan forså hvorfor

En del saker; Det meste er tatt på garanti.  Bilen hadde service inntiltil 100 000. 
Misfornøyd med utfallet av rotårsak til dekkslitasjen.  :-1:
Jeg måtte bekoste bytte av 8 dekk litt tidlig synes jeg. Jeg fikk egentlig også krav om å bekoste hjulstillingskontrollen (som var utenfor spec., dvs de måtte justere). Jeg nektet, synes det var litt håpløs holdning.  Fikk det uten kostnad til slutt, men ikke uten å være såkalt standhaftig  :).

Uten dekkhistorien:  Meget fornøyd! Lave driftskostnader.

#4
BMW i3 / Sv: BMW i3 120 Ah, leveranser starter i November 2018
fredag 01. juni 2018, klokken 06:49
Sitat fra: Olemann på fredag 18. mai 2018, klokken 17:04
Valgte å ikke vente etter å ha regnet ut at endringen jeg fikk innebar 57% økning i kapasitet, mens den nye som nå kommer kun er 27% opp fra 94 Ah

Og, det betyr at siden jeg nå kjører ca 20 mil med min, vil tilsvarende 120Ah klare drøyt 25 mil.   Lite å skryte av og lite å bytte bil for.
Takk for innlegget;   :)  Jeg var usikker, men landet på samme avgjørelse. Jeg byttet nå til 94Ah.  Det kommer jo alltid noe bedre senere, man kan ikke vente på det.  Etter 130' km i 60Ah, var det på tide å bytte  :D
#5
BMW i3 / Sv: Priser service i3
søndag 04. desember 2016, klokken 13:14
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 10. september 2016, klokken 16:12
Slitte bremseklosser på I3 ?

Umulig spør du meg. Eneste gangen jeg trår på bremsen er under oppstart.  Vel, det har vel hendt ellers også, men det går mange kjøreturer mellom hver gang jeg "må" bruke bremsene.
Måtte bytte klosser på min i3 ved første service, ca 60000km. Enig, veldig merkelig.  Bilen er pendlerbil, lite trafikk , mikroskopisk aktivt bruk av bremsepedal. Ikke nok med det;  skivene er modne for utskiftning pga rust..  skurrer noe dette også for meg
#6
BMW i3 / Sv: Hvor kjøper dere Sommer/vinter dekk.
torsdag 12. mai 2016, klokken 01:35
Klarte 60 000km, måtte bytte både sommer & vinter nå i våres.
Synes dette var i tidligste laget selv;  Sommerdekkene måtte byttes hovedsakelig pga at de var skakkslitte bak.
#7
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 13. april 2016, klokken 12:07
Hei

Noen som vet om dekkleverandører som har sommerdekk til i3?
Jeg har 155 / 70 / 19 på alle fire.
Jeg må bytte, da bilen har spist opp bakdekkene både på sommer og vinterdekk (61000 km)

Jeg kan få dekk levert fra lokal BMW forhandler, men det er hele veien fra Tyskland.  Jeg er ute etter om det finnes alternativer.
Jeg har sjekket lokalt, og har ikke fått treff på dette hos de andre lokale dekkforhandlere som finnes her jeg er.   
(Vianor hadde riktignok Kina -dekk...)
#8
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
onsdag 03. februar 2016, klokken 11:44
Sitat fra: TM på tirsdag 02. februar 2016, klokken 19:38
De holder kortene tett til brystet. De fleste rykter antyder at det vil komme i biler produsert fra juli 2016. Geneve Auto Show som begynner 3. mars vil nok være en naturlig arena for å offentliggjøre tekniske detaljer og tysk pris på 2017 modellen. Så jeg gjetter på norsk pris og bestilling fra 1.4.2016.
Det vil jo også passe godt i forhold til dagens kampanjer som varer tom 31.3.2016. Hadde vært interessant om noen sitter med mer konkret informasjon.
Jeg hadde min i3 på periodisk service forrige uke. Snakket med selver ved henting av bil. Hos min forhandler hadde de allerede en liste for å reservere seg en 2017 modell , produsert etter sommeren 2016. Den vil ha økt batterikapasitet. Batteriet var en opsjon ble det sagt. Pris ikke kjent; 30000 antydet.   
#9
BMW i3 / Sv: I3 - Vinterbil??
lørdag 09. januar 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Sungrazer på fredag 08. januar 2016, klokken 21:03
Sitat fra: Amigakongen på fredag 08. januar 2016, klokken 20:45
Veiene er sykt glatte om dagen. Det saltes visst ikke ved rundt -15 og kaldere. Så tviler på at det har blitt saltet i de siste dagene. Men var flere som syntes det var glatt på veiene. Men bilen startet og gikk fint selv ved -20,5 grader. Men i Skedsmo er det jo mildt. :P

Er ikke noe vits i å salte under -10 grader. Gjør det bare vondt verre, og når saltbilene er ute på natta og salter dagen før det blir 20 blå så rekker ikke saltet å gjøre jobben sin, og du får stålis og de forholdene vi har nå. Det kommer ikke til å bli bedre før temperaturen stiger over -10 igjen.  :-[

På vei til  og fra jobb disse dagene møtte salt-bil flere ganger, i full gang med å spre salt ut.  -16 til  -12 grader har det vært stort sett hele tiden. 
#10
BMW i3 / Sv: I3 - Vinterbil??
fredag 08. januar 2016, klokken 18:24
Jeg har stort sett vært svært fornøyd med egenskaper på vinterføre i BMWi3.  54000km / to vintre mr erfaring.
Med unntak nå siste to-tre dager.  Det har vært ekstremt glatt.  I dag har bilen 'logret' på rett vei i 80 - 90 km/h.  Ganske ekkelt.  Vet ikke helt hva det kommer av, men det er var så glatt at det ved bremseprøve nesten ikke er feste.
Opplevde altså en veldig pussig , rytmisk 'logring' , altså en liten bevegelse med rumpa på bilen, 10-15 sek periode. Det var mulig å kompensere med rattutslag.  Slitsomt.  Måtte redusere hastighet :-)
Små bevegelser med ett unntak, en hendelse i 40-45 km/h, da bilen plutselig var over i andre kjørebanen..

Ikke sett/opplevd tilstanden forrige vinter.  Enten er dekkene ekstra slitte, og/eller så er det ekstra glatt. 

Edit:  Eco Pro kjøremodus (bruker det alltid! ), ikke noe fikling med DTC
#11
BMW i3 / Sv: 90km rekkevidde vinterstid?
mandag 28. september 2015, klokken 20:13
Sitat fra: 1000kwh på søndag 27. september 2015, klokken 18:57
Er det ikke flere i Hokksund?
Ingen Combo jeg vet om...
#12
BMW i3 / Sv: 90km rekkevidde vinterstid?
søndag 27. september 2015, klokken 17:39
Hei !
Praktisk erfaring på deler av strekket.
Kjører til Kongsberg nesten daglig, 80km.  Det har fungert sommer som vinter.  Minimum gjenstående har vært ca 20km.  Kjørt 1,5 år / 45000 km.  Typisk gjenstående til KBG er 40 - 60 km.  Til KBG er alltid mer krevende enn hjem. Fra KBG og hjem, typisk ser jeg 60 - 70 km gjenstående. Har sett 80km gjenstående.
Sparer ikke på strøm. Jeg forsøker å oppnå ca 80km/h i snitt om trafikken tillater det.  Det er sikkert en del å hente på redusert hastighet.
Minimum temp har ikke vært lavere enn ca -15 så vidt jeg husker... Men har fulgt med på rest-km som b ilen rapporterer, og det virker som det 'flater ut' ,absolutt ikke lineært mindre rekkevidde pga lavere temp.

90km er i ytterkant for kalde dager, men jeg hadde tatt sjangsen. Stadig utvikling med antall hurtigladere.  På 1,5 år har jeg fått tilgang til 2 hurtigladere i Hønefoss og en på Åmot.  Kongsberg er i det dypeste mørke i så måte, men da er det potesial for forbedring.  Vi trenger en i Hokksund...

 

#13
Sitat fra: LMOR på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:00
Sitat fra: SE på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:56
Sitat fra: LMOR på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:47
Hvor mange % var det da på batteriet?
SW versjonen må du lese av via USB minnepinne for at den skal kunne gi mening.
Takk for svar!
SW versjon på den korrekte måten er: I001-14-11-504
Startet ladetest når det var 30km igjen på rekkevidden.   Testet også etter en periode med DC hutiglading som jeg stoppet på 67%. Byttet til AC.   ca 3.2 kW på begge testene.
Det er jo utrolig... Du har ikke fått ny software, og det ser ut som bare normal-lader fungerer?
(du har selvsagt sjekket at bilen står på maks og ikke min lading)

Ny Software idag, I001-15-03-502.  Lading av type AC trekker nå mer enn 16A. Fikk vel sånn ca 6.6kW effekt. :) :)
Takk til Jorgensen for hjelp til kontroll av ladefart, sammenligning av to i3 på samme lader.
#14
Sitat fra: LMOR på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:00
Sitat fra: SE på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:56
Sitat fra: LMOR på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:47
Hvor mange % var det da på batteriet?
SW versjonen må du lese av via USB minnepinne for at den skal kunne gi mening.
Takk for svar!
SW versjon på den korrekte måten er: I001-14-11-504
Startet ladetest når det var 30km igjen på rekkevidden.   Testet også etter en periode med DC hutiglading som jeg stoppet på 67%. Byttet til AC.   ca 3.2 kW på begge testene.
Det er jo utrolig... Du har ikke fått ny software, og det ser ut som bare normal-lader fungerer?
(du har selvsagt sjekket at bilen står på maks og ikke min lading)
Ladefartinnstilling i bilen står begge på max.
#15
Sitat fra: LMOR på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:47
Hvor mange % var det da på batteriet?
SW versjonen må du lese av via USB minnepinne for at den skal kunne gi mening.
Takk for svar!
SW versjon på den korrekte måten er: I001-14-11-504
Startet ladetest når det var 30km igjen på rekkevidden.   Testet også etter en periode med DC hutiglading som jeg stoppet på 67%. Byttet til AC.   ca 3.2 kW på begge testene. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA