Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - goggo

#1
Jeg har hatt opprydning i boden i helga, og klarte å grave meg helt innerst/underst i rotet.
Og der fant jeg fabrikknye matter til 2 av mine gamle elbiler...

Jeg kjøpte disse bilene nye med gummimatter spesifisert i prisforespørselen, og da fikk jeg tøymattene med på kjøpet.

Mattene selges til "gi bort pris" hvis det er noen på Sørlandet som trenger dem og kan hente de hos meg.

Hvis jeg ikke får noe respons her i løpet av noen dager så forsøker jeg å selge dem på Finn. Har ingen anelse hva de evt. er verdt.


mvh
Hugo
#2
Jeg kjøpte min 2019 M3 LR for et halvt år siden, den passerer 100.000 km og mister garantien i løpet av noen uker.
Jeg tror jeg kommer til å beholde denne bilen noen år, så nå lurer jeg på om jeg bør ta en full lanolinbehandling på den?

Har tatt garantiutløpstest hos NAF med påfølgende reparasjoner hos Tesla der de bl.a. skiftet flere bremserør på grunn av rust.
NAF påpekte ikke noen annen rust på sin test, men de tok jo heller ikke av noen deksler for å sjekke.

Noen her som har meninger - og helst erfaringer - med Lanolinbehandling på Model 3?

Funderud Antirust er tydeligvis spesialistene på dette, med egne tilbud for Model 3. Men med avdelinger i Eidsberg og Oslo blir det litt langt unna for meg. https://antirust.no/priser/

Det virker som Vågsbygd Autorust i Kristiansand også har samme Model 3 tilbud med litt rabatt via TOCN, men jeg er usikker på om de har noen erfaring med Tesla eller andre elbiler.

Noen som har erfaring med Vågsbygd Autorust?

Andre innspill om dette tema?

  https://www.tocn.no/medlemsfordeler-antirustbehandling/


mvh
Hugo
#3

Det begynner å bli noe kaotisk på enkelte ladestasjoner nå, med alle disse EL lastebilene.

Det er jo kjempeflott at tungtransporten kjører elektrisk, men nå må det jammen bli fortgang i å få på plass dedikerte ladestasjoner for dem.

PÅ YX Hånes (Kristiansand Øst) var det fullstendig kaos i dag, med "billig" diesel på pumpene samtidig som 3 store lastebiler ladet samtidig inne på den trange energistasjonen.


mvh
Hugo

#4
Nå, 16 år etter at jeg kjøpte min første elbil så klarer jeg ikke å motstå fristelsen lengre så nå kjøper jeg meg en Tesla.

Derfor må jeg selge min kjære Ioniq - her er det mye bil for pengene:
  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300666536


Og se på dette forbruket da: Noen bedre??

mvh
Hugo
#5
Teslaen har gått 88000 km, pris rundt 280'
Det er en LR med hengerfeste, nye sommerdekk og ny EU kontroll.

Noe spesielt jeg bør se etter på en 2019 som snart ikke har garanti lenger?
Hvor "farlig" er det egentlig å ha en Tesla Model 3 uten garanti?

Har avtalt å se på den i kveld.

Mvh
Hugo

https://www.finn.no/298453114

#6
Humor og kanari / Beste elbil aprilspøken?
lørdag 01. april 2023, klokken 21:52
Man må kanskje ha sett AI DRIVR sine videoer for å bli lurt her, eller synes denne er morsom.

Men jeg har fulgt ham i lang tid og med dyp respekt, og ble derfor virkelig skuffet og frustrert når jeg så begynnelsen av denne videoen.

Det gikk faktisk flere minutter inn i videoen før jeg forsto...
https://youtu.be/0ckxmrnXznU


Noen andre eksempler på historier som hører hjemme i denne tråden?

mvh
Hugo
#7
https://agderfk.no/vare-tjenester/naring-fou-og-internasjonalt-samarbeid/sok-stotte/tilskudd-til-normalladere-for-reiselivsnaringen-i-agder/

Her har vi elbilister mulighet til å påvirke:
Det er bare å ringe aktører dere mener trenger AC ladere og si at de nå kan få både ladestasjon og en god del av installasjonskostnaden dekket av fylkeskommunen, og at dette vil trekke flere besøkende til dem.

I linken over står det at det ikke er søknandsfrist men at det gis tilskudd inntil pengepotten er tom.
Men i vedlagte annonse fra Fedrelandsvennen står det at det er frist 1.februar.
Uansett  så er det sikkert lurt å være tidlig ute.

Det beste hadde kanskje vært om MER/KOPLE/EVINY eller andre hadde koordinert installasjoner på mange steder her, og integrert de i sitt kundesystem.
Men de er kanskje ikke interessert da et av kriteriene for å få støtte er at kunde skal faktureres med markespris på strøm og da får de ikke tatt sine vanlige ågerpriser for AC lading :)


mvh
Hugo

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#9
Elbiler i media / Verdens lengste EL-Taxi tur?
søndag 17. juli 2022, klokken 10:04
Merkelig, det står ikke engang i E24 artikkelen at det dreier seg om en elbil.

SitatDe tre amerikanerne sier at løsningen med taxi fram til målet er en klar opptur fremfor det å kuske rundt på fly rundt halve Norden.
Det er en veldig komfortabel bil, og vi får se et helt nytt land som vi aldri har sett før. Vi gleder oss faktisk til å få kjøre gjennom Finland og oppleve noe helt nytt, sier Ben MacGraw.

Snakk om elbil reklame - kostnaden for denne turen burde jo Mercedes og Elbilforeningen dekke fullt ut :)

https://e24.no/naeringsliv/i/WjwwnQ/tar-taxi-til-helsinki-for-aa-rekke-fly-jeg-har-gitt-dem-litt-lengderabatt

mvh
Hugo

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#10
Jeg håper med denne tråden å samle erfaringer folk har med 3.parts garantier, altså garantier som kjøpes etter at fabrikkgarantien er utløpt eller garantier som tilbys i forbindelse med import av elbiler utenom de offisielle distributørene.

Jeg er litt usikker på hvor denne tråden hører hjemme, men prøver meg her under Elbil og Økonomi.

Denne saken jeg skal fortelle om her handler om forhandler Bil I Nord og  GOSafe Electric bruktbilgaranti fra FRAGUS (som tidligere het Norsk Bilgaranti AS)
https://bilinord.no/brukt/trygt-kjop/
https://fragus.com/no/nyheter/elbilen-ruller-videre-det-gjor-ogsa-var-elbilgaranti/

Jeg kjøpte altså en TWIZY fra Bil I Nord i Bodø på ettervinteren. Jeg kjøpte den usett, da de kunne gi en pris levert Drammen og da de inkluderte hele 2 års bruktbilgaranti på Twizyen.
Jeg regnet ærlig talt ikke med at den garantien var mye verdt, men tenkte at det var vel bedre enn ingenting :)

Etter ca 2500 km kjørt med Twizyen fikk jeg på tirsdag morgen denne uka lys i service lampa under lading og jeg merket meg at vifta på laderen ikke gikk slik den bruker å gjøre.
Jeg kontaktet FRAGUS og spurte hva jeg skulle gjøre, og de sa at jeg kunne bruke Motor Forum som er nærmeste Renault forhandler for diagnose.
Jeg leverte bilen der, og neste dag fikk jeg vite at ombordladeren var defekt og måtte byttes. Det var også en annen mindre feil (bryteren til nødblinkeren) som jeg hadde tenkt å ta på egen kappe. Men Motor Forum valgte å sende forespørsel på både ombordlader og nødblinker til FRAGUS og de bekreftet neste dag at de ville dekke alle kostnadene og at det bare var for Motor Forum å sette i gang reparasjonen.

I går (fredag - altså 3 dager etter at jeg oppdaget feilen) fikk jeg bilen tilbake ferdig reparert for ca 25000,- kr men til null kostnad for min egen del bortsett fra 48 kr til bussbilletter for å levere/hente Twizyen...

Konklusjon: Jeg har aldri i mitt lange liv (nærmere 70 år og utallige biler) blitt så positivt overrasket over leverandører i bilbransjen (Bil I Nord, FRAGUS og Motor Forum) som etter denne historien.

Hvis jeg noen gang igjen skal kjøpe brukt elbil så vil jeg definitivt vurdere å kjøpe fra Bil I Nord eller andre forhandlere som tilbyr 24 måneder / 200000 km FRAGUS garanti.

mvh
HUgo

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#11
Hvis man knytter  sin MER konto mot sin Charge My Hyundai (CMH) konto så vil CMH overta all fakturering av MER lading deretter. Detter gjelder uansett om man har startet ladingen med MER App eller RFID brikker fra MER eller andre, og uansett om man har lagt inn et kredittkort som betalingsmiddel i MER sin APP/hjemmeside.

Dette betyr at de som har NAF Extra kredittkort vil få 15% høyere priser hos MER etter at kontoen er knyttet til CMH.
Dette fikk jeg bekreftet på telefon hos MER Support i dag.

Se https://elbilforum.no/index.php?topic=59425.msg1046420#msg1046420

mvh
Hugo
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Uno-X / Rema1000 lynladere
søndag 24. april 2022, klokken 09:44
Dette tror jeg blir bra, det ser ut til at Reitan har tatt lærdom av erfaringer hos de andre operatørene og kommer til å installere nær perfekte ladestasjoner sett fra oss brukere sin side.

Fra mitt personlige/egoistiske ståsted så håper jeg de prioriterer utbygging i Danmark før Norge, men der er det sikkert mange som er uenige med meg...

https://e24.no/naeringsliv/i/v572km/reitan-lanserer-lynlading-vi-har-tusen-spinnville-kjoepmenn

Noen stikkord fra artikkelen:

  • Fredag ble Reitan-eide Uno-X' første ladestasjon med 300 kilowatt effekt lansert i Nyborg, en drøy times kjøretur utenfor København.
  • Reitans våte drøm :) "På ett eller annet tidspunkt på mellomlang sikt skal jeg kunne gå inn i appen og se at tusen biler lader på Uno-X-stasjoner samtidig."
  • Av Reitan Retails 3850 utsalgssteder i Norge og Danmark, har selskapet identifisert 1000 av dem som særlig aktuelle. Vi har tusen spinnville kjøpmenn som vil være med og få installert ladestasjon raskere enn det vi kan levere.
  • Lynlading hos Uno-X krever ikke abonnement, ladebrikke eller lignende. Alt du trenger er et vanlig betalingskort.

Den første stasjonen i Danmark ser ut til å ha 4 stk 300KW ladere med 2 uttak hver, altså 8 uttak der alt er under tak. Uklart om det er noe Chademo her, eller om det er kun CCS.

mvh
Hugo

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
   [ You are not allowed to view this attachment ]  
#13

Lang og detaljert artikkel med offisiell info fra Scania Norge, og de sier at utviklingen går "sykt fort" når det gjelder utslippsfrie lastebiler.

Det snakkes om utviklingen nå og de neste ti årene, og det er verdt å merke sag at det snakkes om batterielektriske biler og biogass biler, men hydrogen nevnes ikke med et ord i hele artikkelen.

https://www.tungt.no/article/view/835168/scania_med_rekordmange_utslippsfrie_demobiler_og_utviklingen_gar_sykt_fort


Her er noen klipp fra artikkelen.

Ett eksempel på hvor sykt fort BEV har utviklet seg er rekkevidden. De to første elektriske lastebilene som Scania leverte for to år siden var utstyrt med en batteripakke på 165 kWh som ga bilene en rekkevidde på ca. 120 kilometer før batteriene måtte lades. Nå tilbys de samme bilene med en batteripakke på 297 kWh som gir en rekkevidde på 250 kilometer.

Allerede til neste år vil Scania levere BEV med totalvekt opp til 44 tonn som vil kunne kjøre opp mot fire og en halv time før de må lade og BEV med 60 tonns totalvekt som vil kunne kjøre tre timer før lading.
Men om disse tallene står seg også om et halvt år tør ikke Lauvstad love, som igjen viser til at utviklingen går sykt fort.

I 2025 tror Scania å kunne dekke mesteparten av transportløsningene med elektriske biler og forventer at ca. 10 prosent av alt de selger world wide vil være elektrisk. Fem år senere, altså i 2030, tror de at andelen vil være økt til 50 prosent, men at denne kurven vil være brattere i Norge.

Men for all del - les hele artikkelen

mvh
Hugo

#14

Skal hydrogen idiotien aldri ta slutt?

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/distriktskommuner-satser-gront-_-vil-ga-fra-elbil-til-hydrogenbil-1.15839723

Det virker jo som de mener det alvorlig også...


Hugo
#15
Twizy / Hva er forventet/erfart batteri degradering på TWIZY?
lørdag 29. januar 2022, klokken 09:13
Jeg er i ferd med å kjøpe meg en Twizy for å bruke som sommerbil og godværsbil.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=245535068

Målet mitt er å overføre ca 10000km i året med lokalkjøring fra Ioniqen til denne i et par år framover.

Men jeg venter nå på at Renault forhandleren jeg kjøper den av skal ta en batteristatus før jeg tegner kontrakt, de har lovet meg denne statusen på mandag.

Den er produsert i 2016, registrert januar 2017 og har gått ca 12500 km nå.
Hva vil være "normalt" av degradering på denne?

Hvordan er egentlig erfaringen her for de som har hatt Twizy en stund og kjørt en del km på den? Hvor mange år/km kan man regne med å bruke den før man har mistet f.eks 20% kapasitet?

EDIT: Og noen som vet hva rekorden er (worldwide) på flest kjørte km i Twizy med originalt batteri?

Jeg er avhengig av en godværsrekkevidde  på minst 50km i 70 soner for at den skal ha noen nytteverdi for meg.

mvh
Hugo
#16
Elbiler i media / Skal de ta fra oss RFID brikkene nå?
lørdag 22. januar 2022, klokken 09:54
Artikkel i Motor TU i dag om manglende sikkerhet i RFID brikkene.
https://www.tu.no/artikler/ekspert-advarer-mot-sikkerheten-i-ladebrikker-burde-vaert-forbudt/516561

Jeg er forsåvidt enig i den manglende sikkerheten, men mener selv at dette enkelt kan løses på denne måten:


Alle operatørene har kundens epost adresse og tlf nr.

De burde gi kunden en mulighet til å få epost eller SMS med beløp og kWh etter hver ladesession så ville man oppdage med en gang hvis kortet ble misbrukt.
Så kunne man sperre kortet/kontoen i etterkant om nødvendig.

Vær så snill å ikke ta fra oss muligheten til å bruke RFID for å starte lading.
Inntil vi får en fungerende og standardisert plug and play løsning som dekker alle operatører så er RFID den enkleste/beste løsningen for mange av oss.


mvh Hugo
#17
Hyundai Ioniq / Bluelink feiler etter 7 dager - bug eller feature?
onsdag 22. desember 2021, klokken 10:52

Har en 2020 modell, 38KWh.

Bilen har nå stått parkert ute på Gardermoen i 8 dager, og der skal den stå i 3 uker til.

Jeg har sjelden et reelt behov for å bruke Bluelink appen, bilen blir jo så fort varm at jeg gidder sjelden å forvarme den etc. 

Men etter siste SW oppdatering i høst så har jeg observert at bilen veldig ofte (mange ganger om dagen) blinker med den midtre blå lampa, altså lader opp 12 Volt batteriet. Min Hyundai forhandler sier at dette er en feature og ikke en bug, men jeg vet ikke helt om jeg tror på det...

Så nå som bilen er langtidsparkert ute om vinteren så tenkte jeg det kunne være greit å kople seg opp innimellom for å sjekke at ikke dette tapper hovedbatteriet.
Men da ser jeg altså at det er en ny feature?? som gjør at dette ikke er mulig.
Etter ca en uke settes nemlig Bluelink i en slags dvalemodus og det er ikke lengre mulig å kople til bilen for å sjekke batteristatus eller forvarme eller noen ting!!!


HVA F.... er det disse softwarefolka hos Hyundai driver med, har noen av de noen gang hatt en elbil sjøl mon tro??

Det forundrer meg mer og mer hvordan Hyundai/Kia kan lage så gode biler men samtidig ha verdens dårligste software folk!!

Noen andre som har meninger/erfaringer med denne nye "featuren"?

mvh
Hugo

 [ You are not allowed to view this attachment ]  




#18
Humor og kanari / Ingen nåde hos Elbilforeningen :)
onsdag 15. desember 2021, klokken 09:36

Det er fremdeles hårda bud hos Elbilforeningen ser jeg.

Trodde de hadde fiksa opp i dette nå jeg, det er vel over 10 år siden vi klagde på det første gang...

Jaja, de har det mest i kjeften så det er ikke så mye å bry seg om som vi sier der jeg kommer fra :)

mvh
Hugo
#19

Jeg har i dag signert denne.
Det gjelder for følgende biler, som vil kunne få raskere hurtiglading høst/vinter/vår med en slik funksjon.

Wordwide for all models with PTC battery heater:

Kia e-Niro (EV) MY19-21
Kia e-Soul (EV)
Hyundai Kona Electric MY18-21
Hyundai Ioniq Electric MY20+
Both new models Hyundai Ioniq5 and Kia EV6 have similar problems with coldgate + and extra new with rapidgate


https://www.change.org/p/kia-motors-global-add-manual-battery-preheating-for-kia-e-niro-ev-my19-21-hyundai-kona-ev-new-hyundai-ioniq5-kia-ev6?cs_tk=Aicu70PL--DjSRf8vWEAAXicyyvNyQEABF8BvOexbSm3dv0U54SYj4ar2QI%3D&utm_campaign=d10345eef5164ad582920fc8a3f33946&utm_content=initial_v0_2_0&utm_medium=email&utm_source=petition_signer_receipt_welcome&utm_term=cs

På 38 KWh Ioniq som jeg har er jo dette problemet ekstra frustrerende, da såkalt hurtiglading gjerne starter
på 22 KW hvis batteritempen er under 15 grader og bilen er jo så effektiv at tempen aldri går over dette på høst/vinter/vår i Norge.  Hvis de kunne programmere inn preconditioning av batteriet (batterivarmeren er jo allerede der - den brukes bare ikke)  så kunne vi kanskje gå direkte på 45 KW eller deromkring som ser ut til å være max hastighet på min bil i alle fall.

mvh
Hugo
#20
Humor og kanari / Gud!
lørdag 11. desember 2021, klokken 09:42

Jeg visste jo at noen elbilister forguder sine biler, men dette er kanskje å dra det litt vel langt?



mvh
Hugo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA