Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - granskauen

#1
Model 3 / Sv: Summon
søndag 17. mars 2019, klokken 12:03
Noen som har mottat sin Model 3 med FSD som har testet ut advanced summon?
Det er kanskje litt teit spm. siden det burde vært mer røre på internett og videoer av dette, men i konfiguratoren står det tydelig under "Evnen til å kjøre helt på egen hånd" at "Summon: den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen. Helt sant." før avsnittet "Kommer senere i år".
Altså skal Model 3-biler med FSD utlevert i dag ha advanced summon tilgjengelig - eller er det myndigheters klarering man venter på?
#2
Model 3 / Sv: Rekkevidde Tesla Model 3 Performance
lørdag 16. mars 2019, klokken 09:34
Hva skjer med rekkevidden om en kjører med air condition rett og slett bare skrudd helt av? Noen som har testet ut det?
#3
Model 3 / Sv: Prissettingsdetaljer uten reservasjonsbeløp
fredag 15. mars 2019, klokken 05:40
Jeg vurderer nå FSD for å få summon og autopark, evt. faktisk FSD som bonus når det måtte komme. Altfor usikker på om "basic" summon blir en del av EAP igjen etter 18. mars til å ta sjansen. Samtidig er jeg egentlig ikke så veldig interessert i resten av FSD mer enn at det er "nice to have".
FSD vil slite i Norge om vinteren da kameraer lett dekkes til av smuss og at Tesla fortsatt ikke har spylere på dem.
...men vi er alle her villige til å betale omlag en halv mill for en ellers ekstremt godt gjennomført bil. Kunne aldri tenkt meg en bil med så mye knapper og skjærende linjer som i konkurrerende biler.
#4
Model 3 / Prissettingsdetaljer uten reservasjonsbeløp
torsdag 14. mars 2019, klokken 21:41
På nippet til å legge inn bestilling (endelig) før prisøkningen. Har en reservasjon fra langt tilbake hvor jeg betalte inn 10.000, men dette vises ikke i prissettingsdetaljer på trinn 5 i konfiguratoren - har andre opplevd det samme? (Jeg prøvde å søke på forumet her) Eller ordner det seg underveis og kommer først opp på final invoice?
#5
Tesla / Sv: Tesla skal kun selges på nett, bort med show room?
lørdag 09. mars 2019, klokken 17:31
@lars667 som oftest nesten ingen vits i å lese om Tesla på de fleste nettsteder da de sjelden gjør noen som helst research (gjelder spesielt nettaviser) eller virker snarere å vinkle det negativt eller for å generere klikk  ;)
Teslas egen pressemelding skrev ganske tydelig at servicesentrene skulle oppbemannes og opp i antall.
#6
Model 3 / Sv: Bakkeklaring Tesla Model 3
onsdag 06. mars 2019, klokken 18:51
Om du kan vente litt til (etter sommeren?) med å bestille så mener jeg luftfjæring skal komme til Model 3 også. Dog skal det være knyttet til Dual Drive (håper det er mulig å få Dual Drive uten luftfjæring, grøss).
#7
Model 3 / Sv: Sølvgrå lakk
onsdag 06. mars 2019, klokken 18:48
32.000,- det var temmelig urealistisk. Går heller for svart og folierer evt. om, men fargen ser man jo ikke noe til uansett mens man kjører... ::)
#8
Model 3 / Sølvgrå lakk
mandag 04. mars 2019, klokken 19:13
Noen som har gått for sølvgrå lakk? Altså lys som den Kim i LikeTesla kjøpte (før folieringen).
Mener jeg leste at den ville fortsatt være tilgjengelig off-menu via en ekstra mail til Tesla, men er den i det hele tatt fortsatt tilgjengelig, og hva koster den?
Personlig syns jeg den ser bedre ut den mørke grå lakkfargen.
#9
Model 3 / Sv: Tesla Bjørn tester Performance range
lørdag 02. mars 2019, klokken 22:24
Jeg slutter meg også til at denne testen ikke var så god, men av litt andre grunner. Han estimerer rekkevidden basert på bilens målte energiforbruk over distansen han kjørte, og så multiplisert opp med antatt tilgjengelig energimengde i batteriet gitt optimale forhold (74 kWh).
Denne formelen henger ikke så godt sammen med en virkelighet der tilgjengelig energimengde bestemmes av temperaturen til batteriet. Ja, batteriet vil varmes opp, men dette koster også energi fra batteriet, i tillegg til at batteriet i seg selv forspiller mer energi på å levere samme mengden energi når det er kaldt, og at temperaturen ellers har lite å si for effekten som er nødvendig for å holde en gitt hastighet (untatt hysterese i dekkene).
Energiforbruket som oppgis inkluderer oppvarming av kabin, men ikke spillvarme fra motor som tilbakeføres til batteriet, og heller ikke batteriets egen forspilt energi som følge av lav temp.
Jeg ville tro at en vintertest burde ta utgangspunkt i kaldt batteri som varmes opp som en del av reisen og ikke ekstrapolere Wh/km. At (super)lading bidrar til å varme batteriet er en optimistisk bonus som ikke burde regnes inn i et konservativt estimat som burde reflektere en vintertur uten lading underveis.
Forståelig at han ikke har tenkt til å kjøre 500km sammenhengende.
Er det noen tester som f.eks. bruker gjenstående rekkeviddeestimater fra starten og slutten på en langtur til å ekstrapolere fra hvor fort SoC synker ift. tilbakelagt distanse?
#10
Model 3 / Sv: Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen
lørdag 05. januar 2019, klokken 12:33
For en som er litt ute av loopen - hvor har Tesla Model 3 (no pun intended) på utstilling i Osloområdet i dag og de neste ukene? Er det fortsatt på Grorud?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lengst kjørelengde på 24 timer
lørdag 11. juli 2015, klokken 18:52
Sitat fra: Jejl på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:02
Prøvde å google hvem som har kjørt lengst på 24 timer i en elbil, og fant bare et rekordforsøk der noen hadde kjørt en Renault Zoe rundt en bane og brukt 43 kw ladere. De endte opp med en snittfart på 67km/t, og havnet i Guinness Rekordbok.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39554
Hvis den rekorden fremdeles står, og noen føler for å få navnet sitt skrevet i Guiness må vel dette være  den enkleste rekorden å slå i hele boka.

Hm, la meg se:


  • Stygt design med lite vekt med funksjon og plassutnyttelse: Check
  • Lite batteri: Check
  • DRM-styrt batteri med urovekkende leieavtale: Check
  • "Hurtig-lading" med vekselstrøm: Check (huff!)
  • En etterlevning av manuel girkasse av en girspak: Check

Det er en skam at dette skal havne i bøkene, og det at på til etter at Tesla kom på banen.
Denne "rekorden" er vel strengt tatt slått av de to Teslaene som kjørte Amerika på tvers på to (?) døgn i fjor..
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
tirsdag 09. juni 2015, klokken 19:45
Tatt fra http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/nye-biler/audi-utfordrer-tesla-med-denne/a/23467367/ som er en annen artikkel om nyheten nevnt over:

Sitatskal bygges på VW-konsernet fleksible MLB-plattform (for større biler med motoren på langs)

-> Lol, nei! Denne bilen konkurrerer ikke med Tesla fordi de misser fullstendig på tre store punkter:

  • De flatpakker ikke batteriet i bunnen for et lavt tyngdepunkt og gjør det fullstendig umulig å automatisere hurtigskifte av batteri
  • De frigjør ikke plass til frunk og ytterligere bagasjeplass (jeg tror ikke alle nødvendigvis bruker frunken i Tesla så mye, men den er et godt salgsargument)
  • Manglende frunk gjør bilen mindre kollisjonssikker ved frontkollisjon fordi crumplezonen blir stivere og mer energi må absorberes i cupéen
Det eneste de har er rekkevidde...uten superlading pga CCS. Skal bilfabrikanter konkurrere med Tesla må de snart innse at de må designe plattformen og produksjonslinjen for det elektriske kjøretøyet sitt, det er bare en litt bedre skjult designblemme enn Ford Focus Electric. Sukk...
#13
Det kan jo være, men det er også litt synd dersom RWD utgår siden det er en mekanisk god nok løsning til de fleste fører bortsett fra dragracing og vinterføre.
På den annen side vil det vise hvor flinke Tesla er til å tilpasse seg hva folk faktisk vil ha, i motsetning til hvordan jeg opplever alle andre bilmerker som heller tilpasser seg det de TROR folk vil ha (tenk: paraplygirspaker, unngå redesign av chassis og fylle bagasjerom med batteri eller pris fremfor rekkevidde, alle gode grunner til at egentlig ingen konkurrerer med Tesla ennå).
#14
Jeg er enig med Teslas argumentasjon for å fjerne 60 kWh-batteriet, nettopp fordi mindre enn 10% av Model S-bestillingene var konfigurert med dette batteriet.
Men jeg er uenig i påstanden lenger opp om at det er kun dual drive på 70 kWh som modell fordi det er mer økonomisk med færre mulige konfigurasjoner, for jeg betviler at det innebærer mer enn å velge mellom to batterikapasiteter når batteriet monteres i bilen på produksjonslinjen (hvis man tenker at et eksemplar kunne blitt produsert som en 85 kWh eller 60/70 kWh-modell).
#15
Er det for å forbedre rekkevidden?
Kan se for meg at noen kunne klart seg med en rekkevidde på ~413km (70kWh/85kWh*502km) og besparelsen (36000 kr) til en plain RWD S70...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA