Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Olemann

#1
ID.4 / Feil på modul i batteriet
søndag 17. desember 2023, klokken 13:14

Fikk på service vite at det er feil på en modul på batteriet og at denne skal byttes.  2022 GTX.

Andre som har hatt dette og har utskiftingen ført til bedre rekkevidde? Antar at en defekt modul automatisk utkobles og dermed reduserer batteriets kapasitet.
#2
ID.4 / Rygging med henger
søndag 11. juni 2023, klokken 20:07

Sjøsatte båten i dag og pga. feil i el-opplegget på henger så kjørte jeg uten el-støpsel koblet inn. (Kjøring på privat gårdsvei.)

Men, bilen var meget motvillig til å rygge, måtte starte og stoppe et utall ganger og ofte gikk den bare en halvmeter før nødstoppen slo til.

Er det mulig å skru av dette stopp-systemet ved rygging med henger, i så fall hvordan gjøres det?
#3
ID.4 / Mistet Online/Internet i bilen
onsdag 03. mai 2023, klokken 22:18

Får ikke kontakt med bilen via appen, og i bilen får jeg ikke opp start-bildet der man kan velge online/offline.

Prøvd å resette ved å skru skjermen av/på, får da melding om tilkoblingsproblemer når skjermen kommer på igjen.

Noen tips?
#4
BMW i4 / Flipping eller bare skuffet?
mandag 13. februar 2023, klokken 21:10

Ser det ligger godt over 200 nesten nye i4 M50 på FINN, Fully Charged fra under 700k utropspris, som vel betyr en god del lavere salgspris i praksis.

Er dette betydelig over det disse ble solgt for, gitt en normal rabatt, før årsskiftet?
Handler dette om pengedrevet flipping eller andre grunner, som f.eks. kommende prisnedgang, nye modeller, etc?
#5
Kjøp og salg av deler og utstyr / BMW i3. Hattehylle
mandag 10. oktober 2022, klokken 19:43

Denne dukket plutselig opp, lenge etter at bilen er solgt.  Om noen skulle trenge en slik.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=276413894
#6
Euniq 6 / 3 barneseter bak ?
tirsdag 23. august 2022, klokken 10:15
Noen som har 3 barneseter bak i denne bilen? Er jo ikke Isofix i midten så må ha beltesete der.
Og foran kan ikke Airbag skrus av, er det da slik at man ikke kan ha barnesete der, eller gjelder dette kun om setet er bakovervendt?

Er det plass i bredden til seter for 3 barn under 6 år?  Tipper midtsetet da må være bakovervendt, men går det et annet sete på hver side?
#7
Lade hjemme / Forbudt å lade 20A på 20A sikring?
onsdag 15. juni 2022, klokken 21:08

Skal ha ladeboks på hytta og har bestemt meg for Easee ettersom jeg har det hjemme og det fungerer bra.

Men, elektriker sa til meg at en 20A dedikert kurs, med både overspenningsvern i anlegget og riktig jordfeilbryter, likevel ikke skal gi mer enn 16A.  Begrunnelse var at det ikke er lov å belaste mer enn 80% av maks-verdi.
Så han ville sette Easee til 16A, selv om alt i anlegget ellers er dimensjonert for 20A. Det er en kurs som går kun til ladeboksen.

Dette virker merkelig, er det korrekt?
#8
Euniq 5 / Ingen som har denne bilen?
fredag 27. mai 2022, klokken 19:48

Veldig død gruppe dette sammenlignet med ID4 delen av forum.  Men, datter trenger stor bil og jeg lurer på om noen som har denne bilen ville dele noen erfaringer?  Gjerne også om importør/forhandler.
#9
ID.4 / Begrense åpning på elektrisk bakluke
tirsdag 10. mai 2022, klokken 20:36
Har lest her på Forum at dette lar seg gjøre, men ikke sett noen beskrivelse av hvordan.
Bakluka slår i garasjeporten når den åpnes, så hvordan sette åpningen til et fast og lavere nivå?
#10
ID.4 / Stil og tone på dette fine forum
fredag 07. januar 2022, klokken 21:57
Ett innspill; for å holde stilen her på Forum en god mil unna Facebook nivå, denne gang basert på en konkret dialog i annen tråd, men er helt generelt, derfor egen tråd.

Ikke beskriv hverandre, ikke skriv at andre ikke forstår, ikke skriv hva andre burde gjøre osv......men si det gjerne til kona eller svigerfar eller speilet om de måtte være interessert, men ikke publiser det for verden for øvrig her inne.  Man overvurderer nok verdens interesse for egne vurderinger av andre, for å si det litt forsiktig.

Jeg er interessert i andres kunnskap om ID4, erfaringer etc, men er overhodet ikke interessert i hva noen her inne mener andre burde gjøre og tenke, hva de forstår osv....og jeg antar jeg ikke er alene der.

Dette burde vel være vanlig folkeskikk i debatter også?  :D

Edit: Jeg skrev over at dette er et innspill, noe det også er, jeg har altså ingen rolle eller mandat eller noe som helst myndighet, derfor et innspill, synspunkter, og noe jeg altså mener gjør Forumet triveligere, verken mer eller mindre.
#11
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / ID4 1ST selges
onsdag 01. desember 2021, klokken 17:36

Selger min ID4 1ST, legger den ut her også, så vidt jeg kan se på FINN er dette den rimeligste komplette bilen med 8 hjul. 
Tilstand sier tekst og bilder det meste om  :D

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210397544
#12
Berlingo electric / Ny Berlingo, noen som vet noe om når den kommer?
torsdag 30. september 2021, klokken 19:52

Ser den er omtalt som til levering høsten -21, men finner lite info om dette.  Noen som vet?
#13
ID.4 / Dekkhotell
onsdag 21. juli 2021, klokken 18:24

Har i 40 år skiftet hjul selv på alle mine biler, men etter å ha sjauet disse 20" beistene inn i garasjen er jeg kommet fram til at ryggen er viktigere enn å spare noen kroner.

Så, leser at dekkhotell er alt fra dårlig og dyrt til billig og bra, antagelig via billig og dårlig og dyrt og bra.

Noen som anbefales, helst Bærum/Asker, men Oslo går også fint.
#14
ID.4 / Test GTX
onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33
Kanskje en ide med en egen tråd på dette?

Fikk en knapp time med GTX i dag, og fikk gode inntrykk av bilen.  Bil med alle pakkene så vidt jeg oppfattet.

El setene/GTX setene virker ikke veldig "oppgraderte" ift. 1 St setene, selvsagt bortsett fra el, justerbar lårstøtte og korsrygg som jeg ikke har på min 1St - hadde nok ventet mer for kr. 28.000.- Litt mer sidestøtte og noe bedre sittekomfort.

Merket ikke noe forskjell på støy, men sjekket ikke dekktype og dimensjon, dermed ikke så relevant. 

Vesentlig kvikkere enn RWD i pådraget, som forventet. Men virker som de har holdt igjen, 300 hk og dette dreiemomentet kunne vært sluppet mer løs, antar dette er SW styrt og noe som ev. kan oppdateres.  Ionic 5 som jeg også har kjørt, rett nok med 5 hk mer, slipper sine krefter mer brutalt løs, om dette betyr noe er jo en smakssak, men det var påtagelig forskjell (begge kjørt i Sport modus, rett nok bare 50% SOC  på GTX, mulig den allerede ved 50% reduserer effekt)

Svingradius bedre enn fryktet, selv om ikke så rå som på RWD.

Edit, det er vel bare ca 5 hk forskjell på GTX og Ionic 5.  Og 40 kg høyere vekt kan ikke forklare denne forskjellen i opplevd ytelse, så er nok et bevisst valg fra VW dette.
#15
Etter helgens sjøsetting av båten, med båthenger bak bilen, skulle jeg gjerne fått noen gode råd om hvordan man skrur av rubbel og bit av bilens selvoppfattede høye IQ.

Forover gikk alt fint, men under rygging og spesielt under sjøsettingen ble det mye brå autobremsing.  En ting er at rumpa må være solid plantet i setet, men verre er at det virker som bilen ikke likte at hengeren dro bilen bakover.  Og det er ikke til å unngå når det må rygges nedover før sjøsetting.  Har ikke særlig lyst til å kjøre bilen på havet først, for så å snu etterpå  ;D

Gode tips om hvordan overtale bilen til å akseptere at jeg både har rygget før og til og med i nedoverbakke med tungt slep?
#16
ID.4 / GTX eller Ionic5 eller EV6 ?
lørdag 01. mai 2021, klokken 17:40

Ser det er noen slike sammenligninger på ulike FB grupper, men da av de som har valgt I5 eller EV6, og dermed blir det mest begrunnelser for de valgene.

Tenkte derfor sjekke ut litt her også, tipper mange som har bestilt, eller tenker bestille GTX, har tenkt grundig gjennom disse 3 bilene.
#17
ID.4 / Farger GTX
lørdag 01. mai 2021, klokken 12:19
Noen som kjenner til den nye GTX rødfargen? Ser den er solgt også på bl.a. Golf GTI tidligere.

Er vant til at rød ofte blekes og blir stygg raskere enn andre farger, pga. sol, regn, falming osv.  Selger sa dette var en påkostet lakk, hva nå det betyr.

Noen som vet eller har erfaring med rød metallic lakk?
#18
EV 6 / EV6 eller Ioniq5 ?
fredag 23. april 2021, klokken 13:27
Hva mener folket er pluss og minus med EV6 vs. Ioniq5? Konsernsøsken, men likevel ulike.

Ser da for meg vurderinger av forskjeller og likheter, ikke subjektive meninger om at den ene er "penere" enn den andre etc. det har jo begrenset interesse for andre.
#19
ID.4 / ID4 på Finn
torsdag 11. mars 2021, klokken 20:31
Da er 2 stykk lagt ut. Pris 437k eller om man vil kan man putte inn 23.000.- mer for den samme bilen og betale 460k.

Blir artig å se hvordan prisene settes framover, tipper nervene til å satse på å tjene mye penger er litt i spenn hos de som må selge, og vet at noen tusen biler er på vei inn :D
#20
ID.4 / Bremser og regen.
onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:32
Leste i en amerikansk test av en prototype at bilen bruker trommelbremser bak, virker på meg som rimelig gammeldags og "billig".  Noen som vet om dette også gjelder prod.utgaven?

Leste samme sted at regen nivå er koblet til kjøremodus, slik at det er i sport man har mest regen, likevel ikke nok til enpedalkjøring.   
Noen som vet om ikke regen nivå kan predefineres for hvert kjøremodus?  Det er jeg vant til med min eNiro og oppfatter som en nødvendighet ettersom kjøremodus (bl.a. følsomhet ved gasspådrag) ikke har noen sammenheng med hva man ønsker av regen nivå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA