Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dr.Ling

#1
Takk!
Da blir det en liten ladestasjon på meg. Zappi er vel populær.
Bare ikke fra samme elektriker som sist ;) Og til FAST avtalt pris.
#2
Hei og hå. Jeg har ladet min Model S i 5 år nå på 6A med ladekladden koblet til Schuko-kontakt, og har egentlig ikke behov for raskere lading. I 2017 fikk jeg elektriker til å bytte et lampepunkt ute på veggen til Schuko-kontakt, til ladeformål, kontakten er på samme 16A kurs som vaskerom. Det var altså ikke lagt opp ny kurs, og elektrikern anbefalte meg å få dedikert ladestasjon istedet, noe jeg ikke trenger.

Jeg havnet i en liten disputt med elektrikeren etterpå grunnet at regningen kom på kr 22.000 for jobben, som også inkluderte å trekke 15m kabel til 6 stk innekontakter på et soverom, og bytting av en lysbryter til dimmer. Så jeg får ikke hjelp derfra lenger.

Iflg forsikringsselskapet Codan trenger jeg vel både jordfeilbryter type-B og overspenningsvern, og da har det vel lite å si at forskriftene knytter kravet til nye kurser som legges opp.

Jordfeilbryteren som elektrikeren installerte ifm ute-Schukoen var altså ny i fjor, men er det typen jeg trenger (se bilde, det er bryteren nede til høyre på kurs 14)??

[ You are not allowed to view this attachment ]


Det er mange som omtaler jordfeilbryter type-B som så kostbare, og heller anbefaler ladestasjon med innebygget slik. Men koster ikke disse jordfeilbryterne bare ca kr 1200-2000?

Hva med overspenningsvern?

#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
onsdag 17. august 2016, klokken 14:04
2013 P85, kjørt ca 28.000km nå. Får oppgitt 365 typical km ved fullading, noe som utfra 189Wh/km skulle gi begredelige 69 kWh batterikapasitet?
Bilen viste, om jeg husker rett, 400 typical km ved fullading når den var ny. Med dagens SW ville den kanskje vist 410 typical, er det slik å forstå (at Gud tok fra oss 10km ved en eller annen SW-update)? Det vil bli 77,5 kWh batterikapasitet da bilen var ny?

Så det er ingen måte for menigmann, uten CANbus, å finne dette i bilens diagnosemeny på?

Ved supercharging nå for 1 uke siden fikk jeg høyeste ladehastighet jeg noensinne har målt (har SC totalt 4 ganger, Storjord i Saltdal): 400 km/t, mer presist 378V og 208A, dvs 78,6 kW (?). Er det ikke også et dårlig tegn at spenningen ved SC var såpass lav?

EDIT: Jeg ser nå, på f.eks Bjørns videoer, at denne spenningen er normal ved SC.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Angrer på kjøpet av Tesla?
fredag 11. mars 2016, klokken 21:10
Bare det faktum at service-sentrene nå bruker 7 mnd på å respondere på feil (etter 2 purringer fra meg, den siste i desember) forteller meg at det finnes utrolig mange biler med feil, og at de fleste er prioritert foran min (min har lekkasje i bakluken, blant annet).
Har nå fått time ved neste Ranger-besøk 28.juli..... altså 1 år etter jeg meldte inn 4 feil.

Jeg har også ventet på mattesett til bilen i 13 mnd.

Det første 1,5 året av eierskapet var service ikke noe problem og jeg var veldig fornøyd.

Om det ikke er mulig å kjøpe Ranger-avtale lengre vil jeg vel gå så langt å si at folk >5 timer unna Service-senter ikke bør kjøpe Tesla.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp til bruktbilkjøp
søndag 04. januar 2015, klokken 13:52
Sitat fra: eadie på søndag 04. januar 2015, klokken 09:22
Begynner ellers å bli mange av disse "still-spørsmål-på-forum-så-jeg-slipper-å-undersøke-selv" nå.

Er det ikke derfor en har forum da? ;)
Jeg går ut ifra at alle søker før en lager ny tråd, det har sikkert Kimlotus også gjort, men det er ikke så enkelt å finne det en er ute etter her inne. Det er gjerne flere tråder om samme tema, hvor 4 av 5 innlegg er avsporinger. Slik som dette innlegget her ;)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: 12v battery - need to be replaced
lørdag 03. januar 2015, klokken 13:31
Fikk denne feilmeldingen for første gang nå, i går. Den blinker ikke. Gikk fint å kjøre 22km til og fra jobb igår. Har ladet i natt, og når jeg koblet ut ladern nå er meldingen den samme.
Tesla support sier pr tlf nå at 12v batteriet har 14,7V, så de mener det ikke er noe større problem.

Har ikke gått til innkjøp av voltmeter for sigarettenneruttak, men har vanlig voltmeter som jeg muligens skal sjekke med.

