Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Benny76

#1
ID.3 / Avbrutt hurtiglading (BKK)
tirsdag 28. desember 2021, klokken 15:16
Hei :)
Jeg har ladet på to forskjellige lokasjoner med BKK sin 200kW lader den siste uka og har opplevd at ladingen stopper. Jeg har ikke hatt problemer tidligere, så jeg vet ikke om dette er noe som skyldes bilen eller laderne, men siden alt går som det skal når jeg bytter til de "gamle" 50kW laderne, så tenker jeg at feilen kanskje ligger hos laderne til BKK. Jeg har ladet i minusgrader hos Ionity mange ganger ila. vinteren, senest på samme tur som en av de nevnte BKK laderne, og aldri hatt noen problemer der. Noen andre som ha gjort seg lignende erfaringer med sin ID.3?
#2
ID.3 / Litt info, rykter og synsing rundt ladekurver på 1st Ed.
mandag 06. juli 2020, klokken 17:49
Her er en video med litt info rundt observasjoner av lading på Ionity ladere.
Dette virker veldig lovende, så vi får håpe at det er noe i nærheten av det som leveres i løpet av sensommeren 8)



https://www.youtube.com/watch?v=-bkvYnpCwEg
#3
ID.3 / Tanker rundt valg av bil.
onsdag 01. juli 2020, klokken 17:00
Først av alt må jeg få lov til å takke alle dere som skriver godt begrunnede og gjennomtenkte innlegg her på forumet :+1: Jeg er nok ikke alene om å være innom her jevnlig og oppleve å få svar på ting jeg lurer på i tillegg til å logge av med enda nye spørsmål :)

Jeg tror det i absolutt alle de trådene, (uavhengig av bilmerke/modell), jeg har vært innom her på forumet hvor forventninger og pris har vært diskutert, har vært ytret misnøye med pris opp mot forventet totalpakke. Dette tror jeg stort sett er en "sunn" holdning som er helt naturlig. De fleste ønsker vel mest mulig uttelling for sine hardt inntjente kroner? Når det er nevnt, vil jeg også slå et slag for forsøke å gi mer utfyllende ytringer enn for eksempel: "bilen er for dyr", eller "har for lite ekstrautstyr."

Bilbehovene våre varierer ganske mye mellom hver enkelt av oss og elbilutvalget gir på det nåværende tidspunkt ikke i nærheten av det utvalget vi alle er vant med fra fossilbiler. Har du henger, tre unger og bikkje, og kanskje et par kajakker du vil ha med på tur? Med "begrenset" (sub 400 000,- f.eks.) budsjett trenger du ikke å lete i elbilsegmentet etter den bilen enda. I tillegg er også hvor du bor i vårt langstrakte land en faktor når du skal velge elbil. På grunn av den noe ulike dekningen av hurtigladertilbudet, er det også relativt stor forskjell på hvilken rekkevidde/batteripakke som vil fungere for hver enkelt.

Personlig opplever jeg dette som en spennende tid med store omveltninger og teknologiske gjennombrudd. Jeg har alltid vært bilinteressert og liker sette med inn i både teknologien og historien bak mye av det som har skjedd med bilen og bilindustrien fra slutten av 1800-tallet og frem til der vi er i dag. "Elefanten i rommet" har de siste årene vært utfasingen av forbrenningsmotoren og bilindustriens motvilje til å gi slipp på en teknologi som de har investert enorme summer i å være best på. Det er jo tross alt for å tjene penger at de lager disse produktene, så da er det jo også logisk å ønske seg best mulig avkastning på investeringene sine. Med de nye utslippskravene og en økt dreining mot mer utslippsvennlig transport, løper nå alle de etablerte bilprodusentene så fort de kan i samme retning som Tesla har jobbet siden de startet å utvikle biler.
Plutselig har det nærmest ingen verdi at du har ledet utviklingen av dieselmotorer eller girkasser de siste tjue årene, for nå handler alt om batterier, elmotorer og software. Etter hvert som produksjonsvolumene går opp og produksjonskostnader og utviklingskostnader stabiliserer seg, vil nok alt gå mer tilbake til "normalen" for både konsumenter og produsenter. Det blir spennende å se hvilke produsentene som eksisterer etter denne overgangsperioden, hvor lang tid det vil ta og ikke minst hva slags produkter vi kommer til å ha.

Jeg må innrømme at det er litt rart å skulle handle bil og måtte gjøre såpass mange kompromisser bare fordi en ønsker seg en elbil :-\ For min egen del har jeg nettopp landet på å kjøpe ID.3. Etter å ha etablert hvor mye penger jeg ønsket å bruke på elbil, var det kanskje to ting som skilte seg seg ut som de mest tungtveiende argumentene for nettopp denne bilen:

1. ID.3 har oppkoblingsteknologi lik Tesla (ikke enda, men det kommer ::) :P ) Det lover godt for viderutvikling av plattformen. At VW kan innhente brukerdata og finjustere plattformen, mener jeg øker mulighetene for at modellen over tid vil beholde relevansen bedre enn de modellene som ikke har mulighet til dette.

2. ID.3 er en bil som er utviklet som en elbil fra grunnen og opp og det er en storsatsing fra VW på alle måter. Dette er verdens største bilprodusent som har alt å tape på å ikke klare å levere et godt produkt. Jeg føler meg derfor trygg på at uansett hva slags produkt jeg ender opp med å hente hos forhandleren når den dag kommer, så er jeg i de beste hender uansett hva slags problemer som eventuelt skulle oppstå.

Hvorfor valgte du ID.3? Hvorfor ikke?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA