Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Caspar

Sider: [1] 2 3 ... 63
1
Må ikke skrotes, jeg ser ingen åpenbare årsaker til at dette ikke skal la seg godkjenne. Jeg har bedt om et møte med spesialistgruppa for om og oppbyggdde kjøretøy for å klarlegge denne setningen om at noen må dokumentere at de benyttede delene er egnet. Jeg kommer tilbake med mere info såsnart jeg har fått til det møtet

2
Dette var en god ide. Kjøp og salg har jo de siste årene blitt fyllt opp av gummimatter til Leaf og lignende

3
Betyr dette at du har bygget om Think Classic til lithium og fått det godkjent? [ You are not allowed to view attachments ]

4
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: VW eup batteri i Think Classic
« på: onsdag 15. november 2017, klokken 18:17 »
Ja det er batteri fra kondemnert hjemmesykepleiebil som skal få leve videre. upen har jo 3 gabger så høy spenning som Thinken og upens BMS system er jo bakt inn i bilens resterende elsystem, så det å isolere ut BMS og lader fra Upen og få det til å virke med redusert spenning er nok ikke praktisk mulig. Så løsningen er å koble om modulene for å få lavere spenning og bruke et «stand alone» BMS og en ny lader.

5
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: VW eup batteri i Think Classic
« på: tirsdag 14. november 2017, klokken 17:05 »
Ja, jeg klarer ikke å gjennbruke noe av styringen og lader fra Upen. Så det blir en ny BMS løsning og ny lader. Da kan jo denne bilen leve evig

6
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: VW eup batteri i Think Classic
« på: tirsdag 14. november 2017, klokken 08:20 »
Det er jo det som er så fint. Denne modden her fjerner jo laderen slik at dette smykket av en bil kan få evig liv.

7
Avansert: Konvertering til elektrisk / VW eup batteri i Think Classic
« på: lørdag 11. november 2017, klokken 16:34 »
Da er jeg i gang med batteribytte på en av Classicene mine. Tenker jeg starter en egen tråd vil bli lettere å følge. Planen er å bruke moduler fra en 2017 modell VW eup. De passer veldig bra i den originale batterikassen og står originalt i 2 høyder; i upen og det er det greit plass til i Thinken også. Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen. Jeg må jo koble om modulene for å få riktig spenning i forhold til Thinken. Upbatteriet består av 17 moduler hver med 12 celler. I modulene er 2 og 2 celler koblet parralel så jeg må endre koblingen der og koble 4 og 4 parralel for å treffe bedre på spenningen. Ideelt kunne jeg tenke meg å øke spenningen litt, men av godkjennisktekniske hensyn tror jeg det er lurt å stå over det. Jeg ser at det er 6 år siden jeg startet byggetråden på Minien min, så da er det vel på tide at det blir litt aktivitet i denne delen av forumet igjen. Jeg har brukt litt tid oå å lese meg opp på ECE100 og ISO6469-1 og jeg er ikke lenger bekymret for om dette vil kunnne godkjennes. Det avhenger litt om hvor rigid SVV vil være i forhold til de testene som må gjennomføres. F.eks så ser kravet om Hydrogenavgassing ved lading ganske omfattende ut. Det er vel ikke veldig relevant når vi snakker om litium ion celler?
Cellene er montert 12 stykker i moduler og de sitter ganske stramt, jeg plukket ifrahverandre en og hadde et svare strev med å få den sammen igjen. Jeg har derfor laget en «cellekomprimator» for å få de sammen igjen etter å ha koblet om til fireparralel.
Modulene er skrudd ned i skinner som er punksveiset i Upens batterikasse, jeg begynte å borre ut disse, men det stemmer ikke helt med den retningen jeg skal ha modulene stående så jeg laget nye festeskinner. 

8
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Dårlige tider for hjemmekonvertering
« på: tirsdag 07. november 2017, klokken 15:05 »
Da har jeg fått lastet ned ISO 6469-1 og jeg synes ikke det ser skremmende ut. Jeg sendte en forespørsel om dette med kjemibytte i 2013 for å få svar på hvordan de ville tolke ISO 6469-1og ordlyden i svaret skremmer meg ikke i det hele tatt. Jeg jobber videre med "eup inside" prosjektet mitt og forsøker å få til et møte med SFOR om noen uker for å få klarlagt hvor slavisk de ønsker å følge denne normen. Kravet i Kjøretøyforeskriften om at kjøretøy eller kompetent uavhengig laboratorium skal bekrefte at delene er egnet osv er jo ikke så lett å få til. Fabrikken (for min del) finnes jo ikke lenger og testlaboratorier forholder seg jo til definerte normer, det er nok ikke så lett å få de til å komme med synsing.
Fint hvis du klemmer i gang med campingbilen din, vi trenger litt ny pust i hjemmebyggermiljøet nå, men jeg tror det er taktisk lurt å godkjenne et kjemibytte først, så gå videre med helkonvertering

9
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Dårlige tider for hjemmekonvertering
« på: søndag 05. november 2017, klokken 11:19 »
ECE100 innholder jo ikke et ord om BMS sytemer. Det er primært fokus på isolasjon av spenningsførende deler. Så lenge det bare er snakk om bytte av batteri og bruke Thinkens originale HV boks nede i batterikassen så kan ikke jeg skjønne annet enn at utfordringen kun er å forbinde de nye modulene seg imellom og videre til HV boksen på en måte som tilfredstiller IPXXB. Det er jo ingen sak. Men ECE100 inneholder også en ganske omfattende testrutine for å måle H2 ved opplading. Dette er jonselvsagt relevant hvis man skulle bygge om til en batterikjemi som var disponert for å avgi H2 ved opplading. Litium ion har jo ikke det. Det er derfor litt avgjørende om SVV vil forlange en slik test. Den vil jo være lett å tilfredstille, men ser kostbar ut å få gjort. Hvis Norge skal være foregangsland på eldrift så synes jeg det vil være pinlig å forlange en H2 avgassingtest ved bruk av Litium ion celler. Jeg bestiller ISO6469 til uka så får vi se hva den inneholder. Jeg tror ikke dette skal bli så vanskelig og det ville være fint å få knesatt et prinsipp for hvordan slik konvertering skal håndteres av SVV

10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Frimerker
« på: fredag 03. november 2017, klokken 21:14 »

11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Frimerker
« på: fredag 03. november 2017, klokken 20:39 »
Jeg regner med at alle Classiceiere har vært sitt ansvar bevist og handlet inn frimerker?

12
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Dårlige tider for hjemmekonvertering
« på: fredag 03. november 2017, klokken 20:37 »
Velkmmen på forumet. Det ville være fint hvis vi fikk noen som ønsket å gå opp løypa på helkonvertering nå. Selv holder jeg på med et batteribytte på en urThink til litium ion og det krever jo ny BMS og ny lader. Dette må jo også tilfredstille ECE100 og ISO normen til SVV. Jeg tror ikke dette er umulig, men det vil helt sikkert påløpe noen kostnader til dokumentasjon etc. Jeg oppdaget jo at en ISO norm ikke var noe man bare fant på nett. 600-700 kroner for å laste ned 8 sider. Får jeg på plass godkjenning av batteribyttet mitt så er jo ikke veien til helkonvertering lang, da er det jo bare motor og kontroller igjen.

13
Kjøp og salg av deler og utstyr / Brede sommerdekk til Think (solgt)
« på: lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:02 »
195/45-14 Dekkene er noen år gamle med ubrukte. Tilnærmet samme rullediameter som 155/70-13 men ser jo vesentlig kulere ut. 800,- for 4 stk.

14
e-up! / Sv: Ladekladd + Garminenhet garantisak?
« på: torsdag 28. september 2017, klokken 11:59 »
Ladekladden får veldig ofte skylden når feilen ligger et annet sted. Den er svært sensitiv på å merke jordfeil, og har du en nabo med et dårlig vaffeljern så kan det være grunnen til at du får feil på kladden. Har du anledning til å montere en ladestasjon hjemme, så er det en veldig god løsning som helt sikkert vil spare deg for mange ergelser.


Ps. Jeg jobber i MøllerGruppen

15
e-up! / Sv: Nybegynner - Rekkeviddeangst?
« på: onsdag 27. september 2017, klokken 22:26 »
Da blir nok Nordby litt drøyt

Sider: [1] 2 3 ... 63