Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Balaklava

#1

Har alltid fulgt med på forbruket og regnet forbruk/kapasitet. Ser at forbruket øker vesentlig om vinteren, men har ikke sett at "batteriet krymper", kapasiteten minker.

Så, hva er det som skjer utover økt forbruk. Er det faktisk sånn at batteriet ikke klarer å yte hele kapasiteten når det blir kaldt nok?
#2

Har skjønt at enkelte biler lader raskere på hurtigladere med samme volt som bilen.

Er det noen som har sammenholdt bilmodell og hvilke ladere en bør velge for å få max hastighet når en lader?
#3

Har vi samme situasjon i Norge? Utgangspunktet ser mye likt ut, høye renter, bruktbilbehldning som vokser, priser som faller.

Hvor skal det ende, og hva gjør den som skal kjøpe, eller hva med de som må selge?

https://youtu.be/54S6cs5EsAk?si=YFXz2cPt21jlsvZ5
#4
EQC / Androide auto integrasjon med MBUX
fredag 13. oktober 2023, klokken 20:05

Fikk endelig somlet meg til å bestille et adapter for trådløs Androide auto. Plugget inn og voila!
Trodde det kun ble "tafseskjerm", men nei, her var det mye integrasjon med MBUX

"Snakkeknappen" på høyre side ratt. Hold den inne litt lengre og en aktiverer Google assistenten i Androide Auto (og en kan sende meldinger, ringe, diktere en huskeliste, spørre om værmeldingen, slå på lyset i garasjen... osv)

Touchpad på høyre side ratt styrer mellom valg i Androide Auto
Touchpad høyre side ratt, trykk "velger" i Androide Auto, jf trykke på skjermen

Navigasjon i Google maps, hvis en har lagt opp en rute, vises i panel bak ratt mellom speedomter og "flervalgsrunding" til høyre, uavhengig av om en har Androide Auto åpen i MBUX

Navigasjon i Androide Auto vises som piler i HUD, uavhengig av om du har Androide Auto åpen i MBUX

Touchpad mellom setene har samme funksjon som høyre touchpad på ratt

Så en kan altså navigere rundt i Androide Auto med tommelen på høyre hånd, eller touchpadden mellom setene, gjøre valg, bekrefte. Og ruta en følger i Google Maps vises både på instrumentkluster og HUD, uavhengig av om Androide Auto vises i MBUX.
Bra jobbet av MB, dette er godt integrert og løfter Androide Auto til et nytt nivå.
#5
Flyttet til "nytt" hus. Tidligere eier hadde Zoe.

Står en Pod Point i garasjen, en tranfoboks på loftet i huset.
Pod Pointen gir 3,6 kW, som er greit nok for Ioniq 28 som vi har, fra 0- 100% på 8 timer.

Men så ble eksosbilen byttet ut med EQC, som jo er tørst på watt og fullading vil ta nær 20 timer, som blir upraktisk.

Avdød elektriker som bygde huset... sikringskapet sier at det er strukket 3x1,5 kabler til garasjen, og at garasjen har ett overspenningsværn på 20A.

Og det er egentlig den informasjonen jeg har.. Garasjen har to større boder/rom i bakkant med varmekabler i gulv (strøm), og det stod både kjøleskap, fryser og vaskemaskin som var i bruk der når vi overtok. Også strøm/lys og stikkontakter i selve garasjen, pluss laderen.

Er det, ut fra dagens anlegg, særlig trolig at det er noen kabling fra sikringsboks i huset til garasje som kan tas i bruk med en evt ny lader så vi kan få litt mer futt? Eller er det bare å tømme konto, ringe elektriker først som sist?
----
Og ja, det å lade via "zoelader" med trafoboks, er det mye tap i forhold til en ordinær lader?
#6
EQC / Batterigaranti importbil vs "norsk"?
onsdag 22. mars 2023, klokken 19:16
Finner flere kilder som sier 8 år, 100 000km med 70% kapasitet i Norge.

Men hva gjelder for importbiler?
#7
Zoe / Kjøpt hus med Pod Point Zoe lader, brukenes til noe?
fredag 17. desember 2021, klokken 14:34

Pod Point i garasjen, trafo i huset. Skal få installert en Easee lader. Kan deler av Zoe/Pod point anlegget gjenbrukes i et "normalanlegg" eller er det bare å begynne begynne fra 0 og la zoe greiene være som lader nr 2?
#8
Hei.

Vi flytter til hus med en Pod Point lader og tilhørende transformator. Har liggende en Easee lader og avtale om montering.

Vil gjerne ha to ladere og smartstyring. Har forstått at Pod Pointen da får 400V, er det noe vi kan utnytte til å få raskere lading?

Men hvordan bør vi koble opp dette? Easee som master og Pod Point som slave... eller motsatt?

Og er det mulig å smartstyre hele greia vha Easee og Tibber Pulse?
#9
Var på svenskehandel og tenkte jeg kunne "saktelade" mens jeg handlet.

Stod en haug med stolper fra Vattenfall ikke så langt fra MAX. Inn med kabel. Frem med brikker.

Har nå elbilforeningen sin med alle varianter registrert på den. Har også Clever for bruk i Sverige og evt Danmark. Og siste "redningen", har registrert brikke fra... eh.. hvapokkerheterdetigjen.. noe charge greier som skal fungere på "alt".

Prøvde en og en brikke, men nei takk.

Ned i herionknekk for å lese "oppskriften" som stod med passe liten skrift.... appen "Incharge" må lastes ned. For appen heter selvsagt ikke "Vattenfall", det ville vært for enkelt ikke sant? ;-)

Glemte å nevne at det var kaldt som f... og blåste. Forba... dritt. Inn i bilen. Tine fingrene. Og jaggu hadde jeg installert appen fra før. Ok, så måtte en registrere inn betalingskort... Og så var det muligheter for å få det til.

Ut i kulda igjen, lese nummer på stolpen, knote rundt i appen for å finne rett stolpe, ser ingen plass jeg kan legge inn nummeret. Så velge "betale direkte" eller noe (uten å registrere seg).

Oooog Voil-----a? Eh... appen sier "venter".... og vi "venter... og vi. Ok, stopper i appen og prøver igjen. Og vi venter... og venter samtidig som jeg glor på starwars lyset på toppen av stolpen som skal signalisere diverse informasjon til bruker/meg ved å bytte farge. Nei.
---------

Gadd ikke mere. Kabel og 3 kilo snø, uten hundebæsj denne gangen, inn i bagasjerommet. Kjørte klin opp i døra der jeg skulle handle og hurtigladet på rett side av grensa på vei hjem i stedet.
------
Noen som vet om disse Vattenfallgreiene i det hele tatt er mulig å bruke for vanlige folk? Og evt hvordan?
Kan jo hende det var en tilfeldig feil akkurat på stolpen jeg prøvde, eller jeg gjorde en feil. Men det er jo begrenset hvor mye knot en gidder.
#10
Hyundai Ioniq / Flere oppvarminger pr. dag, hvordan?
mandag 21. januar 2019, klokken 16:45
Bruker gjerne bilen 2-3 ganger om dagen og vil gjerne ha automatisk oppstart av oppvarming hver gang.
Står tilkoblet lader når jeg er parkert.

Får til den om morgenen vha "varme og ladeplanleggeren" i bilen. Men kan ikke se at det er mulig med oppvarming nr 2 og 3 samme dag.

Hvordan løser dere dette? Ut i bilen og starte den opp og la den gå med nøkkel liggende i bilen er ikke et alternativ.
#11
Lade hjemme / Hvorfor er absolutt alle hjemmeladestasjoner så stygge?
onsdag 26. desember 2018, klokken 06:42
Leste meg opp på en som så veldig lovende ut. Men oops, hvorfor ser den ut som en såpedispenser fra en gammel Star Trek film?

Andre igjen ser ut som automater for trykkluft på en bensinstasjon.

De lyser i liftige farger, led lys blinker. De fleste er laget i simpel plast, noen i noe som skal se ut som polert/blank plast, som ser enda simplere ut.

Og til felles har alle at de ser ut som de er tegnet av en 17 åring som har sett for mye Science Fiction og ikke skjønner at dette er noe som skal henge på veggen på vanlige hus, hos vanlige folk, ikke hos generalsekretæren i Star Wars fan club.
---

Jeg har ikke et spesielt pent hus eller noen spesiell stil. Og ting koster penger men når det man betaler og må henge opp på veggen synlig for mange er så stygt, det gjør det litt sånn ekstra... dyrt og ubehagelig. Nesten så en får lyst å snu på det og si at såpedispenseret på ytterveggen er "stilig", men det er jo ikke det, det er kun stygt.

En har jo ikke lyst å betale mye for å gjøre omgivelsene rundt seg styggere enn nødvendig...
---
Så. Siden dette er bokser som skal opp på de tusen hjem. På tide å bruke noen kroner på design og komme seg ut/vekk fra skisser fra gutterommet med Star Wars plakatene på veggen?

En grå industriboks i metall når som helst fremfor såpedispensere fra Star Trek. En start kan være å tilby en ladeboks som ikke ser spesiell ut i det hele tatt, og så ta det derfra.
#12
Hyundai Ioniq / Autopilot, fungerer godt under riktige forhold.
mandag 17. desember 2018, klokken 14:38
Har begynt å få litt erfaring med "autopiloten" i bilen (lineassistant satt til "aktiv").

I helga kjørte jeg Operatunellen og måtte bare korrigere to ganger ;-). Men erfaringene er litt delt. Det er åpenbart ikke en "one size fits all" autopilot. Den kommer til sin rett når en ligger i ei fil på motorvei, på andre veier syns jeg den i praksis er ubrukelig og mer til irritasjon enn noe annet.

Men på motorvei har den styrt i mange mil uten problemer, og jo fortere det går jo bedre styrer den da den har en tendens til å kjøre litt "shuffle puck" mellom fildelerne/markeringen i veien. Om jeg ligger i 80 så er bilen rett og slett ganske "vinglete". Og jo breiere feltene er jo mer vingler den mellom strekene.

Men om jeg ligger i 110+ så jevner hastigheten ut "vinglingen" og opplevelsen blir en helt annen. Den styrer fint og stødig både på sletter og gjennom svinger. Men obs! Avkjøringer og andre uregelmessigheter i merkinga kan gjøre at den mister sporet og en må korrigere.

Er det mer enn to filer så virker det som autopiloten trives best i midtfila, antagelig fordi merkinga i veien er mer konsis hele veien.
---
Langkjøring på motorvei har blitt noe helt annet med cruise og autopilot på. Nesten litt kjedelig, men nå kan en ta seg en ny snus eller fikle litt med noen knapper uten at det føles skummelt. Med litt tilvenning så vet en hvor piloten fungerer som den skal, og hvor en må være beredt på å korrigere.

Bilen forlanger at en holder henda på rattet, ikke absolutt hele tiden, men den merker om en ikke holder henda på rattet en liten stund. Og det er fornuftig for autopiloten fungerer veldig godt under gode forhold, men samtidig er den "så dum" at den også gjør store feil, men en lærer seg å skjønne når de kommer. Om den feks vingler mellom stripene i lavere hastighet så vil den på ett tidspunkt, hvis det blir sving, treffe stripa med for mye vinkel til at den vil korrigere. I praksis vil den da kjøre i grøfta, eller skifte fil. 
------
En ting det tok litt tid for meg å skjønne var samarbeidet mellom autopiloten og blinklys. Når jeg blinker så har jeg ofte styrt litt mot fila jeg skal til, bare litt. Men når jeg da blinket virket det nesten som bilen skiftet over til den nye fila selv.

Det som faktisk skjer er at autopiloten "slipper" streken på den siden du blinker til slik at det ikke kommer noen korreksjon eller lyd når du krysser linja. Så om en "insierer" filskiftet ved å styre ørlite mot fila en skal og så blinker så "glir" bilen over i den nye fila, så overtar autopiloten igjen.

Bilen er ikke veldig langt unna å kunne bytte fil selv, for å si det sånn. Jeg tipper vi vil se det på en Hyundai temmelig snart.
---
Så dere som kjører mye motorvei, sett lineassistant til aktiv og begynn å bruke den. Den fungerer faktisk veldig godt og med litt øvelse tar den mesteparten "av jobben" uten problemer. :-)
#13
Ladeplasser og ladekabler / Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
lørdag 24. november 2018, klokken 12:11
Nå har jeg prøvd litt forskjellige automater, med trykk på "forskjellige". De har i grunnen mye til felles med en del parkeringsautomater, de er lite intuitive og en har ofte klart å gjøre enkle ting til en uforståelig oppgave.

Feks så står en "foran" noen automater for å ta ut ladehåndtaket og sette det i bilen. Når det er gjort må en enten klyve over/under kabler for å komme til å aktivere automaten med brikke, evt gå rundt/bak automaten, eller rundt bilen og bak igjen for å komme til.

Og på mange automater er det slett ikke åpenbart hvor brikken skal holdes, på andre er det tydelig markert.

Stoppfunksjonen ser på enkelte automater ut som en nødknapp så en tror en gjør noe galt om en ønsker å stoppe ladinga før det skjer automatisk.

Noen automater har gode og tydelige instruksjoner, andre har ingenting.

Noen ser ut som kommunistiske industribokser, andre som fargeglade kondomautomater på stereoider.

Noen har en skjerm som forteller hva som foregår, men bare delvis, noen gir mye og detaljert informasjon, noen har kun ett mystisk lys som skifter farger a la en robot fra en tidlig Star Wars film som på mystisk vis forteller kunden hva som skjer.

Og når en skal sette håndtaket tilbake i noen automater så må en på noen ha solid knebøy og føre håndtaket ned og opp i noe gummigreier, slipp for tidlig så ligger håndtaket på bakken, og det gjør det jo ofte, ikke så rart egentlig.

Og det er ikke så rart at en stadig ser folk stå og klø seg i skallen med brikker, apper osv, trykker litt her, inn og ut med kabel. Men det er jaggu ikke brukerne/kundene sine feil.
---
Jeg er brennsikker på at det finnes en egen utdannelse for industridesign eller noe i den dur der folk lager gode brukergrensesnitt på div. greier. Har de som lager disse greiene faktisk prøvd de selv? Og hvor var folkene som vet hvordan man lager gode grensesnitt når disse ble laget, på ferie? En trenger jo ikke å finne opp kruttet på nytt heller, hva med å ta en kikk på en vanlig drivstoffpumpe/bensinstasjon?

Bare det å kunne ha tilgang med bil på begge sider av en ladeautomat ville jo ofte være en god plan.
---
Jada.. vet at Tesla har fått dreisen på dette.


#14
Hyundai Ioniq / Fikk dere med Type 2 kabel når dere kjøpte ny Ioniq?
tirsdag 20. november 2018, klokken 08:06
Elbilforeningen sier at kabelen følger med som standard i sin test av Ioniq fra 2017. Fikk dere med dette?
#15
Da på sånne "andre" stasjoner/stolper uten hurtigglading? Fulgte med kabel for vanlig stikk, men ser at disse jeg snakker om ser annerledes ut.

Vil veldig gjerne handle over disk, og vil ha en kabel som klarer å ta unna mest mulig strøm så det ikke tar evigheter. Har kikket på div sider men skjønner ikke hva jeg skal ha:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/ladekabel-for-elbil/mennekes-ladekabel-type-2-for-elbil-11-kw-3-faset-7-5-m-p48974

https://www.clasohlson.com/no/Ladekabel%20til%20elbil%20Type%202%20Mode%203/Pr367273000#undefined

https://bilxtra.no/bilelektro/el-bil-og-hybrid-lader?product_list_dir=desc

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/el-i-bilen/ladekabler/ladekabel-beam-pa290907no

Av alle disse mistenker jeg at det kun er Mekonomen Smalvollveien som faktisk har noe på lager.. men hvilken kabel skal jeg ha?
#16
Lading i Sverige og Danmark / Ladekaos på Nordbyen/Strømstad.
søndag 18. november 2018, klokken 21:55
Ny med elbil dro jeg til Nordbyen for å harryhandle på Lørdag, sånt som alle gjør. Var en tur nedenom båten før jeg kjørte til Nordbyen så det måtte lades før jeg kunne returnere.

Siktet meg inn på hurtiggladeren ved Mc donalds. På vei dit kjørte jeg forbi en lang rekke med ladere og fornøyde Teslaeiere, ingen kø eller noe.

Kommer til mc. donalds. To hurtiggladere og ett tårn, midt i innkjøringa til drive in for mc. donalds. Alle opptatt. Stiller meg på vent i innkjøringa til drive- in. Kommer enda en elbil inn i køen for å vente.

Tikk- takk.. Står vel i 20 minutt eller noe, men får gleden av å bli kjefta på av burgersultne folk i bil som ikke skjønner at vi venter på lading, til tross for at vi har nødblinken på. Var til og med en som tok seg bryet å parkere, gå ut og bort til bilen min for å kjefte meg opp. Nuvel..

Så blir det en plass ledig og før noen av oss to i ladekøen får bevegd en finger smetter det en fullpakka suv inn på plassen og fører av bilen løper avgårde over parkeringa og inn på senteret... borte vekk.

Tikk- takk...

Hey presto! Mannen som løp er tilbake, bruker 7 sekunder på å beklage seg "skjønte ikke" og kjører.

Hey presto! 2. Elbilen i køen bak meg tar den ledige plassen... til tross for at det nå er kaldt i bilen koker jeg over, men konfliktsky som jeg er så blir jeg sittende, nå dugger det kraftig i bilen.

Tikk- takk.... tiden går...

Hey presto! 3. Det blir en ledig plass, ved siden av en bil som har stått fulladet hele tiden.

Men.. pussige greier. Automaten rett bak bilen min er opptatt, ledingene er strukket til biler ved siden av. Ser ut som ett spagettikaos foran laderne med kabler i alle retninger. 

Tikk- takk...

Men det er jo en ledig "kabel og dings" i automaten ved siden av. Løsne den og strekke den over min nye og hvite bil... rekker ikke frem.

Tikk- takk

Kjøre bilen frem og kline den inn mot bilen ved siden av, strekke kabelen som faen, yupp. Der fikk jeg den inn.

Men akkurat da var han som sneik foran meg ferdig, og han bruker jo kabelen til "min" automat. Han skulle jo bare lade litt, ikke rart han kunne snike. Tilbake med kabelen fra automaten ved siden av. Inn med kabelen fra "min automat". Frem med brikken og fyre i gang! Yippi! Endelig i gang etter pluss- minus 30 minutter med køl.

Men sosialt var det. Menn som stod å fikla med kabler frem og tilbake, apper, brikker, ringte for å resette automater, rista på hodet, prøvde å se rolige ut men en merket at det dirret under overflaten. Det satt til og med elbilister på benkene og beskuet hele "dansen", stor underholdning.
---
Hatet hvert eneste sekund og minutt av dette tullet. Så hva gjorde jeg feil, hvordan kan det løses? Er det flere hurtigladere ved senteret? Hele poenget var å handle når jeg ladet.

Og ikke kom å si at jeg ikke må dra på harryhandel på en lørdag, det er å si at jeg har gitt fra meg den muligheten fordi jeg har kjøpt elbil.

Når jeg var ferdig å handle hadde en ikke- ladbar Volvosuv tatt ene ladeplassen ved siden av min bil. Bilen som var fullada stod der fortsatt.
#17
Er forsåvidt såre fornøyd med å bruke utestikket, har ikke dårlig tid når bilen står hjemme for natta, og om morgenen er den full.

Plasseringen av utestikket er litt klønete, jeg får kabel delvis over trappa og må parkere på en tvungen måte for å rekke med ledningen så jeg er uansett åpen for en løsning.
--
Men hva er fordelen (e)med en ladeboks utover at jeg får flyttet ladinga til en bedre plass, det kan jeg få en elektriker "i nabolaget" til å gjøre. Får jeg ladet kjappere med boks?

En annen sak, med alderen så foretrekker jeg KISS, jeg trenger ingen ekstra funksjoner eller "dill" fordi jeg har en ladeboks. Feks er jeg overhodet ikke interessert i å koble den til telefonen eller noe annet lurt ;-)

Men en boks med kabel som lett lar seg "surre opp" på en pen måte er jo kjekt, ikke minst liker kona sånt. Meeen å betale feks 10 000,-+ for en pen kabelrulle er litt i overkant dumt.
#18
Hyundai Ioniq / Bilen har sluttet å lagre fra vanlig stikk.
lørdag 17. november 2018, klokken 00:10
Fikk bilen i går. Ladet over natt til i dag via stikket og var en tur på hurtiglader og toppet batteriet før ny kjøretur i kveldinga.

Kom hjem og koblet til, det startet opp men så stoppet det og bilen sier "feil på lader". Har koblet til og fra noen ganger men ingen forskjell.

"Kladden" lyser, men viser ikke lading.
---
Stikket er egen krets for utestrøm med 16A og jordfeilbryter. Ble vel lagt opp for 6-7 år siden, aldri opplevd noen problemer med det.

Så da blir det vel en tur til forhandler, eller er det noe jeg kan prøve å gjøre selv først?
#19
Vi trenger en "ny" nr 2 bil i familien og har kommet så langt at nåværende bil nr2 er satt hos forhandler i påvente av takst og vi har avtalt at vi skal kjøpe en ny Inoq som de får inn til uka.

Det hele begynte med at jeg var inne hos forhandler for å se etter en type liten- eller mellomklassebil. Mest brukt til småkjøring lokalt, men også enkelte lengre turer på noe under 20 mil. Forhandler sa da at om en skal ha en bil i den klassen i dag så kjøper en i praksis en elektrisk bil. Jeg har tenkt tanken før men rekkevidden har vært for dårlig. Men med Ioniq virker rekkevidden å være god nok, til god nok pris. Så da "gikk vi for den".

Så melder jeg meg inn her, for noen få dager siden, og begynner å lese om lading.... jeezzes. Skjønte at Tesla drev med noen egne greier, men dette virker jo helt ko-ko. Ulike leverandører, brikker, apper, registrering og ett helsikes styr for å få "fylt tanken". Er det mulig?

Leser en tråd om en som kjører til København, må sjekke om tråden er fra 2008 eller noe... neida. Kjørte dit selv i sommer, 6 timer med stopp for å fylle en gang og spise litt, kjapp og grei tur. I tråden leser jeg om uendelige ladepauser, problemer med å finne rett lader osv. 12, 12! timer!! Det er jo galskap!

Nå har jeg ikke tenkt å kjøre elbil til København men om det skulle skje så ville jeg, dum og uerfaren med elbil som jeg er, tenke "Maxsidistanse minus 20%= x ganger lading a 30 minutt" som ekstratid som jeg nok skal "overleve".

Fra meg er det ca 60 relativt flate mil til København. Da ser jeg for meg to ladinger a 30 minutt før Køben, som også vil være en grei frekvens på pauser. Men sånn er det altså ikke forstår jeg...
--
Men det løses jo greit ved å ikke kjøre til København... Men har også noen turer til vestlandet i året, og da tenker jo jeg, dum som jeg er, at det kunne vært gøy å ta elbilen. Ta seg litt ekstra tid og spare noen kroner. Men igjen, ut fra hva jeg har lest, er det helt uaktuelt å utsette seg selv for så mye selvplaging.
---
Skal det være så høy terskel og plagsomt å kjøre elbil? Jeg vil i grunnen bare kjøre og lade når det trengs, er ikke så veldig interessert i selve teknologien osv...

#20
Ny på forumet her, fantastisk ressurs dette :-)

Var en tur innom forhandler, dvs Birger N. Haug med Subaruen vår for å høre om innbytte. Ønsker en liten/middels bil som blir bil nr 2 i familien. Selger mente at en kjøpte elbil i dag hvis man skulle ha en nr. 2 bil, og det er jeg enig i. Men har en fast rute på 20 mil som jeg kjører et par ganger i måneden eller mer og ønsker å kunne kjøre den, helst uten stopp, men en stopp skal jeg overleve.

Kikket på bilene de hadde inne. Leaf klarer jeg ikke utseendet til, men må si at Ioniq fanget blikket mitt med en gang, pen bil.

Så da begynner jeg å se på biler hos Birger N. Haug, feks denne i Oslo:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133389743

Der står det i punktlista at det er varmeseter, "puhh", har jo lest at noen leveres uten. Men så leser jeg i teksten at det kan ettermonteres? Og hvorfor i alle verden koster denne bilen så mye mer enn denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133550060

Men også uten varme i setene tipper jeg... er det noe annet jeg går glipp av i disse "billigbilene"? Skinneseter og sånt er ikke interessant. Så leste jeg et sted at de med grå grill er overliggere fra 17, er det noen forskjell mellom 17 og 18 modellene?

Hadde en Prius uten varme i setene for noen år siden, og den saken er grei, aldri igjen. Prøvde med ett sånt trekk med varme som en plugga i sigrattenneren, det var helt grusomt å sitte på og fungerte ikke for meg i det hele tatt.

Nevnte det som en anekdote til selgeren på Birger N Haug som så litt brydd ut og sa at "noen i Oslo" kunne ettermontere for rundt 10 000,-. Som jeg syns høres helt tåpelig ut, særlig hvis det kun er snakk om ett sete.

For å gjøre det komplett, har lest lange tråder, også her inne, om at Ioniq skal komme med større batteri i løpet av 18, så jeg er i ferd med å kjøpe en bil som straks er "ute"?
---
Oppsummert:

1. Hvor får jeg tak i en bil med originale varmeseter hos en forhandler som også tar innbytte? NB, jeg betaler ikke 50 000,- ekstra for å få originale varmeseter, da kjøper jeg heller en annen bil/merke ;-)
2. Bør jeg vente til Ioniq2 med 50 mils rekkevidde kommer og heller kjøpe Inoq1 når prisene raser på de, la oss si om ett års tid eller vil etterspørselen på brukte elbiler holde prisen høy også på bruktbiler uansett?

Mao, jeg kjøper gjerne en ny bil, men brukt er også helt ok, men vil ha en forhandler å forholde meg til så privatkjøp er ikke aktuelt.

Jeg har bil, penger og god tid :.-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA