Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Chimp

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2023 BMW ix1
fredag 06. januar 2023, klokken 05:55
Slettes
#2
Slettes
#3
Sort/sort
21" vinter og sommer
Har fått spørsmål av Tesla om jeg ønsker bilen i år

HBO 670 000 kr

Foretrekker kjøper som kan betale ut bilen slik at jeg unngår å ta opp lån
#4
Born / Cupra frii lansert
mandag 29. august 2022, klokken 07:41
https://bilabonnement.cupra.no/

7390 pr mnd med 2 mnd binding. Inkl forsikring

#5
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Bmw i3 120ah fully charged
torsdag 04. august 2022, klokken 22:26
Fluid sort, all black
Fully charged
Suite skinninteriør
Harman kardon
Elektrisk soltak
2021modell, reg april
Straks 30 000 km
Serviceavtale 2025
Apple carplay

Oslo

Får ix3 i månedsskiftet aug/sept hvis alt går etter planen, kan selges etter dette. Vil bli savnet, dette er ventebilen som jeg gjerne skulle hatt videre.



Send PM for mer info/uforpliktende bud
#6
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Bmw i4 fully charged
fredag 24. juni 2022, klokken 19:39
Antatt levering q4 2022, bestilt oktober 2021
Harman kardon
Elektriske seter
Shadow line
4 år serviceavtale
Vinterhjul 18 tommer piggfritt
19tommer sommer
Svart metallic

PM for mer info.
#7
BMW iX1 / BMW ix1 vs ix3
onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25
Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?

Jeg trodde før lansering at "hvorfor bestille ix3 når ix1 kommer med AWD". Men når prisnivået er så høyt, med 13 % mindre batteri, mindre bil, mindre utstyr inkludert i fully charged (panorama, mørke ruter og laserlys mangler); så har jeg forandret mening. Nå er jeg glad jeg også har en bestilling på ix3 til gammel pris med levering i høst. Det føles ikke verdt det med fully charged i ix1, når man kan få ix3 til samme pris. Men bestiller ix1 allikevel (en lavere utstyrspakke), blir vel mulig å ombestemme seg og selge denne her også uten å tape penger.

Den åpenbare forskjellen mellom de to er AWD, noe som betyr mye i Norge. Internasjonalt skal det bli verre.
Og idrive8 vs 7.
#8
BMW iX1 / Utstyrsnivå og priser
onsdag 01. juni 2022, klokken 09:08
https://bavaria.no/biler/suv/bmw-ix1/

Charged   
519 900 kr   
Charged Plus   
546 900 kr   
Fully Charged   
584 900 kr

Forskjellen i utstyrsnivå har jeg ikke funnet enda.
#9
BMW iX1 / Ladehastighet
onsdag 01. juni 2022, klokken 08:27
Er dette bra?
Dupper under 100 litt tidlig?
#10
Model Y / Prisutvikling ny model Y
torsdag 26. mai 2022, klokken 13:42
Spørsmålet er ikke rettet til bruktmarked, men nybestilling av model Y.

I dag koster performance 614 232 kr pluss vinterdekk, inkl tilhengerfeste

LR koster 574 232 kr med 19tommer, pluss vinterdekk, inkludert hengerfeste

Har begge bilene steget jevnt og trutt i pris siden lansering? Jeg misliker å betale mer enn naboen, så hvis performance har hatt samme prisen hele veien vil jeg heller ta den, merkelig nok :)
#11
BMW i3 / Svingradius i3 vs i3s
fredag 25. mars 2022, klokken 20:03
Ser på muligheten for brukt i3.
Behovet for en bybil har meldt seg, og den vil sjelden bli brukt på langtur. Tror ikke stabiliteten i sportspakken sånn sett er så viktig, men hvis det føles mye bedre også i 60-80sone så er det klart et pluss.
Hovedpoenget med i3 er at den er snerten og enkelt kan være et tilskudd i en litt klønete garasje. Må kjøre ut på gårdsplass hvor det ikke er god plass til å svinge, krapp sving i 90grader.

Har fortstått at det skiller ca 40 cm på en hel 360graders sving mellom de to modellene. Er det noen som opplever i praksis at det er stor forskjell?

Heller mot S eller sportspakke selvom det ikke virker sånn over, fordi det ser finere ut og anbefales "overalt" ift stabilitet og kjørefølelse.
Skal også selge bilen igjen etter noen år, så da vil det ofte være et pluss.

Erfaringer? Er svingradiusen så liten uansett at det ikke er noe å tenke på i valg av modell?
#12
Ser at vw og skoda har kommet med litt info om at 170kw kommer senere, og at det vil oppgraderes OTA på eksisterende biler.
Foreløpig er ikke OTA nevnt med et ord fra Audi. Noen som har plukket opp noe av interesse?
#13
Håper på en liten debatt angående Q4 vs the rest.
Sammenlignet mot id4 mener jeg man får ekstremt mye bedre førermiljø. Tenker at det gjør det verdt det i seg selv å prioritere audi mot vw.

Så har man audi etron, mercedes eqc og jaguar i-pace.
Er disse en klasse over?
Har selv i-pace og er litt usikker på om jeg skal ta verditapet på den for å oppgradere/nedgradere til q4 mot et pristillegg. Jeg vinner nok litt mer praktisk bagasjerom og raskere lading. Men praktisk rekkevidde blir vel ca det samme og bilen er ikke like premium totalt sett. Jaguaren har nok også litt bedre kjøreopplevelse, samt luftfjæring.
#14
BMW iX / Forsinkelse?
onsdag 10. februar 2021, klokken 18:11
#15
Polestar 2 / Polestar 3
tirsdag 25. februar 2020, klokken 09:53
Tråd til å følge lanseringen kl 12 i dag 25.02.20

Håper selvsagt det er Polestar 3 de skal vise frem selvom det ikke er sikkert. Sykt spent.
#16
Mach-e / Matrix lys
fredag 22. november 2019, klokken 22:16
Er dere sikre på at Adaptive LED er det samme som vi vanligvis kaller matrix lys?
Eller er det kun automatisk av og på, altså ikke det samme som matrix.

Merker det er helt uaktuelt å kjøpe nybil i 2020 uten den teknologien.
#17
Polestar 2 / Interiør
søndag 20. oktober 2019, klokken 11:10
Går folk for grå eller sort weave tech?

Noen som tviholder på nappa selv med høy pris? Synes nappa kler sort bil veldig godt.
#18
Ladeplasser og ladekabler / Nødlader diverse hytter, stikkontakt
mandag 09. september 2019, klokken 21:49
Har i pace med juice booster 2.
Har tilgang til hytter hvorav ingen er mine, ingen har ladeboks. Alle har stikkontakt ute, nødlading og neppe dimensjonert iht dagens forskrifter.
Slik jeg forstår er juice booster OK (?) da den har innebygget b-vern samt deteksjon av varmgang i schuko.

Problem : kun på 1 sted er ladekabel (ca 4 meter) lang nok. Om vinteren vil det være snøfonner og jeg kan ikke parkere bilen nærme nok stikkontakt.
Juice booster selger 5 meter forlengere, som vil være langt nok. Men det koster typ 1800 kr.
Vurderer å legge ut juicebooster for salg (ser ut som man får rundt 8000 kr på finn)
og heller kjøpe et alternativ som lader 10a 1fase, men med b vern, deteksjon mot varmgang, minst 8m kabel.

Lurt? I så fall forslag til alternativ ladekabel?

Er juice booster det beste, slik at jeg bør koste på meg forlengeren?

Å tvinge hytteeiere til å gå for industristikk eller ladeboks er ikke en løsning
#19
i-Pace / Ionity
fredag 05. juli 2019, klokken 10:09
Må man ha en software update for ionity?
Prøvde 2 ladere på gol uten hell, både med brikke og app. Betalingen ble godkjent men lading "ferdig" med en gang, startet altså aldri.
Rundt meg ladet både Kona og E tron
Hadde ikke tid/ork til ITsupport og dro heller på fortum 50kw, som jeg sjelden har hatt problemer med.
Er dette normalkost? Vet at forskjellig ladehastighet har vært en greie, men ikke lest om noen som ikke får til å lade i det hele tatt.
#20
i-Pace / Automatisk hovedlys
mandag 25. mars 2019, klokken 10:13
Jeg har en S med vanlige LED-lys.
Jeg må skru på hovedlys nesten hver gang jeg kjører, og det irriterer meg. Begynner å bli et par ganger jeg har kjørt rundt uten lysene på. Virker ut fra iGuide som at det er fordi omgivelseslyset er sterkt, da velger den å skru av lysene? Opplever da å bli blinket på på veien. Hvordan løser dere med S dette? Antar systemet er litt annerledes med Matrix.

Jeg mener jeg vrir bryteren ned til auto, og skrur aldri av (off) når jeg parkerer, jeg lar den skru seg av selv etter litt tid. Allikevel starter bilen ofte uten hovedlysene på, det lyser ikke grønne autolys/nærlys-lamper på dashbordet.
Skjønner ikke opplegget, misliker den greia med at bryteren spretter tilbake i startposisjon så jeg omtrent ikke vet hva den står i. Vet jo egentlig ikke  100 % sikkert om jeg fikk valgt hovedlys eller automatisk ved å dra hjulet ned. Jeg er sikkert helt dust men dette opplegget fatter jeg ikke.

En annen ting er at ved kjøring oppdager jeg at jeg ikke har skrudd på lysene, så drar jeg den ned til auto, så skrur den seg ikke på men sier noe crap om manuell operasjon og skrur enda ikke på lysene, drar den ned et par ganger til så kommer endelig de grønne lampene opp.

Regner med noen får seg en god latter men jeg fatter ikke hva jeg driver med og legger all skyld på det jævla hjulet som går tilbake til standardposisjon. hvilken klovn fant på noe så smart :)

PS: iGuide sier noe om at kjørelys (DRL) alltid er på, men skrur seg av ved sterkt omgivelseslys dersom man har i auto - kan det være noe her? Jeg ønsker at det skal lyse grønt i dashbordet så jeg vet at jeg har på lyset, jeg står jo ikke utenfor bilen og følger med på at lysene er på. Når auto/nærlys grønn lampe forsvinner fra dashbordet antar jeg at jeg kjører rundt uten lys, tar jeg feil her kanskje?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA