Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Linka

#1
Prøvd å ringe Tesla, men kommer ikke igjennom. Ser ut som bil er rundt hjørnet plutselig, uten at de har åpnet opp for å endre til 7-seter.

Noen som har byttet fra 5 til 7? Påvirker det prisen? (Dvs. utover tillegget for de ekstra setene). Det er vel primært FSD som har steget siden jeg bestilte.

Er det folk med 7-seter i bestilling fra den korte perioden det var mulig som får sin utlevert nå i første runde? Det er egentlig 7-seter vi har ville hatt siden vi la inn bestilling. Bagasjemessig klarer vi oss fint med Model 3.

#2
Model 3 / Nomad ladeplate vs Tesla sin
mandag 02. mars 2020, klokken 10:28
Hei!

Hvordan er Tesla sin egen ladeplate i forhold til Nomad sin med tanke på tykkelse?

Jeg fikk Nomad sin til bursdagen min, men den var jo håpløst laget i forhold til å passe inni konsollen. Klin umulig å få lukket luken når man har lagt telefonen på, og jeg har et helt standard tykkelse deksel.(Ikke spesielt tykt).
#3
Fikk omsider summet meg til å se over brukermanuelen for TM3 en gang til. På side 143 kom jeg over:

SitatFORSIKTIG: Tesla anbefaler på det
sterkeste å la Model 3 være tilkoblet når
den ikke er i bruk. Da holdes batteriet på
optimalt ladenivå.

Tror jeg tolker det som at jeg har ikke-optimale ladevaner i dag, og disse har jeg lest/fått anbefalt et eller annet sted vil jeg tro. Nå lader jeg en gang i uken til 80% om ikke det er noe spesielt. Bruker maks 5-10% til dagen. Har Zaptec Pro ladestasjon tilgjengelig på fast plass.

1. Hva er "Optimalt ladenivå" om man bruker 5-10% hver dag. Ferietid: 0% til kjøring over flere uker?

2. Daglig lading trumfer ukentlig lading?

Hverdagsbruk: Antar at det betyr at selv med lite kjøring bør jeg plugge den i og lade hver dag, fremfor en gang i uken +/-? Hvilken % bør jeg da lade den opp til? Ser alt fra 40-90%...

Ferielading: Bilen forblir ubrukt over mange uker. Har mulighet for å ha bilen plugget i, men har alternativt mulighet for at noen kobler den til underveis i ferien. Ref. brukermanualen så tolker jeg det også som at jeg bør la den være tilkoblet hele tiden? Hva er "Optimalt ladenivå" i et slik tilfelle?
#4
Model 3 / Zaptec og Model 3: Trenger man ekstra ladekabel?
mandag 29. april 2019, klokken 15:21
Var litt usikker om dette spørsmålet hører til under lading eller Model 3...

Jeg skal ha en Zaptec Pro ladestasjon (blir del av et fellesanlegg på sikt). Så vidt jeg skjønner får man bare en boks, ingen tilkoblingsenhet til selve bilen.

Da lurer jeg på: Er det Type 2-kabelen som følger med som jeg plugger inn i Zaptec og har den permanent plugget inn i ladestasjonen, eller må jeg kjøpe en ladekabel utenom dette? I så tilfelle - hvilken?

Trenger jeg noe annet for å få ladet på ulike ladestasjoner rundtomkring i Norge, eller har "alle" offentlige ladestasjoner et stikk som passer Model 3?

Andre har sikkert spurt om det samme i ladeforumet, men jeg må ha det inn med teskje.
#5
Noen med reserverasjon fra 2016 og bestilling fra desember som har klart å oppnå kontakt med Tesla, eller har blitt kontaktet av dem etter at ikke-kommunikasjonsdirektøren var i avisene og sa at de prøvde å komme i kontakt med de "håndfull berørte" av forsinkelsene?

Gav opp etter 30 min venting på telefonen, og epost svarer de jo heller ikke på. (En uke siden jeg sendte inn).

Vil egentlig bare vite om jeg både får bilen raskere og 7200 kr billigere for samme konfig. om jeg avbestiller hele greia og hopper på "estimert mai" som det står i konfiguratoren nå...

Oppdatering 16.april:
Fikk omsider telefonkontakt med dem, og fikk prisen redusert med 7200 kroner og beholde samme VIN som jeg har hatt siden 19.mars. Bilen var i Belgia for 6 dager siden, høres ut som mulig utlevering i slutten av april. Så får vi se.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA