Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jsa061

#1
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision
fredag 16. februar 2024, klokken 08:47
Kan anbefale Rain-x. Det blir ikke 100% prosent med det heller, men hjelper en god del
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: SOH fall 2020 40Kwh 830 km
onsdag 27. april 2022, klokken 09:23
Apropos folk som ikke har oppgradert. Jeg har en 2014 Nissan leaf som jeg har oppgradert batteriet til 30kwt, men hvor software ikke er oppgradert. Spurte en Nissan mekaniker om jeg kunne få oppgraderingen, men han mente det ikke lot seg gjøre siden mitt VIN-nummer ikke ville komme med forslag til denne filen. ( Hva med å bruke VIN-nummeret til bilen jeg fikk batteriet av??)

Det er vel ikke noen som gjør denne typen oppgraderinger av software i Bergens-området?
#3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 05. november 2020, klokken 15:27
En liten kommentar til den originale posten.
Du skriver:
SitatMEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.
Ingen av oss vet hva som skjer om 20-30 år. Tredve år tilbake i tid så skriver vi 1990 - det har skjedd en del på datafronten siden 1990. Hadde du sagt 5-10 år så skulle jeg sagt meg enig, men når man sier 20-30 år, så uttaler man seg om en teknologis tidshorisont ingen kan si noe om med høy grad av sikkerhet.  Om fem år kan f.eks lidar  være i alle telefoner..og biler. Allerede nå finnes det lidar i nyeste iphone 12 pro. Og utover det kan det komme ny sensorteknologi, nye ai-algoritmer osv.  Jeg ville blitt veldig overrasket om det tok 20-30 år. Så langt unna (tror jeg) er det ikke.
#4
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
mandag 22. juni 2020, klokken 12:29
Var kjapt ute med å svi av litt feriepenger jeg også. Er ikke noe å si på guffen man får - den hugger godt til, men fikk en dose anger etter et par timer. Hvor ofte kjører jeg med gassen i bånn? ( Faktisk ikke så ofte!)  Endte opp med å feige ut og returnerte hestene innen 48 timer..
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Er Leaf gen 1 batteriet seriekoblet?
onsdag 25. mars 2020, klokken 13:42
Vil ikke BMS-en stenge ned ASAP hvis en celle dør før de andre?

#6
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
onsdag 11. mars 2020, klokken 09:44
SitatJeg lader på jobb, forlater ofte jobben til forskjellige tider. Batteriet er ladet til 85% på 2 timer normalt. Hvordan kan jeg skru på slik at bilen varmer batteriet feks siste timen før jeg reiser? Bilen kan være koblet til 11kwh hele tiden. Kupeen er fin og varm, men er jo teit å forlate jobb med varm bil, ladet batteri men kaldt batteri.. forbruket blir jo mye høyere pga kaldt batteri.

Er ganske sikker på at om du setter på forvarming via appen så varmer den batteriet også. Det kan du jo sjekke enkelt. Hvis du f.eks setter på forvarming en time før du går fra jobb så kan du sjekke om du får mer regen enm om du ikke hadde gjort det.
#7
Model 3 / Sv: Regenerering farlig på glattisen
mandag 02. mars 2020, klokken 09:31
Kjører alltid med regen på full guffe og for meg personlig fungerer det utmerket. Klart du kan få bittelitt skrens på bakhulene hvis du går fort av gassen, men det er jo bare å ikke gjøre det..Litt feeling må man ha når man kjører med full regen, ellers blir jo det gass (watt), brems gass brems. Man må jo vite hvilken posisjon på pedalen regen begynner og slippe opp gradvis.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Større batteri, 450 km rekkevidde
fredag 14. februar 2020, klokken 09:44
Hei, hvordan er ladeprofilen på hurtiglader nå? Har du peiling på hvilken boks det er som er ansvarlig for å komme med ønsket ladeprofil?
#9
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
fredag 08. november 2019, klokken 12:38
Sitat fra: Klykken på torsdag 07. november 2019, klokken 12:58
Kaldt batteri fører til høyt forbruk, da bilen ønsker driftstemperatur på pakken. I tillegg skal kupeen varmes. Det er helt normalt med høyt forbruk på småturer.
Stikkord er forvarming mens bilen er tilkoblet strøm.

Og, som alltid, lad når du kan - ikke når du MÅ.

I følge videoene til Tesla-Bjørn så bruker ikke bilen strøm på å varme batteriet, med mindre du setter destinasjon til en super-lader. En måte å se på om det går strøm til oppvarming er når du står i ro. Hvis det er litt grønt på effektsøylen så bruker bilen motoren(e) til batterioppvarming.
#10
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
torsdag 07. november 2019, klokken 12:09
Ligger på 250 wh/km til og fra job -7 km hver vei..
Kan bekrefte det andre sier om at forbruket går ned hvis du kjører lengre turer.
#11
Model 3 / Sv: Cruise not available
torsdag 08. august 2019, klokken 07:41
Har du kjørt med henger og har bildet av en rød henger oppe i venstre hjørne? I så fall må du deaktivere den.. Et eller annet sted på Driving menyen..
#12
Model 3 / Sv: Problem med avstandsholder i nedoverbakke
tirsdag 23. juli 2019, klokken 12:33
Liker du å ligge for nærme bilen foran?  :)
#13
Model 3 / Sv: Problem med avstandsholder i nedoverbakke
tirsdag 23. juli 2019, klokken 10:42
Det virker som at så lenge bilen bremser så kan den ligge nærmere enn den ville gjort om den måtte bruke motorkraft for å holde følge .

Tipper de har gjort det slik for at det ikke skal oppleves som om bilen bråbremser når den nærmer seg en bil, men at den på en måte har en avstands-buffer som kan bli mindre enn ønsket/satt ved oppbremsing. Dette fungerer greit så lenge autopilot må gasse opp igjen etter ned-bremsing og i denne fasen kan øke avstanden igjen ved å være litt myk på "gassen".

Opplevde, som andre her, at bilen lå rimelig nærme bilen foran i undervannstunnelne på E39. Var så heldig at jeg hadde en Tesla bak meg også, så det var ikke mye klaring hverken foran eller bak :D

#14
Model 3 / Sv: Levering av model 3
fredag 21. juni 2019, klokken 17:27
Fikk utlevert bil på mandag 17. til avtalt tid. Hele prosessen var unnagjort på et blunk. Tok en lynkjapp inspeksjon før jeg signerte - alt vel.

Er positivt overrasket over støynivået. Hadde trodd den skulle være på nivå med mor sin Yaris, men nei - den er ikke på det nivået.. og det er bra.

Nei, nå kan livet begynne!
#15
Model 3 / Sv: Levering av biler med hengerfeste!
mandag 27. mai 2019, klokken 21:27
On topic. Har fått sms om levering av bil den 17.06 - med hengerfeste. Bergen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA