Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Smiling when sailing

#1
Kjøp og salg av deler og utstyr / Selger Leafbox til 500,-
fredag 07. juni 2019, klokken 10:02
Jeg har kjøpt en  nissan eNV200 med større batteri enn Leafen jeg brukte Leafboxen i. Derfor trenger jeg ikke lengre placebostøtte av Leafboxen. Har kjøpt den for to år siden hos Elbilhjelpen. Hvor mye den hjelper å spare kan diskuteres. Jeg mener besparelsen er ikke verdt 2500,- jeg kjøpte den for. Men om noen er interessert å teste  selv selger jeg den til 500,- + porto (hvis den må sendes, kan også hentes i Tromsø).
#2
som passer f.eks til nissan leaf. Den er vel snart 2 år gammel og kjøpt hos elbilhjelpen. Selges fordi bilen har nå type 2 kontakt. Kan hentes i Tromsø. Pris 1000 Kr.
#3
Troms elbilforening / Endring av parkering ved UiT
onsdag 12. august 2015, klokken 13:19
Hvis jeg forstår de nye reglene riktig, er det kun lov å stå på gjesteparkering hvis man betaler for parkering eller lader lader sin elbil. Parkering på ladeplassene er tillatt i kun 2 timer (og det er fortsatt bare to plasser ved hovedkampus og to ved den gamle lærerhøgskolen). Ansatte og studenter med elbil slipper å betale på de parkeringsplasser som kalles for fordelspakering til ansatte og studenter... Hvis jeg forstår reglene riktig er det ikke lenger fritt fram å finne enkel og billig parkeringsplass med elbil ved UiT. Det er jo litt dumt det, selv om jeg sykler for det meste og vanligvis ikke trenger parkeringsplass.

https://uit.no/parkering

Det virker som om andre universiteter som universitetet i Trondheim f. eks. lar elbilene parkere fritt på alle avgiftsbelagte parkeringsplasser, så jeg forstår ikke helt hvorfor ikke dette ikke gjøres på samme måte i Tromsø også. Jeg tror det er langt mindre elbiler her en i Trondheim og kan ikke helt se for meg problemer med dette i nær fremtid.
#4
Noen har endret skiltene på parkeringsplassene i senere tid, så strengt tatt er det vel ikke lengre lov ti å parkere elbilen på betalingsplassene på universitetsområdet. De blåe offentlige skiltene har blitt skfitet ut til svarte. I tillegg er det et skilt der Tromsø parkering henviser til sine privatrettslige regler til parkering. Har ikke fått bot (enda) og er ikke sikker på om det var hensikten med endringene å hindre elbiler å parkere der. Vet ikke heller når dette sjedde, jeg bare oppdaget det for noen dager siden. Er det noen so vet mer eller har fått bot? Mener å ha parkert der også med svarte skilter og har sett Tromsø parkering der uten å ha fått bot...
#5
Zoe / Prøvekjøre Renault i en uke
fredag 20. desember 2013, klokken 18:23
Jeg skal prøvekjøre en renault kangoo Z.E. 5 seter i en uke i Tyskland. Betaler 400 Euro for gleden å ha en elbil også på ferie :-). Det var ikke å finne elektriske leiebiler hos de vanlige leieforetakene, heldigvis ser de ut som Renault forhandlerne er insiktsfulle. Har ikke prøvd å ringe VW eller BMW siden vi trenger plass til alle 3 barn. Og siden vi har Leafen fra før og vi er på jakt etter en elbil til er det en grei måte å bli kjent med Kangoen. Skal også prøvekjøre de andre Renault elbilene da jeg engang er hos en forhandler som har alle disse stående...
#6
Leaf 2010-2017 / Strømforbruk
søndag 15. desember 2013, klokken 11:14
siden april i år, 5 personer + Leaf (ca. 15000 km i denne tiden): 9500 kwh.
Virker jo nesten som Leafen tilfører strøm til husholdningen i stedet for å suge strøm om natten da den er tilkoblet hjemme. :D
Vi lader jo også på jobb og var på sommerferien i Finnland da ca 4000 km ble kjørt, men likevel... Jeg kan ikke helt forstå hvordan kritikerne kommer på at det er dyrt å kjøre Leaf. (Bensinutgifter til den gamle bilen alene hadde vært rundt 20000 Kr i den tiden).
#7
Hei

Hva slags dokumentasjon kreves det i Norge for problemfritt registrering av elbiler som importeres fra f. eks Tyskland? Har sett på en bil som selgeren sier er registrert etter kravene i ECE100 hva det nå måtte bety. Han er villig til å skanne inn og oversende papirene. Bilen er en Suzuki Splash/Opel Agila konvertert av German E-cars.

SwS
#8
Leaf 2010-2017 / Snøkjettinger og Leaf
mandag 29. oktober 2012, klokken 10:37
 Huset vi bor i er ca. 300 fra veien ned en bakke. Den som brøyt snø der de siste årene sa at den er veldig vanskelig å brøyte og han stort sett sklei ned med traktoren. Så veien brøytes ikke nå hvis ikke jeg gjør det selv... og jeg har ikke gjort det en eneste gang enda.  ;D Men jeg har kjøpt biltema kjettinger for å kunne lade hjemme av og til også om vinteren de gangene jeg orker å måke snø (=helgene) ... bakken er så bratt at det akkurat går an å kjøre uten kjettinger med 4WD hvis ikke det er is eller sørpe, desverre mangler Leafen drift på bakhjulene.
Uansett kom Leafen seg akkurat opp bakken med biltema kjetting i ca. 20 cm sørpe.
Uheldigvis knakk den ene kjettingen på veien opp allerede første gangen (uten å stoppe ferden oppover), men Biltema er kanskje ikke kjent for å selge høy kvalitet heller (mens biltema kjettingen jeg brukte på Caravellen tålte den samme bakken (i litt indre snø) og masse annen bruk). Uansett, Jeg gjorde en "nødreparasjon" med et stykke spennbånd som jeg hadde liggende og den fungerte utmerket for å komme meg opp bakken i dag uten at kjettingen sprakk ( nå var sørpen frosset ned). Det var en del ubehagelige skrapelyder under bilen, siden snøen nå var frossen, og snøen var akkurat litt dypere enn bilen er høy, men heldigvis hadde jeg pløyet hele greie allerede en gang da snøen var fortsatt myk...
Det var vel en dårlig lenke første gangen og jeg prøvde ikke engang å finne de ca. 10 cm kjetting som hadde forsvunnet is snøen. Så jeg kan bare anbefale å ta med kjettinger i Leafen også. Biltema kjettingene passer fint (jeg har pigfrie Conti vinterdekk i 205 bredde som kom med bilen) og slår ikke i karosseriet (med mindre de sprekker), men man bør være forberedt på ved å ta med ekstra kjettingstykker, lenker og tang (eller sveiseapparat  :) ) for å kunne reparere den underveis om nødvendig...
Dessuten må jeg si at det er mye enklere å kjøre opp bakker med Leafen enn med Quashquaien til bestemora som nå er på besøk. Den er helt håpløst i forhold til Leafen til tross for større og grovere vinterdekk fra Nokian (kanskje fordi jeg har blitt for klønete å bruke klutchen...  ::) ) og den kom seg ikke opp den lille bakken på tomten der den skulle parkeres, mens Leafen klarte den uten kjettinger bare få minutt før uten problemer... Skal handle biltema kjettinger til bestemora i dag, ellers får hun bli på besøk hos oss resten av vinteren...
#9
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / med Leaf til Finland
tirsdag 29. mai 2012, klokken 10:08
Da var vi med Leafen i Kilpisjärvi. Det er bare 187 km men det er 0 offentlige ladpunkter på veien og selvfølgelig ingen hurtiglading. I tillegg var temperaturene alt mellom 0 og 18 grader. Vi var 5 personer og bagasje i bilen. Den minste personen er bare litt under en måned gammel nå, mens resten av barna er 4 og 6.
Planen var å overnatte i Skibotn for å så kjøre opp til Kilpisjärvi (ca. 550 høydemeter og 50 km) og kjøre ned for å overnatte der igjen. I motsettning til de fleste andre spiste vi bare og handlet nesten ingenting. Egentlig kjørte vi bare opp for å se hvor mye Leafen vil fobruke for å ha en aning hvis vi en gang skulle kjøre til togstasjonen i Kolari.
Veien til Skibotn gikk greit. Det var ca. 5 grader og regn nesten hele veien. Vi kjørte gjennom Ryaforbindelsen med fri passering av den nye tunnelen og forbi Malangseidet og Storsteinnes til Nordkjosbotn (90 km). Der stoppet vi og  fikk lov til å lade på en stikkkontakt bak Statoil bensinstasjon (vi har bare 10 A ladekladd). Vi gikk til den eneste restauranten og spiste der. Etter 1,5 timer kjørte vi de resterende ca. 50 km til Skibotn. Det var bare en batteristrek igjen da vi var fremme ved Skibotn rehabilitering  som er en del av LHL og tilbyr også overnatting til "vanlige" gjester. Barna elsket basenget som de hadde stort sett for seg selv :). De hadde fine nye stolper for motorvarmere som jeg fikk lov til å bruke til lading over natt. Neste dag kjørte vi opp til Kilpisjärvi. Det var ca. 53 km en vei. Fremme fant jeg en stikkkontakt men ingen parkeringsmulighet i nærheten av kontakten så vi bestemte oss å ikke lade. Det var 4 streker på batteriindikatoren igjen og jeg mente det går sikkert bra nedover. Og det gjorde det. Nede ved Skibotn center var det 1 batteristrek igjen etter 106 km. Oppover kjørte jeg hele tiden ved fatsgrensen som var mellom 70 og 90 km i timen. Mens nedover sparte jeg litt og kjørte bare 80.
Så en natt til med lading og neste ettermiddag dro vi tilbake (veien hadde vært sperret om morgnen og formiddagen pga. et bussulykke). Veien tilbake var ikke så avslappende. Det snødde og regnte og var mellom 0 og 2 grader hele veien. Vinduene dugget og vi måtte bruke en del varme for å se ut av vinduet. I tillegg var det til dels sterk (mot-) vind.  Vi stoppet i en time i Nordkjosbotn for å så fortsette mot Tromsø på E8. For å si det sånn. Vi klarte oss akkurat til over brua i Tromsø da det var bare blinkende streke og very low battery warning. Egentlig var planen å stoppe ved Best bensinstasjon på Kvaløya for å spise pizza i restauranten ved siden av, men vi måtte stoppe for å lade i parkeringshuset ved siden av brua i en halv time før vi kunne fortsette til pizzarestauranten og lade der i en time til mens vi spiste. Så kjørte vi de resterende 10 km hjem.
Det gikk nok greit men på veien tilbake var det en lang kø bak oss selv om jeg holdt 86 km i timen i 90 sonen. På den andre siden hadde jeg sommerdekk og det var dårlig sikt og snødrev... men i en bensindrevet bil hadde jeg uansett kjørt 90 hele veien. Men de siste 30 km brukte jeg ikke varme i det hele tatt og visket duggen bort med en klut, ellers ville vi ikke ha klart det.
Moralen er vel at de skal sette opp hurtigladestasjoner så fort som bare mulig... (den kan vel ikke være at jeg skal bruke bensinbilen når jeg skal til Finnland  ;) )
I dag kom jeg på jobb og så var det en ny elbil som stå på ladeplassen og en jeg kjente fra før. Dermed ingen lading for meg i dag på jobb. Men det gjør ingenting i hvert fall i dag.


#10
Leaf 2010-2017 / Når får flere forhandlere selge Leafen?
onsdag 25. januar 2012, klokken 09:49
Hei,

Jeg bor i Tromsø og hadde tenkt meg å kjøpe en Leaf da jeg hørte at den kommer til Norge for ganske lenge siden. Etter hvert gikk det opp for meg at Tromsø forhandleren var selvfølgelig ikke en av de som fikk selge Leafer. Jeg kunne jo kjøpt leaf i Trondheim men det er ingen vits å kjøpe nybil som må til service/verksted flere dagers reisetid unna (i beste fall bare for ikke å miste garanti). Det jeg lurer på er om noen vet når Nissan vil satse på bygge ut forhandlernettverket her i Norge?


SwS
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA