Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bent

#1
Såvidt jeg husker så gir Clever +50% (dvs +10kWh) på kortet når du registrerer det. Hvis du tar dette i betraktning så er det kr 5 per kWh som er det samme som de tar for DC-lading til vanlig. Jeg syntest det var veldig greitt å kunne kjøpe dette kortet på Circle K og bare komme i gang.

Det store spørsmålet er hvorfor ladeindustrien er fullstendig allergiske mot å ha lesere for betalingskort på ladestasjonene sine. Jeg vil jo helst bruke mitt MasterCard eller Visa eller hva jeg nå har, og ikke være nødt til å ha ett kort fra hver bidige ladetilbyder i hele Europa når jeg skal ut og kjøre.

Er betalingsterminaler så dyre at dette rett og slett ikke er en realistisk løsning?
#2
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark
søndag 05. august 2018, klokken 10:39
Jeg kjørte nettopp gjennom Sverige og Danmark til Tyskland. Ved første Clever-lader i Sverige kjøpte jeg et Clever-kort på Circle K ved siden av, dette kortet hadde noe lading allerede på kortet. Så registerte jeg meg online med kredittkortinfo for å kunne lade mere. Da er ett av valgene "399,- per måned, 0,- per kWh" som selvsagt er gunstig dersom du kjører mye, og et annet er "0,- per måned, 3,- per kWh AC, 5,- per kWh DC" som er mer gunstig om du skal kjøre lite.

Alt dette var temmelig smertefritt så lenge du har en smart-telefon du kan bruke for å gjøre registreringen.

De få laderne til Clever i nord-Tyskland var forøvrig alltid gratis, antagelig fordi de driver og etablerer seg der og ikke har alle systemene på plass ennå.

Jeg hadde aldri problem med å finne ladeplass, det var ikke skrekkelig mye pågang på dem.
#3
Tesla Roadster / Erfaringer tur/retur Trondheim-Tyskland
søndag 05. august 2018, klokken 10:22
Jeg kom akkurat hjem fra en tur med Roadster der jeg startet i Trondheim, kjørte Østerdalen til Oslo, ned til Malmø, og gjennom Danmark til nord-Tyskland (Schleswig-Holstein). På retur kjørte jeg opp gjennom Sverige (Malmø -> Ørebro -> Østersund -> Trondheim).

Jeg brukte The Can EU som er en mode 3 type 2 adapter fra Henry Sharp (takk til elbilhjelpen.no for tips om denne). Denne gir opp til 64A lading på AC43-stasjoner.

Hensikten min med dette innlegget er å si litt om erfaringen min med ladehastigheter på turen, for her var det mye rart.

Planen min i Norge var å bruke Grønn Kontakt sine ladere, med Fortum som nødløsning. I Sverige/Danmark/Tyskland skulle jeg bruke Clever.

Merk at mode 3 lading med Roadster er litt avstumpet siden Roadster bare bruker én av de tre fasene. Det meste jeg kan forvente ut av en 22kW stasjon er ~7kW, og det meste ut av en 43kW er ~15kW.

Jeg testet først 22kW-stasjonen til Grønn Kontakt på Nidarvoll i Trondheim. Den leverte forventede 32A.

Så kjørte jeg fra Trondheim til Tynset for å lade på 22kW-stasjonen der. Den leverte bare 16A i motsetning til forventede 32A. Dette torpederte planene mine noe for å nå Oslo. Etter å ha ladet bare det nødvendige der så hinket jeg videre til Elverum der jeg ble nødt til å nødlade hos Fortum, på Kiwi Fjeldset. Der fikk jeg de lovede 32A men det er jo svinedyrt med Roadster da siden jeg betaler 1 krone per minutt for 7kW. (Dvs 8,50 per kWh, mot Grønn Kontakts 3,00 per kWh.)

Etter å ha svidd av en drøy hundrelapp hos Fortum på Elverum kjørte jeg til Innlandsporten for å lade på Grønn Kontakt sin stasjon ved Coop. Denne leverte bare 24A som igjen er noe skuffende. Jeg sto ikke der veldig lenge før jeg kjørte videre til Dal der Grønn Kontakt endelige leverte med 32A. (Hurra!) Der sto jeg noen timer. Til slutt var jeg innom Grønn Kontakt sin stasjon på Rygge som også leverte 32A.

Jeg vet ikke hva det er som gjør at en del 22kW mode 3 type 2 ladere ikke klarer å levere 32A til Roadster, men det går ikke fram av ladekartet at det er slik og såvidt jeg vet må man bare vite av erfaring hvilke ladestasjoner som "virker" og hvilke som ikke gjør det.

Etter jeg kom inn i Sverige gikk ting meget bedre. Clevers 22kW stasjoner leverte alltid 32A, og de langt mer geniale 43kW stasjonene leverte normalt fra 56-60A. Den største ulempen med disse er at dersom det kommer noen andre (typisk en Leaf) og kobler seg på samme stasjon så halveres ladestrømmen til Roadsteren, og du må selv avslutte og starte ny lading etter den bilen har kjørt for å komme opp på 60A igjen.

Den meste geniale stasjonen til Clever sto i Ørebro og leverte 64A til Roadster selv når en annen bil sto koblet til.

Det minst geniale med Clever er at alle stasjonene deres lenger nord i Sverige (i Østersund-høyde) som er merket som 43kW på kartet deres faktisk bare er 22kW. Jeg fant iallefall ikke noen faktiske 43kW-stasjoner i Østersund eller langs veien vestover derifra.

Neste gang jeg tar denne turen kommer jeg til å kjøre sydover gjennom Sverige for selv om de nordligste stasjonene der er "bare" 32A så er det uansett bedre enn de 16A og 24A jeg opplevde nedover Norgesruta.
#4
Sitat fra: Mippen på søndag 03. august 2014, klokken 08:53
Brenselcelle biler er mer praktisk enn en elbil etter som rekkevidden blir lengre og man ikke trenger så store batterier. (...)
Brenselscellebiler for privatbruk er for tiden vapourware, og som all vapourware har de akkurat de egenskapene folk velger å tillegge dem.

Elbiler er derimot reell fysisk vare du kan gå i butikken og kjøpe i dag, og egenskapene deres er kjent.

Vi vet ikke hvordan disse to i realiteten vil stå i en sammenligning før brenselcellebiler også er noe du faktisk kan ha stående i garasjen slik at du kan ta og føle på egenskapene deres.

Det som er noe bekymringsverdi er at brenselceller er noe "som kommer om fem år", og har vært akkurat det i noen årtier nå. Personlig er jeg ikke videre overbevist om at "fem år" nå vil vise seg å være kortere tid enn det var for tyve år siden.
#5
Mitt tips er at elbil med lang rekkevidde vil komme ned i pris lenge før sidrompa Norge klarer å bygge ut hurtigladere i hvert et tettsted. Om ti år vil vi alle humre litt over den overgangsperioden da vi trodde at elbil med under 400km rekkevidde kunne være en god idé.
#6
Det er mange som henger seg opp i at Model S har så kraftig motor og mange hestekrefter.

Nå er det slik med elbil at det er batteriet som koster penger, selve elmotoren er i sammenhengen veldig billig. Det som holder tilbake ytelsen i slike biler er i all hovedsak hvor mye effekt batteriet kan levere, ikke hvor kraftig motoren er. Og når du først har bygd en bil som har et digert batteri for å få lang rekkevidde, så har du da allerede tatt 98% av kostnaden ved å lage en bil med høy ytelse: å sette inn en billig men kraftig elmotor i en slik bil er en selvfølgelighet, alt annet ville være å skyte seg selv i foten ved bevisst å velge bort et fantastisk salgsargument bare for å spare 2% av bilens produksjonskost. Det er ingen produsenter som vil gjøre dette med mindre de blir tvunget til det av lovverket.

Bensinbiler er ikke slik: samme hvor stor bensintank du setter inn så vil det allikevel koste flesk å sette inn en sprek motor. Dette er bare nok et område der elbiler er fundamentalt forskjellige fra fossiler.
#7
Lading av Tesla / Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...
torsdag 17. juli 2014, klokken 14:25
Sitat fra: rene på torsdag 17. juli 2014, klokken 13:10
@Bent spørsmålet mitt var retorisk, men fantastisk bra forklaring - du greier jo ut poenget mitt.

Utfordringen er jo at veldig mange fortsatt tenker at det er helt greit med disse insentivene - fordi vi synes jo litt synd på dem som må kjøre disse små elbilene med alle utfordringene de har i hverdagen. Så kom Tesla Model S, og det er ikke synd på oss lenger. Da er det ikke lenger greit med "sponsingen".
Elbilinsentiver har altså ikke noe med moralistiske betraktninger å gjøre. Hvor "synd" man synes på noen som kjøper elbil har i sammenhengen ingen relevans. (Jeg ville synes synd på noen som kjøpte seg kullfyrt bil, men det er ikke noen grunn til å sponse dem.) Elbilinsentivene kunne vært det mest sosialt urettferdige tiltaket i Norgeshistorien og de ville allikevel være både nødvendige og riktige all den tid det er viktig for Norge å oppfylle de klimaforpliktelsene vi har.

Det som kan sies om dem er at de pr i dag ikke har lyktes med å få den jevne nordmann til å kjøpe elbil da elbilene fremdeles er i forsvinnende mindretall i bilparken. Men vi ser at de virker, og at de er hovedfaktoren i at elbilsalget er så høyt som det er (skyhøyt i internasjonal sammenheng). Den rasjonelle fremgangsmåten i denne situasjonen ville være å styrke tiltakene, for det er allerede bevist at de virker og vi (dvs politikerne våre) er fremdeles desperat opptatt av å få elektrifisert bilparken jo før jo heller.
#8
Lading av Tesla / Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...
torsdag 17. juli 2014, klokken 12:12
Sitat fra: rene på torsdag 17. juli 2014, klokken 00:28
Er "elbilfordelene" pga ulemper med elbil, eller er det fordi stortinget ønsker at flere skal gå over til elbil?
Norske politikere har tatt på seg internasjonale klimaforpliktelser bl.a. i forhold til kutt i CO2-utslipp. Dette er meget ambisiøse forpliktelser og det finnes enkelt sett to måter å oppfylle dem på.

Vi kunne slutte å produsere olje i Nordsjøen. Dette har åpenbare negative konsekvenser for norsk økonomi men ville løse CO2-problemet vårt.

Eller vi kunne fase over hele den private bilparken til strøm i stedet for bensin/diesel.

Norske politikere har gått for det siste, og har med det et desperat behov for å få norske forbrukere til å kjøpe elbil framfor fossilbil. Denne desperasjonen har gitt seg utslag i de meget generøse insentivene for elbiler, insentiver som er nødvendige hvis man virkelig vil at folk frivillig skal kjøpe slik for elbil er ellers for dyrt og for upraktisk til at folk ville gidde.

Elbilinsentivene har ingenting med rettferdighetstankegang å gjøre: de er et rent kynisk tiltak for å lokke norske forbrukere til å holde løftene som landets politikere har avgitt internasjonalt.
#9
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 10. juli 2014, klokken 18:21
Sitat fra: Bent på torsdag 10. juli 2014, klokken 15:02
Det er egentlig et litt uinteressant spørsmål. I den grad en elbil forårsaker CO2-utslipp ved strømforbruket sitt så er det fordi politikerne ønsker at det skal være CO2-utslipp fra bilparken, og da er det jo neppe så farlig.
Miljøskadelig adferd ikke farlig dersom/når politikerne ikke bryr seg?
Hadde det vært farlig så ville de brydd seg. Alternativet er at det er farlig men ingen har forstått det, men i så fall er katastrofen uansett uunngåelig.
#10
Sitat fra: Amoss på torsdag 10. juli 2014, klokken 14:24
Sitat fra: Mippen på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:51
Det er ikke så lett å si at en elbil kreve mer co2 enn fossilbil uten å direkte sammenligne to identiske biler. Elbiler er i alle størrelser og fasonger. Den nye Kia Soul får man både i el utgave og diesel. Den har akkurat fått tuv sertifikat fordi den slipper ut ca 40% mindre co2 gjennom livssyklusen enn den som har diesel.

På hvilken strøm?
(...)
Det er egentlig et litt uinteressant spørsmål. I den grad en elbil forårsaker CO2-utslipp ved strømforbruket sitt så er det fordi politikerne ønsker at det skal være CO2-utslipp fra bilparken, og da er det jo neppe så farlig. Dersom de hadde ønsket at det ikke skal være noe CO2-utslipp fra elbiler så ville de sørget for å bygge ut mer CO2-fri kraft.

Den store forskjellen på å ha en bilpark hovedsaklig bestående av fossilbiler, og en bilpark hovedsaklig bestående av elbiler, er at med elbiler så kan faktisk politikerne velge å ta en slik beslutning og med det justere nasjonale CO2-utslipp fra privatbiler. Med en fossilbilpark har man ikke en slik frihet, og må bare anse eksisterende utslippsnivå for å være en upåvirkelig realitet.
#11
Dette er slik jeg har forstått bruken av hovedbatteriet i en Tesla. Såvidt jeg vet gjelder dette både for Roadster og for Model S.

Hovedbatteriet er av sikkerhetshensyn tilkoblet kretsene i bilen kun når det er strengt nødvendig at det skal være det. Dette gjelder muligens bare i to tilfeller: når bilen er slått på (fordi da forventes det at det blir nødvendig å kjøre), og når bilen lader.

Når bilen er slått av er hovedbatteriet fysisk frakoblet resten av kretsene i bilen. Alt som da skjer drives av 12V-batteriet. Tilkobling/frakobling av hovedbatteriet gjøres gjennom en kontaktor som også drives av 12V-batteriet. Såvidt jeg vet er det ikke mulig for bilen å lade 12V-batteriet fra hovedbatteriet når bilen er slått av siden hovedbatteriet da ikke er tilkoblet.

Hva som skjer når du ber bilen om forvarming fra mobilappen vet jeg ikke.
#12
Norge har kulldrift på Svalbard fordi det er det eneste økonomisk drivverdige av noe betydning å holde på med der. Vi ønsker å drive med noe av økonomisk betydning på Svalbard for å kunne ha tilstedeværelse der og med det bakgrunn for å kunne hevde en viss grad av suverenitet i området. Dersom vi sluttet med dette ville hele øygruppen bli russisk over natten. Arktis er et for viktig område for Norge til at vi kommer til å gi slipp på det bare fordi vi rynker litt på nesen av kulldrift.

Derfor graver Norge kull på Svalbard.
#13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 25. juni 2014, klokken 14:21
Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 25. juni 2014, klokken 13:41
Det er nå ett paradoks at elbiler er momsfrie mens en sykkel eller en bussbilett ikke er.
Elbilinsentivene er ikke der for å belønne flinke borgere for å være mijøbevisste. De er innført som et rent pragmatisk tiltak for å kunne oppfylle nasjonale miljømål og for å få til dette må man enten slutte å produsere olje i Nordsjøen, eller eventuelt så må man lure alle nordmenn til å bytte ut fossilbilen med elbil.

Det er ikke noen stor bombe at norske politikere har gått for sistnevnte, og alfa og omega da er å faktisk klare å lure alle til å kjøpe seg elbil. Dette gjør de ved å gi sykt gode betingelser for elbil. Ikke fordi noen fortjener disse fordelene men fordi det er eneste vei mot det overordnede miljømålet.

Å selge flere sykler vil ikke hjelpe nevneverdig fordi folk som sykler kjører også allikevel mye bil, og det eneste som virkelig monner vil fremdeles være å lure disse menneskene til å bytte ut til elbil. Dessuten er det ikke kostnaden som hindrer folk i å kjøpe sykkel, det er evnen eller viljen til å faktisk sykle. Å redusere kostnaden ville ha liten eller ingen effekt selv om å øke graden av syklister hadde vært et overordnet mål.

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 25. juni 2014, klokken 13:41Det er helt ålreit å mene at elbilgodene er for gode. Det er helt legitimt å synes at det er tull an elbiler skal kjøre gratis i bomringen, eller ta gratis ferje for den saks skyld.
Det er faktisk ikke tåpelig å mene at i stedet for å hjelpe elbiler burde man hjelpe sykling/kollektivtransport.

For min del kan gjerne elbiler kastes ut av kollektivfeltet, moms og bompenger innføres. Jeg nyter godt av dette i dag, men det er ikke fornuftig politikk. Det elbiler skal ha en fordel på er engangsavgiftene og kanskje en lavere sats for årsavgift som i dag.
Det er pr i dag en overveldende majoritet av fossilbiler i Norge. Dette viser at elbilpolitikken foreløpig er mislykket, men økningen i salget antyder at det kan være riktig vei å gå på lengre sikt. Dette er grunn til å styrke elbilfordelene fordi nå vet vi at det kan virke, og at vi faktisk vil kunne oppnå miljøforpliktelsene på dette viset. Vi må bare gjøre mer av det, over lengre tid.
#14
Gratis lading er en ordning som vil tvinge seg fram av konkurransehensyn. Etterhvert som det blir flere elbiler vil detaljhandelen oppdage at lademulighet er et viktig tilbud for å lokke kunder til butikken. Så vil hver butikk måtte bestemme seg for om de skal hoste opp 500.000 kroner pluss driftsutgifter for en ladestasjon med betalingsløsning, eller installere et enkelt elbiluttak til 10.000 kroner.

Mitt tips er at Rema 1000 vil gå for den de kan få 50 ganger så mange av til samme pris, og gi bort strømmen gratis fordi strøm er i praksis gratis sett mot fordelen av å dra flere kunder. Rema vil derfor sette opp gratis ladestasjoner utenfor sine butikker.

Og når Rema gjør det så må alle gjøre det.

Hvorvidt elbileiere fortjener å få gratis strøm eller ikke er ganske uinteressant i sammenhengen: her er det grunnleggende konkurransehensyn som vil vinne fram, ikke moralistiske betraktninger.

Når det gjelder Teslaeiere så kan jeg ikke forstå at dette har noe særlig å si for dem mesteparten av tiden. Med 50 mil på batteriet er det bare pes å drive og dra fram ladekabler for å få et par ekstra km mens man kjøper melk og brød. Jeg har "bare" 54kWh i min bil og jeg lader aldri når jeg er parkert vekk fra heimen, annet enn på langtur. Det er bare ikke noe poeng.
#15
Dette er tilsynelatende bare en journalist som spinner litt fritt på den vesle anti-miljø-seieren FrP fikk gjennomslag for i revidert nasjonalbudsjett: utsetting av 0-moms på leasing av elbil inntil man innhenter kommentar fra EU, og å sende forespørsel til EU om kommentar på 0-momsen på salg av elbil.

All den tid det nå har vært nullsats på moms for elbil i over et tiår er det vel grunn til å tro at dersom EU hadde store problemer med dette ville vi hørt fra dem tidligere. Det ville overraske meg stort om det kommer noen skjær i sjøen her man ikke klarer å jobbe fram en løsning på.

Jeg leser dette som en forsmak på årets agurksesong.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA