Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Limodriver

#1
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
søndag 17. mars 2024, klokken 19:31
Jeg tror Audi/Møller vil ha en utfordrende sak om den bringes inn for domstolene. Men, det skal gå en f... i en for å orke/gidde å kjempe kampen. Ære være de som tar kampene, men det er nok strategi fra forhandlere/importører å satse på at forbruker gir seg. De fleste betaler og lukker øynene.

Jeg for mitt vedkommende orker ikke å eie eller kjøpe biler av importør/forhandler som opptrer slik.

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/feil-spylervaeske-kan-koste-deg-dyrt/16468177/

Det er sikkert andre enn meg som ble forsømt under oppveksten og aldri ble advart mot verken aggressiv spylervæske, Audi eller Møller >:(
#2
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
lørdag 16. mars 2024, klokken 12:09
Understellet på min bil har vært klakkete fra den var ny - ingen smooth ride over dumper og hull mao. Bilen har originaldomemajon på hjul, men likevel er de relativt store. Således har understellet en noe mer utfordrende oppgave. Men, da burde VW kompensert for dette ved bedre og mer robust hjuloppheng slik at kjøreopplevelsen blir bedre.

Jeg tror ikke jeg orker å reklamere før bilen skal på service, eller den skal selges. Rekkevidde og kjøreopplevelsen på denne bilen gjør at den ikke er en keeper.

Første produsent som har rekkevidde som Hyundai (Kona) og kvalitet og evne til å rydde opp i feil og mangler slik som Toyota tror jeg blir en vinner.

Audi (Møller) som nekter reklamasjon på sprukne lykter fordi kunden ikke har brukt Audigodkjent spylervæske synes som et foreløpig høydepunkt for ansvarsfraskrivelse. På nivå med Tesla selvfølgelig.
#3
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
mandag 11. mars 2024, klokken 10:42
Jeg sliter med det samme. Erfaringen min et det stort sett fungerer im jeg legger hele håndbaken inntil dørhåndtaket. Jeg synes ikke funasjonen er presis og god nok.

Det virker som bilen ikke er ferdigutviklet og prøvd godt nok av VW. Tidligere biler har det vært enkelte feil som har kunnet utbedres. Det virker som VW hadde en forferdelig hast med å introdusere bilen og kun rakk å gjøre den halvferdig med dårlige og halvferdige løsninger. ID7 er en bil som rent størrelsesmessig, rekkevidde osv kunne passet med. Men i og med at ID4 ikke engang har levert på rekkevidde om vinteren tar jeg rett og slett ikke sjansen.
#4
Hyundai KONA / Sv: Trenger tips om kjøpt av bruktbil
tirsdag 20. februar 2024, klokken 20:26
Kjøp av «eldre elbil˚ kan fort bli et mindre rimelig alternativ.

Elbil med god rekkevidde som ikke er for dyr medfører lett at bilen er utenfor fabrikkgaranti.

Med de skrekkeksemplene på delepriser som skrives om i media kan en bil til 150 - 200 000 fort ende opp som verdiløs.

En 1. gen Leaf til 50k kan en akseptere å kaste, men en bil som svarer til dine krav gjør vondt å kaste.

Jeg var strålende fornøyd med egenskaper, fremkommelighet og rekkevidde på Kona. Når 5 år nærmet seg slo feigheten inn og bilen ble solgt. Dersom det ikke er noe kostbart som skjer med de vil den ha mange år foran seg, men...

Jeg bet det er å «banne i kjerka» her inne, men en bil nr 2 som blir lite brukt - hva med en litt tilårskommen bensin- eller dieselbil med god rekkevidde og muligheter for å reparere?
#5
ID.4 / Sv: Tetningslist under frontlykt
mandag 19. februar 2024, klokken 12:01
Moralen må være å aldri eie en bil uten garanti. Med dele- og timeprisene importører/forhandlere operer med kan enhver feil gjøre bilen bortimot verdiløs. Jeg tror ikke importør vil vinne frem med at bilvask eller annet normalt vedlikehold setter garantien til side.

Uten å promotere et spesielt bilmerke virker det som Toyota er sitt ansvar bevisst. Riktignok tok det tid før informasjonsavdelingen hos Toyota trakk hodet opp av sanden, men Toyota ryddet godt opp etter bz4x problemene.

Jeg er redd vi kun har sett begynnelsen på fraskrivelse av garantiansvar som begrunnes med de merkeligste forhold.
#6
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona - Best på oppvarming?
tirsdag 13. februar 2024, klokken 20:46
Min kona hadde heller ikke app, men varmeapparatet var så effektivt at jeg aldri savnet det verken mot varme i kupeen eller defroster.

Det var heller aldri noen utfordringer med å holde varmen selv ved -20.

Sammenlignet med nå ærende bil savner jeg mye ved kona, bare ikke etter markedsservicen til BNH og Hyundai Norge.
#7
Hyundai KONA / Sv: Bytte til bedre 12V/startbatteri
tirsdag 30. januar 2024, klokken 01:10
Jeg forstår ikke hvorfor Hyundai og deres forhandlere ikke utbedrer manglene heller enn å la sakene ende opp i denne typen skade omdømmet. Jeg har også erfaring med at det er en kamp å få utbedret mangler. Verken forhandler (BNH) eller importør forholder seg til forbrukerlovgivningen, men opptrer iboende vanskelige.

Hadde det ikke vært for kampen for å få utbedret mangler ville jeg gladelig kjøpt flere Hyundaier. Jeg kunne akseptert problemene, men orker rett og slett ikke flere kamper for å få utbedret mangler av mindre og større karakter.
#8
Hyundai KONA / Sv: Hva inneholder 75 k service / 60 mnd service?
mandag 27. november 2023, klokken 23:05
En merkelig løsning med en magnet en ikke kan tørke av/rense samt at den kan bevege seg slik at ikkemagnetisk metallstang kan frigjøres og da ikke vilskilles ut.

Jeg solgte også min Kona før garantien utløp🤫 - det er grenser for risikovilje...

Jeg er enig i at du må opplyse og dokumentere da er det ihvertfall ikke du som blir sittende i heisen.

På generelt grunnlag er det trist at det har kommet så langt at biler utenfor garanti blir verdiløse dersom noe som er litt utover bagatellmessig skjer og må utbedres.
#9
Hyundai KONA / Sv: Hva inneholder 75 k service / 60 mnd service?
mandag 27. november 2023, klokken 19:07
Magneten i girkassen er jo ment for å nettopp samle opp spon som slites av tannhjul, lager O.l. Ved oljebytte tørker en av magneten for å fjerne sponet og fordelen er at sponet ikke flyter fritt i oljen, men blir samlet opp på magneten.

Jeg ville henvendt meg til Hyundai og opplyst om at det var funnet partikler i oljen og hva de ønsker å gjøre med det. Jeg måtte bytte både motor og girkasse på min bil. Da er det ikke umulig at det kan være en svakhet. Reklamerer du har du ihvertfall ditt på det tørre om det skulle bli problemer senere.
#10
ID.4 / Sv: Kjetting
mandag 27. november 2023, klokken 13:57
Jeg har prøvd Autosock i løs snø og er veldig fornøyd. På snø mener jeg Autosock er bedre enn kjettinger da kjettingene gjerne trenger et hardt underlag for å få feste. Autosock gir god friksjon mot snøen uten å måtte presse ned i underlaget.

#11
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
søndag 26. november 2023, klokken 14:27
Jeg hoppet av Toyotatoget med bakgrunn i rekkevidderesultatene. Jeg må vedgå at jeg er veldig nysgjerrig på resultatene dere klarer å oppnå nå som kulden har kommet og oppdateringene er på plass.

Hvilken rekkevidde er rimelig å regne med ved landeveiskjøring 5-15 kuldegrader og litt kupert kanskje med en stigning på 5-700 høydemeter?
#12
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
søndag 26. november 2023, klokken 13:50
Min vurdering er at enhver endring eller ny måte å betjene bilens funksjoner bør være en forbedring.

En forbedring vil med andre ord si at funksjonens formål utføres med et bedre resultat enn tidligere eller kan utføres på en enklere måte for føreren.

Et eksempel er setevarme. Jeg ser ingen fordel i å måtte betjene dette via en meny. Verken blir setet varmere, raskere varmt eller bedre varmt. En fysisk trykknapp ville tatt mindre oppmerksomhet og løst oppgaven på samme måte. En kunne om nødvendig hatt en meny via skjerm der en kunne gjøre ytterligere justeringer på setevarmere funksjon dersom det var ønskelig. Denne funksjonen kunne ligge bak flere menyer som en betjener noen få ganger når bilen ikke kjøres, men det må være intuitivt å finne den aktuelle menyen.

Flere funksjoner slik som autotildeling vil naturligvis kreve flere muligheter for individuell tilpasning. Dersom det ikke er mulig å tilpasse funksjonene til den enkelte brukers preferanser vil det fort bli et elsk/hat forhold til funksjonen.

Det som et størst behov for å betjene ofte under kjøring bør enten ha fysiske knapper, ihvertfall ikke ha behov for å gå dypere inn i menyer enn ett nivå.

Knappene på rattet som noen mener er svært effektive har fått mye kritikk. Jeg setter pris på å lære de fysiske knappene og trykke eller vippe dem, ikke ha en «lottofunksjon» på rattet.

Et eksempel som på mange måter er en detalj, men representerer både en forbedring og en negativ endring er spyling av bakvinduet. Funksjonen med å spyle ryggekameraet er glimrende, men å flytte spyledysen til øvre høyre kant av bakruten gjør at spylevesken ikke når helt inn til festet av viskerarmen før viskeren har visket bort spylevæsken. Med andre ord går viskeren mot tørr skitt innerst ved viskerfestet. Dette riper opp ruten etterhvert og er irriterende. Never change a winning team.

Det er mulig jeg er for strengt min vurdering, men jeg mener VW har forsemret oppfatningen av en komfortabel bil med mange gode egenskaper ved å skulle gjøre endre betjeningen i en grad som, etter min mening, ikke forbedrer kjøreopplevelsen.

#13
ID.4 / Sv: Kjetting
søndag 26. november 2023, klokken 13:20
Jeg har veldig god erfaring med Autosock. Jeg har brukt dem for å komme meg løs på våt is og på snøføre.

Selvfølgelig vil kjettinger bite bedre på våt is, men jeg er nok skeptisk til risikoen med kjettinger både i forhold til å kunne skade skjermer O.l., men også i forhold til å lage merker på felgenes forside.

Til en nødløsning er min erfaring at det er mer enn godt nok med Autosock, de er enkle å kle på hjulet, tar liten plass og utgjør liten risiko for skade på bilen.

Dersom en har et bruksmønster der en skal kjøre lenger enn å komme seg ut av en knipe ville jeg kjøpt kjettinger, men da av høy kvalitet spesielt med hensyn på å være godt tilpasset dekkdimensjon, sitte sikkert på hjulet og være av høy kvalitet slik at «lenker» ikke ryker og skader bilen.

Jeg har selv aldri hatt behov for noe mer enn Autosock og kommet meg ut av vrange situasjoner med dem.
#14
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
lørdag 25. november 2023, klokken 10:17
Jeg kan både lese, skrive og forstår betjeningen av klima/varme. Likefullt har jeg aldri kjørt en bil som har et mindre intuitivt brukergrensesnitt og tar mer fokus fra kjøringen for å betjene forskjellige funksjoner. Jeg er heller ikke imponert over betjeningen av knappene verken på rattet eller ellers.

Etter det jeg forstår er dette inntrykket i ferd med å bli en akseptert sannhet hos VW-forhandlere/verksteder også.

VW burde tilstrebet en intuitiv betjening slik som f eks Apple har suksess med.
#15
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
fredag 24. november 2023, klokken 12:00
VAG-konsernet har veldig god programmeringskompetanse internt. Da det var forbrenningsmotorer som var rådende lå de i verdensklasse på utslipp og dette hadde sin årsak i hvordan kodingen av forbrenning osv var satt opp...

Det kan synes som programmeringsavdelingen har blitt redusert i de senere årene da jeg finner brukergrensesnittet på ID4 særdeles lite hensiktsmessig.

Jeg er enig i at det er klønete å måtte bekrefte bruker av bilen hver gang. Dersom feil person uriktig bekrefter identitet, hva skjer da? Det blir som amerikansk risikostyring der produsenten mener å være fritatt for ansvar når bilen er merket med kun til utvortes bruk, må ikke spises og ikke kjør når du er stupfull.

Jeg skulle gjerne sett bedre brukergrensesnitt og betjening av f.eks klima/varme og andre funksjoner en trenger under kjøring der fokus på skjerm tar oppmerksomhet fra kjøringen og øker risiko for sammenstøt eller andre uhell.

Dette er selvfølgelig ikke unikt for ID4, men jeg er veldig skuffet over brukergrensesnittet og tilgjengeligheten av funksjoner på ID4. For mitt vedkommende er jeg såpass misfornøyd at bilen trolig blir kort i mitt eie for å velge en bil med bedre brukergrensesnitt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA