Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El-o

#1
ID. Buzz / Sv: ID Buzz long wheelbase
torsdag 08. juni 2023, klokken 22:47
Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:24Særlig fjernstyrt parkering kan være interessant, for hvis jeg skal få den inn i vår trange garasje så kan jeg ikke være inni bilen når den kjører inn og ut  :)


Det er ganske enkelt å ta bort Buzz-boxen, så jeg parkerer (rygger) ofte helt til høyre i garasjen sett fra utsida, altså slik at jeg ikke får opp førerdøra. Da kan jeg gå ut sidedøra bak på bilens høyre side, og har god plass for å komme til ladeluka også. Hvor bred er garasjen din?
#2
ID. Buzz / Sv: Leveringsevne av ID Buzz
mandag 14. november 2022, klokken 17:47
Sitat fra: aleksandrium på søndag 13. november 2022, klokken 17:38
Sitat fra: El-o(...) og bilen ble ifølge selgeren produsert nå på torsdag.

Mener jeg husker fra en annen tråd at du hadde fått produksjon uke 46? I såfall virker det jo som om ting er sånn passelig i rute!

Det skal være i rute, ja. Jeg husket nok feil mht. ukenummeret, for datoen jeg fikk opplyst var 10/11, som er 45.4 og ikke 46.4. Jeg vet ikke noe mer, for datoen for levering som ble satt av selgeren da bilen ble bestilt, er ikke endret. Det selgeren har meldt nå er at det på hans skjerm står "i produksjon". Så antar jeg at leveringsdatoen framskyndes etter hvert, for jeg tror hverken VW eller Møller ønsker å bruke lagerplass og kapital på å holde en ferdig bil tilbake til den datoen som ble satt først.  Pengene er på bok, så det skaper ikke problemer å få den tidligere.  :)  Det som er mest spennende nå er å få bilen. MVA hadde vi regnet med da vi bestilte og det vil være en bonus om vi kan disponere de penga til noe annet, men utsikten til å se den hjemme før jul er den virkelige bonusen.
#3
ID. Buzz / Sv: Leveringsevne av ID Buzz
lørdag 12. november 2022, klokken 14:32
Sitat fra: Nlai på fredag 11. november 2022, klokken 20:01
fikk forskjøvet prod.uke til 5/2023 nå pga restriksjoner for to farget bil.

Det er nok ikke restriksjoner, men kapasitet som er bremsen her. I en video fra produksjonen av ID Buzz ser man knapt et menneske før bilene kommer ut av lakkboksen. De som skal inn igjen for den andre lakkfargen (den hellakkeres hvit først) blir maskert manuelt, og det er mye arbeide med den maskeringa. Når de fleste (?) har bestilt tofarga, så vil jeg rett og slett tro at det er for lite folk til å ta seg av maskeringsjobben.

Her er en lenke til videoen. Maskeringa starter 10 minutter ut i videoen, men se på noen av de første stasjonene også, der karrosseriet settes sammen. Nesten alt gjøres av eller ved hjelp av roboter. Når de hvite bilene gjøres klare for en ny runde i lakkboksen står det opp til tre personer og maskerer bilen, og det er et skikkelig pirkearbeide.

https://www.youtube.com/watch?v=D1DFmAyB1vM&ab_channel=YOUCAR

Da vi skulle bestille vår Buzz, så var kona og jeg enige om det meste, men da det kom til farge sa hun med en gang at hun ikke ville ha tofarga. Jeg bøyde meg for det, og bilen ble ifølge selgeren produsert nå på torsdag.
#4
ID. Buzz / Sv: Leveringsevne av ID Buzz
søndag 30. oktober 2022, klokken 21:32
Jeg har også bestilt med 360-kamera og fått produksjon i uke 46. Bestilt i juni, ensfarga blå med alle pakkene, hengerfeste og 19" hjul. Det kan se ut som det først og fremst er tofarga som forsinker leveringa nå, evt. at de har nok kameraer (eller chiper?) til de av oss som fortsatt har holdt på at vi vil ha 360-kamera.
#5
ID. Buzz / Sv: valg...
fredag 09. september 2022, klokken 13:19
Markedet for naturlig skinn fra storfe er større enn de skinnene man får som biprodukt av kjøtt- og melkeproduksjon, så alternativet til skinnseter er ikke at skinnet kastes. At hele dyret blir utnyttet når man aler opp dyr til mat og klær er helt OK, men jeg foretrekker å ha skinnet på beina (sko og støvler) framfor å sitte på det når jeg kjører bil.
Jeg har bestilt Buzz med komfort setepakke, og da er det en kombinasjon av kunstskinn og stoff i setet. Jeg antar at det skyldes at kunstskinnet ikke puster, og derfor kan bli klamt, varmt i sola og kaldt om vinteren. Hvordan stoffet står seg mot slitasje og flekker vet jeg ikke, men fortsatt er det vel vanskelig å slå naturskinn som vedlikeholdes jevnlig.

Jeg har ikke små barn lenger, men en langhåra bikkje som elsker vann generelt og søledammer spesielt, så jeg kjenner godt behovet for å beskytte setene mot skitt og søl.  :D  (Vi klarte aldri å venne henne til bur, dessverre).
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Jevons Paradox bilen
fredag 09. september 2022, klokken 10:58
Jeg er enig i at det er nødvendig med fokus på vår bruk av begrensede ressurser, men jeg er helt uenig i at denne ganske uforståelige aksjonen bidrar til noe positivt i den sammenhengen. Det jeg imidlertid reagerer på med noe undring er ikke at vi er uenige i synet på denne aksjonen, men hvordan det du skriver i innlegget ditt samsvarer med signaturen din. Vi kan være enige om at elbil er bedre enn fossilbil, men jeg undres på om 20(?) elbiler/MCer i en husstand er 20 ganger så bra.

Du trenger ikke forklare overfor meg hvorfor du har mange elbiler/el-MCer, jeg bryr meg egentlig ikke, men du kan kanskje vurdere signalene du gir ved å kritisere folk som kjøper seg pompøse, overdimensjonerte kinesiske slagskip eller velger å beholde SUVen en stund til, samtidig som du flasher en bil-/MCpark godt utover standarden - el eller ikke.

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. september 2022, klokken 09:22
En skal være forsiktig med å applaudere anarki, men denne aksjonen setter på en effektiv måte søkelyset på et aktuelt samfunnsproblem; nemlig den ufattelige sløsingen med begrensede resurser.

Sitat
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 Carver S+ samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan ser bilavgiftene i 2025
onsdag 23. februar 2022, klokken 12:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. februar 2022, klokken 13:49
Men synes det er ille å se på mens de rødgrønne raserer økonomien til de som bor i trekkfulle hus, eller har bedrifter med stort strømforbruk (som fryserier), mens de tar vare på sine egne (gartnerier),

At dette er et resultat av omleggingen av energiloven som ble foretatt under regjeringen Syse (H), da forvaltning av fellesgoder ble byttet ut med et børssystem for maksimering av profitt til eierne bryr du deg tydeligvis ikke mye om. Seriøsitet, når det gjelder spørsmålet "Hvordan ser bilavgiftene i 2025", er tydeligvis heller ikke særlig viktig.

Dagens endring i avgiftene er stort sett en oppfølging av det Solberg-regjeringa la inn i statsbudsjettet, noe som ikke er uvanlig ved et regjeringsskifte. Avgiftene som legges på er like for alle elbiler, noe som gjør lønnsomheten av el kontra bensin/diesel forholdsvis mye mindre for små biler sammenlikna med store. Jeg tror derfor denne regjeringa allerede i sitt første "egne" budsjett vil innføre MVA for dyrere elbiler, slik de har sagt de vil gjøre, med et innslagspunkt rundt 600 kKr. Innslagspunktet vil sannsynligvis trappes ned til 0 mot det tidspunktet der man regner med at nybilsalg av bensin/diesel ikke lenger er tillatt, siden fritaket for MVA er ment å være et insitament for at man skal velge elbil i et marked der produksjonskostnadene for elbil er høyere enn fossilt alternativ, evt. også som en kompensasjon for noen av ulempene ved elbil (rekkevidde, ladetid mm).

Siden elbilfordelene har kommet som svar på et ønske om en overgang fra biler som bruker fossilt drivstoff til elbiler, og ikke et ønske om å redusere kostnadene til bilholdet i seg selv, så tror jeg vi kan forvente at politikerne etter hvert vil ønske et avgiftsnivå på elbiler ganske likt det vi har hatt for fossilbiler. Det tror jeg imidlertid ikke vil skje før tidligst 2030. Innen den tid kan ny teknologi igjen gjøre det aktuelt med et ønsket skifte i bilparken, f.eks. selvkjørende biler som vil utnytte vegkapasiteten mye bedre  og at antall skadde og drepte i trafikken reduseres betydelig mer enn det dagens sjåfører evner å gjøre, men om sånne ting er det vanskelig å spå.
#8
Sitat fra: larslure på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:26

SitatDe fleste (alle?) av disse kitene som jeg har sett har en kadanse, eller tråkkhastighet på 120rpm eller mer

Hva menes med dette? at jeg må trø 120 rpm for å få max kraft?

Ja. Effekt og virkningsgrad synker når man beveger seg bort fra optimalt turtall på motoren. Tror ikke du vil merke det med den bruken du oppgir, for du vil til "moderat bruk" ha krefter nok uansett. Poenget mitt var mer at du kan oppnå minst like bra ytelse innenfor regelverket, med mindre du setter den opp helt som uregistrert moped, dvs. med uassistert hastighet opp til 40-45km/h, men det virket ikke som det var det du var ute etter i utgangspunktet.
#9
Sitat fra: larslure på lørdag 02. september 2017, klokken 23:31
Trenger hjelp til å finne en Bafang kit med allt jeg trenger til rundt 1000 usd. regner med den med 750W yter bedre enn den Bosch motoren jeg prøvde, men klart 1000w høres greit ut. Er skeptisk til å handle masse fra Kina, også er det ikke særlig kompatibelt eller brukevennlig :)

Jeg vet ikke om du har handla ennå, men hvis ikke, så tenk deg om en gang til før du går for 750/1000W kit. De fleste (alle?) av disse kitene som jeg har sett har en kadanse, eller tråkkhastighet på 120rpm eller mer, mens 36V motorene har en optimal frekvens på 70-90rpm på kranken. For menge syklister er selv 80rpm mye i motbakkene, og få klarer i det hele tatt å tråkke med en frekvens på 120 over lengre tid. Resultatet er at motoren går på et turtall som ikke er optimalt, og mye av effekten og batterikapasiteten blir bare til varme i motoren.

Videre krever en kraftig motor et kraftig batteri. LiIon-batteriene klarer ofte ikke å levere mer enn ca. 1 - 1,5C, og skal du ha en motor som trekker 25A så trenger du et stort, kraftig og dyrt batteri. Kjøper du en kraftig motor med et batteri som ikke kan levere nok strøm, så faller spenningen raskt og du får liten glede av motoren.

Jeg har to Bafang-motorer på 250W nominelt. Disse er begge innenfor lovverket når det gjelder nominell effekt, max kortvarig effekt er ikke omtalt i forskriftene. Den ene (inkl.batteri) er kjøpt fra Kina, men har fått ny kontroller fra Strømmen el-sykkel som tåler 25A, den andre er kjøpt fra Strømmen el-sykkel komplett med batteri. Den første har jeg på en vanlig sykkel, den andre i en velomobil. Det batteriet jeg kjøpte fra Kina er på 14,5Ah. Med et oppsett på 25A max, så faller spenningen ganske raskt, så jeg har begrenset strømmen til 18A, det andre batteriet er fra øverste hylle på Strømmen, det er på 17Ah og klarer å levere 25A stort sett når jeg trenger det.

36V og 25A gir en opptatt effekt på 960W, dette klarer motor og batteri å levere i de kneikene jeg trenger det, og bakken skal være ganske bratt, spesielt med den vanlige sykkelen, før farta faller mye under 25 km/h. Selv den betydelig tyngre velomobilen klarer 25 km/h i bakker på rundt 4-5%.

Uten å dra noe moralkort, så tror jeg det skal mye til for å få en ulovlig kraftig 48V motor til å gi mer el-sykkelglede enn en lovlig motor med oppgradert kontroller som håndterer 25A og et batteri som kan levere så mye strøm som trengs. Det er den faktiske effekten som avgis på bakhjulet som er viktig, og det er ikke sikkert den er som forventet hvis du kombinerer dårlig virkningsgrad pga. for lav tråkkfrekvens med et batteri der du får et stort spenningsfall med en gang du trenger full effekt.
#10
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Gratis Reva, funn eller flopp?
onsdag 10. desember 2014, klokken 06:31
Ja, jeg vil ha en nærmere sjekk av bilen før jeg evt. bestiller batterier, men siden det sto så lite på wiken, så var det greit å orientere seg om denne bilens svakheter og muligheter. Det høres ut som jeg kan forvente mer svakheter enn muligheter, så ...   :-\

Jeg er ikke ute etter noe som er veldig flott og fint, men heller ikke et hull der jeg kan putte alle penga og fritida mi. Det har jeg allerede.
#11
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Gratis Reva, funn eller flopp?
lørdag 06. desember 2014, klokken 15:08
Sitat fra: lastve på lørdag 06. desember 2014, klokken 14:00
Nå som jeg har sett på bilen så har jeg funnet ut at det er mye å gjøre for å få den kjørbar igjen. Bant annet så er ramma rusten og må repareres, motor overhales, bremseslanger byttes, rustne fester til slanger, ledninger osv. Så jeg er redd for at det kan bli en del jobb med å få en slik bil kjørbar igjen.. I tillegg så må selvfølgelig batteriene byttes også. .

OK, jeg titta på Reva-wikien, og der sto det litt om kjente feil at dette var stort sett manglende regenerering pga gåen bremselyslampe og at man bør unngå å få luft i slangen ved vannpåfylling. De problemene du nevner her tror jeg neppe jeg har noe ønske om å gå i gang med.
Litt småpusling går greit, men jeg har hverken tid eller råd til å søke rundt etter ramme, bremsedeler og annet som måtte ramle av ved første tur  :P

For slike ting har jeg en -68 mod. Fiat 850 Spider  :D    - men jeg trenger altså et supplement til den om vinteren og når det regner (i likhet med MCen).

Bilen befinner seg forresten i Asker, selv bor jeg i Lommedalen.
#12
Tidlige elbiler: Reva / Gratis Reva, funn eller flopp?
fredag 05. desember 2014, klokken 15:58
Jeg kan få en Reva gratis, men jeg er litt usikker på om den er verdt det, så jeg stiller spørsmålet her; yea, or stay away?

Batteripakka er definitivt kass. Den har stått utlada en god stund, så det må inn en ny pakke. Jeg ser det er mulig å få tak i batterier for 14-15.000, men hva må jeg ha for programmering når pakka er på plass?
Det er snakk om en gammel Reva, faktisk muligens den første som gikk her i landet, en 2004-modell med dc-motor. Det ser ut som gulvet er av kryssfiner, der det øverste laget ser litt lefsete ut. Den har stått en stund, og jeg tråkka bremsepedalen i bånn.

Mitt behov er vinter- og regnværskjøring til og fra jobb, en strekning på 8-9 km. I godt sommervær kjører jeg veterancab eller MC. Mulighet for lading begge steder. Billig prioriteres framfor bra.

Fortjener en 10 år gammel Reva en fortsatt sjanse,  eller blir den et potensielt pengesluk? Norges eldste, nostalgi eller gjort sitt (regnr. lavere enn EL1250)?
#13
Tror ikke jeg har trykket inn noen reversknapp. Vet ikke om jeg har noen engang, og jeg har i oppsettet av kontrolleren valgt å ikke ha reversmulighet. Om jeg mens jeg har holdt på med batteriet har kobla navmotoren feil kan kanskje være en mulighet, men jeg trodde at disse motorene styres av Hall-sensoren slik at de går riktig vei hvis de først går rundt. Dessuten var det ingen motstand når jeg dreide på hjulet, hverken framover eller bakover. Navet virker forresten som det skal nå, selv om jeg ikke har hatt tid til å åpne det ennå, men jeg tror fortsatt det er lurt å ta det opp såpass at jeg får sett om det har kommet vann inn i det. Jeg har brukt elektrikertape rundt enden av akselen der kabelen kommer ut. Det er lett for vann som sitter på kabelen å renne langs den inn i navet. Mulig at jeg bytter tapen med krympestrømpe, men  det viktigste er uansett at det er tett. Dersom det er slik at hullene til skivebremsskruene er gjennomgående, så kan det være jeg bruker et gjengelim på disse skruene også.

Nå har jeg forresten kjøpt en ganske stor veske m. bagasjebrett til setepinnen. Tanken er at jeg putter batteriet og kontrolleren i den veska, samtidig som det blir litt plass til verktøy og noen småting som jeg alltid har med når jeg sykler til jobb (telefon, nøkler og iPad :) ). Da blir det litt ekstra sikring mot fuktighet, samtidig som jeg slipper å ha sekk.
#14
Jaja, sorgen og gleden de vandrer tilhopes...

Nå har batteriet stått til tørk i 24 timer, og hva skjer? Det virker!!   ;D
Nå ligger ladeelektronikken helt ubeskyttet i boksen, og det er ikke utenkelig at det har vært salt i vannet som kom inn i boksen, så jeg tror jeg skal prøve å koble den fra og spraye over med elektronikkspray så det ikke korroderer og tæres opp på printkortet.

Men altså - hvor lenge var Adam i paradis? Jeg skulle se om batteriet fikk navmotoren i gang, og det fikk den, men ikke resten av navet/hjulet. Jeg har tettet navet så godt jeg kan, men det kan se ut som frihjulet eller giringa ikke går i inngrep, så jeg må vel åpne navet og se om det er noe å gjøre der. Jeg har litt bedre kontroll på mekanikk enn elektronikk, så foreløpig er jeg litt lettere til sinns nå. :)

Så - dersom batteriet har overlevd og bestemmer seg for fortsatt å leve, og navmotoren ikke bare vil spinne for seg selv, men og for oss som er tilstede, så skal jeg igjen ta tak i det tråden skulle handle om og evt. en ny PAS/pedelec.
#15
Ja, ja. Seks turer på tilsammen 80 km. er kanskje hva man kan forvente av et Kina-batteri? BTW, vannet som hadde trengt inn i batterikassa var maks et halvt eggeglass, og dekka ingen komponenter el.l. Jeg tror iPhonen min tåler mer fuktighet enn hva dette ble utsatt for.

Dette var dyr erfaring.  :'(
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA