Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bowers

#1
Hva er effekten oppgitt til i vognkortet for en dual motor bil?

Godt poeng det med at snitt effekten ikke øker. Samtidig ser jeg at iallefall mitt forsikringsselskap differensierer mellom biler med 408hk og biler med 476hk (som oppgraderingen gir).

Noen som vet hva veivesenet sier om tilfeller hvor kun max effekt økes uten at gjennomsnitt effekt økes?
#2
Polestar 2 / Omregistrere bilen etter performance oppgradering?
torsdag 11. mai 2023, klokken 22:44
Har noen kjøpt Performance Software Upgrade til bilen og fått oppdatert vognkort osv i ettertid?
Hvordan var prosessen isåfall?
#3
Betryggende å høre. Takk for innspill
#4
Polestar 2 / Hva skjer med bilene om Polestar skulle gå under?
torsdag 11. mai 2023, klokken 19:16
Det er tøffe tider for nye bil produsenter og Polestar har gitt uttrykk for at de har penger nok til å klare seg gjennom 2023, men de vil trenge innskytning av penger for å klare seg videre i 2024. Nå har eierne i dette tilfellet mye penger, men jeg har nettopp bestilt en bil så tanken slo meg... Hva vil typisk skje med garanti og videre service ansvar om et selskapet må legge ned?
Ville Geely med Volvo's service apparat naturlig overtatt ansvaret i dette tilfellet eller risikerer man å stå med en bil hvor ingen har garanti ansvar?

#5
Beklager, jeg hadde for meg at denne lå under Model 3 kategorien og tok feil. Har oppdatert hoved posten nå.

Jeg ser på en Model 3 LR, grå, s/v hjul, mint bil og ingen tidligere skader. ca 12k på telleren.

Er det noe spesielt man bør se etter på disse bilene?
Kan man få en vurdering av bilen hos Tesla mot betaling, ala en NAF test f.eks?

Tusen takk!
#6
6 mnd gammel M3 LR AWD, grå med 12k på telleren. Vil det være helt feil å gi 450k for den privat?
#7
Jeg skal straks kjøpe min første Tesla og jeg har forstått at mange foretrekker bilene med radar og USS samt at den nye Ryzen CPUen skal være fin å få med seg.
Jeg er helt åpen for å kjøpe nyere brukt så jeg lurer på om det er noen spesielle biler man bør se etter for å få det beste kompromisset mellom nyere bil og best sensor opplegg og evt CPU?
#8
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 26. februar 2018, klokken 12:59
Alle systemene som er avhengige av KAFAS kamera fungerer betydelig dårligere i vinterhalvåret. Lav sol har spesielt stor betydning. 
Med cruisecontrollen er det ikke noe problem å oppdage da den kutter ut og sier ifra på skjermen, men når kamera er "ute av spill" pga lav sol, dugg e.l. så gir ikke bilen noen beskjed om at sikkerhets systemene ikke fungerer (Grønn ring lyser hele tiden).
#9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 26. februar 2018, klokken 12:08
Vær også klar over at bilen gir deg noe falsk trygghet med den grønne ringen på dashboardet som skal vise at sikkerhetssystemene er aktive.  Selv om ringen lyser og systemene er slått på så fungerer de svært dårlig / sjeldent i vinter halvåret.
#10
Godt å høre at noen orker å sykle hele året ;)  Selv lar jeg den stå når det er snø og mye vann, men nå er det snart på tide å gjøre den klar for ny sesong igjen.

Ang batterier:
Her er det nok mange som har dypere kunnskap enn meg, men veldig kort fortalt... Kjøp en pakke med bra celler (Panasonic, Sanyo, LG e.l.) og kjøp en pakke som passer til ditt bruk. Det er faktisk ikke noe problem og ta ut både 3-5kw som du nevner og langt mer enn det også dersom man velger og gå over til LiFePo batterier. Mitt råd er å holde seg til "vanlige" 18650 Li-Ion celler da disse har lengre levetid og en litt enklere å leve med mht vedlikehold, lading, brannfare osv osv.

Jeg har fått bygget en 52V/30ah pakke med Panasonic GA batterier. Denne gir oppimot 1500wh og en praktisk rekkevidde på 100+ km avhengig av hvor lite du hjelper til selv.  (kostet meg ca 10k)
Det ligger noen eksempler her: https://lunacycle.com/18650-ebike-battery-pack/


Ang skjerm/kontroller:
Her kan du grovt sett skille mellom "kina skjerm/kontroller" og "De andre" ;)
Ta en titt på Adaptto og Cycle Analyst v3 som gode eksempler på "de andre"

Adaptto er etter min mening den desidert beste løsningen som eksisterer, men tilgangen er svært liten for tiden. Adaptto kommer forhåpentligvis med en ny versjon av sin løsning iløpet av året. Dette er en svært kraftig sine-wave kontroller med skjerm.
Cycle Analyst v3 er bare en skjerm, så da må du ha en passende kontroller i tillegg.
Felles for disse er at du får full kontroll på hver eneste watt-time du bruker, mye bedre kontroll på effekten den leverer og ikke minst en skikkelig lineær throttle.  Kina kit'ene har som regel en throttle hvor du ber om en viss hastighet, så gir kontrolleren full effekt opp til den hastigheten og flater ut uten at du egentlig har full kontroll.
Med en lineær throttle så ber du om effekten du vil ha (som på en bil e.l.) også slakker du av når du har hastigheten du vil ha.  Høres ikke ut som all verdens forskjell, men opplevelsen i virkeligheten er natt og dag etter min mening.
Sine-wave er også er stort poeng. Med en square-wave kontroller (som veldig mange kina-kit bruker) så hører du "knurring" i motoren spesielt ved igangkjøring.
Med sine-wave blir motoren helt lydløs og silkemyk uansett turtall (som en el-bil)

Selv bruker jeg en Adaptto Mini-E. Denne har 3 programmer å velge mellom. Jeg har satt den opp slik at den leverer 250w / 25kmh så den kan kjøres lovlig på veien til vanlig bruk, også har den et par programmer til som kan brukes "på egnet avlukket plass"  Med mitt oppsett så tar jeg ut ca 3,5 - 4,2 kw på max.  (kostet meg ca 5k)

Adaptto: http://adaptto.com/
Cycle analyst: http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-analyst-3.html

Motor:
Her er det litt mer sånn at anything goes (med visse unntak).
De fleste vanlige direct drive hub motorene du finner på ebay fungerer helt fint og lever lenge, men vil du ha noe som er et lite hakk opp så se etter navn som f.eks Leafbike eller Crystalite.

PS! Hvis du tenker å bygge noe kraftigere på en vanlig sykkelramme neste gang så les deg litt opp på torque-arms for ebikes.  Jeg har sett noen stygge eksempler på hva som skjer når motor akselen vrir istykker dropout'en på sykkelen og løsner... Det går ikke bra for hverken deg eller sykkelen. Du trenger å holde igjen akselen og fordele kreftene ut i resten av rammen.
Et google søk på "e bike torque arm" gir deg noen hint om hva det er snakk om.

God tur videre ;)
#11
Elbilen i Samfunnet / Halv pris på parkering — for fall?
søndag 18. februar 2018, klokken 23:11
Kan det se ut til at det ikke blir innført halv takst på parkering fra sommeren?

https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-regler-for-parkering-slaktes-av-nesten-alle-i-hring/3423415291.html

#12
BMW i3 / Sv: Koding av I3 - Hva har du gjort?
tirsdag 13. februar 2018, klokken 18:42
Nei, jeg lot bevisst være i tilfelle den ikke fungerer bra nok. Antar at det eneste du låser opp er muligheten til å skrive og ikke muligheten til å lese av alle moduler?

Eller er det faktisk slik at du ikke får tilgang til alle moduler uten å kjøpe tilgangen først?

De viktigste som ACSM, BDC Body Module og HU_NBT var f.eks ikke synlige.  Erfaring?
#13
BMW i3 / Sv: Koding av I3 - Hva har du gjort?
tirsdag 13. februar 2018, klokken 09:30
Jeg testet Bimmercode i dag og ser at det er svært få moduler den får tilgang til ved tilkobling i forhold til E-Sys.

Har noen fått tilgang til alle/de fleste modulene med Bimmercode?
#14
BMW i3 / Sv: Skurring i høyttaler(e)?
onsdag 31. januar 2018, klokken 10:28
Ok. Jeg gjorde det så enkelt at jeg fant en sang på Spotify som inneholdt "riktige" frekvenser, skrudde ned diskant og sendte lyden kun til høyttaleren som lagde ulyd og kjørte til BMW og lot de høre. Ny høyttaler ble bestilt (begge gangene) og byttet.

Håper det løser seg like enkelt for deg :)
#15
BMW i3 / Sv: Skurring i høyttaler(e)?
onsdag 31. januar 2018, klokken 10:05
Hvilken høyttaler hører du ulydene fra?  Test ved å dempe all diskant og styr lyden til hver enkelt høyttaler med balance og front/rear.

Jeg har byttet høyttalerne bak 2 ganger pga samme symptomer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA