Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - georglu

#1
Heh. Det lønner seg å spørre tog-selskapet. Og jeg fikk kjapt svar også! Her er hva de svarte når jeg lurte på om Model S er for bred:

Sitat
It is possible to transport cars until 205 cm width. The cars are loaded with help of additional racks.  For wider cars we prefer to have contact to the customers first to the booking.

You can do your booking online and enter 195 cm width instead of the actual width and in the field "Questions or Comments" in the next page you can enter the actual width.
#2
Leker litt med tanken på bil+togferie i Europa i sommer (hvis verden er sånn nogenlunde Corona-fri!) og tenker jeg det kunne være naturlig å prøve biltog gjennom Tyskland (ja, jeg kunne kjørt, men bør nok unngå for mange lange og (potensielt) kjedelige strekk med små barn i bilen). Men når jeg sjekker hos en av tilbyderne (https://urlaubs-express.de/), så virker det som maks-bredden de tillater er 195 cm (195 er det største tallet jeg får taste inn i skjemaet deres). Siden bredden på en Model S er mer enn 2m med speil og litt under 2m uten, så kan det virke som bilen er for bred. Å skrive 195 virker å lyve, men det kan tenkes at bilen likevel får plass? Er det noen som har prøvd å reise med tog i Europa med en Model S?
#3
Kan man installere ledbar bak som er koblet til ryggelyset? Jeg synes det er fryktlig mørkt nå når vi har en vinter uten snø og jeg ser så godt som ingenting uten å supplere litt med bremselys mens jeg rygger (ikke så veldig praktisk).
#4
Noen som vet om hva man har lov til å bruke et Model S-hengerfeste til? At det er forbudt med henger er jo no-brainer siden bilen ikke er typegodkjent for det. Men kan det brukes til annet en sykkelstativ? Jeg er ikke så interessert i sykkelstativ, men kunne godt tenke meg bagasjebrett eller skiboks på hengerfeste siden jeg har en Model S uten mulighet for takstativ (ja, vet godt at jeg var "dum" som ikke bestilte bilen min med mulighet for det... :P ).
#5
Sitat fra: noGas på onsdag 24. april 2019, klokken 13:03
Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. april 2019, klokken 11:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 24. april 2019, klokken 11:36
Synes det er konge at taket er av glass, jeg.
Mange som er tynnere i hyssingen enn deg  :laugh:
Men seriøst, jeg plages skikkelig av kaldras. Også i fanget. Synes også at det er ekstremt forstyrrende med lys/synsinntrykk/bevegelse i deler av synsfeltet som ikke er nyttig for selve kjøringen.

Tror nok dessverre du tilhører en minioritet, og historisk sett skal ikke minioriteter ha det lett.

For lyset kan du enkelt foliere, kulden derimot...

Jeg tenker man kan bruke en slik en (for også kjøpt på SC i Norge) og evt. legge inn noe isolering på innsiden (men TeslaBjørn har en video som viser noe tilsvarende i en Model X):

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-s-fixed-glass-roof-sunshade.html
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 04. april 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Geirr på torsdag 04. april 2019, klokken 14:24
Ned 10% pre-market. Skal bli spennende å se hvordan 'menigheten' forklarer hvordan markedet tar feil denne gangen....

Ikke veldig overraskende med tallene de har levert for Q1. Dette har skjedd maaaange ganger før og ikke nødvendigvis så dramatisk denne gangen heller. Gir meg heller en gylden mulighet for å handle noen aksjer på billigsalg.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Homelink og "Auto Close"
onsdag 03. april 2019, klokken 14:07
Jeg åpner garasjedøren før jeg setter meg inn i bilen, så det kan godt tenkes at du må gjøre det for at "auto close" ikke skal avbrytes. Om du ikke vil bruke fjernkontrollen, så fungerer det fint å styre garasjonen via "Homelink"-knappen under Summon i appen (litt treig siden den må ha kontakt med bilen først).
#8
Tesla SW og AP / Sv: Homelink og "Auto Close"
onsdag 03. april 2019, klokken 13:57
På samme måte som at du må lukke døra manuelt etter at du har parkert, så må du åpne døra manuelt før du kjører ut. Ikke så mye vanskeligere enn det.

Litt på siden: Jeg har lagt merke til at dersom jeg kjører bilen inn i garasjen med Summon, så vil den lukke garasjedøren når den antar at bilen er helt inne.
#9
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 13:08
Sitat fra: georglu på onsdag 03. april 2019, klokken 13:01
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 12:48
Det er ikke mulig å starte filskift på EU-bilene bare ved å slå på blinklyset.

Det kan umulig være riktig (med mindre det bare gjelder for Model 3). Min 2018 Model S bytter beviselig fil uten at jeg gjør annet enn å slå på blinklyset. Jeg har dog aldrig opplevd at den selv slår av blinklyset igjen, men det kan godt tenkes jeg ikke har vært tålmodig nok.
Høres ut til at det ikke er likt. Jeg kjenner bare AP fra TM3, og i min bil er det definitivt slik, med unntak av når man skal av motorvei og over i retardasjonsfeltet (hvor det ikke er samme risiko for sammenstøt), da trenger jeg bare å slå på blinklyset.
Ved filskifte slås blinklyset av med en gang den er på plass i fila.

Sært at det skal være så forskjellig. Neste gang jeg kjører på flerfeltsvei med AP på, så skal jeg sjekke om den vil slå av blinklyset igjen. Jeg tviler på at den gjør det siden det krever at den flytter på hendelen. Hendelen er kanskje annerledes på en Model 3 og blir ikke flyttet fysisk til en annen posisjon (bare vippes opp eller ned)?
#10
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. april 2019, klokken 12:48
Det er ikke mulig å starte filskift på EU-bilene bare ved å slå på blinklyset.

Det kan umulig være riktig (med mindre det bare gjelder for Model 3). Min 2018 Model S bytter beviselig fil uten at jeg gjør annet enn å slå på blinklyset. Jeg har dog aldrig opplevd at den selv slår av blinklyset igjen, men det kan godt tenkes jeg ikke har vært tålmodig nok.
#11
Tesla / Tesla To Host Autonomy Investor Day
onsdag 03. april 2019, klokken 12:41
Fikk nettopp denne dumpende ned i innboksen:

http://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-host-autonomy-investor-day

Spennende å se hva Tesla vil si om progresjonen på utvikling av autopiloten og hva de ser for seg fremover. Kanskje de viser en demo av en bil med utviklingsversjon av autopiloten? Det virker som investorer skal få det demonstrert i alle fall.
#12
JUSS / Sv: Moms på elbiler (var: Model 3 - bilder og smånytt.)
tirsdag 02. april 2019, klokken 12:49
Sitat fra: arthur på mandag 01. april 2019, klokken 20:02
Ethvert vedtak, politisk eller ikke, gjelder til et nytt vedtak fattes.

Det er ikke usant, men når du har det som en del av en avtale om en regjeringsplattform så vil det sitte langt inne å gjøre noe med det. Hvis ett av partiene ønsker å reforhandle deler av plattformen, så er det fort annet som kommer på forhandlingsbordet ("alt henger sammen med alt"). Sannsynligvis vil ingen av regjeringspartiene dette nå. Mer enn nok annet å krangle/forhandle om. ;)
#13
Andre Elbiler / Sv: Apple Titan
mandag 01. april 2019, klokken 14:44
Kommer vi til å se en elektrisk bil fra Apple om ikke så lenge?

https://electrek.co/2019/03/30/apple-car-tesla-electric-powertrain/
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 22. mars 2019, klokken 12:22
Sitat fra: Rollep på fredag 22. mars 2019, klokken 10:28
At momsfritaket skal opprettholdes i nesten 3 år til er det vel snart ingen tror på, unntatt muligens dem som også tror på julenissen :D

I så fall må regjeringsplattformen endres og jeg tviler egentlig på at de fire partiene igjen har lyst å sette seg ned og forhandle igjen hvis de potensielt kan tape noen av de sakene de allerede har vunnet. Særlig har både V og KrF vel vunnet gehør for saker det egentlig ikke er flertall for på Stortinget, så de fint kunne tapt i en ny runde med forhandler.

Selvsagt er ingenting skrevet i sten og det kommer et nytt budsjett hvert år som bli revidert og som regel justert noe etter et halvt år, men akkurat momsfritaket og ingen registreringsavgift mener jeg står støtt i denne perioden (fordi det er nedfelt i avtalen om regjeringsplattformen). Andre fordeler (f.eks. tilgang til kollektivfeltet, gratis parkering, gratis lading, ingen bomavgift og gratis ferge) kan og vil bli faset ut i årene fremover.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:57
Sitat fra: Orbit på fredag 15. mars 2019, klokken 08:39
Ja, men regjeringen selv er ikke nødvendigvis fredet så lenge......

Så lenge det er flertall på Stortinget ut perioden for å beholde momsfritaket, så spiller det ikke så stor rolle hvilken regjering vi har.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA