Hei,
Noen her som har erfart hvor mye mer forbruk det blir med skiboks på taket?
Takk!
Noen her som har erfart hvor mye mer forbruk det blir med skiboks på taket?
Takk!
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Thorden på tirsdag 25. februar 2020, klokken 21:46Sitat fra: Clandrel på mandag 24. februar 2020, klokken 23:13
Hei,
Kona har lyst på e-tron 50 og lurer på om det i det hele tatt er mulig å kjøre fra Larvik til Gaustablikk (hytta).
Vi har lading på hytta.
Strekning er 195km, hvor det går rett opp til 1000moh fra Rjukan til Gaustablikk. 20km.
Fra Larvik til Rjukan er det 175km
Hva tror dere? Fra Larvik til Rjukan er det stort sett flatt, snittfart på rundt 70km/t tipper jeg.
Eller må vi på 55?
Skeptisk. Jeg kjører dit ofte med e55, omtrent samme avstand som deg. Det går fint, men jeg hadde helt ærlig ikke vært komfortabel med en e50.
For det første er det ca. 750 høydemeter fra Dalekrysset og opp til Gaustablikk Høyfjellshotell. Dette strekket er ca. 11 Km, og jeg bruker 12-13% av batteriet på e55 på det strekket, nesten uansett hvordan jeg kjører. Med andre ord 10-11 kWh. Du har ca. 200 høydemeter fra Larvik til Dale vil jeg anta, noe kupert. Jeg kommer over Bolkesjø, er vel mer kupert og dermed noe høyere forbruk. Tror det er ganske marginalt.
Uansett, mitt totale forbruk fra Oslo til Gaustablikk ligger typisk på 60-65 kWh med forvarmet bil. Så det sier seg selv at du må ta høyde for å lade med en e50. Du vil ha svært liten margin for kø, omkjøring, batteridegradering og alt annet. Du er nødt til å starte med varmet bil og 100% batteri, og du vil som regel ha hjertet i halsen på vei opp bakken. Hadde jeg aldri orket.
Ok, det er 150 kW lynlader på Notodden, det holder i massevis at du stopper der i 10 minutter. Hvis den er ledig.
Sitat fra: elektro på tirsdag 25. februar 2020, klokken 00:13
173 km? Det vil aldri være noe problem, selv om du starter med bare 90%. Har du planer om skiboks eller noe på taket bør du starte med nærmere 100%. Løp og kjøp! 😉 Eller be om å få teste en helg først..
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. februar 2018, klokken 09:32
I-Pace har en totalpakke langt over Tesla - og alt avhengig av hvilken Tesla man sammenligner mot, så ligger prisen enten såvidt over (S75D), såvidt under (X75D), eller langt under (X100D). Personlig sammenligner jeg den mest mot X100D - fordi den er en SUV, har firehjulstrekk, har hengerfeste, har levelig rekkevidde til langturer (det har ikke X75D i nærheten av slik jeg ser det), men igjen: I-Pace er både langt raskere enn X100D, og har et mye mer premium nivå på interiør.
(på bagasjerom, hengervekt, og mulighet for syv seter slår selvsagt X100D en I-Pace, men for meg betyr disse punktene så godt som null. Har syv seter i min S pga "kjekt å ha", og bruker det så og si aldri. Det samme gjelder forøvrig at I-Pace kan ha takboks, hvilket X ikke kan. Helt uinteressant for meg.).
Jaguar Land Rover skal ha fått mye bedre byggkvalitet siden Tata tok over, men på dette punktet er jo ikke konkurransen fra Tesla akkurat kvass. Selv om Tesla er gulle greit for min del. Jeg liker Tesla og er veldig godt fornøyd med min, men ser også frem til å skifte ut med ny topp moderne bil ila kort tid (og da ville jeg ikke valgt Tesla uansett pga foreldet MCU).