Kan noen oppdatere meg på ladesyklusen til 12v batteriet, slik at jeg kanskje unngår å bli stående en dag? Innbiller meg at dette ikke lades når bilen er koblet til ladekabel, men når jeg kjører, eller hva? Vil det som i en oljedrevet bil lades dårlig om jeg kjører lite og korte distanser? Skal jeg noensinne lade 12v batteriet, f.eks hvis jeg måler spenning under 13v?
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
onsdag 03. desember 2014, klokken 13:27
Fikk bilen 9.nov 2013 og har siste 3-4 mnd merket første tegnene på drive unit-svikt, dvs et knapt følbart nykk når jeg går av og på "gassen" i lave hastigheter, som om det er en slakk i drivverket noe sted. Ingen ulyder, men en tydelig følbar forskjell fra den silkemyke følelsen som bilen hadde som ny. Kjørt 11.000km nå, og har siden ny vekslet mellom full og low regen, liker best low. Har creep av. Har ved 3-4 anledninger merket repetert nykking de første metrene etter bilen har stått stille. Ønsker også å vente med bytte til ny DU er bekreftet å funke.

Anser meg selv som heldig. Har ellers ikke noe å klage på, bortsett fra:
- Treg mobil-app (veldig varierende)
- Manglende 3G her om dagen
- Savner varme i ratt og sidespeil
- Dårlig støydemping
- Litt dugging i lyktene
- Myk sort lakk som alltid er skitten
- Tidvis frosne sidevinduer som ikke drar seg ned.
- Parksensorer bak som tidvis ikke funker.
- Parksensorer foran som ikke funker når jeg rygger
- Skitne barneklær fra når de legger seg på bakfangern for å komme inn og ut av baggasjerommet.
- Fortsatt ikke perfekt DAB-radio
- Alltid gult ladelys, aldri grønt.
- Ladeluke kan ikke utløses fra kontakten.
- Noen riper i sidevinduene pga skraping
- 5 mm feiljustert ve bakdør, stikker litt ut i bakre kant
- At Tesla kalte den nye modellen for "D" og ikke "T"

Sorry, bagatell-listen ble litt lengre enn jeg planla :)
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bakvindu åpner seg...
fredag 01. august 2014, klokken 19:01
Jeg fikk jo baksetet fullt av snø da dette skjedde med meg i vinter. Kom til en bil hvor ve. bakvindu var ca 12cm åpent. Tesla overtalte meg til å tro at jeg hadde kommet borti knappene i førerdøra da jeg gikk ut av bilen kvelden før, og jeg kunne jo ikke akkurat motbevise det.
#9
Skal få byttet ladeporten på min bil! Er heldigvis lenge til neste planlagte langtur.

Men ladeopplevelsen på Mo var ikke ille alikevel. Vi koste oss med forhåndskjøpt pizza, sittende på noen benker i sola ved Telehuset mens bilen sugde til seg 40 km. Benyttet også toalettet på Jysk 20 m unna ladern, og prøvelå noen madrasser i samme slengen :) De 40km jeg fikk skviset inn tross løs kabel var akkurat nok - hadde gått tom for strøm 10 km hjemmefra hvis jeg ikke hadde ladet på Mo (kjørte fra Sandnessjøen til Bodø, fulladet ved start). Det er forresten artig å kjøre ned fra Saltfjellet og se rekkevidden i displayet stå på stedet hvil i 10-15 km. Hadde håpet å få en km eller to på tellern i alle nedoverbakkene, men det klarte jeg ikke.
#10
Sitat fra: OddB på lørdag 21. juni 2014, klokken 15:37
Har du ladet på superlader ?

Nei. Heldigvis, for da hadde jeg vel blitt skuffet muligens. Har skrevet til Tesla nå og spurt om dette med gullyset.
#11
Det var bra å høre, men samtidig betyr det at det er noe feil ved min bil. Som nevnt har jeg dobbeltlader og har ladet på 22kW en gang tidligere (dagen jeg fikk bilen), men fikk bare 16A av denne på Mo. Forsøkte å stille ampere til 26A, men det må nevnes at jeg også har en permanent "charge cable unlatched - fully insert cable into car" feil og gult lys hver gang jeg lader uansett ladekabel. Har ikke tatt det så seriøst tidligere siden jeg hjemme får 16A (maks) ved lading (blå), men feilen må vel ligge der.
#12
Testet med 2 stk Mennekes type 2 kabler, mode 3, maks 32A, så begrensingen må ha vært i boksen. Bilen stod innstilt på maks 26A som jo har vært bilens softwarebegrensing i lang tid.
#13
Dobbellader. Jeg har ladet på 22kW på en Saltolader i november. På denne på Mo klarte jeg ikke få mer enn 16A.
#14
Jeg kan bekrefte at eRoute 71-laderen ved Telehuset på Mo (Mellomvika 13) funker fint som snus! Ladet på maks 52 km/t (for dem som ikke husker: 400V 3fas 16A Salto-lader med type 2 plugg, ta med ledning). Jeg så ikke noen lader nr 2.
#15
Enig, og jeg har fullt adapterkit fra kirkebø.
MEN, hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg at det var kommet type-2 ladere her nord allerede, trodde Teslas SC skulle komme først og de vil dekke mine behov. Nå trenger jeg ikke strengt tatt type2-type2 lader på denne turen heller... men lurte på om noen vet om de på Mo har kabel montert, som antydet tidligere i tråden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA