Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - koffeld

#1
For en måned tid siden skulle jeg innom byen litt utpå dagen og tok sjansen på å få plass i den vanligvis overfylte ladegarasjen på Akershus festning.  Mens jeg ventet på at porten skulle gå opp, kom det en danske og lurte på hvordan dette fungerte.  Det viste seg at han var journalist og jeg tok ham med ned i ladegarasjen så han fikk se den fra innsiden.  Det ble etter hvert en lang prat om elbiler og elbilpolitikk og det resulterte tydeligvis i følgende artikkel:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/verdens-stoerste-parkeringshus-for-elbiler-ligger-under-oslo/7099296

Bilen var jo skitten som fy dessverre, men morsomt å kunne få bidratt litt utenfor Norge :)
#2
Model X 2014 - 2022 / Fabrikkbesøk
fredag 19. september 2014, klokken 07:00
Det er mulig for eiere og reservasjonsholdere å få en fabrikkomvisning i Fremont, viser det seg. Vi skal en tur over nå, så jeg tok kontakt med de for noen uker siden og fikk booket inn tur på mandag kl 15, lokal tid.

Blir nok et av de absolutte høydepunktene for min egen del :)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at de må være godt i gang med produksjon av beta-modeller av X nå, så da kan jeg muligens bekrefte eller avkrefte noen rykter etter besøket.

Så vidt jeg har forstått, må jeg underskrive en NDC, så det blir nok ingen bilder eller veldig juicy detaljer...
#3
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Oslo-Gaustablikk med Leaf
torsdag 29. mai 2014, klokken 12:43
Tenkte jeg virkelig skulle teste batteriet på Leafen i helga og prøve å få den helt opp til hytta på Gaustablikk. 180 km en vei, men den virkelige bøygen er bakken fra Rjukan og opp. 750 høydemeter i løpet av de siste 10 km frem til hytta. Også kjent som zombie hill siden dette er en del av avslutningen på Norseman xtreme triathlon...

Familien blir hjemme så jeg tar den tida det tar.

Planen er å kjøre til Kongsberg, hurtiglade + lade opp til 100% og så fortsette til Rjukan over Bolkesjø. En del høydemeter opp og ned her også men det er bare ca 90 km til ladepunkt på Svadde rett før Rjukan, så det bør gå greit. Spørsmålet blir hvor mange streker for å komme meg opp siste bakken. Ca 11 km å kjøre fra ladepunkter, men altså 750 høydemeter...
#4
Oslo og Akershus elbilforening / God kapasitet på Frognerseteren!
søndag 06. januar 2013, klokken 21:44
Var en tur og gikk på ski derfra i dag og var da den eneste bilen på 10 ladeplasser. Samtidig var det mer enn stapp fullt ellers, bymiljøetaten var på plass og skrev ut store mengder bøter.

Tenkte derfor å oppfordre de med elbil som benytter seg av setra å oppsøke ladeplassen uansett behov for lading, da utnyttes parkeringsplassene der best mulig!

Forøvrig var to av stolpene der umulig å låse. Har vært borti det samme på en del andre stolper også. Hva kan gjøres med det?
#5
Elektriske utfordringer / ESP-lyset lyser konstant
lørdag 29. desember 2012, klokken 16:55
Da har jeg vært ute og kjørt litt på holka i Oslo. I en bratt nedoverbakke i 5 km/t skle jeg sidelengs nedover noen meter før jeg heldigvis stoppet opp. Etterpå sto ESP lyset på konstant (ikke varsellampa for at man har skrudd av ESP manuelt). Tydelig også at ESP ikke lenger er aktiv så jeg må ta det enda litt mer med ro.

Lampa forsvinner ikke om jeg skrur av og på bilen, er det noe annet jeg kan prøve før jeg tar kontakt med BNH?
#6
Elektriske utfordringer / Varmeapparatet lever sitt eget liv...
onsdag 12. desember 2012, klokken 11:13
Irriterer meg litt over varmeapparatet om dagen.  Det virker nesten som termostaten i det ikke fungerer.  I dag var bilen god og varm (+20 grader i alle fall) når jeg satte meg i den med full vinterhabitt. Når jeg da skrur ned til 17 grader, fortsetter imidlertid varmeapparatet å blåse god og varm luft inn i kabinen.  Eneste mulighet til å få tempen ned, er å skru helt ned på 16, hvor jeg har forstått innluften ikke går innom varmeapparatet i det hele tatt.  Med andre ord ser det ut til at varmeapparatet mitt for tiden er rimelig binært, enten full guffe eller ingenting.  Noen andre som har det slik?
#7
Mekanisk / Nervøse bremser
lørdag 17. november 2012, klokken 22:38
De siste månedene synes jeg bremsene har begynt å oppføre seg litt rart. På lav fart (type gangfart), virker bremsene veldig følsomme og jeg må være utrolig lett på foten for ikke å låse dekkene. Ved 2-3 km/t er det helt umulig å unngå, da er det bare enten null brems eller full. Av og til er bremsene mer medgjørlig men stort sett er de slik.

Synes også ofte bremsene tar litt mer enn før i større fart også.

Er det noen som har vært borti det samme og hva kan det skyldes?
#8
Elbiler i media / Håndtering av brukte elbilbatterier
tirsdag 13. november 2012, klokken 10:49
Et argument jeg stadig møter er at brukte elbilbatterier vil bli et enormt miljøproblem når de havner på dynga. 

Jeg kom over denne artikkelen nå som diskuterer hvordan industrien ser for seg faktisk å håndtere dette.  I korte trekk er essensen at man ser for seg at batteriene først vil ha et langt liv som stasjonære energilagre før de så kan brytes opp til sine bestanddeler og kjøres inn som råvarer til ny batteriproduksjon.

For så vidt ikke helt nytt, men en velskrevet artikkel med faktiske planer fra eksisterende resirkuleringsselskaper.

http://www.edmunds.com/fuel-economy/what-happens-to-ev-and-hybrid-batteries.html
#9
Leaf 2010-2017 / Sykkelstativ til Leaf
fredag 27. april 2012, klokken 14:31
Tenker litt på hvordan jeg kan utvide bruken av Leafen ytterligere.  Ville en slik være mulig redskap for å få med seg sykler?

http://www.thule.com/nb-NO/NO/Products/Bike-Carriers/RearDoor/Thule-ClipOn-9103
#10
Kjøpe elbil? / Ønsker elbil relativt raskt...
søndag 31. august 2008, klokken 21:27
Da kommer jomfruposten fra meg her på forumet:

Jeg er i ferd med å starte i ny jobb hvor jeg etter alt å dømme trenger bil en god del mer enn jeg har gjort frem til i dag.  Per i dag har jeg allerede en vanlig familiebil av litt stor størrelse, men denne synes jeg er unødvendig å kjøre rundt med da jeg stort sett vil kjøre alene.  I den forbindelse har jeg en avtale med ny arbeidsgiver om å få låne penger til gunstige betingelser for å kjøpe elbil.

Jeg bor på Kjelsås i Oslo og kommer nå til å kjøre daglig til Lysaker + en del turer rundt i Oslo-området.  Dette burde være innenfor det de fleste biler klarer så vidt jeg kan forstå.  Hadde den nye Thinken vært å kjøpe i morgen, hadde jeg nok slått til på en slik, men vegrer meg for å stille meg på venteliste siden jeg da ikke vil få den levert før mars/april. 

Den gamle Thinken er ett alternativ jeg lurer litt på, men er nok litt bekymret for batteriteknologien og ikke minst å kjøpe en bil med en historikk jeg ikke kan være 100% trygg på. 

Buddy'en blir litt for liten, det er et minstekrav at bilen i alle fall skal være registrert som bil...

Håper på noen gode tanker rundt dette!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA