Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Clandrel

#1
EQC / Skiboks // Forbruk
fredag 01. januar 2021, klokken 22:09
Hei,

Noen her som har erfart hvor mye mer forbruk det blir med skiboks på taket?

Takk!
#2
Audi e-tron / Sv: Rekkevidde 50 - Larvik/Gaustablikk
tirsdag 25. februar 2020, klokken 22:50
Gikk for en 55. Levering fredag:)

Orker ikke stress med rekkevidde.

Takk for tilbakemeldinger!



Sitat fra: Thorden på tirsdag 25. februar 2020, klokken 21:46
Sitat fra: Clandrel på mandag 24. februar 2020, klokken 23:13
Hei,

Kona har lyst på e-tron 50 og lurer på om det i det hele tatt er mulig å kjøre fra Larvik til Gaustablikk (hytta).
Vi har lading på hytta.

Strekning er 195km, hvor det går rett opp til 1000moh fra Rjukan til Gaustablikk. 20km.
Fra Larvik til Rjukan er det 175km

Hva tror dere? Fra Larvik til Rjukan er det stort sett flatt, snittfart på rundt 70km/t tipper jeg.

Eller må vi på 55?

Skeptisk. Jeg kjører dit ofte med e55, omtrent samme avstand som deg. Det går fint, men jeg hadde helt ærlig ikke vært komfortabel med en e50.

For det første er det ca. 750 høydemeter fra Dalekrysset og opp til Gaustablikk Høyfjellshotell. Dette strekket er ca. 11 Km, og jeg bruker 12-13% av batteriet på e55 på det strekket, nesten uansett hvordan jeg kjører. Med andre ord 10-11 kWh. Du har ca. 200 høydemeter fra Larvik til Dale vil jeg anta, noe kupert. Jeg kommer over Bolkesjø, er vel mer kupert og dermed noe høyere forbruk. Tror det er ganske marginalt.
Uansett, mitt totale forbruk fra Oslo til Gaustablikk ligger typisk på 60-65 kWh med forvarmet bil. Så det sier seg selv at du må ta høyde for å lade med en e50. Du vil ha svært liten margin for kø, omkjøring, batteridegradering og alt annet. Du er nødt til å starte med varmet bil og 100% batteri, og du vil som regel ha hjertet i halsen på vei opp bakken. Hadde jeg aldri orket.
Ok, det er 150 kW lynlader på Notodden, det holder i massevis at du stopper der i 10 minutter. Hvis den er ledig.
#3
Audi e-tron / Sv: Rekkevidde 50 - Larvik/Gaustablikk
tirsdag 25. februar 2020, klokken 00:22
195km. Men de siste 20km er rett opp (1050m).



Sitat fra: elektro på tirsdag 25. februar 2020, klokken 00:13
173 km? Det vil aldri være noe problem, selv om du starter med bare 90%. Har du planer om skiboks eller noe på taket bør du starte med nærmere 100%. Løp og kjøp! 😉 Eller be om å få teste en helg først..
#4
Audi e-tron / Rekkevidde 50 - Larvik/Gaustablikk
mandag 24. februar 2020, klokken 23:13
Hei,

Kona har lyst på e-tron 50 og lurer på om det i det hele tatt er mulig å kjøre fra Larvik til Gaustablikk (hytta).
Vi har lading på hytta.

Strekning er 195km, hvor det går rett opp til 1000moh fra Rjukan til Gaustablikk. 20km.
Fra Larvik til Rjukan er det 175km

Hva tror dere? Fra Larvik til Rjukan er det stort sett flatt, snittfart på rundt 70km/t tipper jeg.

Eller må vi på 55?
#5
i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
tirsdag 30. april 2019, klokken 00:11

Skjønner det.

MEN: Min bil koster 940.000 veiledende nå. Skulle noen solgt tilsvarende nå, etter å ha eid bilen i tre måneder, så hadde man kanskje fått 760.000 (ifht til finn.no). Det vil si et tap på 180.000 på tre måneder. Slike fall har jeg ikke sett på lenge...

//c
#6
i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
mandag 29. april 2019, klokken 20:55
Var innom på finn.no og kikket litt i dag.

First Edition (som jeg selv har, og som jeg selv ga rett under 900k for) til 769.000,-
Så tre eller fire FE til den prisen. Det er et tap (om jeg skulle solgt nå) på 140.000 på ca tre måneder.

Hva skjedde?

//c
#7
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
fredag 22. februar 2019, klokken 11:55
Ja, 20 tommer på begge. Med Conti piggfritt...
#8
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
torsdag 21. februar 2019, klokken 23:23
Jeg har hatt X75D og nå i-pace.

Turen fra Larvik til hytta vår på Gaustablikk er kjørt med begge. Sammenliknet, under samme årstid og kjøreforhold, har jeg en del mer batteri igjen på i-pave ifht X. Jeg hadde ca 20% batteri igjen på X, mens på i-pace har jeg 38%. Ganske stor forskjell egentlig...
#9
i-Pace / Sv: I-Pace: Forbruk, rekkevidde - tester og erfaringer
lørdag 04. august 2018, klokken 21:23
Prøvekjørte en i går. Håper det er noe med softwaren. Bilen hadde 26mil på 80%. det vil si 31mil fulladet. Så kan man vel trekke bort 10-15% for å få den reelle kjørelengden.
#10
i-Pace / Sv: Video av Jaguar iPace
lørdag 17. mars 2018, klokken 19:53
Bilen vil aldri ha 480km. Det er rated og ikke typical.
Spørsmålet er hva som er realistisk rekkevidde, i virkeligheten.
#11
i-Pace / Sv: Video av Jaguar iPace
lørdag 17. mars 2018, klokken 19:31
Ser den er fulladet og viser 346km rekkevidde :o
Det er litt mer enn en Tesla X 75d, men ikke mye. Stemmer dette?
#12
i-Pace / Sv: Prising av tilbehør veldig høy
lørdag 24. februar 2018, klokken 19:53
Garantert påslag fra importør. De tjener bra med penger på elbil. Virker som det er påslag på mye av utstyret, da det koster tilsvarende som fossilbiler. Det vil si de har lagt på 20-30%.

Ran?
#13
Får håpe den har bedre interiørkvalitet enn F Pace. Litt for mye billig plast.
#14
Den er i en ny klasse elbil, kall den mellomklasse SUV/crossover.
Og i det segmentet er den for dyr (syntes jeg).

Audi blir sikkert ikke billigere, men mest sannsynlig i samme bilklasse.

X75d er egentlig det beste kjøpet for de som trenger plass og Ok rekkevidde.


#15
Må man ikke sammenlikne biler i samme segmenter? Tesla X er vel ikke samme bilklasse som iPace?
Vi må sammenlikne epler mot epler her, og da er Model Y som kommer etterhvert, i samme klasse som iPace.

Model X er jo en mye større bil enn iPace og dekker forskjellige behov. X er 5m20cm lang, iPace er 4,7m. Altså X er en halv meter lenger bil, og derav en klasse opp, plassmessig.

Det blir det samme som å si at Q5 er billigere enn X5, eller 3-serie er billigere enn A6.

iPace er dyr ifht til hvilken bilklasse den tilhører.





Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. februar 2018, klokken 09:32
I-Pace har en totalpakke langt over Tesla - og alt avhengig av hvilken Tesla man sammenligner mot, så ligger prisen enten såvidt over (S75D), såvidt under (X75D), eller langt under (X100D). Personlig sammenligner jeg den mest mot X100D - fordi den er en SUV, har firehjulstrekk, har hengerfeste, har levelig rekkevidde til langturer (det har ikke X75D i nærheten av slik jeg ser det), men igjen: I-Pace er både langt raskere enn X100D, og har et mye mer premium nivå på interiør.

(på bagasjerom, hengervekt, og mulighet for syv seter slår selvsagt X100D en I-Pace, men for meg betyr disse punktene så godt som null. Har syv seter i min S pga "kjekt å ha", og bruker det så og si aldri. Det samme gjelder forøvrig at I-Pace kan ha takboks, hvilket X ikke kan. Helt uinteressant for meg.).

Jaguar Land Rover skal ha fått mye bedre byggkvalitet siden Tata tok over, men på dette punktet er jo ikke konkurransen fra Tesla akkurat kvass. Selv om Tesla er gulle greit for min del. Jeg liker Tesla og er veldig godt fornøyd med min, men ser også frem til å skifte ut med ny topp moderne bil ila kort tid (og da ville jeg ikke valgt Tesla uansett pga foreldet MCU).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA