Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sider: [1] 2 3
1
Se og prøvekjør nye Jaguar I-Pace  - medlemskveld i Rogaland elbilforening.

Rogaland elbilforening er så heldig å kunne invitere medlemmer til medlemskveld hos Hellestø Bilpaviljongen. Vi tar for oss aktuelle temaer rundt elbil og vi får mulighet til å se og prøvekjøre den mye omtalte elbilen Jaguar I-Pace.
Dette er kombinert med kundekveld for eksisterende kunder av Hellestø Bilpaviljongen som er nysjerrig på om elbil.

Tema for kvelden:
• Salgsutviklingen av elbil i Norge, når vi 2025-målet?
• Ladeinfrastruktur, er den god nok?
• Elbiler, myter og fakta

Få en prøvesmak av Jaguar I-Pace:
En av de spennende nykommerne på elbilfronten er Jaguar som med sin I-Pace viser en premiumbil med firehjulsdrift, hengerfeste og gode kjøreegenskaper.

Info:
Tid: Onsdag 17. oktober kl. 18:00 - 20:00
Sted: Hellestø Bilpaviljongen, Vingvegen 2, 4050 Sola

Du kan melde deg på ved å sende en melding via Facebook-gruppen til Rogaland elbilforening eller ved å sende en epost til rogaland(at)elbil.no

Velkommen!

Vennlig hilsen Rogaland elbilforening

2
Kia Niro EV / Og navnet på barnet er: e-Niro
« på: torsdag 20. september 2018, klokken 23:17 »
Som mange har fått med seg har "putekassen" fått navnet e-Niro  ;)
Link til pressemelding fra Kia Europe:
https://press.kia.com/eu/en/home/media-resouces/press-releases/2018/The_new_Kia_Niro_EV.html

Noe som er nytt er følgende opplysninger:
"Coasting Guide Control (CGC), and Predictive Energy Control (PEC). The technologies enable drivers to recharge the battery pack and maximise vehicle range when coasting or braking. CGC and PEC are linked to the navigation system and account for upcoming corners and topographic changes, suggesting when drivers could coast in order to harvest additional energy."
 

3
Rogaland elbilforening / I dag er vi på stand Miljøsøndag i Stavanger (16-sept)
« på: søndag 16. september 2018, klokken 09:41 »
I dag er vi på stand Miljøsøndag i Stavanger (16-sept), kom gjerne innom for en prat.
Flere forhandlere med elbiler er også representert og man kan se og prøvesitte (men ikke prøvekjøre i dag).

https://www.instavanger.no/event/miljosondag-2018/

4
Hyundai KONA / Rogaland Elbilforening medlemsmøte med prøvekjøring av Kona
« på: tirsdag 28. august 2018, klokken 23:54 »
Rogaland Elbilforening hadde et strålende medlemsmøte hos Opel/Hyundai forhandler Svein Kvia i kveld med over 50 påmeldte

Det ble et strålende opplegg. Første del var forbeholdt medlemsmøtet i Elbilforeningen og som var det en veldig engasjert forsamling med mye spørsmål og diskusjon som omfattet alt fra det praktiske med Kona electric, elbilpolitikk, levetid for elbilbatteri & next life til lading i borettslag.

Etterpå var det tid for å ta og føle på Kona electric med prøvetur for alle som ønsket. Utforsket ble forbruk, agile kurvegenskaper i sportmodus til utprøving av adaptiv cruise control, lane assist, regenereringsnivå, bagasjegulv i ulike posisjoner etc. etc.

Veldig fint å snakke med nye og veletablerte medlemmer av Elbilforeningen.

Tusen takk er også sendt Svein Kvia A/S som stilte med lokaler, servering og ikke minst 5 Kona electric disponibelt for å se på, ta på og prøvekjøre!
 Siden dette var så engasjerende og hektisk glemte vi faktisk å få tatt noen bilder...

For
 Rogaland elbilforening

5
Partner / Tepee / Prøvekjørt Partnet Tepee elektrik
« på: torsdag 23. august 2018, klokken 23:12 »
(dupliserer info lagt ut i annen post)
Prøvekjørte en Partner Tepee electric bar for å ha vært borti det meste av det som kan rulle helelektrisk.
Lånte bilen over 1 døgn, fikk mine ca 50 km hver vei til og fra jobb på krevende topografi + noe turer utenom.

Akilleshæl:
Rekkevidde. Forbruk er muligens så vidt lavere enn e-NV200 med 24kWh batteripakke.
Men: De som klarer seg med rekkevidden til en trilling, Fiat 500e, brukt Leaf 2011/12 vil klare seg og kan muligens vurdere enn ny bil for familie på 5 med tvillingvogn til samme prisen som en del av bruktbilene ute.

Setet er høydejusterbart og ratt kan justeres i både høyde & lenge (begge pluss over e-NV200), men det er mykt og gir lite støtte. Merkelig at det ikke er noen midtkonsoll eller brukbar koppholder:)

Men for barnefamilier er det mulighet for 3 individuelle seter (extra) og bedre utsikt fra vinduene enn skyteskårene i en e-NV200 bak.

For de som klarer seg med rekkevidden og vilbruke en slik bil i stedet for ting&tang i stedet for tilhenger så har den noen veldig praktiske egenskaper. Seterygg på passasjersete kan felles ned (ikke mulig på Evalia) og baksetene kan enkel plukkes ut (vanskelig på Evalia). Bagasjenetting fra gulv til tak som er mer solid enn det meste unntatt stålgitter kan flyttes fra bak baksetene til bak fremsetene og det blir en virkelig kombo mellom varebil og familiebil.
Støy og vaggende kjøreegenskaper hører med til kassebil/klassisk fransk fjæring.

Ubrukelig som pendlerbil for meg fra Finnøy til Forus, men veldig mange klarer seg faktisk med rekkevidden til en trilling/500e/brukt Leaf og for disse med familie/behov for kassebil er det et alternativ.

Forresten pluss for Apple Carplay når den manglet innebygget navi, ingen rattvarme og bare ett trinn på setevarme :)
Det ser ut til å være mulig å få gode priser under villedende, f,eks, gitt tilbud på 219.000 inkl vinterdekk og noe ekstras.

Om 2-3 år kommer sikkert en 50kWhbatteripakke til Citroen/Peugeot/Opel i Berlingo/Partner/Combo drakt. Sannsynligvis vil den bli mer attraktiv enn Kangoo ZE og Evalia når den kommer, men sikkert også noen prishakk opp.

6
Se og prøvekjør nye Hyundai Kona electric – medlemskveld i Rogaland elbilforening!
Årets mest ettertraktede elbilnyhet er ankommet og Rogaland elbilforening er så heldig å kunne invitere medlemmer til Sven Kvia Sandnes for visning og prøvekjøring av Hyundais siste elektriske tilskudd.
Tid: Tirsdag 28. august kl. 17:30 – 19:30
Sted: Sven Kvia Sandnes, Somaveien 1, 4313 Sandnes

Du kan melde deg på ved å sende en melding via Facebook-gruppen til Rogaland elbilforening eller ved å sende en epost til rogaland(at)elbil.no.
Velkommen!
 
Vennlig hilsen Rogaland elbilforening

7
Model 3 / Tesla Updates: Model 3 is Available to Order
« på: torsdag 26. juli 2018, klokken 20:23 »
Hei!
Noen flere som har fått e-post vedr: «Tesla Updates: Model 3 is Available to Order»

Dessverre ser invitasjonen ut til kun å gjelde amerikansk utgave.

8
EQ / Nyheter om EQC
« på: fredag 02. mars 2018, klokken 08:51 »
Her kommer bilder av EQC under vintertesting med lett kamuflasje.
https://electrek.co/2018/03/01/mercedes-benz-eqc-pictures-winter-testing/

9
Kjøpe elbil? / Lanseringskalender - elbil
« på: søndag 25. februar 2018, klokken 13:30 »
Prøver å sette opp en lanseringskalender for elbiler med sannsynlig tidspunkt for når de kan leveres til kunde i Norge. Inkluderer små og store nyheter.

