Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ArneS

#1
Dette blir litt off topic og veldig teknisk, men er leverandør kan gjør selvdeklarering men det beste er at et uavhengig byrå godkjenner produktet.
Godkjenningen baseres på EU sitt regelverk og for hurtiglading gjelder IEC61851-23 som igjen adopteres av NEK i Norge.
Jeg skal ikke påstå at IEC61851-23 er utvidet til også å gjelde mer enn 62,5 kW for CHAdeMO men jeg tviler strekt på at der finnes noen produkter på markedet. I hvertfall har ikke CHAdeMO fått disse inn i sin oversikt.
#2
Sitat fra: gr på fredag 22. september 2017, klokken 11:57
Sitat fra: ArneS på fredag 22. september 2017, klokken 10:26
Sitat fra: gr på torsdag 21. september 2017, klokken 20:33
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e), for det er her en kan utnytte effekten.
CHAdeMO er sertifisert for max 62,5 kW (500V@125A) men CCS standarden er sertifisert for 100kW (500V@200A)
Kia Soul er levert med støtte for 100kW via chademo...

Det er jo supert at Kia og andre er forberedt for høyere ladehastighet slik at når produktene kommer så går det an å benytte seg av dette, men per i dag er det maks 500V@125A som gjelder på CHAdeMO så hvis en leverandør leverer mer enn dette må han stå til ansvar ved eventuell brann/personskade.
Javel. På chademo.com står det at protkollen/standarden støtter 100kW og opp i 200kW peak (400A ved 500V). Samme kontakt. Dette tillegget til standarden kom for et år siden.

Der er forskjell på at protokollen støtter 100kW til sertifiserte produkter.
Produktene må gjennom omfattende tester før de får sertifikat på at de er godkjent.
Sjekk her hvilke hurtigladere som er sertifiserte: https://www.chademo.com/products/chargers/ og her hvilke koblinger: https://www.chademo.com/products/connectors/ (ingen har mer enn 125A rated current)


Lading over 150kW krever dessuten tykkere kabler enn dagens standard, alternativ væskekjøling av kobling og kabel.
#3
Sitat fra: gr på torsdag 21. september 2017, klokken 20:33
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e), for det er her en kan utnytte effekten.
CHAdeMO er sertifisert for max 62,5 kW (500V@125A) men CCS standarden er sertifisert for 100kW (500V@200A)
Kia Soul er levert med støtte for 100kW via chademo...

Det er jo supert at Kia og andre er forberedt for høyere ladehastighet slik at når produktene kommer så går det an å benytte seg av dette, men per i dag er det maks 500V@125A som gjelder på CHAdeMO så hvis en leverandør leverer mer enn dette må han stå til ansvar ved eventuell brann/personskade.
#4
Sitat fra: goggo på torsdag 21. september 2017, klokken 16:20
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:48
Neste generasjon CCS (CCS2) som er under behandling og muligens godkjent tidlig 2018 skal kunne levere 350kW og det jobbes med godkjenning opp mot 460kW (920V@500A) Dette blir med væskekjølte kabler. CHAdeMO ver. 2 er noe usikkert men det ryktes om 150kW
Vet du om disse neste versjonene av CCS og CHAdeMO støtter "ID handshake" så vi kan slippe RFID brikkene, og bare plugge inn og lade slik som på Tesla?
Jeg mener å huske at det ble sagt tidligere at i alle fall CCS skulle støtte dette, men det var kanskje bare ønsketenkning?

mvh
Hugo

Ledende leverandører på bilsiden (inkludert Tesla) og på ladesiden (inkludert ABB) er med i standardiseringskomiteen som har som hovedformål å komme til enighet om en felles standard på neste generasjons hurtiglading. Du finner mer info her: http://www.charinev.org/about-us/mission/

Første prioritet er felles standard basert på CCS2 og kompabilitet mot CCS1 (50kW).
Samtidig vet vi at der er mye informasjon i BMS som kan benyttes til mange ting (f.eks VIN nummeret) men det er vel mer en politisk sak enn å løse det teknisk for å finne alternative betalingsløsninger.
Synd at vi fortsatt må leve med 2 DC ladestandarder (CCS og CHAdeMO). Dette kompliserer for oss brukere og for leverandører og operatører av infrastruktur.
#5
Sitat fra: hanche på torsdag 21. september 2017, klokken 15:41
Så vidt jeg vet kan Kia Soul ta imot 100 kW. Dette sertifiseringsproblemet ligger vel på ladersiden, eller kanskje nærmere bestemt på ChaDeMo-kontakten som plugges i bilen? Den er så vidt jeg har forstått bare sertifisert for opp til 125 A. Men jeg har også fått inntrykk av at det nå er nye versjoner av denne kontakten på banen som er god for mer strøm. Og hvis så er, kan Kia ta imot! Men kanskje er dette inntrykket preget av en kombinasjon av ønsketenkning og litt uforsiktig formulerte nyhetssaker. (Det er i så fall ikke første gang.)

Det stemmer - dette gjelder for hurtigladeren. Neste generasjon CCS (CCS2) som er under behandling og muligens godkjent tidlig 2018 skal kunne levere 350kW og det jobbes med godkjenning opp mot 460kW (920V@500A) Dette blir med væskekjølte kabler. CHAdeMO ver. 2 er noe usikkert men det ryktes om 150kW
#6
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e), for det er her en kan utnytte effekten.
CHAdeMO er sertifisert for max 62,5 kW (500V@125A) men CCS standarden er sertifisert for 100kW (500V@200A)
#8
Har nå meldt inn dette til Fortum slik at de sjekker opp og legger inn dette på ladekartet
#9
Sitat fra: zbk på onsdag 30. november 2016, klokken 06:43
Prøvde 22kW-stolpen på Vikeså sent i går kveld. Klarte ikke å få startet lading selv om alt så ferdig ut.

hmm - men DC laderne fungerer. Ihvertfall ABB sine
#10
I dag er det åpnet 2 hurtigladere på Esso Vikeså og 2 på Kiwi Moi, alle Fortum ladere
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v8.0
torsdag 01. september 2016, klokken 11:00
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 31. august 2016, klokken 17:26
Musk på Twitter nå:


"Writing post now with details. Will publish on Tesla website later today."

Antar refresh-knappen får kjørt seg i enkelte hjem utover kvelden.  ;D

Edit:  Og han avslutter (foreløpig) tweetene med å si at 8.0 kommer om noen få (Tesla-)uker.

Var det en "Tesla dag" denne informasjonen skulle komme på websiden?  ;)
#12
Har sjekket en del av disse hotellene nedover Europa som tilbyr "destination charging" og det virker som å være ekstremt dyrt å overnatte der, så det blir vel kun brukt i nødstilfeller.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Feilmeldinger
mandag 23. mai 2016, klokken 11:17
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 23. mai 2016, klokken 10:43
Når man kjøper bil av Tesla må man lagre alt av garantidokumenter, spesifikasjoner osv som var gjeldene når man kjøpte bilen. Feks det at det er 100 000km garanti og ikke 80 000km som de plutselig skriver i dokumentene sine som ligger på My Tesla nå.

Det som gjelder er hva som sto når du kjøpte bilen. De kan ikke bare endre dette med tilbakevirkede kraft.

Ligger ikke garantbetingelsene i dokumentmappa vi fikk av Tesla når vi kjøpte bilen? (har ikke sjekket selv)
#14
Supert. Takk for info P85DL  :)
#15
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 04. april 2016, klokken 12:22
Fikk kopi av faktura fra en annen her :)

Kanskje det bare gjelder de levert tidlig i USA. For er egentlig bare der jeg har sett snakk om det, men synes det virker litt merkelig at de sier den har den luken.
Har forstått det slik at de eldre pakkene må man åpne hele pakken og så for meg at Tesla ga f i det siden det er så mye jobb og heller bare byttet batteri. Spes i Norge hvor det er lite lurt å bruke 2 teknikere en hel dag for den jobben. Men kanskje de allerede har gjort det i USA og sender brukte batterier over av den gamle typen som er oppgradert med Ludicrous hw.

For er bare 2.0 batterikassa som har luke for der man setter inn ny type sikring på undersiden. Som ikke er langt unna serienummer lappen. En 1.5 kasse som en mars 2015 har, har ikke denne luken. Har sjekket under selv også. Har bare den luken som er ved førersiden.

Se også bilde under fra delekatalogen. Den grå er på 1.5 kassa, men de merket med gult der er ikke der.

Kan en av dere som har oppgradert legge dere under på passasjersiden og se om dere nå har den luken?

Jeg har -E batteriet men har ikke denne luken på passasjersiden. Hvor setter de inn hw da hvis ikke batteri byttes.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA