Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#1
Har sett den, men som jeg skrev over har jeg hverken tid til å skru eller sted å holde på. Så nå har mobilservice vært innom parkeringsplassen hvor hu sjøl jobber og fikset :)

Tesla byttet hele regulatormekanismen, ikke bare motoren. Den har de fakturert 2400 inkl mva for ser jeg. Det er vel bare motoren som koster femhundrelappen på autodoc tipper jeg.
#2
Prøver mobilservice her og. Ser ut som de sikter seg inn mot å bytte "regulatoren". Estimerer knappe 4500 inkl delen. Det er kanskje selve heis/motor man mener her.

#3
Ok, dyre greier?

Ser man får heisen for rundt 2,5k på diverse steder. Men har betalingsvilje på godt og vel det doble for å slippe å ta jobben selv. Liker å skru men lite tid for tiden :)
#4
Intet skjer ved åpning eller lukking, og vindusheisen reagerer ikke ved bruk av knapp - hverken foran eller bak. Ikke noe fusking før det sluttet å virke.

Jeg har foreløpig ikke feilsøkt, men tenkte å høre innom her om noen har vært borti tilsvarende. Gjelder venstre bakdør.
#5
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
torsdag 28. mars 2024, klokken 06:33
Jeg venter mer på SR+ med 4WD og LFP-batteri  :)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Subwoofer forsvunnet
søndag 17. mars 2024, klokken 22:10
Så Tesla skulle ha betalt 1,5 timer for å resette. Da vet vi det  8)
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rullehjul og følgefeil
søndag 18. februar 2024, klokken 22:23
Prøvd å kjøre en software redeploy? Ofte kan enheter som har falt ut eller fusker - eller er byttet med nye - komme online da.
#8
S er større, roligere og mer komfortabel bil. I en helt annen klasse enn disse 3/Y Ikea-bilene. Og ja, har begge her :)

Men; du må sørge for å ha en god slump penger på baklomma til rep og vedlikehold. Beholde bilen du har vil garantert være mye rimeligere.
#9
Jeg tipper du får en god verdi om du leser av nominal fullpack verdien med softwarelåst batteri, mest sannsynlig høyere enn et nytt 75D-batteri. Trolig holder seg den stabil på den verdien over lang tid, og selv uten å låse opp til full kapasitet vil dette batteribyttet innebære en fin oppgradering. Fin hurtigladekurve får du også.

Jeg ville ikke brukt penger på å låse opp. Fulladet 75D (++) funker finfint på langtur :)
#10
Model Y / Sv: Sittehøyde 3 vs y.
mandag 16. oktober 2023, klokken 18:58
Sitat fra: geear på mandag 16. oktober 2023, klokken 13:47Høres ut som TA er glemt her ja. Må innrømme at jeg har glemt den av et par ganger selv. Du må enten gi mer gass og bare la automatikken jobbe, eller slå på terrengassistenten, som de over her påpeker. Den kommer seg godt frem, men spinner initielt altfor lett, på grunn av understell som har så dårlig vandring at marktrykket blir veldig ujevnt.
Hjalp ikke å gi mer gass i tilfellet hvor ene bakhjulet hang i lufta, og jeg kunne ikke gi mer gass når bakenden holdt på å skli sideveis. Da ville jeg havnet i grøfta. Hadde for øvrig henger på i begge tilfellene, uten last. Kanskje 170kg.
#11
Model Y / Sv: Sittehøyde 3 vs y.
mandag 16. oktober 2023, klokken 18:55
Nei, ble prøvd begge gangene. Ingen forskjell faktisk. Det overrasket meg. Hang fortsatt med et snurrende hjul i lufta, og spant på ene på den andre akslingen. Og dro på bakhjul slik at bakenden skled sideveis før det var hjelp fra forhjulene.
#12
Model Y / Sv: Sittehøyde 3 vs y.
mandag 16. oktober 2023, klokken 12:09
Sitat fra: geear på torsdag 21. september 2023, klokken 09:54Originalt er iallfall understellet helt krise for "offroad", den har så lite vandring og er så stiv i chassiet at den mister marktrykket på et av hjulene om du kjører over en liten stein i veien.. :p

Min slipper på et av hjulene hver eneste gang jeg kjører ut av gårdsrommet mitt. Jeg har biler med alle drivhjulsoppsett, også en annen med AWD, som er enda lavere enn Y P, og ingen av de andre gjør dette...
I forhold til 85D`en vår er firehjulstrekk og understell på Y sjokkerende dårlig å ta seg frem annet enn på fin vei. Litt saksing på underlaget, og man står der med et hjul i lufta og spinner på et på den andre akslingen. Måtte skyves løs i helga etter å ha prøvd meg på en vei som ikke burde være noen problemer hvor flere andre tohjulsdrevne, ordinære biler hadde kjørt før meg. I tillegg trekker den bare på bakhjulene helt til det er noe hjulspinn før den begynner å trekke foran. Holdt på å havne i grøfta med bakenden på en sleip skrå vei rett etter dem første tildragelsen i helga. Bakenden begynte å skli ut før det i det hele tatt var hjelp å få fra fremhjulene. Det ville vært lett for Tesla å implementere en slags diffbremsfunksjonalitet via abs-systemet, men pr nå er det ingen ting. Hadde en nær ny 1997 Passat i hine hårde dager og den hadde faktisk det.

Dårligste firehjulstrekksystemet jeg har prøvd med god margin. Spinner og lager skade på veien hver gang jeg svinger inn på på hovedveien fra avkjørselen til jobb. S`en har ikke flyttet et gruskorn på samme sted på 10 år :)
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Airsuspension ikke tilgjengelig.
søndag 15. oktober 2023, klokken 08:26
Her er det noe som ikke stemmer. Brukte de ordlyden "harness"? Det betyr jo ledningsnett. Men lyden og det i videoen er jo det sedvanlige bakre motorfestet som er er feildesignet og ryker på de tidlige bilene.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er det reklamasjon på reman-batterier?
søndag 15. oktober 2023, klokken 08:23
Batteriet ble vel byttet utenfor absolutt reklamasjonsfrist på garanti om jeg skjønner det rett. Da er du nok prisgitt hva Tesla selv innrømmer av garantier på det nygamle batteriet. Det hadde vært annerledes om byttet hadde skjedd innenfor de første 5 årene og de magiske ordene "jeg ønsker å reklamere" var i korrespondansen et sted. Da hadde ny reklamasjonsfrist startet å løpe siden det er en vesentlig del.

Jeg tviler på at Tesla vil være til hjelp her, selv om vi ser flere av disse reman batteriene svikte ganske fort etter bytte. Da så den batterigarantien er ikke nødvendigvis mye mer verdt enn å få bilen over 8-års merket.

Men det er verksteder som reparerer batterier og det er som regel vesentlig rimeligere enn å la Tesla gjøre nytt bytte. TOCN har så vidt jeg vet avtale med de. EVservices, Bosch Bileksperten kommer jeg på i farta. Sjekk sidene til TOCN. De gir også garantier på utført arbeid.

Ellers er det jo en mulighet å kjøpe et brukt batteri og bytte selv om man er kompetent på sånt. Var en som gjorde det og solgte modulene fra den gamle pakka og faktisk gikk i pluss. Men man skal virkelig vite hva man holder på med om man gjør en slik øvelse.
#15
Sitat fra: Klykken på torsdag 31. august 2023, klokken 15:53De fjerner FSD og gratis SuC når du bytter den inn hos Tesla. Er ikke verdt 1kr hos de ved innbytte. Selg privat så skal du se at du får godt over togangen det de har tilbudt.
Så de fjerner FSD og selger det gladelig på nytt til ny eier, uten egentlig å ha levert noe som helst nyttig? Det blir det penger av....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA