Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - calefranco

#1
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 11:33
Sitat fra: calefranco på mandag 30. januar 2023, klokken 14:51
Usikker på hvor objektiv han er men denne fyren mener at USS er nesten gammeldags, og at det er mye bedre å satse på Tesla Vision: https://www.youtube.com/watch?v=1imyiPbYB24

Ikke objektiv nei, men en veldig god diskusjon. Dette fikk meg nettopp til å innse at det kanskje ikke er parkeringssensorene jeg er redd for å miste, men frontkameraet i Audien.

Avanserte prosessorer og programvare kan langt på vei løse dette, når du trenger å parkere med fronten inn veldig nærme noe, ved å bruke "det siste den så". Og kameraet i ruta ser i alle fall mer enn sjåføren - da det sitter høyere og lenger frem, samt at ruta i motsetning til de fleste frontkameraer alltid er relativt ren. I tillegg vil sidekameraene kunne

Hvor lenge skal man vente for å få med siste hardware - uten prisøkning?

Ja, jeg synes dette er nøkkelen her - hvor lenge tør man å vente før prisene skrus opp igjen? Tipper at prisene går opp igjen (like mye som de kom ned?) i løpet av mars måned.
#2
Skal alle TMY etterhvert få gleden av TeslaVision, også de produsert i 2021, for eksempel, eller mangler de noe i hardware som gjør at de må fortsette kun med ultrasonic sensors?
#3
Usikker på hvor objektiv han er men denne fyren mener at USS er nesten gammeldags, og at det er mye bedre å satse på Tesla Vision: https://www.youtube.com/watch?v=1imyiPbYB24
#4
ID.4 / Sv: Pris på brukt ID4 1st
mandag 14. februar 2022, klokken 09:29
Hvis det er 1st Max, så er det en god pris. Hvis det er vanlig 1st, så høres det dyrt ut.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

#5
Ja, jeg har bestemt at dette er noe jeg ønsker å ha. Da er (det vanskelige) valget mitt å bare vente til desember, eller å avbestille nå, og bestille på nytt om 6 måneder, for eksempel, basert på ideen at det kan være gunstigere pakkepriser da. Noen som har erfaring av etron lansering i 2018 (?), og hvordan (nybil)prisene endret seg i perioden rett etterpå? Er forøvrig fornøyd med prisen jeg har fått, men leser stadig i det siste at elbilpriser kommer til å falle fremover nå.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

#6
Trodde at Sportback påslaget alltid har vært 20k?

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

#7
Ja, han burde ha noen prosentpoeng å gå på, eller en vinterhjulpakke, for eksempel.
#8
Hvis jeg aksepterer bilen uten 360, så synes jeg den begynner å mangle litt for mye utstyr som var med i VW ID4 1st Max som jeg opprinnelig hadde bestilt (dette, pluss pano soltak, Matrix lys, doble sidevinduer, belyste dørhåndtak, mer?). Panorama soltak (15k) og Matrix lys (nesten 13k, tror jeg) koster litt mer enn det smaker, for min del, men 360 visning har ganske stor nytteverdi for oss (og kanskje spesielt min kone, som synes dette er gull i trange parkeringsplasser...) for relativt beskjeden 3400kr.
Vurderer også å avbestille og bestille på nytt til vinteren, men er usikker på om denne endringen gir grunnlag for gebyrfri avbestilling - noen som vet? Som du er innom, Chimp, så er det lite sannsynlig at prisene går opp, og det kan også hende at det blir bedre priset pakker til vinteren, men samtidig er jeg ganske fornøyd med rabatten jeg har fått.
#9
 Er selv veldig usikker på hva jeg skal gjøre, og er interessert i å se hva andre i samme båt har bestemt seg for.
#10
Sitat fra: carlings på søndag 02. mai 2021, klokken 15:04
Jeg har lurt litt på denne smarttelefonpakken; er denne egentlig noe must når Carplay er standard? Jeg får altså koblet til uansett?
Tror det, ja. Er litt uklart hva fordelen av denne smartphone pakken er, utenom induktiv lading, som er veldig kjekt i seg selv.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

#11
Smartphonepakke ("PYX") koster 11.630kr (med "Audi phone box" og induktiv lading, bl. a.) og da er man fortsatt under 500k.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

#12
Sitat fra: OlaM på onsdag 21. april 2021, klokken 11:40
Jeg tviler litt på den Motor-artikkelen. Det er ikke til å stikke under en elektrisk stol at Møller vet å ta seg skammelig godt betalt for dette, men likevel:

SitatSkal du ha Audis avanserte head up display, må du legge på en pakke til 35.000 kroner.

Det er "MMI Navigasjon pro" som koster rundt 35k, men det er jo en utvidelse av "MMI Navigasjon plus" til 22k, som er inkludert i toppmodellen. Da er det vel forhåpentligvis 17k man må ut med for HUD, som tilfeldigvis er akkurat det samme som Skoda sin "Infotainmentpakke Pluss".

SitatElektrisk justerbart førersete inngår i en pakke som koster 19.500 kroner.

Tilsvarende her, "Komfortpakke plus" koster i skrivende stund 19.650 men det er en utvidelse av "Komfortpakke" til 9.570 som er inkludert i begge Business-utgavene. Tilsvarende hos Skoda er 5.500.

Hvis du vil ha justerbar demping så må du ut med 12.500 for "Førerpakke Sport Pluss" hos Skoda. Tilsvarende hos Audi heter "Kjørepakke plus" og koster 15.820 for RWD-modeller, 12.950 for quattro, 11.230 for Sportback quattro.

Så det er endel inkluderte ting på toppmodellene, sannsynligvis, som Motor ikke har tatt høyde for. Journalister og tall er jo ille nok til vanlig, det blir ikke bedre når man skal jobbe med denne kompliserte prislisten som hører bedre hjemme i et prøyssisk eller bysantinsk byråkrati.

Artikkel
Prisliste
Det stemmer absolutt . Samtidig så ser det ut at sånn at  artikkelforfatteren glemte (manglende) varmepumpe i beregningen, som Daniel_0007 påpekte.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

#13
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Tilhengervekt?
søndag 18. april 2021, klokken 17:47
1000kg for RWD variantene, 1200kg for quattro.
#14
Sitat fra: hELgenen på søndag 18. april 2021, klokken 17:25
Har en ny id.4 1st nå og den er ok,men skal ha en awd bil til..Det blir enten Q4 eller id.4 tech slik det ligger ann nå.
Prislisten på Q4 var så overveldende uoversiktlig at jeg mistet helt tråden og regelrett sliter med å veie de to nevnte opp mot hverandre. Q4 ser penere ut,men panorama på id.4 er mye tøffere. Pianolakk festen i id.4 er en skam rett og slett. Setene i id.4 er litt myke så her vil jeg tro Q4 kan varte opp med noe bedre. Girvelgeren i id.4 er mye bedre enn Q4 sin bryter der nede. Ekte knapper for klima er gull på Q4. Osv..osv. er mye pluss og minus i begge de to leirene. Vurderte og Kia EV6,men synes bagasjerommet ble upraktisk. Samme med Mach-e,for lite der bak samt opplevde den som ustabil på vinterføre. I Pace har jeg slått fra meg. Polestar 2 blir litt liten og rekkevidde vinter likeså. E-tron 55 for dyr og utdatert. TM3 for liten og bråkete. Ioniq 5 tviler jeg vil klare å levere noe særlig i år,men kul bil. TMY blir umulig å få tak i før vi bikker 2022 tror jeg,så den er ut.Enyaq er en flott bil,men det er noe der som ikke fenger,så ut med den også. Så det blir mellom Q4 og ID.4....
Der står også jeg. Må bestemme meg nokså fort. For meg er Q4 utvilsomt den peneste og mest premium fra MEB platformen. Så valget står mellom en fantastisk godt utstyrt ID4 1st Max, til en god pris, men med en noe kjip interiør, etter min mening, og en mindre utstyrt, dyrere men fantastisk flott og vesentlig mer premium Q4.
#15
Har ikke satt meg inn i setene enda (....) men utifra mitt ståsted, dvs sammenlignet med VW ID4 1st Max, så mangler Q4 quattro Advanced Business pluss følgende:
- varmepumpe (11340kr alene eller 18500kr i en pakke med 3 sone klima og oppvarmet ratt)
- panorama glasstak (15k, kan åpnes)
- LED matrix hovdlys (12940kr)
- AR HUD (ca. 35k, tror jeg, i en pakke)
- elektrisk bakluke med fotåpning (5620kr)
- skiluke eller 40-20-40 deling av baksetet
- el.seter (4410kr)

Varmepumpe og elektriske seter burde i hvert fall inngå i en "business pluss", etter min mening.




Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA