Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - JLie

#1
Lade hjemme / Tvetydig info om rekkefølge - Zaptec
lørdag 07. oktober 2023, klokken 13:59
Hei, min mor har installert Zaptec Go-ladeboks, og i hurtigguiden for "slik starter du ladingen" står det:

"Koble til ladekabelen til kjøretøyet, og koble deretter ladekabelen til ladestasjonen".

På nettsiden står det motsatt: "La oss starte med en enkel huskeregel: Plugg laderen i strømkilden først, deretter i bilen."

Så - hva er riktig? Det er ganske tungvint å måtte koble fra ladekabelen fra boksen hver gang den skal puttes i bilen.
#2
Model S 2013 - 2022 / Rens av dreneringshull BAK, panotak
søndag 03. oktober 2021, klokken 11:01
Hei, jeg oppdaget vann rundt C-stolpen her om dagen, og kom samtidig på at jeg aldri har renset dreneringshullene BAK på panoramataket. De foran er enkelt tilgjengelige og kan blåses rene, men de bak har jeg aldri sett eller gjort noe med. Jeg finner heller ingen prosedyrer på det store nettet der det står hvordan man gjør dette, men går ut fra at dette burde vært en del av det generelle vedlikeholdet på bilen.

Er det noen av dere som har renset disse drenshullene på baksiden av panotaket? Og hvor i all verden går dreneringen UT av bilen? Finner de i hvert fall ikke i hjulbuene bak. 
#3
Model S 2013 - 2022 / Mangler luft ut fra bakre ventiler
søndag 14. mars 2021, klokken 13:09
Jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg skal få luft ut av ventilene som sitter i bakkant av midtkonsollen og peker mot baksetet. Når jeg har systemet på auto synes jeg aldri det kommer noe særlig ut av dem. Kupeen blir varm slik den skal, men ungene i baksetet kunne godt fått litt mer direkte varme.

Hvordan skal dette egentlig justeres? Kan jeg teste ventilene/tvinge luft gjennom dem ved å skru av auto?

Jeg burde jo sikkert visst dette etter tre år med model S, men har ikke tenkt på dette før nå når ungene har blitt litt større...
#4
Model S 2013 - 2022 / Lavt kjølevæskenivå - ingen reparasjon
torsdag 25. februar 2021, klokken 13:59
Hei, jeg har hatt bilen på verksted bl.a. fordi bilen (model S 90d, ´16) rapporterte om lavt nivå av kjølevæske.

Har fått fakturaen nå, og det eneste de har gjort med dette er å lufte og etterfylle 0,5 l kjølevæske.

For meg gir det ingen mening i at de ikke har funnet en lekkasje. Dette er jo såvidt jeg vet et forseglet system som ikke skal lekke. Er det noen som har fått samme type "reparasjon" for lignende problematikk?
#5
Model S 2013 - 2022 / Teslaen er lei av barnesanger
søndag 10. mai 2020, klokken 21:01
Ungene mine elsker barnestjernen Malin, men det kan virke som om Teslaen (S 90d, ´16, MCU 1) er møkk lei av hits som "Sommer og skolefri", "Et lite ønske" og "Maur i kroppen". Når jeg skriver navnet hennes i søkefeltet, restarter MCUen spontant hver gang jeg kommer til "Mal...". Dette skjedde intet mindre enn tre ganger på sist kjøretur. Nærmer jeg meg EMMC-havari, eller er dette en bug? Eller viser det seg at Teslaen faktisk har god musikksmak, tross alt?
#6
Model S 2013 - 2022 / Vedlikehold på egenhånd - smøremidler
torsdag 30. april 2020, klokken 20:23
Hei, folkens!

Jeg gjør stort sett vedlikeholdet av bilen selv, og prøver å få oversikt over hvilke smøremidler som trengs på de forskjellige stedene - dører, låser, panoramatak, o.l.

I manualen til Tesla står det feks at man skal smøre frunklås med "RheoGel TEK676 grease", men det er jo ikke akkurat det man får kjøpt på Biltema. Hvor får man tak i dette eller tilsvarende?

Panoramataket skal fettes inn med et middel med det tillitvekkende navnet "Klübersynt noise reduction grease". Her står det attpåtil: "Use only Klübersynth noise reduction grease, Tesla part number 1031102-00-A. Other greases can permanently damage the roof seals."

Man blir jo litt paranoid og ønsker å gjøre det riktig, men hvor i all verden får man tak i tilsvarende? Jeg har spurt på Tesla, men de ville ikke selge over disk.
#7
Model S 2013 - 2022 / Nøkkel får ikke kontakt
tirsdag 06. november 2018, klokken 18:04
Hei, har et problem med at det ikke virker som om bilen får kontakt med nøkkelen (eller reservenøkkelen) når jeg skal låse opp dørene. Det skjer ingenting når jeg trykker på håndtakene og må bruke appen for å komme meg inn.

Det rare er at nøkkelen fungerer fint for å låse bilen igjen (ved å trykke på "taket" på foben). Da glir håndtakene inn som normalt, men om jeg prøver å åpne den igjen ved å trykke på håndtakene, skjer det ingenting. Har heller ikke fått beskjed om at noen av nøklene har lite batteri. Hjelp?
#8
Model S 2013 - 2022 / Hjulbolter for små eller for store?
søndag 07. oktober 2018, klokken 17:38
Hei, folkens. Jeg har søkt på forumet uten å finne noe godt svar på problemet mitt:

Har en S 2016-modell som jeg skal skifte hjul på. 21mm pipe er for liten for bolten (ja, jeg har tatt av plasthettene) og 22 mm blir for stort. Skal det brukes tomme-piper på disse?

Det merkelige er at jeg skiftet dekk i vår på samme bil, da uten problemer med det samme verktøyet. Har software-oppdateringene sneket seg ut i hjulboltene og forandret størrelsen på dem? Hodet mitt klarer ikke å forstå hvorfor jeg ikke får det til denne gangen. Hjelp!
#9
Hei, jeg har ved diverse forumsøk ikke klart å finne noe enkelt svar på dette:

Når jeg spontant får en ekstra unge som passasjer og vil bruke vippesetene bakerst, som feks om ungene vil ha med folk hjem fra barnehagen, finnes det noe lurt sted å plasserere hattehylla? Der er litt klønete å ha den i baksetet.

Lokket som til vanlig ligger over de nedfelte setene passer greit i forbrennen, men hattehylla finner jeg foreløpig ikke noe lurt sted til.
#10
Hei, jeg har kjøpt en brukt S 2016 90d. Sist gang jeg prøvde å forvarme skrudde forvarmingen seg av etter ca. 10 min med beskjeden "Battery reached 0 % - pre heating turned off". Bilen hadde ca. 60 % SOC da dette skjedde. Forvarmingen skjedde uten å være tilkoblet lader.

Har lett rotløst rundt i diverse forumposter uten å finne ut av dette. Hva betyr det? Hilsen fersk Tesla noob.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA