Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Storfe

#1
Model S 2013 - 2022 / Hvorfor er det kupefilter i bil med hepafilter?
lørdag 17. desember 2022, klokken 10:57
Mulig dette er dumt spørsmål:
Hvorfor er det kupefilter i biler med HEPA-filter?
Har det noe for seg? HEPA-filteret har mye mer finmasket filter enn det vanlige kupefilteret som sitter etter hepa-filteret?

Ett argument kan være at jeg ikke akkurat hadde følelsen av at hepa-filteret var helt tett, med litt sjabby passform på de plastikk-delene som ruter lufta fra HEPA og gjennom torpedoveggen.
#2
Model 3 / Skjev pakning under vindu i bakluke
mandag 10. oktober 2022, klokken 21:59
Under bakre vindu ligger det en pakning. På den ene siden er det en glippe der denne pakningen ligger, virker som den er skjevt limt på under bakre vindu. Dette er ikke en pakning for å tette mellom bakluke og karosseri eller noe, men forhindrer kanskje noe vann, selv om det er åpent lenger opp. Skal vi la det være, eller klage? Bilen er 6 mnd, gått 6000 km, hentet februar 2022.
#3
Lading av Tesla / Ustabil ladefart i garasje med model 3
tirsdag 02. august 2022, klokken 23:49
Vi har en Model S 2018/19, og en Model 3 2022.
Når vi lader disse hjemme, så lader alltid S'en stabilt på 3,8 kw/h som ladestasjonen er justert til.
Når vi lader 3'ern, så lader denne veldig ustabilt, ladefart varierer mellom 2,5 og 3,8, i noen minutters intervall på forskjellige trinn.
Har prøvd å kryssbytte biler på de to ladestasjonene, men ustabiliteten følger alltid 3'ern, uansett hvilken lader den er koplet til.

Bilde viser lading av model 3, helt til slutt her kryssbyttet jeg lader fra andre siden av garasjen, men ustabilitet fortsetter.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Dette bildet viser lading av model S vs model 3:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Noen som har noe tips til hvorfor det er slik? Det medfører at 3'ern lader betydelig tregere enn nødvendig.

Det åpenbare er vel å teste å lade 3'ern på en annen hjemmelader for å se hvordan den lader da. Skal teste på hytta, men der er det 3-fase 400v, så det blir ikke helt sammenlignbart.

Har forøvrig Myenergi Zappi lader i garasjen.
#4
Model 3 / M3 Long range og tredekor i dører?
søndag 23. januar 2022, klokken 09:01
Jeg er kjent med endringene rundt varmepumpe, elektrisk bakluke, dobbeltglass og ny midtkonsoll som kom på slutten av 2020.
En gang i 2021 kom det også tredekor i dørene. Har disse bilene med tredekor andre endringer? Er tredekor ett tegn på at de kommer fra Kina?

Spørsmålet gjelder Long range: Kommer LR med lfp-batteri, eller er det bare SR?

Sitter og vurderer kjøp av ny M3 LR kontra kjøp av en ca ett år gammel LR. Antar prisforskjellen kan være ca 50k basert på finn.no.
Nybestilling i dag gir levering i august hvis man skal ha 18" felger.
#5
Hyundai Ioniq / Problemer med "comfort access"
tirsdag 16. november 2021, klokken 20:21
Hei

Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, men jeg oppdaget at førersetet ikke går tilbake slik det skal når man går ut av bilen og samtidig har aktivert "komfort aksess" eller noe i den duren. Man kan velge mellom 3 modus, Av, normal eller utvidet. På vår 2020 38kwh Ioniq flytter setet seg like langt med normal eller utvidet. Jeg vet at det ikke har vært slik tidligere. Kan noen melde hvorvidt det er slik på deres 38, eller om setet går lenger tilbake i utvidet modus?
Bilen var på service for en måneds tid siden, og ble da softwareoppgradert, men dette var slik før det, og er fortsatt slik.
#6
Model S 2013 - 2022 / Luftfilter i model S
fredag 09. april 2021, klokken 22:55
Hei, jeg har en 2019 model S med biodefence og dermed stort hepa-filter foran.
Sitter det noen vanlige luftfilter i tillegg til det store hepa-filteret?
Bilen har gått 36000, antar det store hepa-filteret holder lengre enn dette?
#7
Model S 2013 - 2022 / Demontering av panel i baksetet
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 17:58
Har noen en rask beskrivelse av hvordan jeg demonterer panelet som er ringet inn i gult i bildet?
Må jeg ta av hele panelet ned til gulvet?
Antar det sitter med plastklips, men hvilken retning skal det løsnes? (Noen slike paneler skal ofte "sklis" av, og ikke dras rett ut).

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#8
Har en 2019 S. I det siste føler jeg at førerseteryggen ikke går like langt fram som tidligere. Man blir sittende i "rånestilling" når jeg kjører. Ved justering av stolen stopper seteryggen som om man når begrensningen/stoppunktet i enden av bevegelses-området.

Passasjersetet kan legge seteryggen mye lenger frem. Bilen har setemodellen med elektrisk justering av nakkestøtte.

Skal bevegelsesmulighetene være like mellom fører og passasjersetet? (Bortsett fra minnefunksjonen).
#9
Model S 2013 - 2022 / Varme i bakseter
søndag 13. september 2020, klokken 08:22
Skal det komme det varmluft ut av ventilasjonen som kommer ut bak bilen, som er integrert i midtkonsollen?
I går var det ca 10 grader ute, og jeg fikk ikke ut noe varmluft i disse ventilene. Ventilen var åpen, og bak i bilen satt det ett barn i framovervendt bilstol, og ett i bakovervendt bilstol.

Til tider kunne det virke som det steg varme ut fra ventilene, men uten at det var noen vifte som blåste. Sitter det eget varmeelement og vifte her, eller er det en del av fremre klimaanlegg via egne luftkanaler?

Satte klimaanlegg på høy, og lekte med manuelle innstillinger, men merket ingen bedring.
#10
Hyundai Ioniq / Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
onsdag 29. januar 2020, klokken 06:52
Hei

Vurderer å kjøpe ny Ioniq.

Oppsummert så trenger ikke vi rekkevidden på 2020, klarer oss fint med 2019.
Prismessig kan vi få en ny 2019 til 270 eller en 2020 til 310 000. Begge er med vinterdekk og teknikk/skinn/soltak.
Hva tenker folk her?

I hodet mitt kan fort denne forskjellen i pris også være der når vi selger bilen, og dermed får vi en bil med en del oppdateringer innvendig og utvendig, uten at det egentlig koster oss så mye?

Si at vi har bilen i 4-5 år når vi selger igjen, da tenker jeg at den nye modellen burde være verdt minst 20 000 mer enn gamle i bruktmarkedet, så effektivt koster den bare 20 000 mer i perioden?
#11
Model S 2013 - 2022 / Ryggelys
søndag 27. oktober 2019, klokken 22:11
Det er noen tråder om dette fra tidligere, men det virker å avhenge litt av alder på bilen.

Hva slags erfaringer har folk med ryggekamera når det er mørkt ute?
Her er det helt svart i ryggekamera når det er mørkt ute. Ryggelys lyser (ei lampe) men den er relativt stusselig.
Kona mener å huske at dette var bedre tidligere. Bilen var ny i februar 2019.
Kan Tesla ha rota til en justeringsfunksjon av iso-verdier på ryggekamera?

Jeg ser ikke helt for meg at de kan ha redusert lysstyrken i ryggelyset i software?

Kan såvidt skimte noe bak bilen hvis jeg bremser slik at bremselys lyser opp.
#12
Lading av Tesla / Lading av tesla ved feriehus i Danmark
søndag 24. mars 2019, klokken 20:45
Vi skal på danmarksferie til sommeren. Tanken er å kunne lade bilen ved feriehuset. Hva slags erfaring har folk med kontakttype, strømstyrke og pluggtype i boliger i Danmark?
#13
Model S 2013 - 2022 / Kan bilen min lade med 22kW?
mandag 25. februar 2019, klokken 22:14
Bestilte TMS 75D i oktober/november, fikk den levert i forrige uke.
Hvordan kan jeg finne ut om det er dobbeltlader (22 kw?) på bilen? Er ikke i nærheten av å kunne lade på slik fart hjemme.
#14
Model S 2013 - 2022 / Tavstativ til Model S med panoramatak
torsdag 14. februar 2019, klokken 18:57
https://www.tesla.com/no_NO/support/model-s-roof-rack-installation?redirect=no

Dette må vel tolkes som at det er mulig med takstativ selv med panoramatak nå?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA