Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjossang

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2023.26.X - siste: 2023.26.7
søndag 13. august 2023, klokken 13:17
Noen som har funnet lydbøker i Spotify? Fikk 26.7 og rakk bare en rask gjennomgang, men kunne ikke se noen kategorier som omhandler lydbøker. Jeg har ikke egen Spotify-konto, og bruker bare bilens tilgang.
#2
Model Y / Sv: Noen som har fått installert Homelink?
tirsdag 28. september 2021, klokken 14:58
Jeg må også inn på SC, så da tar vi det etter høstferien.
#3
Model Y / Noen som har fått installert Homelink?
tirsdag 28. september 2021, klokken 13:05
I dag skulle jeg ha besøk av mobile service for å få montert min Homelink, men han måtte gi opp. Montert min modul, og en egen han hadde med, men ingen av dem ble gjenkjent av bilen.

Han sa dette var andre bil han har montert i, men ingen av dem har fungert etterpå.

Noen som har fått dette montert, og hvor det fungerer?
#4
Model Y / Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
mandag 27. september 2021, klokken 15:52
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 27. september 2021, klokken 14:49
Da var turen gjennomført. Dere har sikkert mer peil enn meg, men jeg deler noen av mine lærepunkter, kanskje noe å lære for andre enn meg også:

Takk for god rapport :) Fikk du notert deg hvor mange watt/km du brukte?

Kan lønne seg å planlegge før man legger ut på tur, men så lenge man starter med mer enn 50% så når man som regel fram til neste supercharger :)

Skal kjøre Langhus-Stavanger på onsdag. Første gang i Y, men tatt turen mange ganger med S. Vi lader nok samme stedene som før, selv om Y bruker mye mindre strøm. Turen tar nok uansett like lang tid, da vi ofte somler på ladestoppene med mat og biologiske pauser (takk for nytt uttrykk).
#5
Model Y / Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
mandag 20. september 2021, klokken 15:28
Vi kjører denne distansen mange ganger hvert år.

Over fjellet (Suleskar) er gøy hvis man er alene i bilen og liker å kjøre litt aktivt. Det er kortere, men overraskende ikke særlig mye raskere. Elendige veier!

Via Kristiansand er mye mer behagelig. Lader i Lyngdal og kafé rett ved SuC, men de har bare normale åpningstider (tror de stenger 17 på hverdager). Ellers må du kanskje gå tilbake til Shell (?) for en pølse eller bakeriet på senteret. Tror det skal ha kommet noen nye V3 Superladere bak ved Biltema. De skal vi teste i høstferien.

Neste naturlige ladestopp for oss er Brokelandsheia. Her har du Heimat og Burgerking. Derfra til Oslo er det vel bare 3 timer, men du har mange alternativer på veien :)

Husk at i Oslo har du flere gode alternativer i gatene + superlader i Ibsen P-hus.
#6
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
mandag 20. september 2021, klokken 14:28
Før jeg fikk vår Model Y tok jeg noen helt amatørmessige støymålinger i bilene våre på strekningen fra rundkjøringen utenfor Oslofjordtunellen og fram til avkjørsel 24 (Langhus/Siggerud) på E6. Turen går gjennom fire forskjellige tuneller hvor fartsgrensen er 80 og 90kmt. Samme distanse på alle målingene. Blir mye ekstra støy inne i bilen når man kjører tuneller, men det var nå engang slik jeg startet testen første gang :)

Bruker appen NIOSH SLM. Fikk følgende resultat:

75,1 dB - MB B250e
72,8 dB - 2017 ModelS75D (stålfjærer, 42psi)
71,4 db - Model Y, 41psi

MB og Y mangler knirk og skrangling man lett hører i S. Disse lydene er mer irriterende enn den vedvarende støyen man får fra hjul, asfalt og andre trafikanter. 
#7
Model Y / Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
fredag 17. september 2021, klokken 23:55
I dag var det vår tur å hente vår hvite Model Y i Lillestrøm. Kontaktløs overtakelse var som forventet - helt supert! Skannet QR, svarte på spørsmål og fikk SMS med info hvor bilen stod (vi kjente jo reg.nr. og så bilen med en gang).

Bilen var tilgjengelig i App og jeg kunne enkelt låse opp for å komme inn i bilen. Null stress, og ikke noe kluss der. Gikk over bilen og sjekket at alt var på plass. Ingenting å utsette på paneler eller lakk. Skvettlapper og PPF foran hjulbuene bak var på plass, og vinterhjulene lå bak i bilen.

Innvendig var de hvite setene ganske møkkete. Kommer nok fra en skitten klut i klargjøringen, men vi sa fra og fikk straks hjelp av en veldig hyggelig Tesla-medarbeider.

Brukte kanskje 20-30 minutter med Snapchat og oppstart av bil med alle innstillinger, før vi kjørte hjemover mot Follo. Vi har hatt en Model S75D fra 2017 uten luftfjærer, så jeg kan ikke si jeg la merke til stivt oppsett. Støynivå var helt utmerket (lavt). La merke til litt lyd fra motor når jeg drar på, spesielt fra 70km/t og oppover.

Kalibrering av kamera/autopilot var ferdig før vi kom til E6, så det var veldig raskt. CC og Autopilot føles mer "solid" enn i vår S (som var oppgradert med MCU2/HW3), så kanskje kamera og sensorer har blitt bedre de siste 4 år?

Deilig å sitte høyere enn i S, men jeg lurer på om setene har litt kort pute. Ikke funnet optimal sittestilling helt enda, men den kommer nok de neste 100km. Jeg er 188cm og nær 100kg og har uansett god plass i bilen.

Kona kjørte sin bil, og jeg fikk raskt rapport om at venstre lys må være feiljustert, så jeg tar en runde i morgen for å justere det litt ned (hun beskrev det som om venstre lys var på fjernlys, så det er nok justert litt for høyt).

Jeg kjørte rett til mitt dekkhotell med vinterhjulene, og da fikk jeg en ufrivillig reboot av MCU. Etter oppstart var Premium Connectivity på plass. Tips til de som skal hente: ta en reboot før du forlater SC.

Etter dekkhotell var det rett til Kiwi. Y har mer praktisk frunk - lettere å lukke og jeg lurer jammen meg på om ikke det er bedre plass der enn i S.

Ellers kan jeg trygt anbefale brettene til oppbevaring (https://shop.tesla.com/no_no/product/modell-3_y-brett-til-oppbevaring). Jeg kjøpte også Homelink-settet ganske tidlig, og booket time i appen. Første ledige time er 12. oktober for montering. Fikk spørsmål nå i kveld fra SC om ordrenummer, så der jobbes det nok overtid til alle biler er levert :)

Alt i alt en veldig god opplevelse, og ikke minst en veldig god bil så langt. Må teste mer i morgen!
#8
Model Y / Sv: Snart tomt for EC
lørdag 11. september 2021, klokken 11:39
Vi får vår Y fredag 17. september (endelig) i Lillestrøm. Lurer på om vi da får registreringsnummer i slutten av EC-serien, eller noen av de nye i ED. Dere som har hentet i Lillestrøm de nærmeste dagene - hvor i EC-serien er dere?

Ikke like enkelt å se hvor i landet biler er registrert når man sjekker via https://teslastats.no/, men ser at EC går fra 90xxx til 99xxx.
#9
Model Y / Sv: TMY road trip Vestfold - Côte d’Azur
torsdag 09. september 2021, klokken 14:29
Takk for god beskrivelse. Elsker bilferier, så gleder meg allerede til neste!

Hvor lange distanser kjørte du mellom SuC, og hvor langt ned lot du batteriet gå? Fikk du inntrykk av at det ble korte etapper mellom SuC?

Ser at ABRP foreslår ganske korte etapper (60-90 minutter kjøring)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9f1df18a-19c3-4e7b-a0da-83d775a099c9
#10
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-lr-delivery-started-77kwh-or-82kwh-battery-mty07.237797/#post-5875145

Fikk svar på TeslaMotorsClub:
If it helps I'll tell you that it doesn't mean what you think it does. My MY is showing MTY03. It's a recent build in the last month. AWD LR w/ 82kWh battery.

Betyr nok som Rosstopher (?) la fram som teori: MTY07 er MIC MY AWD
#11
Satser på at det stemmer som andre skriver: to store skip på vei til Zeebrugge med alle våre "September-biler", og VIN blir tildelt etter hvert som konfigurasjon blir koblet til våre bestillinger.

De bestillingene/konfigurasjonene som har fått VIN var kanskje med på første leveranse til Zeebrugge (altså bilene som er levert ut til nå og den neste uka).
#12
Kanskje også få med hvem som har mottatt VIN? Jeg har bare fått beskjed om at bilen blir utlevert "sent august/september", men config-siden viser ingen VIN.

Frustrerende å glede seg så mye :D
#13
Model Y / Sv: Fortsatt flere uten VIN?
fredag 27. august 2021, klokken 12:23
Sitat fra: Tesla91 på fredag 27. august 2021, klokken 12:10
Jeg har heller ikke fått VIN om det er en trøst... Men jeg bestilte for noen uker siden da med estimert levering i september!

Takk - litt trøst er det ;)

Skal vente en uke ut i september før jeg kontakter DeliveryNO igjen... Solgt gamle Teslaen, så jeg vil gjerne ha bil.
#14
Model Y / Sv: Fortsatt flere uten VIN?
fredag 27. august 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 22:27
You did check in the source code? searching for LRW?

Ja - har sjekket :)

Men er jeg eneste uten VIN nå? Er det andre uten VIN i kildekoden?
#15
Model Y / Sv: Fortsatt flere uten VIN?
torsdag 26. august 2021, klokken 22:11
Bare betaling som mangler, men fikk beskjed om å vente til utlevering nærmer seg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA