Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - GRS

#1
Model 3 / Feil på varmeapparat Model 3 FØR varmepumpe
onsdag 09. februar 2022, klokken 09:36
Vi fikk trøbbel med varmeapparat igår (Model3P, feb 2019). Ifølge Tesla er det feil på PTC. Utenfor garanti, så det blir sikkert diskusjon rundt reklamasjonsrett osv. Flere som har fått dette problemet? Virker som det har dukket opp etter en oppdatering. Da kan de umulig være riktig at kundene skal betale det? Er jo en konstruksjonsfeil eller SW-relatert?

https://driveteslacanada.ca/model-3/older-tesla-model-3s-without-heat-pumps-also-experiencing-heater-failures/
#2
P7 / Prøvekjørt P7 idag!
onsdag 24. november 2021, klokken 21:47
Fikk epost fra Robert på Motorforum (Kråkenes, Bergen) om at P7 var på plass, både i utstilling og for prøvekjøring. Da var det jo bare å ta turen. ;) Kjører Model3P, så litt sammenligning blir det her. :)

Positivt:
Bilen så MEGET bra ut, både innvendig og utvendig. Veldig fin gråfarge. "Bulken" i bakdørene som jeg aldri har blitt klok på, var ikke så fremtredende live. Bra kvalitet mtp panelgaps, lakk osv. Kineserne kan bygge bil.

Seter og interiør var utrolig bra. Både design og kvalitet. Føles mer premium enn Teslaen. Ikke overlesset, men bra materialvalg og solid følelse. Samme inntrykk jeg hadde av Nio.

Premium/"luksus"følelsen gjaldt definitivt også på veien. Komfortabel og mykere satt opp enn Model3. Føles større, og det er den jo også. Ikke like skarp i egenskapene, så til aktiv kjøring er fortsatt TM3P "kongen". Men forstår godt valget av et mer comfy oppsett.

Utfordringer:
Det er noen problemer med SW. Det dugget noe vannvittig. Fikk det ikke bort uten defrost på full guffe. Har sett det samme i en annen test. TV2 tror jeg det var. Dette MÅ løses umiddelbart.

Endel rare og ulogiske ting i menyer. Rotete å finne frem. Krever selvsagt tilvenning. Litt rart siden jeg likte veldig godt G3 på det området. Den var veldig lik Tesla. Mulig de vil skape noe mer eget, men da må det funke. Musikk stoppet når jeg gikk inn i menyen for varme og noen andre ting. Tror jeg trykket play på Spotify 5 ganger på den korte turen. ::) Stod litt i ro og knottet selvsagt. :)

Konklusjon:
Dette blir en meget bra vogn når de får orden på SW. Det MÅ på plass før leveringer. Litt synd de ikke tilbyr hengerfeste ennå. Ville jeg byttet ut Model3Pen? Er blitt litt for glad i kjøreegenskapene og ikke minst fartsressursene. Skulle jeg valgt mellom en Model3 LR og P7en hadde det kanskje blitt litt verre, forutsatt at problemene blir løst og man får hengerfeste.

Har ikke satt meg inn i ladehastigheter og slikt, men 120-150kw hurtiglading og relativt rask hjemmelading (10kw +++) bør være på plass. :)
#3
Avansert: Batterier og Lading / Ny nettleie
tirsdag 16. november 2021, klokken 11:52
Har litt problemer med å skjønne prisene fra nyttår. Blir det nå slik at det aldri lønner seg å lade med full guffe (10kw hos meg), selv på natt? Hvordan skal man programmere forbruk/ladespenning for å tilpasse seg de nye prisene best mulig? Under 5kw over lenger tid, eller har det ikke noe å si på natt?

Føles rart dette, når mange har investert endel i ladere som kan ta ut mye effekt når strømmen er "billig". Så kommer det inn nye ting med hvor mye man bruker samtidig og "roter til" bildet. Iallefall for meg. ;)
#4
Lading av Tesla / Easee Equalizer eller Tibber Pulse?
torsdag 11. november 2021, klokken 08:59
Jeg har hatt litt kontakt med Easee support, men har ikke helt kompetansen til å skjønne svarene. Det jeg fikk beskjed om var at Equalizer balanserer både totalforbruk, og mellom fasene, mens Pulse KUN balanserer totalforbruk. Vet ikke om jeg forstod det riktig...

Jeg kjøpte Easee Equalizer for å ha balansering av ladeeffekt uavhengig av strømleverandør. I disse tider er det jo greit å kunne bytte. Men så savner jeg noe av funksjonaliteten og oversikt/statistikker hos Tibber. Har forstått det slik at for å få fullt utbytte av mulighetene/APPen til Tibber, så må man ha Pulse.


Hvis jeg går tilbake, og bytter til Tibber Pulse, hvilke konsekvenser får det at jeg mister fasebalanseringen? Vil jeg oftere få redusert ladehastighet? Hvis jeg setter opp splitter, vil det bli surr med to "balanserings-greier" tilkoblet samme HAN-port?

#5
Model S 2013 - 2022 / Ladeproblem Tesla S
torsdag 18. februar 2021, klokken 13:15
En kollega har kjøpt en brukt S. (2015) Denne vil ikke ta lading. Bør ikke det dekkes av batteri og drivenhets garantien? Lite vits med batteri om det ikke tar lading. ;)

Tesla har kommet med en prisantydning, men jeg synes det er merkelig så lenge det gjelder batteriet og problemer rundt dette. :) Skal være noe med oppvarming av kjølevann før lading som svikter.
#6
Model 3 / Trackdays på Rudskogen
mandag 03. juni 2019, klokken 21:52
Var på Rudskogen forrige søndag. Fantastisk bra arr.! Anbefaler alle som vil teste bilen skikkelig å ta den på bane. NB: Forsikring er inkludert! Var alene med Tesla denne dagen, håper flere henger seg på neste gang. :)

Det blir ikke tatt tider (offisielt), og heller ikke fokusert på rundetider, slik at man beholder forsikringen i fremtiden også. Det er ikke konkurranse, men førerutvikling som er greia. :)

https://www.trackday.no/

https://youtu.be/ve-tQpp_QGg
#7
Model 3 / Prisutvikling brukt Model3
mandag 03. juni 2019, klokken 10:26
Skal ikke selge, men har folk i familien som er int. i å kjøpe. Stusser på prisene på finn.no. Ser ikke ut til at selgerne følger Tesla-prisene nedover, noe de selvsagt må om de skal bli kvitt bilene...Noen annonserer med "siste pris", og mye biler kan kommer for salg fremover pga. at hengerfeste ikke kan ettermonteres. Iallefall pr. idag.

Hva mener folk (og selgerne...) om dette? Har Tesla, med volumet de nå leverer, en helt annen prisutvikling enn andre merker? Nesten hva som helst annet dropper jo 5-10% idet man har begynt å kjøre med det, men her annonseres  bilene til omtrent full pris eller over. Med gjerne 3-5000km. Samtidig ropes det om "verditap" om man får utlevert en bil fra Tesla som "bare" har vært regga på noen andre først.

Mulig det har vært andre like tråder før, isåfall beklager jeg. :)
#8
Denne kunne blitt en rålekker ny S, med store falconwing-dører. Er ikke fan av de, men det hadde jo vært stilig. :) Er jo noe som minner om ModelS i linjene der. Selv om Audi er eiere... ;)

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=51462
#9
Lading av Tesla / Ionity TM3 problemer
fredag 08. mars 2019, klokken 15:06
Testet Ionity på Haukås idag. Tilkobling og betaling funket, men lading startet ikke. Ingen feilmelding, bare beskjed om at Charging stopped i bilen, og beskjed om ferdig på ladestasjon. Prøvde tre ganger etter samtale og reset av stasjon (fra Ionity) men samme resultat. Andre som har prøvd?

3x80 kr blir selvsagt tilbakeført, men det er noe mellom lader og bil som ikke fungerer.

En annen ting er at det kunne vært greit om Tesla-køen til SuC ikke blokkerte alle andre ladere. ;)
#10
Lading av Tesla / Model 3. Kun 8a/2kw på 16a sikring
mandag 25. februar 2019, klokken 19:19
Hei!

Litt skuffet over ladehastighet med kladd. Skal få inn Easee lader, men inntil videre er det med CEE overgang (blå 16a) til komfyrkontakt. Egen kurs/sikring, ingenting annet som trekker på samme kurs.

Hva kan årsaken være til at bilen likevel ikke godtar mer enn 2kw/8a?

Testet også SC i Arna. Der fikk jeg 39kw. Er det normal hastighet? 3 andre som ladet samtidig, men ingen ved siden av selvsagt.
#11
Model 3 / Nøkkelkort eller keyfob til TM3?
fredag 15. februar 2019, klokken 09:57
Det er litt forskjellig info ute og går på FB. Noen steder står det at kortene er på vei bort, og man får keyfob i stedet. Er det noen som har fanget opp hva som blir levert i Europa? :)
#12
Model 3 / Tesla Model 3 Performance Norway
onsdag 30. januar 2019, klokken 17:57
I endel av FB-gruppene kommer de samme spørsmål igjen, igjen og igjen. Funker ikke google og søkefunksjoner lenger?

Er også lei folk som insisterer på å bruke navnet til en kjent og kjær BMW-modell. Det er en konkurrent, IKKE en Tesla.

Så om du leser dette, og synes det er OK, søk opp FB-siden;
Tesla Model 3 Performance Norway (eller klikk på linken under) og bli med. Den er laget for Model 3 P entusiaster, som er interessert i aktiv kjøring og modding/forbedring av bilen. Ikke for kranglefanter i trassalderen. ;)

"Denne gruppen er laget for BILENTUSIASTER som eier eller går med planer om å kjøpe Model 3 Performance. KUN Performance.

Spørsmål om boltdiameter, om TMS hjul passer på Model 3, takstativ, hengerfeste, hvorfor man skal kjøpe P (da har man IKKE noe her å gjøre) eller andre ting som et enkelt google-søk finner svar på, vil bli slettet.

Diskusjoner om modding, bremser, senk, hjul/dekk og andre oppgraderinger er velkommen. Håper også det dukker opp bilder/rapporter fra banekjøring i Norge også iløpet av sommeren. :-)

Bruk av annen modellbetegnelse enn TM3 eller Model 3 vil føre til utkastelse etter en advarsel, eller hvis innlegg ikke rettes.

Kranglefanter og troll sendes ut veldig raskt. ;-)"
#13
Andre Elbiler / Fresco motors ?
fredag 25. januar 2019, klokken 12:13
Hva i all verden er dette? En persons luftslott, eller finnes det noe mer her?

www.frescomotors.com

Kan iallefall tegne biler. ;-)

[ You are not allowed to view this attachment ]

Og mangler ikke tro på prosjektet. He he :)

[ You are not allowed to view this attachment ]



#14
Model 3 / Ombygging av SC til CCS
søndag 06. januar 2019, klokken 15:19
Er det noe kart eller annen måte man kan følge tempoet på ombyggingen av superchargerne? :)
#15
Hei!

Får 32A enfas industrikontakt (blå). Det blir for mye å belaste med mer enn 16-20a når mye annet i huset er ibruk, men på natten kan det gå fint. Skal lade med kladden som følger med. (Tesla 3)

Er appen så smart at jeg kan programmere hvor mye den skal lade fra feks 16a fra 1700-0100, også øke til 25-30a fra 0100 til 0700? Eller må jeg bytte selv?

Har prøvd å finne info om dette, men fant ikke noe som traff helt. Ifølge kona kan jeg ikke lete, så det finnes sikkert... :)
#16
Model 3 / SVINDYR forsikring Performance?
fredag 07. desember 2018, klokken 09:23
Snakket med Codan (InsureMyTesla) og fikk nærmest sjokk. Det var enorm forskjell på S P100 og S 100D med like vilkår. Med 16000 km kom P på 27 000!!! pr år, og den "vanlige" på 16 000. Da regnet hun med full bonus. I tillegg måtte P gjennom en egen vurdering pga. effekt, og man måtte ha totalkundeforhold for å få den forsikret.

Synes Codan var dyre uansett...men hvilke selskap har best priser på P utgaver? Er det normalt med så stor forskjell?
#17
Model X 2014 - 2022 / Dumt å kjøpe "ribbet" X?
mandag 06. november 2017, klokken 11:42
Hei!

Kikket på X på messa i helgen (Sotra Arena), og ble mildt sagt imponert. Har ikke likt den så godt tidligere pga. design og idiotdørene (sorry....), men den vokser litt på meg. Spesielt hvit med sorte hjul. Det verste er jo at ALT annet føles håpløst utdatert......Når man i tillegg kan kjøpe mer garanti ved behov så begynner det å bli litt interessant. (3år/60 000km ca. 30 000kr)

I basisutgaven synes jeg det virker som veldig mye bil for pengene siden utstyret er ganske omfattende og bra nok for oss. Men er usikker på noen ting....

- Er det noen som kjøper disse "ribbet", og blir man kvitt de igjen?
- Hvordan er stereoanlegget i basisutgaven?
- Kan man kjøpe utstyrspakkene/oppgradere senere?

Skal prøvekjøre og se nøyere på den, men vil gjerne høre hva folk mener. :) Blir jo selvsagt litt spennende om det blir endringer i avgiftene, men det får man ta når/om det kommer.

#18
Vil bare tipse om at ifølge Mobile skal KONA vises på Sotra i helgen. Kan jo være greit for de som er interessert å få tatt en kikk. :)

http://www.sotraarena.no/bilmessen/
#19
Hyundai Ioniq / Nå blir det fart i hurtigladingen
fredag 03. november 2017, klokken 11:13
Har sikkert vært oppe før, men sjekk firma/prosjekt-navnet......:-)

"BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Audi og Porsche skal utvikle et nettverk av hurtigladestasjoner på kryss av Europa.

Det nyopprettede selskapet IONIC, som eies av nevnte produsenter, skal bygge rundt 400 hurtigladestasjoner i Europa innen 2020 for å gjøre det enklere å kjøre lange avstander med elbiler som er klargjort for hurtiglading."


http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48859
#20
Hvem i Norge kan være behjelpelig med å sy sammen et ombyggingkit, ELLER bistå med godkjenning av eksisterende kit til boble?

Må være firma som kan tilpasse og godkjenne montering/installasjon i forbindelse med godkjenning og utforming av søknad. Rett og slett en partner fra A - Å i prosjektet....

Byggetid 1-2 år fra ombyggings-søknad sendes til høsten. Interesserte kan sende PM eller skrive i tråden. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA