Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thawi

#1
Lading av Tesla / Sv: Ny portabel ladestasjon fra Tesla
onsdag 16. januar 2019, klokken 12:48
Manualen inneholder ikke info om lastdeling, slik manualen til de fastmonterte gjør.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/wallconnector_NEMA_14-50_en_us.pdf
#2
Lading av Tesla / Sv: Ny portabel ladestasjon fra Tesla
onsdag 16. januar 2019, klokken 12:45
Lurer på om de kan lastbalanseres som de andre Wall Connector'ene. Kombinere med en sånn: https://i.imgur.com/1KfWqyk.jpg. Ville jo tro IEC 60309 er et naturlig valg av kontakt her hjemme, om de kommer med en versjon her og.
#3
Sitat fra: Luniboy på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:35
Sitat fra: jlan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:57
Hvis du setter opp TWCs for 32A, men stiller bilen på slave på 16A, så skal det vel gå bra?
Nei, dette går ikke. Det er Master som styrer. Grunnen er at det er samme "hjulet" man roterer for å stille inn Amp på TWC'en og om det er master/slave.
Uansett ikke noe problem, da i3 tar alt mulig (max 11 kW). Lader selv en TMS og i3 på dette systemet.
Han siktet nok til at man stilte maks Ampere I bilen, så bilen ikke trekker mer uansett.
#4
Sitat fra: ctr46 på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:52
Jeg har fått en referral TWC og skal snart flytte inn i enebolig med dobbel garasje. Huset har lagt inn 400v og det skal ligge klart trekkerør ut til garasjen. Jeg er litt usikker på hva hovedsikringen er på, men tenkte å få lagt ut så mye strøm som mulig til garasjen.

Tanken var å få koblet opp TWC som kan levere 16,5 kw til bilen samt at jeg har mulighet for å sette opp en lader til dersom det kommer en ekstra elbil i heimen (noe det trolig gjør innen et par års tid). Samtidig kunne jeg tenke meg å ha 2x16 amp kurser til diverse (høytrykkspyler evt annet verktøy.)

Hva bør jeg trekke av kabler fra sikringsskapet og ut til garasjen?

Tenkte evt å sette opp et sikringsskap i garasjen og fordele derfra om det er best, men er usikker på hva slags kabling som må gå fra huset til ekstra sikringsskapet i garasjen. Noe av det kan jeg gjøre selv (trekke kabler osv), men vil få en elektriker til å koble til så alt er lovlig og godkjent.

Det er ca 10-15 meter mellom huset og garasjen.

Hva kan jeg forvente å måtte betale for noe sånt? Evt om noen har tips til flinke/rimelige elektrikere i Oslo/akershus.

Takk for tilbakemelding :)
Jeg svarte visst på den andre tråden du postet i, kopierer det inn her :)

Jeg bygde hus i fjor, og fikk oppgradert OV til 63A. I samråd med elektrikeren ble det da lagt ut 40A til garasjen med eget sikringsskap der. Garasjen er rett under 50m2 + loft. Planen min var å da ha 2 stk TWC stilt inn på 22kw (32A) med lastbalansering mellom dem, samt isolere og varme opp garasjen.

Jeg har akkurat fått min andre TWC fra henvisningsprogrammet, så har ikke rukket å koble den opp enda. Har hatt en rød industrikontakt i tillegg til TWC i mellomtiden så ser at jeg må bytte ut den ene sikringen/b-vernet som er på 16A for å komme helt i mål med planen. Har også gått bort ifra å isolere hele garasjen, men elektrikeren mente det skulle være nok strøm der for dette da jeg planla det.
#5
Sitat fra: ctr46 på søndag 21. oktober 2018, klokken 22:12
Jeg har fått en referral TWC og skal snart flytte inn i enebolig med dobbel garasje. Huset har lagt inn 400v og det skal ligge klart trekkerør ut til garasjen. Jeg er litt usikker på hva hovedsikringen er på, men tenkte å få lagt ut så mye strøm som mulig til garasjen.

Tanken var å få koblet opp TWC som kan levere 16,5 kw til bilen samt at jeg har mulighet for å sette opp en til dersom det kommer en ekstra elbil i heimen (noe det trolig gjør innen et par års tid). Samtidig kunne jeg tenke meg å ha 2x16 amp kurser til diverse (høytrykkspyler evt annet verktøy.)

Hva bør jeg trekke av kabler fra sikringsskapet og ut til garasjen?

Tenkte evt å sette opp et sikringsskap i garasjen og fordele derfra om det er best, men er usikker på hva slags kabling som må gå fra huset til ekstra sikringsskapet i garasjen. Noe av det kan jeg gjøre selv (trekke kabler osv), men vil få en elektriker til å koble til så alt er lovlig og godkjent.

Det er ca 10-15 meter mellom huset og garasjen.

Hva kan jeg forvente å måtte betale for noe sånt? Evt om noen har tips til flinke/rimelige elektrikere i Oslo/akershus.

Takk for tilbakemelding :)
Jeg bygde hus i fjor, og fikk oppgradert OV til 63A. I samråd med elektrikeren ble det da lagt ut 40A til garasjen med eget sikringsskap der. Garasjen er rett under 50m2 + loft. Planen min var å da ha 2 stk TWC stilt inn på 22kw (32A) med lastbalansering mellom dem, samt isolere og varme opp garasjen.

Jeg har akkurat fått min andre TWC fra henvisningsprogrammet, så har ikke rukket å koble den opp enda. Har hatt en rød industrikontakt i tillegg til TWC i mellomtiden så ser at jeg må bytte ut den ene sikringen/b-vernet som er på 16A for å komme helt i mål med planen. Har også gått bort ifra å isolere hele garasjen, men elektrikeren mente det skulle være nok strøm der for dette da jeg planla det.
#6
Sitat fra: jlan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:57
Hvis du setter opp TWCs for 32A, men stiller bilen på slave på 16A, så skal det vel gå bra?
Det er forsåvidt sant, sikringen vil jo sørge for at det ikke går galt i hvert fall. Er ofte en BMW i3 som vil bli koblet på den ene laderen, den har en ombordlader på 11kw. Den vil kanskje ikke trekke mer en 16A på en fase uansett. Man kan ikke sette Ampere spesifikt i BMW'en, bare om den skal lade med full eller redusert hastighet.
#7
Sitat fra: sjokomelk på mandag 29. oktober 2018, klokken 17:17
De må stå på lik kurs begge to. Og du stiller inn master til størrelsen på kursen. Da vil de levere 100% hvis de er i bruk alene, og 50% hvis begge er i bruk.
Takk, jeg regnet egentlig med det etter å ha søkt litt rundt.
#8
Lading av Tesla / Sv: Kjedekobling av Tesla Wall Connector
mandag 29. oktober 2018, klokken 09:54
Sitat fra: Luniboy på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:18
Jeg kjører dette opplegget i dag, med en sikring inne, som går ut til et lite skap i garasjen som inneholder 2 st. B vern og ikke noe annet.
TWC koblet opp i slave/Master, lader en Tesla Model S og BMW i3. Trikkeren min mente det var krav til et B-vern pr. lader.
Virker utrolig bra   :)

BR
Dette høres jo ut som det jeg er ute etter. Jeg lagde en ny post da min nye TWC nettopp ble levert, og glemte helt denne jeg lagde for ett år siden. Problemet jeg har nå er at jeg har 2 kurser med ulike sikringer, og lurer på om de fortsatt kan brukes for lastbalansering. Hvor den ene har 22kw tilgjengelig, mens den andre kun har opp til 11kw. Jeg har en 32A og en 16A kurs (400V).
#9
Endelig har Tesla Wall Connector fra henvisningsprogrammet kommet, og jeg skal få den koblet opp og lastbalansere den med den jeg har i garasjen allerede. Men så ble jeg litt usikker. Jeg har en 22kw kurs til TWC'en som henger der nå, og så har jeg en 11kw kurs til ett rødt industristikk. Planen var å sette på den nye TWC på det røde stikket, og koble dem sammen for lastbalansering. Er det noen som har erfaring med å sette opp disse slik selv om styrken på kursene er forskjellig? Kan den ene stilles inn på 32A mens den andre står på 16A og så lastbalanserer de og gir 11kw på hver når begge er i bruk og 22kw på den ene om bare den er i bruk. Planen var å ha 2 x 22kw (32A) og lastbalansere de, men innså nå at jeg har misforstått elektrikeren eller vice versa.

Om dette går håper jeg nå å kunne koble den nye TWC på en ledning med rød stikk, og plugge den inn i den eksisterende kontakten. Slik at jeg har kontakten til rådighet om jeg skulle trenge den til noe annet eller laderene feiler (som den gamle har gjort før).

Inntaket til garasjen er 40A, så er det da en kurs på 32, en på 16, og en kurs til på 16 til et par vanlige stikkontakter. Så jeg kan ikke kjøre 22kw + 11kw samtidig.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp - gammel service avtale
fredag 28. september 2018, klokken 13:10
Sitat fra: bennygullfot på torsdag 27. september 2018, klokken 07:19
Hei, noen som har den avtalen fra 2014 fortsatt? Linken fungerer ikke lengre.

Jeg fant denne ved å google litt:
https://docplayer.me/1564468-Tesla-serviceplanavtale.html
#11
Jeg hentet mine felger 12. mars. Bilen som "utløste" felgene ble levert ut i slutten av desember. Appen er veldig treg med informasjon, ville ikke stolt på det som står der. De ringte fra Tesla når jeg kunne komme og hente felgene.
#12
Sitat fra: Zimon på fredag 23. mars 2018, klokken 10:07
Skiltet som viser påbudt kjøreretning og underskiltet hvor det står Gjelder ikke buss bør være nok forklaring i seg selv. Er en elbil definert som buss i vognkortet så ja kan kjøre der, om ikke nei.

Enig med deg Zimon, har derfor ikke brukt denne passasjen selv. Men jeg ser så overraskende mange som kjører der, det kan jo fort bli blodig dyrt for dem. Er det ikke drøye 5000 kroner for å kjøre der om politiet stiller seg opp?
#13
Spurte Vegvesenet igjen, som nå er enige med UP:
SitatHei
Uff, jeg beklager – dette skulle ikke skje. Men jeg har faktisk gitt deg et feil svar.

Det er UP som har rett. Det står ikke noe skilt om kollektivfelt hverken inngående eller utgående langs bussholdeplassene og dermed er dette ikke noe kollektivfelt men bare ment for busskjøring.

Det er selve kollektivfeltskiltet som gir rett for å kjøre med elbil ikke noe annet.

Beklager igjen – men svaret er nå entydig.

Du får ikke lov å bruke disse strekningene med din elbil.
#14
UP svarte:
SitatHei og takk for spørsmålet. Slik vi oppfatter bildene/situasjonen har du ikke lov til å kjøre der med el-bil.
#15
Jeg har sett ganske mange benytte denne strekningen, og sendte en post til Vegvesenet og spurte. Her er svaret:

SitatHei
Vi takker for din henvendelse og «ja» du har lov å kjøre på kollektivfeltet med elbil på denne strekningen.
Den ligger litt spesielt til og man kan lett bli usikker her. Men det er kollektivfeltet «inn/ut» for bussholdeplassen «Furuset» og man få lov å benytte dette feltet.

Når det er sagt så har det vist seg at det ofte er slik at du kommer fortere fram når du holder deg på vanlig kjørefelt akkurat da. Du må stoppe å vente på påkjørende biler når du bruker kollektivfeltet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA