Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edyrli

#1
Tang EV600 / Sv: Navi
I går kl. 09:37
Har ikke hatt problemer med det. Men om det er problemer på skjermen kan man holde nede volum i ca 5 sekunder til skjermen blir svart. Da restarter den. Dette pleier fikse det meste.
#2
Tang EV600 / Sv: Hurtiglading?
I går kl. 09:35
Ja det stemmer. Bilen lader på ca 700 volt. Det som er litt plagsomt er at laderene ikke er merket med systemspenning. På 150kW er det litt bingo hva man får. De fleste over 150kW er 800v.
På en god dag klarer man 119kW selv om bilen er oppgitt til å ta 110.
#3
Tang EV600 / Sv: Nøkkel til hengerfeste?
mandag 15. april 2024, klokken 18:33
Hetten til kulen og pluggen man setter inn når hengerfestet ikke brukes ligger også i den.
#4
Tang EV600 / Sv: Nøkkel til hengerfeste?
mandag 15. april 2024, klokken 14:56
Nøkkelen lå i tøyposen til hengerfestet når jeg fikk bilen.
#5
At store hjul går utover rekkevidden er jo en etablert sannhet. Jeg har sett noen estimater på hvor mye men problemet med disse er det som regel er estimater eller så har man sammenliknet med forskjellige dekk eller at man synes bilen går lenger etter man la om til vinterhjul.
Min helt subjektive oppfatning er at på min bil er forskjellen mellom 20 toms vinter og 22 toms sommer minimal. Men det har nok med at myke vinterdekk med grovt mønster ruller tyngre enn effektive sommerdekk.

Noen som har funnet noen gode sammeliknings tester der man har kjørt samme bilen eller to like biler på samme dekk over en lengre strekning men med forskjellig hjulstørrelse? F.eks. 18 vs 20 tommer eller liknende.

Det skulle vært interessant å sett hvor stor forskjellen er i praksis under like forhold.
#6
Maxus Equniq5 har jo også god plass til prisen, men da har man igjen begrenset med rekkevidde og comfort.
Om vi kikker litt på banabox testen til teslabjørn så er det heller ikke noe magisk med Modell Y. Den klarer 9 bankasser baki og en i frunken. Dersom du går opp en klasse til f.eks. BYD Tang da får du 15 kasser baki. Jeg klarer meg veldig fint med denne plassen og når jeg putter på takboks i tillegg er egentlig aldri plass et problem lenger.
Men da havner man dessverre langt over prisen på disse kompakte familie suv'ene.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil nr.2
tirsdag 02. april 2024, klokken 14:22
Seat Mii og Skoda Citigo er samme bilen som VW E-Up så disse kan du også se på. Vær obs på at de tidligere utgavene av e-Up har bare 18kWh batteri men har 36 kWh fra 2020.
For iOn og C-Zero fikk de MINDRE batteri fra midten av 2013. Da gikk størrelsen ned fra 16 til 14,5 kWh. Så med en allerede veldig begrenset rekkevidde ville jeg valgt i-Miev av disse.
Jeg har hatt iOn og Seat Mii så har noe erfaring med disse. Seat Mii en er mye sprekere og har bedre comfort.
#8
Jeg har 3x40A hovesikring og 3x40A ut til laderen. Den er satt opp til 32A. Jeg bruker tibber puls som lastballansering og hovedsikring har aldri røket. Jeg kunne egentlig tenkt meg Easee Equalizer siden den kan flytte last på tvers av fasene. Det er L1 som har mest last i huset og laderen trekker alltid på L1 så lenge jeg lader med enfase.

Poenget mitt var vel bare at du ikke trenger være så redd for hovedsikring så lenger du har en eller annen lastballansering.

Men som nevnt over. Sjekk om det er satt en max ladestrøm for laderen. Jeg har Easee og den er det enkelt å sjekke maks strøm og hvor mye bilen trekker til enhver tid i appen. Regner med det burde være nokså likt i Zaptec appen.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tips om kjøp av brukt elbil
tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:24
Om god god rekkevidde for pengene er viktig og plass og comfort ikke er like viktig er det verdt å se på Seat Mii, Skoda Citigo og WV e-UP (fra 2020). Disse går greit 20 mil på vinteren og 30 om sommeren i lave hastigheter. Kanskje ned mot 150km på vinter om det er mye småkjøring.
Vinteregenskapene er supre, en kort lett bil med framhjulstrekk som bare klorer seg fram. Eneste som kam være problematisk er dyp snø da den har små hjul og begrenset bakkeklaring.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil som man kan ha i 10 år +?
tirsdag 13. februar 2024, klokken 08:16
Det er ikke lett å vite hvilken bil som vil gi minst problemer over tid. Men Nissan Leaf har vist seg å ha lite feil og man ser fortsatt mange 2011 leaf som ruller og går like fint. Jeg tenker da at Nissan Ariya er et godt kort. Kanskje ikke verdens mest spennende bil men Nissan har lang erfaring med å bygge elbil og kombinert med Japans driftsikkerhet tenker jeg dette er en bil som vil gi lite problemer over tid.
#11
Jeg kjører Tang og kan understreke den har veldig god plass. Ungene mine er på 11, 14, 16 og 19. Selv om det er god plass til å sitte 3 i bredden bak ønsker som regel en og sette seg på 3dje seterad også de gangene vi er 5. Så en 7 seter er ikke så dumt når ungene begynner bli større.
#12
Jeg har kjørt BYD Tang i litt over 2 år og er fortsatt veldig godt fornøyd. Det var litt manko på software siden i starten men det har bedre seg. Ting som manglet når jeg kjøpte i 2021 men som har kommet på plass er: Kartløsning, Android Auto, Filholder/autosteer, bedre lyd i annlegg, spotify og de har justert ned lyden på AVAS. Den var altfor høy i starten.
Fantastisk med plass, god å kjøre og så går den latterlig bra 8) Har ikke hatt noen feil eller garantireperasjoner på denne tiden.
Av ting som kunne vært bedre er, dårlig spredning på langlys, noe dugg problemer ved temperatur rett under frysepunktet, mangler fortsatt Apple carplay og autosteer er ikke veldig bra og maser om man må holde i ratttet for ofte.
#13
Sitat fra: JoakimMB på lørdag 03. februar 2024, klokken 22:53Er det noen andre her som har «mistet» UFO-lyden etter siste oppdatering?
Jeg har ikke mistet den men den har blitt mye lavere. Det stemmer bra men listen over endringer i siste software.

Optimalisering:
AVAS motorlyd (under 30 Km/t)
#14
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 31. januar 2024, klokken 08:25
Sitat fra: THE på tirsdag 30. januar 2024, klokken 08:27Jeg synes det hadde vært interessant å ta med et par gamle bruktbiler som har gjort det bra i NAF-testen tidligere. Både for å se hvor bra de ville gjort det sammenlignet med da de var nye, men også for å se hvordan en gammel bruktbil hevder seg mot nye biler. Veldig mange av de som skal over på elbil de neste årene skal kjøpe bruktbil, så dette kunne jo vært interessant for mange tror jeg.
Dette er interessant av en annen grunn også. Man kunne tatt med en Referansebil og kjørt samme bilen i flere år for å se hvor mye vær og temperatur påvirker rekkevidden på det samme bilen. Det vi også gi en pekepin på om resultatet for de andre bilene er som forventet.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
torsdag 18. januar 2024, klokken 16:02
Litt drøyt Tesla oppgir pris uten engangs avgift som er det vektagiften er for elbil.
Om det blir den nye standarden ser til og med nye Ford Bronco (Badlands) ut som er godt kjøp. Ikke mer enn 645.617,-
Dessverre kommer den på 1.842.100 etter avgift...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA