Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Elbilskeptisk

#1
Var 2015 Ion ser ut til å trenge en ny pære til det jeg antar er nærlys i venstre frontlykt. Det et øverste linseLampe i lykten.
Er dette mulig å skifte uten å ta ut lykten? Har dårlig erfaring med å demontere plastdetaljer i minsgrader.
Noen som vet hvilken type pære som sitter der?
#2
Bilen var nediset idag tidlig(temp rundt null) og jeg "startet" den og satte på kupevarmen en liten time før den skulle brukes. Den hadde stått på lading over natten og jeg lot være å koble fra.

Da vi skulle kjøre hjemmefra var den temmelig dau bortsett fra noe blinking her og der. Blant annet blinket baklysene en periode.

Bilen ble satt på lading igjen men ser ikke ut til å ta lading. Ladeindikatoren på ser normal ut men bilen lar seg ikke starte og dashbordet er ganske dødt bortsett fra at lampa for åpne dører blinker sammen med en pipelyd når tenning er på og førerdør åpen. Jeg hører også et rele slå framme til venstre. Dette slår i takt med nevnte varsellys og pipelyd når dør er åpen. Med dør igjen slår releet alene, selv uten tenningsnøkkelen i.

Bilen er levert Jan 2015 så akkurat utenfor garanti.
#3
Vi hadde idag såvidt minusgrader og allerede nå er det trøblete å holde frontruta fri for is.

Kona kjørte hjem fra jobb dag, ca 25km og hadde full guff på varme og vifte med prioritet på frontruta. Bare såvidt den ikke frøys til og på den halvtimen det tok økte temperaturen i kupeen fra 4 til 6 grader.

Bilen hadde stått en halvtime da jeg tok en tur. Allerede is på ruta og ingen særlig varmeapparatet hverken fra start eller etter ti min.

Er det en ideell innstilling på varme/vifte/dyser som vi ikke har funnet ennå eller kan jeg gå ut fra at noe er galt?
#4
Det tar litt lang tid før det er varme i varmeapparatet. Lurer litt på å montere et gammeleags elektrisk varmeelement i varmeapparatsløyfa. Fint å ha varme i varmeapparat fra oppstart og bør ikke koste allverden.
#5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Fargekode iON
tirsdag 28. august 2018, klokken 19:22
Har kjøpt iON av dame med diverse ringer på fingrene. Har gått hardt ut over diverse overflater. Særlig dørkarmene har mange sår i lakken.

Er det en grei plass å lese av fargekode eller er det noe lakkbutikken finner ved hjelp av regnr/rammenummer?
#6
Kjøpte 2015 ion her om dagen og ble lettere sjokkert over vekten på vinterdekkene (conti piggfrie på Fondmetal felger. Har ikke veid de ennå og har ikke hatt av de originale sommerdekkene. Antar de er lettere.

Det som slår meg er at felgene på Mitsubishien åpenbart er designet for bilen mens de på de to andre(samme type?)ser ut som billige ettermarkedsfelger.
Er det noen her som har sjekket vekten på de?

Jeg har veldig god erfaring med å montere lettere hjul på små puger og citroner og regner med trillingene har like mye å vinne.

#7
Kjøpe elbil? / Billig elbil som familiebil nr to
mandag 06. august 2018, klokken 18:18
Har holdt igjen lenge men nå har situasjonen endret seg slik at det blir direkte ufornuftig å ikke ha elbil som bil nr to. For øyeblikket består den i en gammel Berlingo som er min favorittbil. Liten utenpå, stor inni. Kan brukes til alt og ingen grining om det blir en skramme. Og ikke minst har den ganske gode kjøreegenskaper. Elbil til samme pris som gammel Berlingo er nok urealistisk men den kan godt koste under 80K

Hadde jeg funnet en god elektrisk Berlingo/Partner til god pris hadde jeg vært veldig fristet men det er sjelden vare. Noen Flere er det av Renault Kangoo så det kan være et alternativ. Men så var det dette med batterileie. Er dette fremdeles et tema?

Trilling ser spennende ut men hvordan er den over de vestlandske bruene? Og hvordan er det med sikkerhet ved kollisjon?

Behovet består for øyeblikket i at kona skal dagpendle til naboøya ca 35km hver vei dersom hun skal innom barnehagen. Sansynligvis lademulighet på jobben. Det må være plass til to barneseter der det ene fremdeles er bakovervendt(kan snus om ett år)og en voksen passasjer. Ellers vil den brukes på øya slik at dieselbilen kan spares til langturer.

Ser ut som trilling er det enkleste valget siden den er billig og har grei rekkevidde og hurtiglading. Men siden de er forholdsvis trange og ikke ser ut i måneskinn vurderer jeg også Kangoo og Berlingo om en skulle dukke opp.

Jeg luftet dett med trilling for en kompis som kjører Leaf utrykte han; "E du ikkje meir gla i na?"
Er glad i både Kone og barn men trilling ser ut som et bra alternativ.

Hva synes dere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA