Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - akseln

#1
Model X 2023 - / Endret pris på MX LR
mandag 02. januar 2023, klokken 10:58
Bestilte en X refresh LR 1.2.2021. Prisen på bestillingssiden har alltid vært den samme helt til i dag. Da ble den økt fra 1.068.000,- til 1.100.000,-. Står også «inkluderer skatter» under prisen. Husker ikke om dette også var tilfelle før nyttår.  Bestillingsdokumentet er ikke endret og lyder på det samme.

Er det flere som har fått endret prisen nå etter nyttår?

Lurer på hva dette kan skyldes f.eks.:
- Vektavgift (skal vel være noe mindre enn denne økningen)?
- Ny grunnpris på LR inkludert mva og vektavgift? (før endringer og tillegg)
- Ny pris på min bestilling inkludert mva og vektavgift
#2
TMX Hjul, dekk og felg. / Nye sommerdekk bak eller alle
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:41
Bakdekkene på min X er utslitt etter to sesonger (ca. 60.000 km totalt).  Framdekkene er fortsatt ganske fine og rekker sikkert minst en sesong til.

Bør jeg likevel bytte alle fire dekkene eller holder det å bytte bakdekkene i første omgang? Hva ville dere gjort?
#3
Model 3 / Kalibrering av kamera, AP og filskifte
fredag 08. mars 2019, klokken 09:26
Kalibrering av kameraet tok ca. 3-4 mil og AP var da mulig etter dette. Det jeg stusser litt på er at filskifte ikke er mulig på flerfils-veier som ikke er motorveier f.eks. Østre Aker vei og RV4 opp Groruddalen. Dette fungerer fint på X-en vår, men TM3 forstår ikke at det er flere filer i samme kjøreretning.

Er det noen som vet om det gjøres ytterligere kalibrering av kameraene på siden eller er det noe annet som gjør at dette ikke fungerer på TM3?
#4
Lading av Tesla / Tesla Wall Connector eller rød industrikontakt
søndag 25. juni 2017, klokken 22:10
Jeg tenkte å installere et ladepunkt til vår bestilte TMX på hytta.

Alternativene er å sette opp en Wall Connector eller en rød industrikontakt. Begge med 3fas 16A 400V.

Installasjonen blir utendørs på vegg. Sikringsskapet er rett på innsiden, så det er kun behov for å trekke kabel gjennom veggen. Det holder kanskje med rød kontakt på hytta og jeg er litt skeptisk til å installere Wall Connector utendørs selv om det står at den tåler fukt?
#5
Model X 2014 - 2022 / Droppe premium lyd?
fredag 09. juni 2017, klokken 10:35
Hei!
Har en X90D i bestilling, men kan fortsatt endre konfig. I utgangspunktet er bestillingen med alt utstyr bortsett fra Premium Lyd. Er dette dumt med tanke på senere salg? Er det bedre å selge en bruktbil "med alt" i stedet for en bil "med alt bortsett fra premium lyd"? Vil jeg utelukke en viktig del av markedet?

Så er det jo alltids en vurdering om Premium Lyd er verdt pengene  ;D
#6
Model S 2013 - 2022 / Åpne garasjeport fra Tesla app
tirsdag 12. januar 2016, klokken 08:20
Søndag ble ios versjonen av Tesla-appen oppdatert. Denne inkluderer mulighet for å åpne garasjeporten fra appen.

En ganske kjekk funksjon å ha, men dessverre står det "Open/Close a HomeLink-controlled garage door (for U.S. vehicles only)"

Kan noen tenke seg hvorfor denne funksjonen er begrenset til USA? Kan ikke helt se hvorfor dette ikke skal være en funksjon som bør kunne gjelde for resten av verden også?

#7
TMS Hjul, dekk og felg. / TMS Kjøpe nytt sommerdekk
mandag 16. november 2015, klokken 13:05
Klarte å kjøre ned i et hull er om dagen noe som medførte at det ene fordekket har fått en bul på seg og må skiftes. Den midlertidige løsningen ble å legge om til vinterdekk, noe jeg kulle gjøre uansett...

Så er spørsmålet om hvor det er greiest å kjøpe et nytt 19" standard Goodyear sommerdekk? Hos Tesla eller hos en dekkforhandler (i Oslo-området)? Tenker det holder å bytte det ene siden dekkene er i god stand.
#8
Model S 2013 - 2022 / Problemer med klimaanlegg
onsdag 16. september 2015, klokken 10:30
Det har vært noen poster om klimaanlegget, men kan ikke finne noen som har hatt samme problem som meg. Utfordringen ser ut til å være at klimaanlegget på "Auto" ikke klarer å få temperaturen opp (eller ned) til innstilt temperatur.

I dag tidlig startet jeg fra garasjen med 8 grader ute, 14,5 grader inne i bilen og klimaanlegget på 22 grader. Når jeg kom frem til jobb etter 40 minutter, så er temperaturen fortsatt bare 16,5 grader inne i bilen. Det virker nesten som om bilen kjører "range mode" selv om den ikke står på. Jeg måtte skru opp temperaturen til 26 grader for å få "skrudd på varmen" og få litt lunk i bilen.

Tilsvarende i sommer så kan temperaturen være 26 grader når jeg starter og bilen klarer ikke å kjøle ned til innstilt temperatur uten at jeg skrur den ned til 16 grader.

Hadde bilen inne på service i mai og da testet de og "friskmeldte" klimaanlegget. Tipper de egentlig bare skrudde på max og målte at det kom varme.
#9
Lading av Tesla / Forskjellig ladefart på 16A
mandag 22. september 2014, klokken 20:06
Kjøpte type 2 kabel før helgen og fikk testet ut denne på en av de nye ladestolpene til Oslo kommune i dag. Jeg ble litt overrasket over at jeg fikk 21 km/t ladefart på 16A. Hjemme lader jeg med UMC blått adapter på 16A 1 fase (splittet ut fra 16A 3 fas) og der får jeg normalt 18 km/t.

Ser fra appen at det er en forskjell i volt. Via type 2 fikk jeg 235v, mens jeg hjemme får 224v. Synes ikke denne forskjellen skulle medføre 3 km/t ekstra ladefart. Kan det være at det er forskjell på UMC og type 2 kabelen som gjør dette?

#10
Model S 2013 - 2022 / LED kurvelys
tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:59
Forsøker å bestemme meg for eller mot tåkelys. Tesla-representanten jeg snakket med i forrige uke mente at det i tåkelys-pakka også lå LED-kurvelys og LED-stripen.

Når jeg ser på tech-pakken i USA, så står det at denne inkluderer "LED cornering lights". I Norge er disse ikke nevnt i pakken.

Hva stemmer? Får man med LED kurvelys med tech-pakken også i Norge, eller må man bestille tåkelysene for å få disse?
#11
Økt elbil-salg gjør at antall elbiler pr. tilgjengelig ladestasjon øker kraftig ref. http://elbil.no/ladestasjoner/982-mest-og-minst-populaere-ladestasjoner-i-oslo.

En av utfordringene etter min mening er at ladestasjonene både tilbyr strøm og lang parkeringstid. Spesielt i Oslo gjør tilgangen på lang parkeringstid at mange som ikke behøver å lade velger å parkere på en ladeplass i stedet for å la de som faktisk trenge å lade anledning til å bruke denne. Flere som bor i Oslo har nå elbil og bruker ladeplass som sin private parkeringsplass f.eks. på Grünerløkka.

Det at ladbare hybrider også kan parkere på ladeplasser i Oslo, gjør ikke denne situasjonen bedre.

Så lenge tilgangen til ladestasjoner er et knapphetsgode, synes jeg det er på tide at vi diskuterer løsninger som gjør at de som faktisk trenger lading får anledning til dette. Jeg vet at dette har vært diskutert ved flere anledninger her på forumet, men jeg er usikker på hva status er nå.

Det er flere tiltak som jeg synes kan være aktuelle:
1. Begrense parkeringstiden på ladeplasser til f.eks. 3-4 timer. Dette gir en viss rullering på plassene og gir flere anledning til å lade i løpet av en dag.
2. Øke parkeringstiden på kommunale plasser. Ved å la elbiler parkere gratis en hel arbeidsdag på alle eller noen utvalgte kommunale plasser, vil dette minske presset på ladeplassene.
3. Innføre betaling på ladestasjoner. Dette vil automatisk føre til mindre press på ladestasjonene. Kan enkelt innføres i områder som allerede har parkeringsautomater, men kanskje til en noe lavere pris.

Som strakstiltak vil tiltak 2 løse mange problemer. En kombinasjon av 1 og 2 vil gi enda bedre effekt, mens en kombinasjon av tiltak 1 og 3 mest sannsynlig vil løse hele problemet.

For min egen del betaler jeg gjerne litt for å lade de dagene f.eks. på vinteren hvor jeg faktisk trenger litt ekstra lading i byen.

Hva er egentlig elbil-foreningens offisielle holdning til dette?
#12
Carwing / Kartlegging av Carwings-problemer
mandag 26. november 2012, klokken 12:45
Tar Nissan Carwings-problemene mange opplever på alvor? Hvor stort er egentlig dette problemet nå?

Denne undersøkelsen er for å få litt mer kjøtt på beinet neste gang noen andre, elbil-foreningen eller jeg kontakter Nissan for å få de til å fikse Carwings.
#13
Elektriske utfordringer / Batteristatus etter ettårs service
lørdag 24. november 2012, klokken 08:57
Her kan vi poste resultatene fra batteriinformasjonsarket fra servicen etter ett år.

Til de som ikke har sett dette arket består det av en statusbar (med maks tolv streker) og en vurdering av bruksmønster på følgende områder der alle kan medføre kapasitetstap på batteriet:

  • Hyppig bruk av hurtiglading
  • Hyppig opplading når batteristatusen allerede er høy
  • For stort strømforbruk under kjøring
  • Langvarig oppbevaring med fulladet batteri

Mitt batteri viste full score på alle tester med kommentaren: "Ditt resultat er veldig høyt og bra for batteriet ditt".

Er det noen som har fått andre resultater etter ett år?
#14
Dekk / Felger / Bruk av dekk-reparasjons-kit
onsdag 21. november 2012, klokken 17:48
Hadde en punktering i høst der jeg brukte dekk-reparasjons-kittet som følger med Leafen. Dette fungerte helt glimrende og dekket lot seg fint kjøre på etter et par påfyllinger.

I dag hadde jeg bilen på service og jeg ba da om at de la ved en ny boks med skum til kittet. Så kom sjokket! En ny boks med skum koster ikke mindre enn 2.300,- :o :o :o  I tillegg måtte slangen til pumpen skiftes og dette kostet 1.200,-! Total kostet punkteringen meg 3.500! Herregud, dette må jo være noe av det største lureriet i bilbransjen. Takket høflig nei til tilbudet og tror heller jeg kjøper en ny kanne med skum på Biltema til 59,90 - og da er slangen inkludert.

Neste gang ringer jeg Viking og kjøper heller et nytt dekk.
#15
TLC / Service på Leaf
tirsdag 11. september 2012, klokken 13:25
Er det noen som har hatt Leaf-en inne på første service? Min begynner å varsle om at tidspunkt for servcie nærmer seg, men selve meldingen sier ikke noe om antall km. igjen til service. Sier noe slikt som "Service in...." uten noe mer.

Er det andre som har sett denne meldingen? Hvilke serviceintervaller snakker vi egentlig om? (

Bilen har passert 16.000 km siden november i fjor.
#16
Lading / Ladetid med ulike ladeeffekt.
mandag 18. juni 2012, klokken 16:59
Jeg lader normalt til 80%. I Carwings på iPhonen står det "nødv. tid til komplett lading" som jeg tolker til hvor lang tid som trengs for å lade fra 80% til 100%.

Denne tiden varierer i forhold til hvilken lader jeg bruker. Det som er litt pussig er at denne tiden er ulik selv på 16A lademulighetene mine:
- 16A Mitsubishi ladeklump: 1t 30 min
- 16A PodPoint: 2 t 00 min.

Betyr dette at Mitsubishi-klumpen lader raskere enn PodPoint?  Elektrikeren min målte at PodPoint trakk 15,4A ved installasjonen så jeg er derfor litt overrasket over dette resultatet.
#17
Lading / Laderutiner
tirsdag 29. november 2011, klokken 12:40
Hvilke laderutiner bruker dere når dere lader? Lader dere til 80% eller 100%? Ser at det er litt ulike meninger om det er nødvendig å lade til 80% for å forlenge batterilevetiden.

Foreløpig har jeg lagt opp til følgende laderutine:
1. Satt opp Timer1 slik at den alltid er på og lader til 80%.
2. Trykker på "override" knappen de gangene jeg ønsker større rekkevidde/fleksibilitet

Ser at kampen om ladeplassene i Oslo begynner å dra seg til og dette blir ikke noe bedre i fremtiden. Klarer meg normalt fint med 80% lading frem og tilbake fra jobb, men da har jeg ikke nok til å f.eks. kjøre ungene på fotballkamp. 

Håper at elbil-foreningen får endret reglene slik at elbiler også kan parkere på vanlige offentlige parkeringsplasser utover makstid. For mange er goden med lang parkeringstid større enn gratis/tilgjengelig lading og da blir det nødvendigvis større rift om ladeplassene enn nødvendig.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA