Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#1
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision
mandag 25. juli 2022, klokken 13:44
Sitat fra: RJK på søndag 24. juli 2022, klokken 15:09
Jeg mener TB bommer skikkelig med kritikken sin. OM man ser etter, så holder den langlys på når bilen ikke er rett foran, eller så langt unna at folk faktisk ikke blir blendet, men går ned (stortsett, noen få "flaws") når bilene kommer rett på. Ser det både når biler ligger foran og går inn i sving eller ikke er nådd tilstrekkelig, og når biler i motsatt felt er for langt på sidene til å få direkte lys på seg.

Spesielt på veier med mye skog på begge sider, og ingen gatelys, så dimmer folk vanligvis ned alt for tidlig, også med autodimming, så man risikerer å kjøre mange hundre meter før man faktisk er så nært at blending er et problem, og også er alt for treg med å slå seg på igjen. Her virket det å være langt mer korrekt etter slik man skal bruke lysene.

Ser gjerne at folk reagerer på lysbruk på biler med dobbelt sett frontlykter, slik som på Kona, og de begynner å blinke frenetiskk, selv om vi er for langt unna til at man blir blendet. Og så er det de som kjører på med langlys fordi de tror jeg kjører med langlys og tåkelys på (selv om de er montert motsatt med langlys nederst), og så blir de plutselig overrasket når jeg svarer med å slå på langlysene.

Jeg ser selvsagt at den ikke er perfekt, og noen få ganger har på langlys mens det burde slått ned på nærlys, men 90 % av klagingen, er faktisk feil vurdering av TB, fordi han ikke ser mønsteret og dermed logikken.

Stort sett de samme tanke jeg gjorde meg da jeg så denne video'n.

Bruker ikke AP selv, så den delen skal jeg ikke uttale meg om, men bruker automatisk blending. Det virker stort sett bra, men med 2 ankepunkter:
1. Slår ned til nærlys så fort den TROR den ser en bil foran - enten i samme retning eller møtende. Dette er veldig ofte alt for tidlig og lar en stor del av veien være uopplyst foran meg. Og den TROR vi er på en opplyst vei når det er en eller to lysstolper ifb. f.eks. ett veikryss eller en bussholdeplass.
2. Når den først har blendet ned tar det ALT for lang tid før den slår på igjen fjernlyset. Dette enten vi har passert den møtende bilen, kjørt forbi bilen foran (eller den har tatt en annen vei), eller veibelysningen er avsluttet.

Så, ved å se på den video'n ønsket jeg at mine lys kunne oppføre seg mer som det hans bil gjorde...



Men med det sagt stemmer jeg også for det du sa:
Sitat fra: RJK på søndag 24. juli 2022, klokken 15:09
... noen få "flaws" ...
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruker dere Creep-funksjonen eller ikke?
lørdag 16. juli 2022, klokken 18:48
Sitat fra: automat på lørdag 16. juli 2022, klokken 11:28
Creep kommer jo opprinnelig fra en teknisk begrensning i automatkasser, som vi har lært oss å leve med. Det gir jo egentlig ikke mening i at bilen begynner å gå forover så fort man slipper bremsen. Dette var noe jeg ikke likte på biler med automatgir, den gang manuelt gir var normalen.

Tja, selv ser jeg det slik at når bilen er i gir og motoren i gang BØR bilen bevege seg dersom man ikke overstyrer dette med å holde inne en pedal (brems eller kløtsj). Og var en av tingene jeg satte pris på ved automat vs manuell kasse, da man slapp å "slure på kløtsjen" ved så sake bevegelse.


Sitat fra: automat på lørdag 16. juli 2022, klokken 11:28
Ang bremser, så burde elbiler ha rustfrie skiver, slik motorsykler har. Blir høyere produksjonskostnad. Men i dag blir denne kostaden veltet over på vedlikeholdsbudsjettet til eieren istedet.

Absolutt! :)
#3
Jeg har byttet batterier på min "hoved"-key-fob, gikk ut til bilen, satte meg inn og kjørte avgårde.

Hva skulle problemet hatt vært?  Fungerte den før batteribytte? Sitter batteriet riktig i? Satt inn nytt batteri, ikke ett du har hatt liggende lenge slik at det har blitt utladet?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruker dere Creep-funksjonen eller ikke?
lørdag 16. juli 2022, klokken 00:57
Jeg bruker "creep".

Det argumenteres over her:
Sitat fra: automat på fredag 15. juli 2022, klokken 11:13
Det er etterlevning fra automatkasser i dinosaurtiden.

Vel, jeg har også en annen "etterlevning" - har satt regen til lavt nivå. Derav kan jeg ikke bruke "en-pedals-kjøring" og bruker både "gass" og bremser. Hjelper meg å bruke bremsene mer så jeg er mindre utsatt "elbil problemet" med rustne bremseskiver.

Å endre vane er greit nok dersom det er en god grunn til det, men ser ikke noen grunn til å endre det bare fordi noen mener at det er en ny måte å gjøre ting på, som automatisk tilsier at nå "skal" alle gjøre det slik. Lav regen ("motor brems") og creep fungerer fortsatt utmerket med elbil, selv om det ikke lengre er den eneste måten å gjøre det på.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. juni 2022, klokken 23:32
Sitat fra: Burger på fredag 17. juni 2022, klokken 22:08
... fordi jeg kjøper det til en dyrere penge dersom det vil virker og blir lovlig. Dvs sette meg i baksetet i bila med god promille og si "Kjør hjem".

Denne stemmer også jeg for. Ingen av oss blir yngre med årene, og før eller siden vil vi alle - som lever lenge nok - komme til en situasjon der legen og/eller staten sier at vi ikke lengre får kjøre bil selv. DA kunne jeg godt ha tenkt meg løsningen nevnt over (forutsatt at det ikke krever at at man har lappen). Men inntil den dagen har jeg valgt bort AP.

... og jeg vil tro at den dagen, dersom dette blir en realitet, så kommer en slik "selvkjøring" til å bli alfa og omega for alle som vil selge biler.

... og nei, vil ikke prøve meg på å tippe noen tidslinje for at det blir en realitet, eller om det blir det.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?
tirsdag 07. juni 2022, klokken 12:05
Sitat fra: El-boy på mandag 06. juni 2022, klokken 21:12
Men ikke ledig tid i verkstedet før 30.juni ...

Hadde nylig også denne feilmeldingen, og ja, samme estimat/pris.

Fikk meldingen sent på kvelden torsd. 2/6, og fikk lagt det inn i app'en da jeg kom hjem (rundt midnatt).
Fikk første ledige time neste dag 12:45 på K100.   :+1:
... men om jeg ville hatt mobil service måtte jeg ventet til den 20.

Ps: fikk først ett estimat på drøye 800kr. - men da jeg dukket opp på K100 hadde det blitt endret til det du refererte over. Tesla kunne ikke se noen spor etter noe tidligere estimat/aksept!
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøpe rimelig modell S
mandag 06. juni 2022, klokken 20:24
Sitat fra: Initium på søndag 05. juni 2022, klokken 09:49
Jeg er mer opptatt av rask lading på tur, enn lengst  mulig rekkevidde ...

Regner med at du har fått med deg at Tesla har strupet ladehastighentene på disse eldre bilene?

Selv har jeg bilen i signaturen, og EN gang har jeg med nesten tomt batteri, etter en lengre kjøretur i sommer (vår?) og navigert til superlader opplevd å få opptil 127kW, men det tror jeg knapt varte ett sekund før den hurtig reduserte dette kraftig. Ved en 30-40% er den raskt nede i under 50kW normalt sett (men ikke nødvendigvis...).

Godt mulig du fortsatt opplever det som bedre enn du er vant med, men ikke still forhåpningene FOR høyt.
#8
Jeg har ingen planer om å kjøpe ny bil i den nærmeste fremtid, og har derfor ikke svart på avstemningen.

Men, da jeg kjøpte bilen jeg har nå var superladenettverket en faktor som ble vektlagt tungt. Så klart ikke det eneste...

Når det blir aktuelt med bil-bytte vil nødvendigvis ikke superladenettverket lengre ha en slik vekt, så det har blitt mer aktuelt å vurdere andre bilmerker også. Hva det evnt. blir til har jeg i dag ingen anelse om...
#9
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: "Ladeklubben" og passord...
onsdag 11. mai 2022, klokken 18:36
Sitat fra: hanche på mandag 02. mai 2022, klokken 12:11
Det kan være interessant å høre hva de sier, hvis du kontakter dem og får et svar.

Vel, da har jeg fått svar fra dem.
Sitat
Av sikkerhetsmessige hensyn vil både nettsider som krever innlogging og apper ha behov for at vi oppdaterer passordene våre. Dette gjelder også ElbilAppen og Ladeklubben.

Forslag/spørsmål om (forhånds-)varsel til brukerne i slike tilfeller ble "besvart" med en øredøvende taushet. Forslag om at hver gang man skal ut å kjøre, dobbeltsjekke at man får logget inn, "besvarte" jeg med en like tydelig taushet. DET skal i alle fall ikke være nødvendig.

SitatEt godt tips er å sjekke at du kommer inn i appen før du reiser hjemmefra.
#10
Sitat fra: geear på mandag 09. mai 2022, klokken 13:04
Kanskje jeg ble lurt av det på X-en, ...

Model 3/Y - og forsåvidt X - har jeg ingen erfaring med, men på bilen i signaturen er det definitivt sånn jeg beskrev.
Etter andre - tidligere - forumposter har det fremkommet at det fungerte slik fra dag 1.
#11
Sitat fra: geear på mandag 09. mai 2022, klokken 12:36
Samme med X/S om man har nøkkelen i lomma, trenger ikke trykke lås opp før man trykker på ladehåndtaket, enten det er TWC, UMC eller supercharger...

Ikke korrekt.

Skal jeg ta ut ladehåndtaket med FOB i lommen, så må jeg enten røre ved førerdørhåndtaket, dobbelklikke på taket av FOB'en eller bruke app for å låse opp bilen.  Unntaket er kun dersom jeg oppholder meg nær bilen så bilen ikke har gått i lås.

Edit:  Jeg glemte å ta med muligheten for å trykke å holde inne "bagarserommet" på FOB'en for kun å løse ut ladehåndtaket :P
#12
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: "Ladeklubben" og passord...
mandag 02. mai 2022, klokken 11:58
Sitat fra: hanche på mandag 02. mai 2022, klokken 11:17
Jeg måtte selv bytte passord i begynnelsen av februar. Det var nok fordi de hadde flyttet innloggingstjenesten til b2clogin.com, i følge mine notater.

Dersom dette stemmer kan det tyde på at det er ett engangstilfelle, og det er jo betryggende. Men stemmer det? Kan det bekreftes? Som sagt akter jeg overhode ikke benytte meg av en løsning der dette skjer i "hytt-og-gevær".

Selv om det stemmer burde de ha kommunisert dette tidligere. De har i alle fall i perioden feb. til nå sendt meg ganske mange medlemsmail uten at jeg har sett dette blitt omtalt. Feilmeldingen burde - siden det ikke tidligere er kommunisert - vært mer presis, og forklart årsaken.

Sitat fra: hanche på mandag 02. mai 2022, klokken 11:17
Ikke bry deg om teksten «glemt passord». Å benytte den lenken er ikke å lyve, det er bare det at lenketeksten ikke passer situasjonen helt. Å bruke en slik lenke er nokså vanlig prosedyre for å rydde opp i passordproblemer, uansett hvem sin «feil» det er at passordet ikke virker. Faktisk er det ikke uvanlig at nye brukere blir bedt om å bruke den for å sette passord første gang.

Joda, jeg vet at det er "vanlig praksis". Men vil ikke benytte meg av dette i "hytt-og-gevær" før jeg får bekreftet at dette er ett engangstilfelle. Jeg vil IKKE stå ved en ladestasjon i regn-/snø-vær midt på natten i bli tvunget til dette på mobilen der og da! Da klarer jeg meg heller uten...
#13
Norsk Elbilforenings oppgaver / "Ladeklubben" og passord...
mandag 02. mai 2022, klokken 09:30
Hei, fikk nylig ett brev med elbilforeningens nye ladebrikke - "ladeklubben". Lastet ned til tilhørende app'en, og startet den. Men så skulle jeg logge inn, og får da melding om "The password has expired.".

What?

Greit nok at jeg ikke logger inn der så ofte, men å risikere at lade-løsningen ikke skal fungere for at gjeldende passord fra tid til annen finner det for godt å utløpe? :O

Hva er reglene for når dette skjer?  Er det noe jeg kan forvente at skjer ofte? Finnes det noen måte å unngå dette?
Er det noen måte å kunne få logget seg inn med gjeldende passord?

Jeg nekter å juge ved å klikke "glemt passord" for å få lov til å sette nytt, jeg HAR ett godkjent passord, og det forventer jeg å kunne fortsette å bruke.
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 25. april 2022, klokken 14:33
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. april 2022, klokken 19:39
Denne tidslinjen er kanskje bedre :

https://auto.hindustantimes.com/auto/news/elon-musk-vs-authorities-vs-covid-19-a-timeline-from-dumb-to-defiance-41589252203301.html


Det var hendingene datert i tidslinjen over som 8. -> 11. mai jeg husket. Slikt sett var det ikke alt for langt unna, selv om jeg rett nok ikke erindret opptakten tidligere.
#15
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
lørdag 23. april 2022, klokken 18:41
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. april 2022, klokken 10:25
Har lurt på en ting om Tesla og covid, som ikke er i media nå.

Når Freemont måtte stenge i noen dager under det værste trykket av covid så gikk jo nærmest Elon bananas og skulle flytte ledelsen til Texas (noe han vel gjorde også). Dette var det store oppslag på.

Om hullkommeselen min ikke svikter meg totalt er dette en litt upresis gjengivelse av sannheten.
Når California stengte ned var han akkurat like taus som han er i Kina i dag. Det var når California åpnet opp igjen, og Fremont County valgte å forsatte nedstengningen at han reagerte som beskrevet.

Korriger meg gjerne dersom min hullkommelse har sviktet meg....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA