Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - erikf

#1
Model 3 / Nye teipbiter til takstativet
tirsdag 30. juni 2020, klokken 23:31
Noen som har funnet en god erstatning til teipbitene som kommer med takstativet?
Litt redd for å bare velge hva som helst av tykk, litt myk teip, men kanskje det ikke er noe å være redd for?
Jeg har spurt Tesla, de har ikke noe å tilby meg.
#2
Model 3 / Strøm ut av bilen
onsdag 20. mai 2020, klokken 21:25
Jeg hadde alltid et lite håp om at det skulle være støtte for å ta strøm ut av bilen.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bidirectional-charging-ready-game-changing-features/
Tilsynelatende er det hardwarestøtte for dette.
Om det er langt unna å kunne få 220V 16A ut av bilen skjønner ikke jeg helt, men det hadde vært stilig.

- På tur til hytte uten strøm.
- Et sted i gokk uten strøm man skal kjøre elektrisk motorsag en times tid.

Foreløpig er det ikke god økonomi å belaste batteriene som er laget frem til nå med for mange ekstra ladesykluser, men tydeligvis er elektronikken i bilen i stand til det nå når de nye batteriene får lenger levetid enn bilen det sitter i. Og da blir det et poeng å ha støtte for dette mener nå jeg. Åpner hyttemarkedet litt opp for min del i alle fall.
#3
Model 3 / 2012 all over again
tirsdag 26. februar 2019, klokken 19:07
Akk de tidene i 2011-2012 da det var julaftenstemning hver gang det kom et inlegg med noe interessant på nissan leaf-forumet.. og så gled det sakte over i "noe interessant å lese hver dag", via "vanskelig å få med seg alt", og nå blir det plutselig "wtf dette må være den mest trafikkerte nettsiden i norge - drit i om noen tråder er uleste, jeg klarer ikke å få med meg alt uansett".
#4
Tesla SW og AP / CC uten adapsjon
torsdag 27. desember 2018, klokken 00:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. desember 2018, klokken 00:58Kanskje fordi Tesla ikke lar oss velge mellom CC og ACC slik som BMW? ACC er ganske ubrukelig til tider, f.eks når jeg kjører på litt svingete veier. Kurver jeg fint tar i 80 når jeg kjører selv insisterer bilen på å bremse ned til 55-60km/t i. Dermed blir jeg nødt til å kjøre manuelt når eneste alternativ er ACC.

Blir radar dekket av snø faller ACC ut. Ingen CC som backup da heller.

På motorvei med lite trafikk kan ACC også være ganske plagsom. Man må legge seg ut i venstrefeltet svært tidlig for at den ikke skal bremse ned. Innimellom så bremser den allikevel, f.eks for skilt over veien eller i tunneler. Plagsomt.

Mulighet til å velge vanlig CC ved behov er den funksjonen jeg savner mest i Tesla. Skjønner ikke hvorfor det ikke går, det er jo mulig i omtrent alle andre biler med ACC.
Er det litt underkommunisert at dette ikke går an på verken s, x eller 3 hvis man har "oppgradert autopilot"? Høres utrolig rart ut at det ikke går an å velge CC-modus. Mulig det er diskutert i model s/x-underforumene (og hører kanskje helst hjemme i moderforumet) - men finnes det noe signaler på om dette er noe Tesla kan komme til å legge inn i firmwareoppdatering etter hvert?

Nå er vi mange som har bestilt denne bilen uten å vite om alle slike merkelige detaljer, og ikke minst uten å ha prøvekjørt den. Synes det skranter med god dokumentasjon på teslas websider (og forsåvidt blandt selgerne i butikkene også), men mulig det er slik for andre bilmerker også?
#5
Model 3 / AWD eller RWD
søndag 21. oktober 2018, klokken 11:07
Hva er fordelene med AWD? Er det bare mindre merkbare fordeler? Jeg er ikke noe kjøre- eller bilnerd, så små forskjeller i akselerasjon mellom 70 og 100 km/t, eller at bilen kjører som en pil når du gir full pinne i svinger betyr lite.

Tester på youtube så langt er bare på tørt sommerføre og handler om andre ting enn jeg er interessert i. Det jeg egentlig lurer på er om det vil være lurt med AWD med tanke på vinterføre. Er mye på fjellet for å gå på ski og ender noen ganger på glatte og dårlig vedlikeholdte sideveier, traktorveier etc.

Antar det kommer tester på nett som sier litt om dette etter hvert som vinteren slår inn i USA.
#6
Elbiler i media / Batterier er unødvendig ekstra vekt
onsdag 17. oktober 2018, klokken 13:31
Har de et poeng eller er det ikke helt korrekt? Hydrogenbil veier av natur mindre enn tilsvarende ren elbil?

Dette er schibsted-journalisten sin vinkling, ikke noe sitat fra hydrogenbilprodusent:
"I 2025 er målet at samtlige biler som selges i Norge skal være nullutslippsbiler. Men det er ikke sikkert alle bør drasse rundt på flere hundre kilo tunge batteripakker for å komme seg utslippsfritt rundt. "

Jeg må ha lest artikkelen også på en annen nettside, der det sto at en spesifikk modell (mercedes?) veide 3-400 kg mer i BEV enn FC-varianten.

NB - ligger bak betalingsmur:
https://www.bt.no/bil/Denne-elbilen-lades-pa-tre-minutter---men-den-kan-bare-fylle-tanken-to-steder-i-landet-12297b.html
#7
Vi vurderer zapcharger pro.
Vanskelig å se for seg hvordan det vil fungere med køordningen. Hvor mye strømkapasitet å fordele trengs i praksis til 14 elbiler? Noen med erfaring? Holder det med 25 kW?
Om noen år er det sikkert 30 elbiler og vi kan få lagt mer strøm inn til garasjen på sikt. Eller bør vi gjøre det straks?
#8
elbil.no og elbilforumets nettsider / Reklame i tapatalk
torsdag 08. juni 2017, klokken 23:00
Det har begynt å vises reklame i tapatalk.
Det har det vel ikke vært før?
Så vidt jeg vet er dette et valg admin har om å slå av visning av reklame?
#9
Brukererfaring Ladeutstyr / Chargeamps dårlig kontakt
lørdag 24. desember 2016, klokken 15:47
Har hatt en 6-10-16A kabel fra Chargeamps siden 2012 og ladet leafen min ganske mye med den. Stort sett i garasje.
I det siste har den ganske ofte avbrutt lading, sannsynligvis etter noen minutter. Den starter igjen hvis jeg lirker litt på den mens den er plugget i. (og gir seg ikke igjen da) Noen ganger starter ikke lading når den blir plugget i heller, uten at jeg lirker litt på den.

Noen tips? Kjent problem som lar seg fikse? Virker som pilotsignalet forsvinner?
#10
Enkle batterispørsmål / Hytte uten strøm. Shuko ut fra bilen.
onsdag 15. juni 2016, klokken 01:02
Skal på hytte uten strøm i helgen. Hvorfor har ikke leafen min 220V-uttak?

Tviler på at det finnes noen løsning på markedet allerede. Eller? Uten å være supernerd?

Kommer neste generasjon elbil til å tilby slikt ut av boksen? Med batteri på 50kWt + blir det enda mer aktuelt.

Slet litt med å finne rett underforum til dette spørsmålet. Er jeg på rett sted?
#11
De aller fleste som kjøper elbil har mulighet til å plugge i på natten på egen fast reservert/privat parkering.

Hvor mange av bileierne i Norge har denne muligheten? I det området jeg bor, en sentrumsnær bydel i Bergen, parkerer de fleste i offentlig vei. Kun de mest entusiastiske av disse vil gå til det skrittet å skaffe elbil, selv om de skule ha mulighet for lading på arbeidsplassen.

Min spådom: Hvis det ikke blir gjort noe fra det offentlige sin side fort, med å lage til lademulighet for de som parkerer på tilfeldige plasser i gaten, så vil salget snart synke. Oslo går foran som et unikt og bra eksempel og vi kan håpe at satsingen øker i nødvendig hastighet (voldsom). Mange av de som har fast lademulighet har vært ute de siste årene og skaffet elbil, så jeg tror markedet snart er brukt opp.
Her hadde det vært bra om foreningen hadde kartlagt. Og deretter forklart myndighetene hva som skal til. Noen som har hørt om noe arbeid eller interessante tall på dette området? Elbilselgerne burde også ha kartlagt dette bra for sin egen skyld.
#12
Elbiler i media / 60 kg fosfor i hvert elbilbatteri
torsdag 17. september 2015, klokken 10:37
Noen som kjenner til detaljer rundt dette, om det i det hele tatt stemmer med ny batteriteknologi?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/09/16/194872364/verden-kan-ga-tom-fosfor-og-mat
#13
Alternativ energi / Betydning av antall MW i kraftverksammenheng
fredag 07. august 2015, klokken 00:05
Vi leser daglig gode nyheter om at det installeres X MW med solceller eller vindkraft rundtom i verden. Jeg prøver å omsette denne informasjonen til hvor mange mennesker som da får dekket strømforbruket sitt. Noen som vet hva det betyr?
Er det max potensiell strømproduksjon når det blåser stiv kuling eller er perfekt solstråling og minimalt med lysmotstand i luften?
Vil det si at et solkraftverk på 1 MW leverer 1 MW kun når det er gode forhold og at vi kan regne med at i praksis bør vi dele dette tallet på 5 for å få noenlunde realistiske tall for gjennomsnittlig produksjonseffekt? Eller er dette tatt høyde for når effekttallet publiseres?

Så vidt jeg har forstått bruker et gjennomsnittlig vestlig menneske 1 kW kontinuerlig. Ca 2.7 i norge etter min beregning hvis vi antar 120TWt strømforbruk i norge på et år:
120.000.000.000 kwt / ((24t*365dager)*5000000 mennesker)
Men det er sikkert grunnet mye industri (spesielt aliminium).
#14
Lading / Type 2 - 400V
søndag 03. august 2014, klokken 22:09
Har skaffet meg en type 2 til type 1-kabel til leafen min og har begynt å filosofere.

Denne skal jeg kunne lade leafen med 16A på offentlige stasjoner rundtom, det er tanken. Er disse uttakene alltid på 220V? Jeg så en hurtiglader fra ABB med to DC-uttak (kombi og chademo) og i tillegg en AC-kabel med type 2-fatning. Men denne stod det kunne levere 63A/400V. (semihurtiglading)

Så til poenget: Jeg vet det skal gå å lage en overgang "type 2 han til type 1 leaf". Hva hvis det ovennevnte AC-uttaket ble brukt til dette, vil leafen ta i mot strømmen fra denne AC semihurtigladeren? Eller er dette rett og slett en egen protokoll? Hvem snakker denne protokollen i så fall?

Vil en e-up kunne kobles på denne AC semihurtige? Vil den ta i mot strøm på 400V?

Dette er kanskje et spørsmål om laderen inne i en leaf eller e-up støtter 400V. Det vil jo da bli 6.4kW lading på 16A da, i stedet for de vanlige 3.5kW.


Og hva med fleksiladerne til Grønn kontakt, er de 220V eller er det også fleksi spenning på dem? Antar gateuttakene de setter opp med type 2 i oslo er 220V?
#15
Lading / Type 2-kabel
lørdag 10. mai 2014, klokken 10:47
Etter hvert kommer det til å bli nødvendig med type 2-kabel for å lade leafen. Noen erfaringer? Er denne her bra eller kan andre leverandører anbefales?
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1_ladekabel_for_lading_med_inntil_16A_fra_de_nye_ladestolpene

Hva er egentlig forskjellen på 16 og 32 ampere på disse kablene? Hvis du har en ny leaf med mulighet for 32 amp, vil 16A-kabelen smelte? Det er jo ikke noen intelligens i kabelen lenger?

Bør jeg like gjerne skaffe 32A-kabelen med tanke på fremtidige muligheter, selv om nåværende bil kun klarer 16A? Det er jo bare et par hundrelapper i forskjell.

Meget enkel kabel dette her, eller? Antar det må være superbra kvalitet siden ledningen koster nesten 2000?

Noen vits i å sitte på gjerdet? Kommer andre tekniske løsninger som gjør denne avlegs? Kommer prisen til å falle?
#16
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hurtiglading - pris pr kwt
søndag 13. april 2014, klokken 10:55
Sommeren nærmer seg, og en del mer langkjøring med leafen.
Her er det bare å prøve å sette seg inn i byggeplanene rundtom, og de forskjellige måtene å betale på.

Min situasjon: Sporadisk nødvendig med hurtiglading. Fem-seks turer i løpet av sommeren. Tror dette er ganske vanlig.

Det første som slår meg er at det ser ut til å være 2 operatører i sør-norge som har mesteparten av dekningen. Om jeg ender på abonnement en måned, enkeltlading eller minuttprising (fortum), så koster en lading på 30 min. eller 7-8 "streker" på leafen mellom 60 og 92 kr. Med dette får jeg 12 kwt på batteriet, eller rundt 8 mil kjøring.
Det er rundt regnet 6-7 kr pr kwt, eller 10 kr pr mil.
Stemmer regnestykket mitt sånn ca?
Jeg synes ikke det er avskrekkende dyrt. Det er jo tross alt sjelden jeg trenger dette. Og jeg håper operatørene tjener litt på dette, jeg er gjerne med på å gi dem mulighet til å utvide mer.
Prisen ender på nøyaktig det samme som det koster å kjøre fossilbil. Overordnet sett er det helt galt at det er slik men regnestykket skal vel gå opp for operatørene. De tenker økonomisk og ikke miljømessig bærekraft. For en forbruker er prisene til Fortum og Grønn kontakt svineaktig dyre.

Hvordan har det blitt slik at det ikke er rimeligere å kjøre elbil på slike turer? Det er tross alt en belastning for elbilsjåføren å tross alt velge elbil fremfor fossilbil, spesielt nå langt før infrastrukturen er bra nok utbygget. Man må planlegge turen nøye, man må bruke ekstra tid på å lade underveis, spesielt hvis det står noen biler i kø foran, man har også usikkerheten på om stasjonen fungerer i det hele tatt.

Og ikke minst: Hva kan vi gjøre for å forbedre situasjonen? Vi må minst få halvert prisen.

Easypark-appen som kan brukes på en del av grønn kontakt sine stasjoner: Synes dette er en super løsning (men selvsagt forferdelig dyrt). Det står 92 kr ved lading, men mulig easypark også tar en pris i tillegg?
#17
Elbiler i media / Fossilbil
fredag 10. januar 2014, klokken 18:45
For første gang er begrepet "fossilbil" benyttet i norske massemedier. I alle fall i redaksjonelt innhold.

Gratulerer til Bergensavisen!

Et begrep som før har vært litt kultaktig og øyebrynhevende for uinnvidde er nå på vei ut i offentligheten.

Eller tar jeg feil? Jeg googlet begrepet uten å finne noe i alle fall. Nå er denne artikkelen i BA ikke identisk i nettversjonen så en kjapp googling bør ikke ses på som endelig bevis når denne prestisjetunge prisen skal deles ut til BA på generalforsamlingen til elbilforeningen.

http://www.ba.no/motormagasinet/article7092751.ece
(kommentert av de grønne her: http://gronnibergen.origo.no/-/bulletin/show/820624_faerre-fossilbiler-og-flere-elbiler )
#18
Elbiler i media / Fosen antielbil
onsdag 11. desember 2013, klokken 22:28
Artikkel om elbiler på fergen i fosen:
http://www.fosna-folket.no/samferdsel/article8781767.ece
Avisen eller i alle fall journalisten virker å ha en tydelig agenda mot elbil. Greit nok det, men jeg prøvde å kommentere at det strengt tatt er faktafeil i artikkelen:
Sitat[...]Når elbilene kjører gratis må du ta regninga[...]
[...]er halvparten av bilene gratispassasjerer på pendlerferga til Trondheim.[...]
[...]Elbilene har ikke bare gratis bompenger, de betaler heller ikke fergebillett.[...]
[...]Elbiler går gratis fordi de er miljøvennlige.[...]
Men kommentaren min gikk ikke gjennom sensuren.
Ok, her benytter de muligens bevisst "elbilen" og ikke "elbilisten" men det kan kun bli lest misoppfattende, at elbilistene ikke betaler noe som helst. (en elbil kan ikke betale noe som helst)

Eller er det noe spesielt på denne fergen, at personene som er med i bilen (inkludert sjåføren) ikke trenger å betale personbillett, som i resten av landet?
#19
Elbiler i media / Hurtigladere i distriktene ikke prioritert
tirsdag 10. desember 2013, klokken 20:38
Men spesielt i distriktene trenger vi støtte til hurtigladere etter min mening.
http://www.nrk.no/sorlandet/hurtigladere-over-hele-agder-1.11408071
SitatSetesdal foreløpig nedprioritert
Også lenger oppe i Setesdal har man ønska hurtigladestasjoner, men Johnsen sier det foreløpig ikke blir prioritert.
– Vi må se på trafikkgrunnlaget der, men vi ser først og fremst at det er rundt de store byene at elbilbruken er størst.
WTF? Sjefingeniør i Transnova, Asbjørn Johnsen mener det stikk motsatte av det alle elbilister ser på som det viktigste poenget med hurtigladere, nemlig å komme seg fra sted til sted (nettopp via distrikter) eller å kunne kjøpe elbil selv om man bor i distrikter -> Vi trenger hurtigladere i distriktene, og nettopp på grunn av dårligere inntjeningsmuligheter her trenger vi støtte fra transnova ... nettopp for å få opp hurtigladere i distriktene. Er dette virkelig slik transnova tenker, at for å få støtte må det være stort inntjeningspotensiale? WTF en gang til.

#20
Lading av Tesla / Forbruk av strøm i praksis
tirsdag 10. september 2013, klokken 10:38
Nå har sikkert folk fått kjørt litt rundtom. Er det noen som har fått testet hvilket beste strømforbruk/rekkevidde TMS man kan oppnå i rimelig kupert landskap? F.eks i terreng med flere høyder på 200-500 meter, altså ganske typisk for vestlandet? Tenker f.eks Stavanger-Førde eller Bergen-Oslo, sommervær.
Stor forskjell på dette og flat mark Oslo-Malmø?
Eller kanskje ingen har prøvd å kjøre økonomisk enda? Man kjører kanskje litt mer "gøy-stil" en stund til?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA