Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Eirik Norum

#1
Hei.
Ser på muligheten til å kjøre langs kysten fra Brønnøysund til Bodø i sommer. Ser at det er ett stort gap mellom Sandnessjøen og Bodø. Med en Hyundai Ioniq med relativt lite batteri så er 350 km litt langt. Ser at det i 2019 var skrevet om 5 nye ladestasjoner langs FV17. Noen som vet noe mer om dette og eventuelle andre ladere som kommer opp de neste månedene?

"Gjennom konkurransen som utlyses nå skal det etableres fem ladesteder langs Fv17 (bedre kjent som Kystriksveien),...
Søknadsfristen for utlysingen er 28. februar 2020. Alle laderne må være på plass og i drift innen 18 måneder etter at Enova gir tilsagn. I praksis vil dette si senest i løpet av oktober 2021."
Kilde:
https://presse.enova.no/pressreleases/stoetter-hurtigladere-langs-kystriksveien-og-lofoten-2948353
#2
Lading i Europa / Oversikt lade operatører Europa
onsdag 02. januar 2019, klokken 14:51
Oversikt lademuligheter Europa

Danmark:
I Danmark har man to store leverandører, E.ON og Clever.

E.ON - 5.4 DKK pr. KwH, betales via Europark-appen, Alt: Plugsurfin-appen; 8.48 DKK pr KwH.
Clever - 5.5 DKK pr. KwH, betales via Clever-appen, alt: Plugsurfing-appen; 8,43 DKK pr. KwH.



Note: Fyller på etterhvert som jeg planlegger.
Opprinnelig post:
SitatHei.
Tenkte å prøve meg på en europa-ferie med Hyundai Ioniq til sommeren. Kjører da gjennom Tyskland, Østerrike, Sveits og Nord-Italia.

Googler litt og havner på masse forskjellige kart-oversikter over ladestasjoner, kan bli svimmel av mindre.
Kan vi prøve å lage en oversikt her over alle lade-operatørene her? Eventuelt, finnes det en slik oversikt andre steder? Må da være mulig å komme seg så langt selv uten Tesla og tilhørende super-chargere!

Kan oppdatere denne posten om dere kommer med innspill.
#3
Hei.
Har hatt en Hyundai Ioniq i litt over ett år nå, ladet ved hjelp av stikkontakt på dedikert 10 amp kurs frem til nå. Skal nå bytte ut vår diesel-bil i en brukt eldre Leaf som nr. 2 bil. I den forbindelse så ser vi at vi må ha noe mer enn en ladekontakt.

Ønsker å kunne lade begge bilene samtidig, så tenker å kjøpe en lader og montere på ny kurs og så ha eksisterende kurs til å lade bil nr 2 om de må lades samtidig. Problemet er at Leaf har type 1 og Ioniq har type 2, så må enten bare lade Leaf ved hjelp av stikk, eller kjøpe hjemmelader med utbyttbar kabel.

Hva anbefaler dere? Ønsker en 1fase 32 amp lader (har 50 amp hovedsikring). Gjerne med mulighet for utbygging til 2. Noen tips? Generelle råd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA