Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Caspar

Sider: [1] 2 3 ... 69
1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think som ikke lader
« på: mandag 17. september 2018, klokken 18:11 »
Det beror litt på hvilken sikring du snakker om. De bilene som er US biler har en egen sikring i ladeinntaket, men den sikringen det har vært snakk om i denne tråden sitter inne i laderen. Jeg tipper du kan ta av fronten med en gang. Er stort sett bare mulig å fylle spylervæske med fronten på. Skal du gjøre noe mere avansert så må den av

2
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Batterikjemibytte godkjent!
« på: lørdag 15. september 2018, klokken 17:32 »
Jeg kjenner bilen godt. Det stod uttstilt en vinter hos oss (Møller Mobility group) sammen med Minien min og en av Thinkene mine. Jeg bisto han litt med batteriprosjektet men jeg tror ikke det står noe spesifikt i vognkortet om kjemibytte. Jeg tror ingen spurte om det.

3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Hvor kjøpes deler til Think Classic
« på: fredag 14. september 2018, klokken 12:48 »
Jeg liker holdningen din. Vi har ingen Classicer å miste. Jeg hjelper deg gjerne med Think Classic spørsmål. Bor i Oslo. 930 64 200. Mvh Caspar

4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Bakaksel Think Classic
« på: tirsdag 11. september 2018, klokken 14:21 »
Eller du kan jukse litt og bore hull i gulvet så du kommer til
boltene.
Her har du den mye omtalte PSA løsningen på bakaksel.
 
 https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=62583745

5
Kjøp og salg av deler og utstyr / Komplette vinterhjul til VW eUp
« på: søndag 09. september 2018, klokken 20:17 »
Komplette hjul, lite brukt
2000,-  [ You are not allowed to view attachments ]

6
Andre elektriske doninger / Sv: Elektrisk moped, oppgradering til lithium.
« på: torsdag 06. september 2018, klokken 08:24 »
Ser veldig bra ut. Eup modulene er geniale for «hjemmebygg» Første og annen etasje bolter gjør det lett å bygge i høyden. Hvis du skal endre kombinasjonen mellom serie og parralel i modulen har jeg laget et fint verktøy for å demonter og montere sammen igjen modulen.

7
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: VW eup batteri i Think Classic
« på: søndag 26. august 2018, klokken 18:53 »
Første gang jeg åpnet en modul og tok ut alle cellene så gikk det 2-3 dager før jeg skulle ha den sammen igjen og da var det veldig trangt. Jeg ville nok basert meg på å beholde cellene i de alurammene. Men du kan jo gjøre som jeg og endre den interne koblingen mellom serie/parallell så du treffer på den spenningen du trenger til Reva. Selvsagt i kombinasjon med hvordan du kobler sammen de 17 modulene, hvis du bruker alle. Bruker du alle vil du jo kunne få en rekkevidde på en Reva på mellom 25 og 30 mil, og det er vel litt overkill?

8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Kutter pådraget
« på: torsdag 23. august 2018, klokken 20:55 »
Nå trenger jeg litt hjelp her. Bilen kutter fortsatt under kjøring. Det kan ta 10-15 minutter mellom hver gang det skjer. Når den kutter så går strømmen til 0A, signalet fra gasspedalen og fra bremselysbryteren inn til motorcontrolleren er helt stabilt. samme medisin hver gang, bare å slippe gassen et kort øyeblikk så er den igang igjen når gassen trykkes inn igjen, og det kan ta 15 minutter før det skjer igjen. Jeg har byttet følgende:

Girvelger
Bremselysbryter
Motorcontroller
Gasspedal

9
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: VW eup batteri i Think Classic
« på: søndag 19. august 2018, klokken 13:07 »
Da kommer en liten oppdatering på dette prosjektet. Første prøvetur i dag med fronten montert. Bilen kjører svært bra, og jeg kjørte 27,5 km. på 13 SOC. Jeg har ikke kalibrert pulssignalet som gir hastighetsinfo til BMSen enda så tallene må ansees som foreløpige, men det viser tydelig at vi snuser på 15-20 mils rekkevidde, noe som holder veldig fint for denne bilen. Det står igjen noen små utfordringer som forladetid etc. Bilen rekker ikke å forlade til 200 V så jeg må vri 2 ganger på nøkkelen før jeg starter opp, og så lurer jeg på om jeg skal senke bakstillingen litt. Den nye batteripakken veier ca. 170 kilo så bilen ble litt høy bak. Nå starter prosessen med å få dette godkjent, men her er jeg som vanlig optimist. Det er ikke mange Classicer igjen på veien, og hvis dette kan bidra til å redde noen av de siste så vil det være bra. Med 200 Volt/300Ampere så er den også svært kvikk i trafikken 

10
e-up! / Sv: Automatiske kjørelys bak, E-up
« på: onsdag 15. august 2018, klokken 17:27 »
Hei
Jeg labba ned på fisketorget i Bergen om sommeren, og spurte en kineser som jobbet der, om han kunne
oversette bruksanvisningen. Det er faktisk helt sant, det fulgte kun med kinesisk bruksanvisning.
Han fikk en hundrelapp, og om kvelden var den oversatte bruksanvisningen på mail'n min
Kan se i morgen om jeg finner en kopi av den..

Kanonbra! jeg har sansen for løsningsorienterte mennesker  :+1:

11
Elbiler i media / Think, Buddy og Tazzarai i Aftenposten i dag
« på: søndag 12. august 2018, klokken 09:36 »
Petter Haugneland som er informasjonsansvarlig i Elbilforeningen slår et slag for Think, Buddy og Tazzarai som et alternativ for de som ikke vil vente på en elbil med lang bestillingstid. Er det et godt råd? Det er vel ikke tvil om at disse bilene nå er å regne som hobbybiler for folk med kunnskap og interesse?  [ You are not allowed to view attachments ]

12
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: VW eup batteri i Think Classic
« på: lørdag 04. august 2018, klokken 10:23 »
Det skal jeg fikse, er på ferie en uke til så fikser det når jeg kommer hjem. Har netopp fått igjen programkortet til motorkontrolleren etter en tur til Tyskland for reprogramering til nytt batterioppsett. Skal bli spennende å få det inn igjen og prøvekjøre. Sliter fremdeles med precharge, men regner med å finne en løsning på det når jeg kommer igang igjen i garasjen. Modulene er som skapt for konverteringsprosjekter. Veldig fine fester, egne bolter for montering i 2 høyder, og alle enkeltcellene (12 pr. Modul) er koblet sammen med skruer så det er lett å endre spenning. Golfmodulene er sveiset sammen så de er ikke like egnet for modding

13
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Hjelp fra AUTODOC
« på: fredag 27. juli 2018, klokken 20:14 »
For meg så ser det ut som denne butikken har et stykke vei å gå før den kan kalles seriøs. Men jeg jobber med fagutdanning og det gleder meg å se at fagbrev har en betydning her. Det skyldes helt sikkert at denne butikken har tysk opphav og i Tyskland har fagutdanning en helt annen posisjon enn her i Norge. Så i rekken av all berettiget kritikk skal dere få skryt av meg for å verdsette fagbrev.  :+1:

14
Jeg gir gjerne det et nytt hjem. Er på ferie nå, men kontakter deg om noen uker

15
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: DC/DC Low ?
« på: onsdag 11. juli 2018, klokken 20:32 »
Jeg har en C-tek som er montert i bilen og koblet samen med 230 inntaket, men den forutsetter jo at bilen står påpluget på nettet for å vedlikeholde 12V batteriet. Når bilen står 3-4 dager i garasjen er 12V batteriet tomt. Jeg har et Optima fritidsbatteri på 38 Ah og det mener jeg skulle holde ganske bra. Nå har jeget strømtrekk på ca. 0,35A når bilen står parkert. Det virker som det meste av den strømmen går til innstrumentene. Hvor lenge kan jeg belaste et batteri på 38Ah med 0,35A før spenningen begynner å synke? Nå har jeg koblet på en logger og skal se om strømtrekket endrer seg noe over tid. På Minien som har samme problemet så hører jeg av og til noen lyder (når bilen står parkert) som jeg ikke klarer å finne ut hva er. Lyden minner litt om et elektrisk håndbrekk som går på.

Fant denne på et annet forum, virker dette fornuftig? Normalt oppgir produsenter batteriets kapasitet i Ah ved 20 timers utladning. Når spenningen fra hver celle synker under 1.75 volt, så regnes det som utladet. Ved utladning over kortere tid med større strømstyrke, synker Ah tallet. Et eksempel fra virkeligheten:

20t kapasitet = 100Ah => 5 amp i 20 timer
10t = 90Ah => 10 amp i 9 timer
5t = 75Ah => 15 amp i 5 timer
1t = 55Ah => 55amp i 1 time
3min = 17,5Ah => 350amp i 3 minutter

Sider: [1] 2 3 ... 69