Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jornheim

#1
Tidlige elbiler: PSA / Rele som styrer Webasto - hvor?
mandag 09. januar 2017, klokken 17:48
Webastoen strejker i vores Saxo, fordi den ikke får styresignalet som normalt kommer gennem den gule ledning.

Mikrobryderen er i orden. Når jeg trykker på den (eller skubber håndtaget til højre) hører jeg et relæ nær sikringsboksen. På den gule ledning kan man måle en meget kort impuls, og den røde led lyser også et kort øjeblik. Men det er ikke nok til at tænde varmeren.

Jeg mener det er et relæproblem. Men hvor sidder dette relæ? Har fjernet 5 relæer fra sikringsboksen, men ikke fundet det riktige, som så tydligt kan høres.

For sikkerhedens skyld har jeg afprøvet Webastoen ved at klippe den gule ledning over og tilslutte 12V. Så starter den - uden problemer.

lytter
#2
Zoe / Sykkelstativ til Zoe
lørdag 03. januar 2015, klokken 18:55
http://paulchensystem.net/products/en/bike-carrier/renault/zoe.html
desværre næsten alt på tysk - og ikke helt billigt. Men producenten har et godt ry i Tyskland.
#3
Zoe / Ta ut bakseteryggen...
lørdag 03. januar 2015, klokken 18:41
Desværre er bagsædets ryglæn - bakseteryggen - ikke delbar i en ZOE. Det står heller ikke i brugsanvisningen, hvordan man fjerner dette.

Sådan får du mere plads i bilen: Tryk krogene, som holder ryglænet, tilbage ved hjælp af en skruetrækker eller lignende.

Se billeder her:
http://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-allgemeines/rueckbank-ruecksitz-im-zoe-ausbauen-t2241-10.html

#4
Zoe / 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
lørdag 18. oktober 2014, klokken 14:45
"Det er forbudt at afbryde det sekundære 12 volts batteri" skriver Renault i den danske ZOE-håndbog. Men hvordan gør man det? Og kan man oplade det med ekstern lader?

På de gamle PSA-biler skal hovedbatteriet frakobles først, ellers arbejder DC-DC-laderen mod nul. Det kan blive en dyr fornøjelse at ikke passe på rækkefølgen...

Hos en Renault Fluence er det tilsyneladende ikke noget problem. I brugerhåndbogen for Fluence findes en udførlig vejledning om frakobling og (separat) opladning af 12-volt-batteriet:
http://www.e-guide.renault.com/914_4_ENG_L38_ZE/ressources/Download/NU914-4_ENG.pdf
side 5.23

Det mangler i ZOE-håndbogen.
Hvilken løsning findes her for en ZOE?

#5
http://www.ebay.de/itm/Peugeot-Diagnosegeraet-TEP-92-/141227268030?ssPageName=ADME:B:SS:DE:3160
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http://www.ebay.de/itm/Peugeot-Diagnosegeraet-TEP-92-/141227268030?ssPageName=ADME:B:SS:DE:3160

Jeg har ingen personlig forbindelse til sælger. Han har tidligere sat apparatet på auktion, begyndende med 1 Euro. Den auktion afbrød han i lørdags, fordi han tilsyneladende frygtede at apparatet gik væk alt for billigt... Nu ønsker han 120 Euro - det er billigt - eller et tilbud.

Så vidt jeg kan se på annoncens fotos er alle nødvendige dele inkluderet. Der er IPC30-interface og et flashkort, dvs. nyere software (kort med ældre software var ikke flashkort).

Kun et OBD2-kabel mangler. Men det kan man jo lodde selv:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1360.msg28177/topicseen.html#msg28177
http://21639.foren.mysnip.de/read.php?10510,316490,317155#msg-317155
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http://21639.foren.mysnip.de/read.php?10510,316490,317155#msg-317155

For 30pol-kontakt - ældre PSA-biler - køb en adapter på ebay, f.eks. denne:
http://www.ebay.com/itm/Peugeot-Citroen-30-Pin-PSA-Adapter-Connector-OBD-OBD2-Stecker-/281278953981?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item417d8839fd
Pas på evtl. feilkobling:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1360.msg169650.html#msg169650

Hilsener fra Danmark
jornheim

NB. Dette diagnoseapparat er for klassiske PSA-elbiler (Saxo, Berlingo, P106, Partner), ikke "moderne"...
#6
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader for alle - Tesla, PSA ...
torsdag 01. november 2012, klokken 17:37
Håb for alle som ikke har CHAdeMO...?

http://www.pues.co.jp/en/products/index.html
Interface Box for Quick Charging
... enables older EVs, imported EVs and etc which do not support CHAdeMO standard to use the CHAdeMO Quick Chargers.
#7
Andre Elbiler / Skoda Eltra på Ebay
mandag 26. mars 2012, klokken 13:02
Elbil-historie! Bilen som Volkswagen droppede, da de købte Skoda. Eltra stod i vejen for Volkswagens Citystromer (som jo også endte brat). 
"Who killed the electric car?"

Måske et restaureringsobjekt for folk som er vilde med østblok-biler... I hvert fald morsomt!

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemNext&item=300682050906
http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemNext&item=300682050906
(slut om 3 dager)

Flere oplysninger og direkte kontakt til ejeren:
http://www.elektroauto-forum.de/Kleinanzeigen/index.php?id=119
http://www.skodacommunity.de/skoda-marktplatz/angebote/73350-rarit%C3%A4t-verkaufe-elektrofavorit-eltra/
(Jeg har ingen forbindelse med ejeren).

En anden Eltra, på engelsk:
http://www.evalbum.com/910



ooooooooooooooooooooooooooooooooooooo




Google-Translate (fra tysk, bedre en ingenting)

Lignende produkter selger elektrisk bil Skoda Favorit "Eltra", original, ingen endring, produksjon bil
Medlem id Petra-og-stefan (Feedback Resultat av 82)

Tilstand: brukt

Tid igjen: 3d 11h (30 mars 201200:19:29 EDT.)

Budhistorikk: 30 bud [Oversikt Geboteaktualisieren]
 
Nåværende bud: EUR 1570,00

Merke: Skoda Effekt: 16
Modell: Favorit Eltra HU: 10.2013
Type: Sedan Drivstoff: Electric
Farge: Hvit Gir: Manuelt
Antall dører: 5    utslipp klasse: € 5
Dato for første markedsføringstillatelse: 03/07/2001 Unfall-/Bastlerfahrzeug: Handyman kjøretøy
KM: 3200

Produktbeskrivelse
Elektrisk bil Skoda Eltra.

Den Eltra 1991-1993 ble produsert i Tsjekkia til Sveits og har blitt bygd 1.100 ganger som en produksjonsbil. Bilen er en sann, 5 dørs enhet familie bil, ikke sammenlignbar med elektriske mikro kjøretøyer. Produksjonen ble stoppet da VW overtok Skoda i 1993 til ingen konkurranse på den VW CityStromer må. I dag er mange Eltra kjøre i Sveits og ned og også et kjøretøy har forvilla seg inn i Forbundsrepublikken.

Den Eltra tilbys for alder i god form og har ingen rust. Bilen ble registrert i 2001. Kjørelengde er svært lav ved 3200. Jeg kjøpte bilen, til høsten 2011 så jeg gjorde det Tüv klar (bremser) og utstyrt med kraftigere for mine formål, batterilading og moderne teknologi. Dermed er det en hverdagslig kjøretøy for nært hold med 5 seter og fullverdig boot. Men bilen selges med brukte blybatterier, som også inkluderer den opprinnelige til kjøretøyet. Kjørelengde kan ikke garanteres. Da jeg kjøpte bilen, hang skjermen som nå er reparert. Den kjørelengde er sannsynlig, men skyldes at god allmenntilstand fortsatt lav.

Informasjon:
16kW elektrisk motor 84V DC (ved nominell effekt, er elektriske motorer angitt. Toppeffekt er betydelig høyere)
5-trinns manuell girkasse
Toppfart 80 km / t
Rekkevidde: avhengig kjørestilen helt annerledes, er Skoda 80km med blybatterier. Dette er en maksimal verdi. De nåværende blybatterier er brukt og er fortsatt gode for ca 25-30 km. I andre oppladbare batterier (nikkel-kadmium eller litium lengre intervaller er mulig, er alt et spørsmål om pris, kan jeg gi disse batterier)
MOT: gjort i oktober i fjor, med ingen mangler.
Batterikapasitet: 14 x 6V batteri med 160 AH (Deta-forseglede bly syre batteri)
Forbruk: ca 3 € per 100 km
Lader: 1800Watt ny lader, original laderen med denne
Skatt: 45 € per år
Forsikring: HUK-SF 12 klasse, innskuddssatsen 40% = 141 € per år

Hvordan kjøre på en slik bil? Egentlig som en vanlig bensinmotor, med manuell girkasse og clutch. I stedet har du en bensinmåler kapasitetsmåleren og et voltmeter. Den voltmeter er nøyaktig og du får ut veldig fort hvor langt du kommer. Selvfølgelig bør du gå sparsomt, hjelper en amp skjerm (instant drivstofforbruk). Den Eltra har en tyristor som kan håndtere svært høye strømmer. Men gjør dette også summende lyder typisk. Kjøring er så (minst internt) ikke stille.
Lastet på hver husholdning uttaket. Det tar ca 7 timer over natten. Med raske lastere, kan denne forkortes betraktelig. (Fast lader i bagasjerommet (bildet) er ikke på tilbud her, men bilen er klar for dette rask lader kan kjøpes etter behov, så Ladetid 1-3 timer avhengig av kapasitet)

Selvfølgelig, har et kjøretøy av denne alder også svakheter:
De setetrekk er sprukket av UV-lyset fra sola. Jeg trakk dekker over det.
En bakre sidevindu kan ikke sparke ned helt.
Bagasjeromslokket har blitt reparert ved felles
Bilen har litt hagl skader. Dette, derimot, i tilfelle av Eltra er ikke en feil, som nesten alle biler har disse feilene (hagl til levering område). Så mer av et særtrekk :-)
5 uker siden dro jeg tilbake til en snute. Bilen ble avgrenset og verdsatt med en verdi av 9500 €. Kroppen skaden var marginal (se siste 3 bilder), og ble returnert til umiddelbar. Men så kom rekreasjon (energigjenvinning ved bremsing), ikke mer. Dette ville ha gjort installasjon av et nytt kontrollsystem som krevde ytterligere 4 uker ville ha behov for reparasjon. Jeg besluttet da ikke være frakoblet og recuperator. Bilen er fortsatt fullt kjørbar, men utvalget er redusert til 3-5% uten recuperator. Hvis du ønsker å installere en annen kontroller, kan jeg vermittlen adresser. Jeg tror imidlertid ikke at forventet finansiering. Få andre reservedeler poster billig på Skoda-forhandlere, elektriske deler, har jeg kilder. I motsetning til mange elbiler i Eltra helt av enkelte komponentene er installert, kan du også erstatte en.

Med dette alle skjemaer og instruksjoner er på tysk

Så, nok sagt. Bli enige om den beste prøvekjøring på forhånd via e-post, så kan du forklare ting bedre. Eller bare søke google Skoda Eltra.
Dette er en privat auksjon, derfor ingen garanti, uttrykkelig som en hobby jeg selge bilen.
Ha det gøy nå på tilbud.






-------------------------------------------------- ------------------------------
På 21:03:12, lagt selger følgende informasjon:

Tillegget:
Jeg har nå byttet ut alle releene og åpne Kontrollpanel. Alle kontakter og sjekket og lo og se, går recuperation igjen. Hun går ut og mens de fortsatt i feil, så det er nok en dårlig kontakt problem. Dermed er det ikke en stor feil i kontrolleren.
Jeg vil likevel fortsette å jobbe på det og rapport.

#8
Tidlige elbiler: PSA / Slå fra regenerering på Saxo/P106
onsdag 21. mars 2012, klokken 17:08
Har nogen en opskrift for en ekstra kontakt/afbryder, som midlertidigt slår fra regenereringen  på Saxo/P106, på samme måde gearvælgeren på Berlingo/Partner gør det?

Sådan en ville jo være meget nyttig i glat føre og på lange bakker (nedad/nedover), når bilen i forvejen er fuldt opladet, begge problemer diskuteret her på forum.

De kendte muligheder er ret så primitive:
- at åbne dørren. Fungerer kun ved meget lav hastighed
- at dreje nøglen helt til venstre. Kan være farligt, og i hvert fald slukkes de fleste funktioner på bilen, inkl. bremseservo
- at træde let på pedalen så ecometer går i nul og bremse samtidigt med håndbremse eller venstre fod...

Yderlige et problem er, at man ikke med nøglen kan tænde hovedrelæet igen, mens bilen ruller. Den skal nærmest stå stille.

Ideer
- at bruge pin nr. 55 i det store 55pol. stik. Det er den hvor gearvælgeren på Berlingo/Partner er tilsluttet (hvordan fungerer den egentlig?)
- at afbryde hovedrelæets styreledning i Sagemboksen, og sætte en ekstern kontakt imellem   (men hvad vil elektronikken sige til det?)

Hvad siger eksperterne?

jornheim
#10
Læste tilfældigvis på tysk forum at to Laing-pumper har sviktet - og hvordan man kan forhindre dette.

Pumpen har en kondensator som i nogle pumper ikke er sikret mod rystelser, men kun loddet fast (pumpen er ikke konstrueret til brug i bil).

Hvis loddningerne går i stykker, standser pumpen.
Se foto med en endnu ikke sikret kondensator:
http://forum.mysnip.de/read.php?10510,300588,300588#msg-300588

Det anbefales at sikre kondensatorn med tokomponent-lim, skumgummi el.lign.
Pumpens elektronikdel (dæksel, sidder under pumpen) kan forsigtigt åbnes med en lille skruetrækker, evtl. mens pumpen sidder i bilen.

I nogle pumper er kondensatorn allerede sikret med lim:
http://forum.mysnip.de/read.php?10510,300588,300741#msg-300741

#11
http://cgi.ebay.de/Citroen-ELIT-Tester-Top-Zustand-Poxia-Lexia-Peugeot-/250730826555?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item3a60b8cb3b

Sælger oplyser at 16pol. og 30pol. kabel er inkluderet. Oppdatering: CD nr.13 (den nyeste, så vidt jeg ved). Udløber ma. 29. nov. kl. 15:53.
#12
Sitat fra: elektrolux på mandag 18. januar 2010, klokken 10:52
Du kan jo la den stå med tenningen og lys på helt på slutten. Da vil DC-DC dra ut siste rest på en skånsom måte.

Det blir reneste recondisjoneringen.

Faren med det er at idet DC-DC kutter ut grunnet lav traksjonspenning vil du dra 12V batteriet ned, og kan trigge airbag lyset.
Citatet kommer fra en tidligere tråd. Også andre har foreslået at tømme batterierne på denne måde. Man har jo ikke alltid mulighed for at køre bilen forsigtig tomt.

Men er det farligt at lade DC-DC gå indtil den "kutter ut", og ved hvilken spænding (på hovedbatteriet) sker det? Bli'r det et problem at lade bilen derefter?

Man kunne evtl. tilslutte/montere en 12V-batteribeskytter ved cigarettænderstikket og bruge strøm herfra, i stedet for tænding og nærlys. Fx. en køleboks med 48W, 150W-kupevarmer el.lign.
Så vil batteribeskytteren afbryde når DC-DC holder op med at lade 12V-batteriet og spændingen derved kommer under fx. 12V.

Har tænkt på denne, som kan indstilles fra 10.4 til 13.3 V: 
http://www.kemo-electronic.de/en/Car/Modules/M148A-Battery-guard-accu-saver-12-V-DC.php
Max. switching capacity: 20 A (10 A without cooling, 20 A with additional cooling) 
Interrupting voltage: adjustable approx. 10.4..13.3 V 
Resetting voltage: approx. 0.8 V (± 0.3 V) higher than the adjusted interrupting voltage 
Cutoff element: power MOS transistor in the negative line 
Own current consumption: < 0.7 mA in OFF condition, < 1.6 mA in ON condition (LED lights) 


#14
Hvad hedder bilens dele på andre sprog? Det kan være vanskeligt.

Inden for Norden hjælper Biltemas websider (man kan jo købe hos andre, som eventuelt er bedre eller billigere!):

Find delen fx. hos norsk Biltema, eksempelvis en drivknutemansjett:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Kraftoverforing/Gummimansjett/Drivknutemansjett-delbar/

Notér artikelnummer: 72350

Gå ind på www.biltema.dk, www.biltema.se eller www.biltema.fi, find søgefunktionen ("sök produkter" etc.)
skriv ind artikelnummret - og straks får du oversættelsen!
Biltema har åbenbart de samme artikelnumre over hele Norden.

Resultat:
no - drivknutemansjett
da -kardanmanchet
se - drivknutsdamask
fi - vetonivelen suojakumi




#15
Tidlige elbiler: PSA / Nytt diagnoseapparat
lørdag 10. april 2010, klokken 13:35
Her kommer en konkurrent til EvLite, som kan lidt mere!

Relight2010 hedder apparatet, udviklet af Ralf Becker i Tyskland (ingeniør), prisen er f.t. 199 Euro plus porto (239 efter 1. juni).

Beskrivelse:
http://www.becker-elektronik.net/produkte/relight2010

På "maskin"-norsk (Google-translate):
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.becker-elektronik.net%2Fprodukte%2Frelight2010&sl=de&tl=no
På denne oversatte side kan man klikke på menupunkter og få også dem på (maskin-)norsk med det samme.

Betjeningsvejledning (tysk):
http://www.becker-elektronik.net/images/lipowaechter/ReLight2010.pdf

Videoer (findes også på youtube):
http://www.becker-elektronik.net/videos/54-relight2010
http://www.becker-elektronik.net/videos/56-wasserwartung-mit-dem-relight2010

Eneste ulempe er åbenbart at Relight2010 resettes ret ofte p.g.a. en bug. Desuden må man selv færdigmontere det og lodde lidt (sælges som byggesæt). Becker lover updates og har allerede flere tilfredse købere. En af dem skriver her (på tysk):
http://www.mysnip.de/forum-archiv/thema/10510/295682/Testbericht+Relight2010+im+Peugeot+106.html

Ralf Becker har desuden en flot hjemmeside om sine personlige erfaringer med Saxo'en siden 2002:
http://www.elektro-auto.net/
#16
I går tog jeg en shunt (sikring) ud, mens energimåleren var på 16% og ladelyset var tændt.

Efter at jeg havde sat shunten tilbage, viste energimåleren pludselig 100 % (kan ikke huske om jeg havde taget nøglen ud, måske var den i fartstilling?).

Det lykkedes mig ikke at få energimåleren tilbage til korrekt visning. Jeg har prøvet følgende:

- at ta' shunten ud og sætte den på igen (som reset for computeren)
- shunt ud og derefter 12V batteri ud, ventet 20 min., begge på igen (først 12V-batteri, siden shunten)
- testet energimåleren ved hjælp af Elit (Tep92 diagnoseudstyr). Eliten bekræfter at måleren står på 100 %. Ved test med Elit bevæger måleren sig korrekt (viser 25%, 50%, 75% etc.)
- opladet bilen i få minutter, og afbrudt igen. Den lader korrekt med ca. 3 kW, men energimåleren står fortsat på 100%.
- fejudlæsning med Elit: der er ingen fejl.

Jeg husker at ha' læst om en lignende situation,  tror det var på et andet forum, men kan ikke finde det.

En mulighed er måske at bruge "fjernprogrammering af computer" på Elit?
(noget om det står i verkstedsmanualen "Diagnosticering elektrisk udstyr", for Saxo).¨

Bilen skal ha' vandpåfyllning (har kørt 3000km siden sidst). Bli'r energimåleren sat tilbage ved initialladning?

Hilsener fra DK

jornheim
#17
Hej, det er dejligt for en ny elbilist at ha' fundet fram til dette forum!  :)

Foruden en Saxo har jeg nu også fået en ældre TEP92, med software fra 1995  (P1.09.J/95, ikke flash baseret.)

Jeg vil gerne forbinde denne TEP92 til obdII-stikket (16pins) i Saxo'en.

Tep92'en har et interface (PC30) på undersiden og derfra et kabel me 30pins stik (PC.P.30). Den har også kabel til den gamle 2pins kontakt i Citroen AX (Dia.P).

Som første forsøg valgte jeg den "gamle" løsning og forband pin 2 på kabel Dia.P til pin 7 på obdII-kontakten i bilen (signal, k-linie). 12V hentede jeg direkte fra batteriet, med klemmer.
Kommunikationen fungerede straks helt fint, men nogle af menyerne på Tep92'en gi'r fejl information, fx. forkert batterispænding. (Jeg håber at jeg kan få en kasset med nyere software).

Så prøvede jeg at lave en adapter fra PC.P.30-kabel (30pins) til bilen. Jeg brugte en 30pins kontakt (hugget fra en gammel bil) og et obdII-hanstik, forbundet på følgende måde:

C1 (30pins) til  7 (obdII) = signal, K-linie
A1 (30pins) til  16 (obdII)  = +12V
A3 (30pol.) til 4 og 5 (obdII) = minus

Men det fungerer ikke.  Her på forum fand jeg så følgende:

Sitat fra: bosonic på torsdag 14. juni 2007, klokken 13:45
Sitat fra: thomas på tirsdag 12. juni 2007, klokken 23:44
Noen som vet hvordan man lager overgang fra kontakten på EvLite til gammel 30/33 pins kontakt (Peugeot '99 modell)?
THomas
Jeg tok noen målinger med TEP'en til Elektrolux og fant ut at denne ga ut en kontrollspenning til bilen via pin F3(+13.3V) og D2(0V) på 30 pins kontakten.
Det kan se ut som om bilen må ha denne spenningen for at com porten på pin C1 skal aktiveres. A1 gir ut +12V til (til EvLite), A3 er 0V.
Legger ut resultatet når jeg har fått testet det.
Har noe underlag som jeg kan sende på mail Thomas, bare gi meg et vink.

Jeg fikk ingen komunikasjon ved førstegangs forsøk med kun 3 tilkoblinger: /+12V / 0V / com.sig/

Måske har nogen fundet ud af dette med kontrollspenningen?

Jornheim
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA