Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eyvind

#1
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:52
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:25
Sitat fra: Eyvind på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:16
Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at et lithium-batteri tar fyr på bakgrunn av en ytre brann?
Mener å ha sett bilder av en totalt nedbrent Tesla model S, hvor batteripakken ikke var antent. Brannen hadde startet i baksetet eller noe slikt.
Har lest et par rapporter hvor man har provosert frem brann i batteriet. Den ene var fra 2012, der man provoserte frem en brann i batteriet til en trilling. De brukte da 11 minutter med en industriell gassbrenner (30KW) før batteriet tok fyr. Det tok deretter rundt 20 minutter ekstra før bilen var overtent. I et forsøk for et par år siden brukte brannvesenet 2 timer med gassbrenner før de lykkes med å få fyr på batteriet i en e-golf. Da var resten av bilen fullstendig utbrennt.

https://insideevs.com/news/316722/a-seriously-burned-out-nissan-leaf/
Leaf ble tatt av skogbrann i Colorado. Bilen ble helt utbrent men batteriene tok ikke fyr.
#2
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:16
Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at et lithium-batteri tar fyr på bakgrunn av en ytre brann?
Mener å ha sett bilder av en totalt nedbrent Tesla model S, hvor batteripakken ikke var antent. Brannen hadde startet i baksetet eller noe slikt.
#3
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Berlingo vil ikke lade
lørdag 11. august 2018, klokken 23:11
Hmm.. kanskje verd et forsøk ja!
#4
Tidlige elbiler: PSA / Berlingo 5 seter til salg, Kristiansand
fredag 10. august 2018, klokken 20:52
"Elmer" søker ny eier!
Helst en som kan skru og har mer tid og tålmodighet til det enn meg. Bilen er defekt - lader ikke - og har ikke kommet seg til EU-kontroll.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=123948853&fks=123948853

Om ladeproblemet kan man se diskusjon her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38001.0

Har fått noen bud som jeg sikkert burde ta til takke med..
#5
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Berlingo vil ikke lade
tirsdag 06. februar 2018, klokken 10:31
Takk for svar.
Nei, jeg har ikke prøvd denne appen. Leste nettopp om den for første gang. Kan du på en lettforklarende måte fortelle omtrent hvordan den fungerer og hvordan den tas i bruk?
#6
Tidlige elbiler: PSA / Berlingo vil ikke lade
mandag 05. februar 2018, klokken 12:55
Hei,
kona er lei av at bilen (Elmer) brukes som garasje, så jeg må enten fikse, selge eller vrake bilen. Begynner med første alternativ.

Først: Bilen har stått i tre år! (Ikke rart kona er litt lei kanskje.) Den ble parkert da den sluttet å ta til seg strøm, rimelig uten forvarsel. Vi hadde et annet kjøretøy, så motivasjonen for å fikse denne var noe laber.

Bilen ble kjørt som normalt, men ville ganske plutselig ikke lade.
Symptomer: Bilens nødblinklys ble aktivert et par minutter. Ved siden av forbruksindikatoren lyser et gult lys. Vifte og kjølepumpe starter. Første gang problemet oppstod, tok jeg en stor reset, og ladet igjen. Da startet ladingen normalt, men bare et par minutter. (Bilen kjørte fortsatt.)

Så har jeg prøvd et par ganger til i senere tid. Sist oppdaget jeg at bilen faktisk ladet, men bare i 1,5 A og bare et par timer (se bilde).

Noen diffuse symptomer jeg noterte meg i ukene før bilen ble parkert:
- Vifte starter umiddelbart ved lading (ikke bare kjølepumpe).
- Samme uke mente jeg at bilen hadde selvutladet fra ca10 til 0 % på to døgn.

Tips mottas med takke. Evt andre løsninger.
#7
Det er nok lurt! Stedet er sentralt Kristiansand (Lund).
Står høyt plassert så med en knuff kommer den et stykke - hvis noen tilfeldigvis bor i bunnen av bakken  ;D
#8
Hvis noen er interessert i noe, gi beskjed!
Den er komplett, problemet er en sensor som går fra tid til annen, og jeg har ikke tålmodighet til prosjektet.
Den har vært brukt som garasje i over to år. 5 seter. Har også en sekser-kasse batterier, som ligger løs baki.

Så hvis noen er interessert i noe, vær kjappe! Tenkte å taue den, så hjulene bør få bli... Kanskje rattet og...
#9
Zoe / Sv: Offentlige ladestasjoner med TN nett
mandag 18. mai 2015, klokken 09:40
Det er ikke du som har vært i kontakt med kommunen om dette?
(Sånn for å utelukke at det dreier seg om EN eller flere Zoe som har problemer her.)
#10
Zoe / Sv: Zoe over Haukeli, Bergen - Dalen i Telemark
onsdag 29. april 2015, klokken 11:06
Vi har montert ladestasjon fra Garo med 22 kW utenfor rådhuset i Songdalen (nabokommune av Kristiansand). Jeg har fått tilbakemelding fra en Zoe som ikke klarte å lade.

Stolpen viser lading, men ikke bilen.

Jeg er i kontakt med montør og leverandør for å se om vi finner ut av det.
#11
Zoe / Sv: Offentlige ladestasjoner med TN nett
onsdag 29. april 2015, klokken 09:46
Vi har montert en 22 kW lader utenfor rådhuset i Songdalen kommune (nabokommune av Kristiansand). Denne skal fungere for Zoe, men det er en som har testet og det fungerte ikke.

Hvis noen andre tilfeldigvis er i nærheten med en Zoe, stikk gjerne innom og prøv! Adresse Songdalsvegen 53. (Den ligger ikke inne på ladestasjon-oversikten enda.)
#12
Mange takk for svar!
Som antatt later det til å ikke finnes argumenter mot lading i kjeller, så lenge det elektriske er på stell.

Jeg er dog litt usikker på disse kontaktene. Det anbefales Type 2 boks. Men per dags dato er det ikke alle som har kabel som passer til disse?

Fordelen er såvidt jeg forstår at det kan lades noe raskere enn en normal kontakt, samt høyere sikkerhet. Med dertil potensielt høyere strømforbruk riktignok.

Ang. ladestolpe utendørs, står det ikke definert i tilbudet hva slags kontakt det dreier seg om. Prisen er 17.200 + moms for denne.
#13
Min arbeidsgiver har innhentet pristilbud for å oppgradere el-anlegget i P-kjelleren så elbilistene kan tanke der. Det er snakk om seks 16A-kurser. Så langt er det tre Leaf-eiere her, hvorav den ene mer eller mindre er avhengig av å lade.

Samtidig legger vi opp til en ladestolpe med to kurser utenfor, tiltenkt gjester. Antagelig blir disse utstyrt for standard-nøkkel.

Men det er noen som egentlig ikke ønsker at bilene skal lades i kjeller av hensyn til brann. Finnes det noe dokumentasjon på risiko for dette? (Kjeller er riktignok dimensjonert for å tåle en bilbrann, men det er likevel ikke å foretrekke..)

Andre ting vi bør tenke på?
#14
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Giant elsykkel
fredag 30. august 2013, klokken 14:11
Sitat

Jeg og kona kjøpte oss en Giant Roam XR Hybrid her om dagen og det var en skikkelig opptur :-) At vi ikke hadde gjort dette før!!!! Det er ca 200 m i høydeforskjell fra jobb til hjem på ca 8 km og vi bruker ikke mere enn 5 til 6 min extra med elsykkel enn hva vi gjør med bil. Sykkelen er faktisk så effektiv at en nesten ikke blir varm i kroppen av å ta turen opp de bratte bakkene opp til oss. Vi angrer ikke på å legge noen extra kroner på en skikkelig elsykkel enn de billige modellene som vi bare var sånn halveis fornøyd med. Med batteriet på 360w får du ett skikkelig skyv i tråkket.Kan anbefales på det varmeste :-)

PS: Gleder oss også veldig til å bli en familie med kun el. som "fuel" på våre kjøretøy, når vi også mottar vår Tesla Model S 60 kwt i Oktober.

Hvordan oppleves rekkevidden? Ved nøyaktig hvilken hastighet kobler motoren ut? Dette skal egentlig være 25, men de har jeg har prøvd varierer mellom 26,5 og 29, og det kjennes temmelig forskjellig.

(Etter noen flere turer med elsykkelen tipper jeg dere avbestiller Tesla-en ;-)
#15
Snakket med en forhandler i Kristiansand igår. De hadde en sykkel som var beregnet for 25 km/t, men som kunne leveres for 45 km/t mot forsikring om at kjøper skulle registreres sykkelen. Dette kan jo gjelde andre sykler også.

Det burde være en knapp man kunne trykke på slik at sykkelen kjapt og greitt kunne veksle mellom å være moped og vanlig sykkel  :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA