Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - soletti

#1
BMW i3 / Sv: Drivverk. Kontroller snarest.
tirsdag 05. mars 2024, klokken 03:34
Fikk det på vår 2014 modell i starten av februar, fikk time sist uke. Fikk beskjed om at ombordladeren måtte byttes, netto sum av nesten 42k. Heldigvis maskinskadeforsikring så det blir dekket, men bilen blir 10år neste uke, så det var nære på.
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bremser ligger på bak høyre side
torsdag 28. desember 2023, klokken 10:58
Oppdatering: Hadde etterkontroll i dag og den passerte! Ser at jeg burde skiftet klosser samtidig, fordi de er litt skeivslitt pga de satt fast tidligere, men de ligger iallefall ikke på lenger. Jeg spurte forresten Tesla hva de skulle ha for å bytte caliper hvis det trengtes, de mente at skiver og klosser måtte byttes samtidig (på det ene hjulet), så tilbudet var på cirka 50k egyptiske pund.. (de som er interessert kan tippe hva det er først og så sjekke valutakursen :laugh:). Takk igjen!
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bremser ligger på bak høyre side
torsdag 21. desember 2023, klokken 17:38
Jeg tror tipset ditt hjalp, iallefall kan jeg dra rundt hjulet nå uten å bruke makt, jeg hører litt at klossen tar borti skiva, men ikke mye. Er det greitt med litt skrapelyd fra klossen, eller skal det være helt stille? Kan ta det av en runde til om det må det.

Edit: Jeg kan høre litt skrapelyd fra det andre hjulet som ble godkjent, så skulle tro det går greitt. Men hvis noen vet så tar jeg en runde til.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bremser ligger på bak høyre side
tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:21
Sitat fra: TheMaltake på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:01Hei. Skjelden at calipter bak på model x med mando bremser går i stykker. Mest sannsynlig så er klossen litt for stor og den sitter fast i bremse kvaven ( sporet bremseklossen viser i) prøve å løsne calipteren. Du kan ta en kun en bolt og skyve calipteren til siden. Og sjekke at klossene går frem og tilbake når du presser bremseklossene inn mot bremseskiver. Om de ikke går tilbake når du trykker inn eller dem sitter fast. Ta ut bremseklossene. Slipp av 1mm på hver side og monter igjen of se om dem går grei og tilbake. Noen ganger er monteringsettet som sitter der klossene ligger litt harde og gjør at klossen ikke går tilbake. Da kan du presse litt på dem på siden sånn at dem ikke holder bremseklossen så hard fast.

En skjelden gang kan man ha greid å skru stemplet tilbake feil men da pleier man å ha feil melding om at bile  kan rulle fritt.

Lykke til 😀

Takk for gode tips! 👍
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bremser ligger på bak høyre side
tirsdag 19. desember 2023, klokken 17:16
2018 modell X75D, cirka 100k km.
#6
Model X 2014 - 2022 / Bremser ligger på bak høyre side
tirsdag 19. desember 2023, klokken 16:49
Hei,

Skiftet skiver og klosser i sommer, har ikke merket noe galt, ofte trillet bilen i nøytral i nedoverbakke for å bremse hardt for å «rense» skivene. Hadde bilen på EU kontroll i dag og fikk 2er feil på at bremsene ligger på bak på høyre side. Han fikk visst ikke snurret hjulet med håndmakt og etter å ha kjørt hjem kjente jeg på skivene bak og merket at høyre skive bak var noe varm, så det stemmer sikkert. Så kommet spørsmålet, noen vært borti lignende før og hva som må gjøres? Jeg tenkt i første omgang prøve å smøre opp klossene igjen, men høres kanskje ut som stemplet ikke går langt nok tilbake? Noe som kan kalibreres?

Edit: Jeg husker skivene gikk fint rundt når jeg skiftet.

Edit: Etter litt googling så høres det vel ut som bremsecaliper må byttes?

Kenneth
#7
BMW i3 / Sv: Lekker litt olje, hva kan det være?
fredag 21. oktober 2022, klokken 14:24
Takker, ja da var det merkelig. Skal ta en titt senere om jeg finner noe mer, 🤞 for ikke.

Edit: det kan være at jeg har bomma med sprayboksen når jeg smurte hjulboltene.
#8
BMW i3 / Lekker litt olje, hva kan det være?
fredag 21. oktober 2022, klokken 13:54
Hei,

Skiftet til vinterdekk på min i3 som har gått feilfritt siden 2014. Ser for første gang litt olje, noen som vet hva det kan være, om den bør inn asap, og evt hvor dyrt det blir?

Kenneth
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Frakte parkett
fredag 05. november 2021, klokken 16:00
Det gikk inni, men ikke med stor margin, skulle vært mulig å skyvd frem passasjersetet enda mer.
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Frakte parkett
tirsdag 02. november 2021, klokken 21:12
Den er god, skal finmåle🤞
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Frakte parkett
tirsdag 02. november 2021, klokken 20:55
Takker for tips :+1:
#12
Model X 2014 - 2022 / Frakte parkett
tirsdag 02. november 2021, klokken 20:45
Hei,

Spør før jeg har målt/prøvd, men noen som har prøvd å frakte 2 pakker med parkett a 2.4meter i bilen? I tilfelle ja, tips til hvordan det ble løst mottas med takk. Ellers får jeg løse det på annen måte (henger eller bud).

Kenneth
#13
BMW i3 / Sv: Tilbakekalling "technical campaign 0061500500"
mandag 18. januar 2021, klokken 17:20
Var å hentet vår 2014 modell i dag, men den tok nesten ikke hurtiglading på tur hjem, omtrent 10kW kan det se ut som, samme på både fortum og circle K. Vanligvis har det vært rundt 40kW på rundt 20% batteri, noen som har noe forklaring eller sett noe lignende?

Startet å lade med cirka 7% til 20%, så mener temperaturen på batteriet var noenlunde grei (uten at jeg leste det ut).

Edit: Litt mer testing med lading og kjøring, og nå tok den 21kW, så mulig det går seg til.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Irriterende alarmer...
søndag 08. mars 2020, klokken 23:54
Sitat fra: Khfr på onsdag 04. mars 2020, klokken 05:51
Eg får opp til irriterande stadighet opp alarm om at 2. Seterad ikkje er festa skikkelig samt at det er lågt batteri i nøkkel. Men batteri er nytt og 2. Seterad er sjølvsagt festa korrekt. Bilen var på service i går og Tesla seier dei ikkje noko feil...

Får samme feilmelding om andre seterad hele tiden i det siste. Setet er festet ja. Feilen ser ut til å gi seg etter noen kjørte meter.
#15
BMW i3 / Sv: Eldre i3
mandag 18. juni 2018, klokken 20:02
Sitat fra: Klykken på søndag 17. juni 2018, klokken 20:37
Ikke noe grovt som har skjedd her heller. Ikke skiftet bremseskiver, men skiftet klosser frem. Etter 73.000km. dørhåndtak på passasjersiden ble skiftet, samt rattstamme på de to første årene. Støtdempermansjetter nå på siste service. Ellers ingenting å sette fingeren på, som jeg kan huske.

Jeg ser Støtdempermansjetter knapt henger sammen hos meg, er det på garanti, eller betalte du? Nettopp vært inne på andre service uten at det ble gjort eller kommentert noe.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA