Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:25Sitat fra: Eyvind på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:16Har lest et par rapporter hvor man har provosert frem brann i batteriet. Den ene var fra 2012, der man provoserte frem en brann i batteriet til en trilling. De brukte da 11 minutter med en industriell gassbrenner (30KW) før batteriet tok fyr. Det tok deretter rundt 20 minutter ekstra før bilen var overtent. I et forsøk for et par år siden brukte brannvesenet 2 timer med gassbrenner før de lykkes med å få fyr på batteriet i en e-golf. Da var resten av bilen fullstendig utbrennt.
Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at et lithium-batteri tar fyr på bakgrunn av en ytre brann?
Mener å ha sett bilder av en totalt nedbrent Tesla model S, hvor batteripakken ikke var antent. Brannen hadde startet i baksetet eller noe slikt.
https://insideevs.com/news/316722/a-seriously-burned-out-nissan-leaf/
Leaf ble tatt av skogbrann i Colorado. Bilen ble helt utbrent men batteriene tok ikke fyr.