Lanseringskalenderen ligger som Google Docs her og inkluderer estimat på pris og rekkevidde mm. :Lanseringskalender - elbil

Eller som tabell i denne posten (ikke inkl prisestimat +div som Google doc linken):
(skroll ned på høyre side i tabellen for full oversikt)

Kode: [Velg]
Merke    modell                | batt.|drift|henger| WLTP | H1-19 | H2-19 | H1-20 | H2-20 | H2-21 | Merknad
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
BMW      i3 (120Ah)            | 42,6 | RWD | nei  |  310 |   X   |       |       |       |       | Siste oppgradering av dagens i3?
BMW      i3S (120Ah)           | 42,6 | RWD | nei  |  285 |   X   |       |       |       |       | Siste oppgradering av dagens i3S?
Kia      e-Niro (64)           |  64  | FWD |  ?   |  455 |   B   |       |       |       |       | Antatt bare 2000 biler i 2019. Skuffende høyt priset i Norge vs resten av Europa
Audi     e-tron quattro 55     |  95  | AWD | 1800 |  417 |   X   |       |       |       |       | Premium SUV med AWD og hengerfeste
Tesla    Model 3 LR AWD        |  LR  | AWD |  ?   |  560 |   X   |       |       |       |       | Kommer i 2019; pris og leveringsevne gir stor påvirkning på marked
Tesla    Model 3 LR AWD P      |  LR  | AWD |  ?   |  530 |   X   |       |       |       |       | Kommer i 2019; pris og leveringsevne gir stor påvirkning på marked
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
Nissan   Leaf E+               |  64  | FWD | nei  |  385 |       |   B   |       |       |       | Kommer endelig med  det lovede 60 kWh batteriet, men dessverre fortsatt uten god termisk styring av batteriet
DS3      3 Crossback e-Tense   |  50  | FWD |  ?   | e300+|       |   X   |       |       |       | Først ute med den nye drivlinjen fra PSA, men prisen kan bli høy siden de posisjonerer som premium
MB       EQC 400 4Matic        |  80  | AWD | 1800 | e400 |       |   B   |       |       |       | SUV, MB sin første egenutviklede elbil, men strengt tatt ser ut til å være mye felles med fossil GLC
Kia      e-Soul (64)           |  64  | FWD |  ?   | e420 |       |   B   |       |       |       | Basert på Kona plattform, dessverre antydet begrenset produksjon og tilgjengelighet
Mini     Cooper E              |  CR  | 2WD |  ?   | e300 |       |   X   |       |       |       | Baseres antakeligvis på drivlinjen fra BWM i3
Porsche  Taycan                |  MR  | AWD |  ?   | e400+|       |   F   |       |       |       | Spennende elbil fra Porsche, første med 800V
Audi     e-tron quattro 50     |  CR  |  ?  |  ?   | e300+|       |   X   |       |       |       | e-Tron forventes i rimeligere utgave med mindre batteri
Tesla    Model 3 MR            |  MR  | RWD |  ?   | e450+|       |   ?   |       |       |       | Usikker på MR utgaven i Europa i 2019
Hyundai  Ioniq "2"             |  CR  | FWD | nei  | e300+|       |   ?   |       |       |       | samme drivlinje som Kona electric
Jaguar   XJ EV400(?)           |  90  | AWD |  ?   | e450 |       |   ?   |       |       |       | Sportsedan med drivlinje fra I-Pace. Model S utfordrer. Vil demonstrere om Jaguar viser en helhjertlig satsing på elbil
Polestar Polestar 2            |  SR  |  ?  |  ?   | e350+|       |   ?   |       |       |       | Model 3 utfordrer, men veldig premium prising forventes
Polestar Polestar 2            |  LR  |  ?  |  ?   | e450+|       |   ?   |       |       |       | Model 3 utfordrer, men veldig premium prising forventes
Škoda    Citigo E              |  CR  | FWD | nei  | e270 |       |   ?   |       |       |       | samme plattform som dagens UP!, men batteri dobles
Seat     eMii                  |  CR  | FWD | nei  | e270 |       |   ?   |       |       |       | samme plattform og batteri som Citigo E
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
Merke    modell                | batt.|drift|henger| WLTP | H1-19 | H2-19 | H1-20 | H2-20 | H2-21 | Merknad
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
Audi     e-tron quattro S      | n95? | AWD |  ja  | e400+|       |       |   X   |       |       | Premium SUV med AWD og hengerfeste og sportslige ambisjoner
Audi     e-tron sportback S    | n95  | AWD |  ja  | e400+|       |       |   X   |       |       | Neste derivasjon av e-Tron plattformen i en mer nedtonet SUV utførelse
BMW      iX3 electric          | n70  | tba |  ?   | e400+|       |       |   X   |       |       | Premium SUV som deler plattform med ICE utgaven. Skal produseres i Kina
VW       ID Neo                |  48  | RWD |  ?   |  330 |       |       |   X   |       |       | VW sin første elbil utviklet fra bunn av, C-segm. kombikupe, mange valg
VW       ID Neo                |  75  | RWD |  ?   |  440 |       |       |   X   |       |       | VW sin første elbil utviklet fra bunn av, C-segm. kombikupe, mange valg
VW       ID Neo                |  LR  | RWD |  ?   |  550 |       |       |   X   |       |       | VW sin første elbil utviklet fra bunn av, C-segm. kombikupe, mange valg
Opel     e-Corsa               |  50  | FWD |  ?   | e300+|       |       |   ?   |       |       | samme plattform som Peugeot 208 og setter punktum for Ampera-e
Peugeot  208 electric          |  50  | FWD |  ?   | e300+|       |       |   ?   |       |       | Den nye drivlinjen fra PSA, kommer først med DS 3
Peugeot  2008 electric         |  50  | FWD |  ?   | e300+|       |       |   ?   |       |       | Crossover som bygger på den nye PSA plattformen
Porsche  Taycan "Cross turismo"|  LR  | AWD |  ?   | e400+|       |       |   ?   |       |       | Et "CUV" derivat av Taycan lignenede Panemara ST derivat av original
Sonos    Sion                  |  35  | FWD |  750 |  255 |       |       |   ?   |       |       | Kickstartbedrift med første elbil, ingen egne verksted
Tesla    Model 3 SR            |  SR  | RWD |  ?   | e400 |       |       |   ?   |       |       | Vil vi se "folkeutgaven" av Model 3?
Volvo    V40.2  electric       |  SR  |  ?  |  ?   | e350+|       |       |   ?   |       |       | Samme drivlinje som Polestar 2
Volvo    V40.2  electric       |  LR  |  ?  |  ?   | e450+|       |       |   ?   |       |       | Samme drivlinje som Polestar 2
VW       e-UP! 2.0             |  CR  | FWD | nei  | e240 |       |   ?   |       |       |       | samme batteri som Citigo E
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
Merke    modell                | batt.|drift|henger| WLTP | H1-19 | H2-19 | H1-20 | H2-20 | H2-21 | Merknad
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
Ford     "Mach 1"              |  MR  | AWD?|  ?   | e400+|       |       |       |   X   |       | "SUV" i Kuga størrelse basert på den nye C2 plattformen (som nye Focus)
MB       EQA                   |  60  | AWD |  ?   | e400 |       |       |       |   X   |       | MB sin neste egenutvikling i en mer kompakt utførelse
Seat     "eBorn"               |  48  | RWD |  ?   |  330 |       |       |       |   X   |       | Samme plattform som VW ID "Neo"
Seat     "eBorn"               |  75  | RWD |  ?   |  440 |       |       |       |   X   |       | Samme plattform som VW ID "Neo"
Škoda    "Vision E" CUV        |  LR  | AWD |  ?   | e400+|       |       |       |   X   |       | "CUV", C-segment (VW ID Crozz slektning)
Škoda    "Vision E" SUV        |  LR  | AWD |  ?   | e400+|       |       |       |   ?   |       | "SUV", C-segment; TMY konkurrent?
BMW      "i3 gen 2"            |  MR  | RWD |  ?   | e450+|       |       |       |   ?   |       | evt. helt nyutviklet elbil i Model 3 størrelse
BMW      "i3 gen 2 AWD"        |  LR  | AWD |  ?   | e450+|       |       |       |   ?   |       | evt. helt nyutviklet elbil i Model 3 størrelse
BMW      i4                    |  MR  | AWD |  ?   | e450+|       |       |       |   ?   |       | Sportsedan som Model S utfordrer
Byton    M-Byte                |  71  | 2WD |  ?   | e300+|       |       |       |   ?   |       | SUV. Oppstartsbedrift med første bil, ingen egne verksted
Byton    M-Byte AWD            |  95  | AWD |  ?   | e400+|       |       |       |   ?   |       | SUV. Oppstartsbedrift med første bil, ingen egne verksted
Citroën  C4 electric           |  SR  | FWD |  ?   | e350 |       |       |       |   ?   |       | Ryktes at C-segment kan få 60kWh; dvs mer enn B-segment biler fra PSA
Honda    "Urban EV"            |  ?   | ?   |  ?   |  ?   |       |       |       |   ?   |       | Få opplysninger utenom utseendet på konseptbilene
Mazda    "Compact EV"          |  ?   | ?   |  ?   |  ?   |       |       |       |   ?   |       | Svært få opplysninger annet enn at det kommer en elbil, men Mazda satser ikke volum
Renault  Zoe gen2              |  50? | FWD |  ?   | e350+|       |       |       |   ?   |       | Ny Nissan-Renault plattform, B-segment
Rivian   R1T                   | 105  | AWD | 5000 | e400 |       |       |       |   ?   |       | Full size pick-up fra oppstartsbedrift, når kanskje Norge i 2020
Rivian   R1T                   | 135  | AWD | 5000 | e500 |       |       |       |   ?   |       | Full size pick-up fra oppstartsbedrift, når kanskje Norge i 2020
Rivian   R1T                   | 180  | AWD | 5000 | e700 |       |       |       |   ?   |       | Full size pick-up fra oppstartsbedrift, når kanskje Norge i 2020
Renault  K-ZE                  |  UR  | FWD |  ?   | e180 |       |       |       |   ?   |       | "CUV", B-segment, men er rekkevidden god nok i 2020 selv med lav pris?
VW       ID "Crozz"            |  81? | AWD |  ?   | e450 |       |       |       |   ?   |       | "CUV", C-segment
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
Merke    modell                | batt.|drift|henger| WLTP | H1-19 | H2-19 | H1-20 | H2-20 | H2-21 | Merknad
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
Audi     e-tron GT             | n95  | AWD |  ?   | e400+|       |       |       |       |   X   | sportsedan, Model S utfordrer basert på Porsche Taycan drivlinje og 800V
Polestar Polestar 3            |  MR  |  ?  |  ?   | e450+|       |       |       |       |   ?   | SUV, muligens et XC90 derivat?
Volvo    XC90  electric        |  MR  | AWD |  ?   | e450+|       |       |       |       |   ?   | Velkjent SUV, nå med helelektrisk drivlinje (og Model X utfordrer)
BMW      "iNext"               | XLR  | AWD |  ?   | e600+|       |       |       |       |   ?   | "SUV", C-segment
VW       ID "B-Crozz"          |  MR  |  ?  |  ?   | e450 |       |       |       |       |   ?   | "CUV", B-segment
Byton    K-Byte                |  71  | 2WD |  ?   | e300+|       |       |       |       |   ?   | Model 3 utfordrer. Oppstartsbedrift med første bil, ingen egne verksted
Byton    K-Byte AWD            |  95  | AWD |  ?   | e400+|       |       |       |       |   ?   | Model 3 utfordrer. Oppstartsbedrift med første bil, ingen egne verksted
MB       EQB                   |  CR  |  ?  |  ?   | e300 |       |       |       |       |   ?   | "CUV", C-segment
MB       EQS                   |  LR  | AWD |  ?   | e400 |       |       |       |       |   ?   | Sportsedan som Model S utfordrer
Rivian   R1S                   | 105  | AWD | 3500 | e400 |       |       |       |       |   ?   | Full size SUV fra oppstartsbedrift, antas å komme til Norge etter R1T pick up
Rivian   R1S                   | 135  | AWD | 3500 | e500 |       |       |       |       |   ?   | Full size SUV fra oppstartsbedrift, antas å komme til Norge etter R1T pick up
Rivian   R1S                   | 180  | AWD | 3500 | e700 |       |       |       |       |   ?   | Full size SUV fra oppstartsbedrift, antas å komme til Norge etter R1T pick up
Tesla    Model Y LR AWD        |  LR  | AWD |  ja  | e500+|       |       |       |       |   ?   | Kommer endelig Model Y, utgaven som flest i Norge egentlig venter på??
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________
Merke    modell                | batt.|drift|henger| WLTP | H1-19 | H2-19 | H1-20 | H2-20 | H2-21 | Merknad
_______________________________|______|_____|______|______|_______|_______|_______|_______|_______|________________________________________________________________________________________________________

F   Ferdig spesifisert førsteutgave                  
B   Begrenset volum                  
X   Generell tilgjengelighet (inntil 6 mnd leveransetid)                  
UR   urban short range: batteristørrelse ikke angitt, men antatt mindre enn 200kmWLTP rekkevidde                  
CR   city range: batteristørrelse ikke angitt, men antatt ca 275km WLTP rekkevidde                  
SR   standard range: batteristørrelse ikke angitt, men antatt ca 350km WLTP rekkevidde                  
MR   medium range: batteristørrelse ikke angitt, men antatt ca 425km WLTP rekkevidde                  
LR   long range: batteristørrelse ikke angitt, men antatt over 500km WLTP rekkevidde                  
AWD   All wheel drive - firehjulsdrift                  
FWD   Front wheel drive - framhjulsdrift                  
RWD   Rear wheel drive - bakhjulsdrift                  
* eX00   "e" foran tall betyr estimert verdi                  


Gode forslag til oppdateringer, lanseringsnyheter og hvordan visning kan forbedres tas imot med takk.

10
test3 / wARMGA
« på: fredag 23. februar 2018, klokken 20:51 »
Kode: [Velg]
år   Merke      Modell               Rekkevidde  anb.daglig       pendling       merknad  | rekkev   NEDC | rekkev |  forbruk Wh/km   
                                         EPA       lading     sommer  vinter                 NEDC    /EPA    WLTP  EPA  WLTP  NEDC
______________________________________________________________________________________________________________________________________
2018 Smart      Fortwo ED (18,2)(22")     93        99 %        87      70       merknad      160    +72%     999   333  193  129   


11
Rogaland elbilforening / Årsmøte onsdag 7. mars 2018
« på: torsdag 08. februar 2018, klokken 21:54 »
Rogaland elbilforening inviterer til medlemsmøte og årsmøte

Tid: Onsdag 7/3 kl. 18:00 – 20:00
Sted: Park2020, Forusparken 2, 4031 Stavanger

Program:
  • Enkel servering før møtestart
  • Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening oppdaterer med det siste innen elbilpolitisk arbeid og videre satsing
  • Stine Haave Åsland, prosjektleder for Bypakken Nord-Jæren orienterer om status for prosjektet; og hvordan det kommer til å bli for oss elbileiere
  • Årsmøte gjennomføring

Agenda for årsmøtet:
  • Godkjenning av innkalling
  • Valg av ordstyrer
  • Valg av referent
  • Behandle årsmelding
  • Valg av styremedlemmer
  • Valg av valgkomite

Stemmerett på årsmøtet forutsetter gyldig medlemskap i Norsk elbilforening og bostedadresse i Rogaland.

Har du lyst å bidra?
Vi søker etter engasjerte elbileiere som kan være interessert i å bidra i styret og påvirke det vi jobber med.
Meld din interesse til rogaland@elbil.no i god tid før årsmøtet.


Påmelding på Facebook gruppen Rogaland elbilforening -
https://www.facebook.com/events/322239124934869/?ti=icl
Eller epost til rogaland@elbil.no.

Velkommen!

Vennlig hilsen styret i Rogaland elbilforening

12
Invitasjon til medlemskveld med prøvekjøring av nye Nissan Leaf!
Norges mest solgte elbil kommer i ny versjon og Rogaland elbilforening er så heldig å kunne invitere medlemmer til Ålgård Auto på lukket demo-kveld.
Tid: Onsdag 7. februar kl. 17.00-19.00
Sted: Ålgård Auto, Bedriftsveien 18, Sandnes
Påmelding via Facebook el e-post.

Vi får snakke med selgere som nettopp har fått opplæring på Leaf'en, vi får prøvekjøre den og det vil være anledning til å mingle og utveksle erfaringer med andre elbilister.
Du kan melde deg på via Facebook eller ved å sende en e-post til rogaland at elbil.no

Velkommen!
Vennlig hilsen
Rogaland elbilforening

13
Elbilen i Samfunnet / Prising av elbil i Norge vs Nederland
« på: søndag 14. januar 2018, klokken 17:15 »
Med noen av de nye elbilene som kommer så ser vi at det stadig oftere dukker opp priser i f.eks. Nederland før vi noen uker etter ser de norske prisene.

Ofte er det et stor sprik i vekslingskurser som brukes mellom de ulike merker & modeller. Noe av dette kan skyldes at noen norske importører tar mer fortjeneste eller de gir rabattavtaler og må skru opp prisen for å ha samme fortjeneste som de som selger biler til «nettopriser» – eller de har fått en dårlig avtale med produsent.

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.
Gjennomsnittskursen på EUR – NOK i 2017 var på 9,3271 og i 2018 var den på 9,5962.

Har tatt bort den nederlandske merverdiavgiften på 21% for å få nettoprisen. Merk at sammenlikningen kanskje ikke er 100% presis pga fraktkostnader og enkelte andre gebyrer som kan gi små utslag, men trendene mellom de ulike produsentene og modellene er reelle.

MERK: kampanjepriser blir ikke brukt i sammenlikning, kun veil pris.

Skroll ned på høyre side av tabellen for å se hele oversikten.
Kode: [Velg]
Modell                           "kurs"      NOK    EUR ink VAT  EUR u/21% VAT   Kommentar
__________________________________________________________________________________________
Peugeot Partner Teepee el         7,65     199 900    31 630        26 140       Pris uendret siden november
Kia Soul EV 30 Classic*           7,92     237 878    36 325        30 021       Pris uendret siden november
VW e-UP! (19) entry               8,71     181 800    25 249        20 867       Pris justert opp i både NO og NL, forrige kurs var 8,70
Nissan eNV200 Evalia (40) 5s      8,83     328 090    44 939        37 140       Uendret siden august i NO, økt en god del i NL. Forrige kurs var 9,40. I Norge kom tilsvarende økning sist sommer
Tesla Model S 100D**              8,89     832 620   113 320        93 653       Pris økt i Norge, NL uendret siden november. Forrige kurs var 8,78
Tesla Model X 100D**              8,99     875 120   117 820        97 372       Pris økt i Norge, NL uendret siden november. Forrige kurs var 8,87
Smart Fortwo EQ                   8,95     175 100    23 670        19 562       Uendret siden august
Tesla Model S 100D**              8,89     832 620   113 320        93 653       Pris økt i Norge, NL uendret siden november. Forrige kurs var 8,78
BMW i3 120Ah                      9,00     320 000    43 002        35 539       Pris uendret siden november
Nissan Leaf (40) Acenta           9,06     281 900    37 640        31 107       Pris uendret siden november
Hyundai Ioniq EV std              9,07     254 900    33 995        28 095       Pris uendret siden november i NO, økt noe i NL. Forrige kurs var 9.16
Hyundai Kona electric 64 tek/lær  9,14     345 900    45 795        37 847       Pris økt i NO, økt, justert noe i NL. Forrige kurs var 9.03
Renault Zoe ZE40 R90 Life         9,24     254 900    33 380        27 587       Uendret siden mars
Opel Ampera-E Premium             9,33     359 900    46 699        38 594       Uendret siden mars
Tesla Model 3 LR AWD**            9,34     461 620    59 820        49 438       Dyreste Tesla utgave i Norge vs NL
Audi e-Tron 55 (foreløpig)        9,38     651 900    84 100        69 504       Audi overrasker positivt med prising i forhold VW slektninger og ikke minst Jaguar
Nissan Leaf (62) 3.zero e+ ***    9,73     382 900    47 640        39 372       *** Ikke endelig bekreftet pris i NL pr 11.01.2019 ***
Jaguar I-Pace S                   9,73     649 900    80 810        66 785       Pris uendret i NO siden november, økt noe i NL. Forrige kurs var 9.79
VW eGolf (36)                     9,74     335 400    41 651        34 422       Pris igjen justert litt opp i både NO og NL. Forrige kurs var 9,78
Kia e-Niro EV (64) FE*           10,13     381 064    45 510        37 612       Desidert dyrest i Norge vs NL av alle elbiler.


* for KIA i Norge er lagt til veil pris for  type2 kabel og matter som er std i NL
** Tesla blir fratrukket vrakpant i pris i NO likt øvrige merker
*** Endelig pris og utstyrsnivå i NL er enda ikke klar for 3.Zero e+



Finnes også som Google doc:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml


Korrigert 16.01.2019 med oppdaterte priser på Tesla Model S/X i Norge
Oppdatert med nye priser pr 11.01.2019
Oppdatert med nye priser pr 30.11.2018
Oppdatert med nye priser pr 28.10.2018
Oppdatert med nye priser pr 20.08.2018
Korrigert 17.01.2018 - tusen takk til @Bil-dilla for å gjøre meg oppmerksom på alvorlig feil #2 ;)
Korrigert 17.01.2018 - oppdatert VW modeller + Zoe for detaljer vedr utstyr i NL vs NO.
Korrigert 16.01.2018 - tusen takk til @scholro for å gjøre meg oppmerksom på alvorlig feil. Takk til @Orbit for detaljer vedr BMW utstyr i NL vs NO.

14
Rogaland elbilforening vil med dette invitere til medlemsmøte onsdag  13. desember 2017.
•   Tid: onsdag 13. desember fra kl. 18:00 til 20:00
•   Sted: 2020Park, Forusparken 10
Tema: Elbileier i borettslag -  erfaringer, tekniske løsninger og nytt lovverk.

Les gjerne artikkelen Stortingen vil sikre rett til lading i borettslag. Artikkelen gir en god introduksjon til det vi skal snakke om på møtet.
https://elbil.no/stortinget-vil-sikre-rett-til-lading-i-borettslag

Gjester: representanter fra Bate Bolibyggelag og Sønnico

Det vil bli enkel servering, mulighet til å stille spørsmål underveis og eventuelt å avtale befaringer senere.
•   Din deltakelse må meldes så snart som mulig, på Facebook arrangementet på Rogaland elbilforenings Facebookside, https://www.facebook.com/rogalandelbil/

Vi ønsker dere hjertelig velkommen og ser positivt på om dere ønsker å ha med noen som ikke er medlem og som har interesse av temaet. Også disse må melde seg på Facebook arrangementet, slik at vi har oversikt over hvor mange som kommer.

Velkommen!
Vennlig hilsen
Rogaland elbilforening

15
Hyundai Ioniq / Priser service Ioniq
« på: mandag 27. november 2017, klokken 23:07 »
Service priser er ofte sticky på andre forum. Nå med enorm interesse rundt Kona er muligens servicepriser hos de enkelte forhandlere av Hyundai en noe som kan differensiere de som virkelig satser på kundene (i stedet for bare å melke dem). Hvilke servicepriser kan dere rapportere?

Sider: [1] 2 3