Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Helge

#1
Zoe / Sv: Skilletrafo
lørdag 04. november 2023, klokken 22:54
To bee or not to bee...? Trefase eller ikke trefase? Ja det synes jeg for min del henger veldig sammen med om man har TN nett eller IT nett hjemme. Trefase lading er jo fint mht balansert last/lastfordeling og at man kan oppnå høyere lade effekt (11 eller 22 kW), men må da være villig til å betale for høyere effekt ledd på nettleien.

230 IT nett er en begrensning mht trefase lading da det vel fremdeles nesten bare er Tesla som takler å lade trefase på 230 V IT nett. De fleste andre elbiler må ha 230/400 V TN nett for å kunne lade trefase og det krever en temmelig dyr trafo om denne skal være 11 eller 22 kW og ikke bare 3,6 kW.

Jeg fikk forresten kjøpt en helt ny 3,6 kW Victron skilletrafo til kampanjepris på bare litt over 8 tusen på våren i 2022 mot over 11 tusen som den koster nå. Men jeg så i går at det lå en brukt Vigortronix på FINN til bare 5000  :+1:  Løp og kjøp
#2
Zoe / Sv: Skilletrafo
fredag 03. november 2023, klokken 22:51
Sitat fra: T_Rex på torsdag 02. november 2023, klokken 14:14Vi har sett litt på skilletrafo, bl.a Victron sin 1-fas 3,6kw, VTX-108-4001 og Noratel 1-fas 3,6kw, Dette for å få litt bedre lading av Zoe -20 modell Hva er forskjellen på disse? Er det mye tap i de?

Det skal evt installeres i eksisterende opplegg hvor det allerede er en Easee ladeboks. Hva kreves av kabel ut fra disse trafoene, 3-leder, 4-ledere?

Hva trengs av vern til disse da? Det er jortdfeilbryter type A i skap på denne kursen

VTX-108-4001 er ikke av fabrikatet Victron, men i stedet Vigortronix. Så her blandes det litt med navn på trafo. Vi har 2 ladestasjoner hjemme og den ene er med nettopp Vigortronix skilletrafo og den andre er med Victron som er en mer avansert, kompakt og automatisert skilletrafo med mykstart, temperaturstyrt vifte med mer. Noratel derimot kjenner jeg ikke til, dvs jeg har ikke brukt den typen selv.

Vi har kurs sikringer med jordfeilbryter (jordfeilautomater) for hele huset (inkludert de to separate kursene for ladestasjonene) og det sa elektriker er tilstrekkelig. Vi har den første typen Easee ladestasjon koblet etter hver av de to trafoene og både de og trafoene har fungert fint i hhv. 2 år og 1,5 år nå.

Hele poenget med slike skilletrafoer er jo å lage et "kunstig TN-nett bak skilletrafoen slik at ZOE elbiler aksepterer å lade på husinstallasjoner med 230 V IT-nett. Da kobles 2 faser til på trafoens primærside og så kobles den ene siden av sekundærviklingen til å bli nøytral leder mot ladestasjon og bil.
#3
Zoe / Sv: Battery ZE50 problem?
mandag 30. oktober 2023, klokken 12:43
Hei Fariks, vi 4 som har førerkort i familien har ikke mindre enn 3 stk ZOE ZE50 som alle er 2020 modeller samt en 2021 Tesla model 3 Long Range. De 3 Zoene er så og si like med 2 stk Intense og 1 stk Edition One. Alle har altså den største motoren og like dimensjoner på både sommerdekkene og vinterdekkene. Eneste forskjell av betydning mht batteri og rekkevidde er at den som har gått kortest nå er på 28210 km og den som har gått lengst er på 78717 km.

Selv om forskjellen i kjørelengden er ganske stor på 3 ellers veldig like biler er det forbruket i kWt per mil som sjåførene har prestert den siste tiden som betyr aller mest på den estimerte rekkevidden sammen med utetemperaturen. Når jeg kjører turer med disse 3 ZOE'ne klarer jeg 1,3 kWt +/- 0,1 på sommeren og 1,7 kWt +/- 0,2 på vinteren (kystklima i Møre og Rømsdal). Estimert rekkevidde varierer typisk mellom 375 km på det beste om sommeren og bare 250 km i de verste vinterperiodene på våre ZOE. Så gjør som Svein kommenterer og nullstill kjørecomputeren og se hva du klarer å kjøre på  :+1:
#4
Zoe / Sv: Varmeapparat sluttet å virke
onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. oktober 2023, klokken 17:05Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D


WOW.... 30.000 NOK for bytte av kompressor  :-1:  :o

Det virker som veldig mye siden det kan virke som kompressoren bare koster 6000 - 7000 (i England i hvert fall).
#5
Zoe / Sv: Varmeapparat sluttet å virke
lørdag 23. september 2023, klokken 12:14
Det kan virke som det er (for) vanlig at kompressoren ryker ja:

https://www.youtube.com/watch?v=ex976IW6CB4&ab_channel=JamesandKate-TheEVTeam

Med tanke på de som har ZOE ZE40 der garantien er utløpt så virket det jo ikke som om dele-kostnadene var så voldsomt høye (i videoen) da de nevner i overkant av £400 for ny kompressor. Det skulle vel tilsvare under 6000 NOK for ny kompressor.

Noen som vet om kompressorene på ZE40 og ZE50 er helt like eller om det er forskjellige kompressorer?
#6
Zoe / Sv: Hvordan fornye abonnementet på Z.E. Connect/Mobilapp
tirsdag 12. september 2023, klokken 16:57
Hei Svein, ja vi er vel flere som ikke har vært helt fornøyd med alle ZOE "tingenes tilstand". Mye bra på ZOE, men også noe som ikke er så bra deriblant opplegget mht navigasjon og app funksjoner og at dette per default utløper etter 3 år og er litt krøkkete og tregt å få tilgang på igjen. På ZOE ZE50 må jo dette gjøres ved å be forhandler om det og kan altså ikke gjøre på nett eller i app som på en del andre elbiler.

Jeg kopierer inn det jeg skrev tidligere da basic abonnement for app funksjonalitet faktisk er billig med bare 134 kr per år i 3 år (før man må fornye igjen.....). Så det er jo prakket med fornyingen som er irriterende og ikke prisen synes jeg. Full nav pakke er imidlertid en del dyrere.

"There is quite a big difference in the price between full NAV and upgrade etc versus app functionality (SOC, app remote preheat etc) and basic NAV without map upgrade. Accoring to my Renault dealer most people choose only the cheapest package as we also did. Package name: Park Ev Remote Control - "Fornyelse 3 år" with a price of only kr.403,- incl. VAT (moms)."



EDIT: AH... og først nå ser jeg at du nok ikke har ZE50, men ZE40.
#7
Model 3 / Sv: Alle lastebiler blinker på meg i tuneller
tirsdag 12. september 2023, klokken 14:36
Et par kommentarer:

1. Årsaken til at noen få møtende bilister (for det var en veldig liten prosentandel!) blinket på meg var som tidligere nevnt ikke for høyt justerte nærlys. De hadde korrekt høyde. Men saken her var at da venstre nærlys spriket ut til venstre side fikk møtende biler litt av det lyset som normalt skal gå i grøftekanten (høyere lys) i mot seg inne på veibanen.

2. Raskeste måten for å komme til tilkoblingene bak hovedlykten var å ta ut hele "baljen" foran, altså hele foringen inkludert Frunk. Raskt og enkelt så det var ikke noe å klage over.
#8
Model 3 / Sv: Hvordan enklest å komme til bak venstre hovedlykt?
tirsdag 12. september 2023, klokken 14:27
...og svaret var: Ut med hele "balja", altså frunk-innlegget. Men det var raskt og enkelt det. 7 bolter og ellers bare snap on/off plastplugger. Så det tok ikke mer enn drøyt 15 minutter så var LEDbar'en tilkoblet igjen.
#9
Model 3 / Hvordan enklest å komme til bak venstre hovedlykt?
mandag 11. september 2023, klokken 17:43

Måtte bytte venstre hovedlykt i dag på min 2021 M3 LR da sideveis justeringen hadde gått i stykker på denne lykta (fungerte på høyre lykt). Jeg fikk beskjed på Tesla service senter om at de ikke hadde koblet til LEDbaren igjen da de ikke hadde lov(?) til dette da det er 3.parts utstyr. Tilkoblingen er nettopp bak venstre hovedlykt og utført av Bilkomponenter AS i fjor høst. Ikke fikk jeg info/tips om hvordan å enklest å komme til bak lykten for å koble sammen igjen heller. Noen som vet?
#10
Model 3 / Sv: Alle lastebiler blinker på meg i tuneller
mandag 11. september 2023, klokken 17:34
UPDATE: Fant ut av problemet på min 2021 M3 LR. Ingen av hovedlysene/nærlysene var for høye, men det vestre nærlyset sprikte for mye ut til venstre og sideveis justeringen hadde gått i stykker på den venstre lykta (fungerte på høyre lykt). Bare opp-ned fungerte på venstre lykt.

Etter at lykten var byttet ble jeg litt småsur på Tesla i dag, men lot det ikke går ut over noen på service senteret. Jeg fikk beskjed om at de ikke hadde koblet til LEDbaren igjen da de ikke hadde lov(?) til dette da det er 3.parts utstyr Tilkoblingen er nettopp bak venstre hovedlykt og utført av Bilkomponenter AS i fjor høst. Ikke fikk jeg info/tips om hvordan å enklest å komme til bak lykten for å koble sammen igjen heller. 
#11
Zoe / Sv: Antikollisjons sensor foran i ZOE ZE50 likevel?
tirsdag 01. august 2023, klokken 16:34
Sitat fra: minibiti på lørdag 29. juli 2023, klokken 23:16Damn you seem to be right :)

These 2 here on Finn look differently than yours indeed:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279252173
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=310424554

Thanks for the explanation!

I guess your "2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)" look like ours?
#12
Zoe / Sv: Antikollisjons sensor foran i ZOE ZE50 likevel?
lørdag 29. juli 2023, klokken 22:14
Sitat fra: minibiti på fredag 12. mai 2023, klokken 22:32From what I understood, the first Z.E 50, i.e produced before 2021 (not sure of the exact date) did not have the sensors you are referring to. But the newer ones do............

Sitat fra: RJK på lørdag 13. mai 2023, klokken 02:04Nå skal jeg ikke påstå noe om Zoe, men EuroNCAP trekker poenger dersom basismodellen som selges i EU/EØS-området ikke har nødvendig utstyr, selv om det er "standard" på et høyere trim-level/en dyrere modell.

I Norge er vi glad i å kjøpe biler, og visse typer utstyr bare skal være på plass. Dermed kan det være at norsk importør ikke tar inn biler uten denne sensoren, men forhandler/importør kan ikke da skryte av hvilken stjerne den ville fått på den modellen, men må forholde seg til den som er testet.

Det er derfor høy sannsynlighet for at biler etter en viss dato har dette (når det ble innført/opsjon på den bilen), tross at bilen har fått trekk for dette i EuroNCAP.

Siste visstnok "dobbeltsjekkede" og korrekte informasjon fra Motorforum/Renault:

1. Hvis din ZE50 har sammenhengende grill (ingen deling av grillen) så har den IKKE antikollisjons sensor.
2. Hvis din ZE50 har delt grill (to side-deler og en glattere midt-del) så må du sjekke midt-delen:
  2a. Dersom midt-delen over nummerskiltet er helt glatt på fremsiden har bilen antikollisjons sensor.
  2b. Dersom midt-delen har "litt det samme mønsteret" som side-delene (avlange sølvfargede utstikkende striper) så
        har bilen IKKE antikollisjons sensor.

Det betyr i så fall at ingen av våre 3 ZOE ZE50 2020 modell har antikollisjons sensor. For på de ser midtplaten slik ut:   
#13
Model 3 / Sv: Alle lastebiler blinker på meg i tuneller
søndag 16. juli 2023, klokken 12:10
Sitat fra: geear på torsdag 13. juli 2023, klokken 23:51
Sitat fra: Helge på torsdag 13. juli 2023, klokken 21:53Ikke bare lastebiler, men også personbiler er min erfaring. De har nok imidlertid blitt overbevist om at jeg i hvert fall hadde nærlys på når jeg gir et kort blink tilbake med fjernlys - ikke minst da jeg har Lazer 18 Elite LEDbar  ;)

Men jeg bør vel være snill å foreta en justering nå da med menyen for å være snill  :+1:  Jeg var ikke klar over dette.
Ja, når noen blir blendet av deg og prøver å gi deg et signal om det (på eneste måten de har mulighet til), så er det jo KJEMPELURT å blende de ENDA MER. En vakker dag ender det med at du får møtende trafikk i fronten eller forårsaker en annen type ulykke. Høres helt hjernedødt ut. Er det liksom en "hevn" eller hva prøver du å oppnå?

Teslaer har vært verstinger på dette helt siden Model 3 kom i 2019, så her er det bare å bite i det sure eplet og få det skikkelig justert. Digg at de fleste 2019-modeller har vært innom EU nå.

Synes noen her fyrer av IDIOT kommentarer litt tidlig! Har ikke hatt hensikt med "å ta hevn" (...og være idiot). Så jeg har kun tatt korte blink og ikke full flash i flere sekunder. Var jo ikke sikker på hvorfor de blinket heller. Er det ulykke lenger fremme? Er det fartskontroll.... eller er det mine lys? Nei jeg ser jo jeg har nærlys på - har ikke glemt å slå av fjernlys! Så det var strengt tatt etter å ha lest denne tråden jeg ble fullt klar over denne problemstillingen.

Når noen i mot i en tunnel har blinket for andre gang når jeg kjører med nærlys på min relativt nye 2021 M3 LR så har jeg tenkt at jeg nesten må gjøre denne bilisten klar over at jeg faktisk kjører med nærlys! Hvis ikke slår han/hun vel på fjernlysene enda en gang og lar de blir stående på. Jeg forventet i hvert fall ikke at lysene skal være mye feil på en bil som er knapt 2 år.
#14
Model 3 / Sv: Alle lastebiler blinker på meg i tuneller
torsdag 13. juli 2023, klokken 21:53
Ikke bare lastebiler, men også personbiler er min erfaring. De har nok imidlertid blitt overbevist om at jeg i hvert fall hadde nærlys på når jeg gir et kort blink tilbake med fjernlys - ikke minst da jeg har Lazer 18 Elite LEDbar  ;)

Men jeg bør vel være snill å foreta en justering nå da med menyen for å være snill  :+1:  Jeg var ikke klar over dette.
#15
Jeg erfarer ikke så veldig stor forandring i forbruk som antydet her, men jeg opplever også utvilsomt en økning i forbruk etter bytte fra nesten utslitte Michelin til nye Goodyear (nøyaktig samme dimensjoner). Rett etter dekkbytte kjørte jeg 57 mil fra Nordvestlandet til Oslo - en tur jeg har kjørt flere ganger på Michelin dekkene og forbruket gikk opp såpass at jeg var i tvil om jeg ville nå min "vanlige" hurtigladestasjon og kom frem med bare 6 % i stedet for 11 til 15 som jeg har gjort før.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA