Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olesb

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Hvit Tesla Model S Plaid
fredag 09. desember 2022, klokken 11:55
Interessert i en hvit Model S plaid med 19 tommer sommer og vinter og enhanced autopilot? Jeg har levering på bilen nå i desember og er usikker på om jeg skal beholde den. Send meg en melding om det kan være interessant. Bilen stiger med over 200 000 pga av MVA og vektavgift fra 1. januar 2023.

Prisen på bilen fra Tesla før nyttår er 1 274 000,-. Etter nyttår vil tilsvarende bil koste rett under 1 500 000,-.

Pris kan diskuteres.
#2
Model 3 / Sv: Strømforbruk forvarming
mandag 01. februar 2021, klokken 09:42
Blir litt om både VP og batterivarme dette.

Akkurat den teorien om at batteriene i Model S tåler kulda bedre enn i Model 3 er jeg svært usikker på. Min erfaring med LG-batteriene som sitter i min 2021 LR model 3 er at de lader raskere i kulda (superlader) enn gamle 85D gjorde. Det bør jo da bety at Tesla mener LG-batteriene tåler kulda bedre, ved at de tillater høyere ladeeffekt.

Tror heller problemene vi opplever nå i vinter skyldes svært mangelfull testing av nye komponenter i kulda før de lanseres, sammen med software som mangler noe funksjonalitet.

Jeg er egentlig godt fornøyd med Model 3 og er positivt overrasket over flere ting med bilen, men at man overlater betatesting til betalende kunder er en uting som vi som kunder burde si i fra om at ikke er akseptabelt. Blir spennende å se om 2. gangs bytte av sensorer som jeg nå har blitt innkalt til denne uken gjør at VP fungerer som den skal fremover.

Er heller ikke veldig miljøvennlig å starte oppvarming av batteriene ved småkjøring (under 2-3 mil), med det ekstra strømforbruket det medfører.
#3
Model 3 / Sv: Strømforbruk forvarming
søndag 31. januar 2021, klokken 17:09
Merkelig at det ikke er mulig å skru av batterievarming, mens vi kunne det på Model S i 2015. Den bruker jo tullete mye energi på småkjøring slik det er nå.

Får satse på at den funksjonen kommer over tid, men det føles litt for mye betaprodukt i norsk vinter slik den oppfører seg nå. Har akkurat blitt kontaktet av Tesla for 2. gangs bytte av sensorer også.
#4
Fikk min tilbake fra service i dag hvor det er byttet sensorer (høytrykk og lavtrykk). Får håpe det løser problemet.
#5
Får bare slenge meg på her. Bilen fungerte strålende uten feil de første ukene, men har hatt dette problemet siden ca. 20 desember.

Det har vært i overkant spennende å kjøre langturer med bilen i romjula, da jeg aldri vet når varmepumpa slutter å sende varmluft inn i bilen. Har mottatt flere softwareoppdateringer som ikke har løst problemet (Er på 2020.48.30 oppdateringen nå)

Når bilen har stått låst og skrudd av, har varmepumpa som regel startet å blåse varmluft igjen.

Bilen er nå levert på service for bytte av sensorer. Fikk beskjed om at sensor(er) er forventet på verkstedet 7. januar og i mellomtiden har jeg en eldre Model 3 som lånebil.

Hadde trodd at Tesla var ferdig med slike kritiske feil på nye biler nå. Vi er tross alt i 2021, ikke 2013. Det er krise å levere ut biler hvor varmeapparatet slutter å fungere midtvinters i Norge, både med tanke på sikt gjennom frontrute og potensiell nedkjøling. Tesla må være åpne rundt dette så folk som har biler hvor dette er et problem får beskjed før de velger å dra på langtur. Bilene bør også kalles inn for utbedring så fort delene er i Norge.

#6
Ja, hjulbuer, hjuloppheng jeg tenker på. Er vist lite beskyttelse der.

Ringte Tesla service og spurte om de ville antirustbehandlet bilen selv. Damen i andre enden bekreftet at det ville hun gjort. Spurte også om det gikk utover garantien, men det skulle det ikke gjøre.
#7
Sitat fra: jorgenask på tirsdag 01. desember 2020, klokken 17:34
Sitat fra: olesb på tirsdag 01. desember 2020, klokken 17:29
Her fungerer i hvert fall varmepumpe, varmluft og gamle lykter knirkefritt foreløpig. Har ikke oppdaget noen feil eller dårlig tilpasning av panel. Ikke synes jeg støynivået med 18 tommers vinterhjul er noe problem heller (kommer fra en 2015 Model S).

Eneste jeg vurderer nå er antirustbehandle bilen og kjøpe inn takboks.

Gled dere til bilen. Synes i det store og hele at man får mye bil for pengene.

Høres bra ut !
Skal du ha sauelukt eller oljeplatform-lukt i bilen et par uker ? hehe
(lanolin eller dinitrol) Eller noe annet ?

Ja, det er spørsmålet. Bør vel time det sånn at det ikke gjøres rett før hele familien skal ta bilen til fjellet i jula i hvert fall:)
#8
Her fungerer i hvert fall varmepumpe, varmluft og gamle lykter knirkefritt foreløpig. Har ikke oppdaget noen feil eller dårlig tilpasning av panel. Ikke synes jeg støynivået med 18 tommers vinterhjul er noe problem heller (kommer fra en 2015 Model S).

Eneste jeg vurderer nå er antirustbehandle bilen og kjøpe inn takboks.

Gled dere til bilen. Synes i det store og hele at man får mye bil for pengene.
#9
Model 3 / Sv: Hvilken takboks?
mandag 30. november 2020, klokken 20:57
Takk, skal sjekke ut de boksene dere har nevnt. Har bestilt orginalstativ fra Tesla. Får være forsiktig med monteringen ser det ut til  :o
#10
Model 3 / Sv: Hvilken takboks?
mandag 30. november 2020, klokken 13:06
Hei,

Nå er jeg veldig i tvil, har lest en del om dette med valg av takboks. Skjønner det er utfordringer med en del takbokser da takstativet er krummet og det er kort avstand mellom stativene. Enkelte bokser er vanskelige å feste og noen kommer for langt frem. Finnes det et rimeligere alternativ til Skiguard 830 T (ca. 11 -12 000,-) som faktisk fungerer godt?


#11
Sitat fra: gkh på lørdag 28. november 2020, klokken 11:53
Leveres bilene nå med de nye 82 kWh batteriene?

Ser ikke kapasitet noe sted i bilen så det vet jeg ikke. Har ikke demontert frunken for å sjekke. Noen som vet hvor det eventuelt lett kan sees?
#12
Sitat fra: Regen på lørdag 28. november 2020, klokken 12:02
Og med skvettlapper og vinterdekk?

Ja, hentet den med vinterdekk og skvettlapper var montert foran
#13
Model 3 / Sv: Acceleration boost på 2021 model 3
lørdag 28. november 2020, klokken 20:13
Bare for å bekrefte. Har mottatt en 2021 LR og har mulighet i appen til å kjøpe acceleration boost (4,4 -> 3.9) for 18500,-.
#14
Vin 819xxx
#15
Hentet ut en ny model 3 LR i Drammen i dag. Jeg har tidligere kjørt S 85D i flere år. Litt uvant med bare skjermen i midten og selvfølgelig er bagasjerom mindre som jeg visste på forhånd. Må si jeg si jeg er positivt overrasket over den nye bilen. Virker veldig god å kjøre, støynivå oppleves ikke høyere enn i 2015 S i hvert fall, kanskje lavere. Har valgt 18 tommer som nok gir utslag på lavere støy. Ellers er førsteinntrykket av lydanlegget i bilen meget godt. Hadde oppgradert lyd i gamlebilen, men dette er bedre.  Den nye finishen er også vellykket i mine øyne.

Kommer nok til å ta litt tid til å venne se til å bare ha skjermen i midten og tror det kan ta litt fokus bort fra veien nå i starten når man ikke helt kjenner brukergrensesnittet. Der synes jeg Model S er bedre. Ellers virker det som en fantastisk bil til rett under 500 000,-. Ingenting å klage på enda. Har nok fått «gamle» lykter, men de funker foreløpig bra i mørket😉
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA