Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kenneho

#1
Hei.

Jeg har en https://www.defa.com/product/smartcharge-4a/ som jeg har brukt for å lade 12v-batteriet på Kia'en tidligere, og det har fungert utmerket.

I sted gikk 12v-batteriet tomt ute på tur, og jeg fikk hjelp av NAF for å starte bilen slik at jeg kunne komme meg hjem for å lade. Når jeg plugget inn ladere vil den ikke lenger lade batteriet, og går i feilmodus. Har time på verksted på torsdag for å få nytt batteri, men det hjelper meg ikke i morgen. Nå står Kia'en til og med og blokkerer for stasjonsvogna vår, så jeg er nødt til å få flyttet den.

Går det an å bruke SmartCharge'en for å "kickstarte" 12v-batteriet? Eller ser det mørkt ut nå som den ikke engang vil lade? Hva kan i tilfelle NAF gjøre annet enn å taue den inn til verkstedet?
#2
Kia Soul EV / Sjekke status på 12v-batteriet
lørdag 16. februar 2019, klokken 09:09
Hei.


12v-batteriet på Soul'en min har gått tomt tre ganger, så jeg skal kjøpe meg en lader. Fremfor å lade batteriet veldig hyppig just-in-case det er i ferd med å gå tomt, tenkt jeg ordne slik at jeg kan får en varsel om at det er på tide å lade.

Kom over https://www.defa.com/product/battery-status-indicator/, som ser ut til å kunne gi en indikasjon på hvor fullt 12v-batteriet er. Usikker på om denne passer til Soul, men jeg tenkte jeg skulle høre her hva andre bruker. Har andre Soul-eiere erfaring med slike målere, og kan anbefale noen konkrete produkter?

#3
Kia Soul EV / Anbefalt lader til 12v-batteriet
lørdag 02. februar 2019, klokken 15:25
Hei.


Etter at 12v-batteriet nå for tredje gang har gått tomt for strøm, innser jeg at jeg må kjøpe en lader slik at jeg kan lade det helt opp med jevne mellomrom.

Hvilken lader anbefaler andre Soul-eier å gå til innkjøp av?
#4
Hei.

I morges opplevde jeg at Kia'en (igjen, for tredje gang på et halvt år) ikke ville starte på grunn av tomt 12v-batteri. Jeg måtte inn i bilen for å åpne panseret, men opplevde at jeg ikke kom meg inn selv ved bruk av nøkkelen. Tenkte først låsen var frosset, og skal ikke utelukke det, men lurte på om det rett og slett kan være at bildøren ikke lar seg fysisk låse opp når 12v-batteriet er tomt. Er det noen som vet om dette kan stemme? I så tilfelle er det jo ganske ille, for man blir låst ute fra Kia'en når batteriet er tomt, og man må inn i bilen for å få åpnet panseret for å få ladet/startet batteriet.

#5
Kia Soul EV / Hva er din beregnede kjørelengde nå?
torsdag 21. juni 2018, klokken 19:38
Hei.


Jeg kjøpte Soul'en min sist høst, og beregnet kjørelengde i vinter var omtrent 10-11 mil, men nå, selv om det sommer, har ikke beregnet kjørelengde økt til mer en rett under 15 mil. Ser at forbruket jevnt over ligger på 15 kWh, noe som sikkert forklarer den begrensede kjørelengden.

Riktignok er det litt bakker i området jeg bor i, og kjører korte strekninger på motorvei noen ganger i uken, men skulle ikke tro det var så mye større belastning for Soul'en min enn for andre.

Hva ligger dere andre Soul'eier på i forhold til beregnet kjørelengde nå for tiden, og hvor høyt forbruk har den typiske kjøreturen din?

Noen tips til hvordan jeg kan redusere forbruk, annet enn å kjøre rolig, redusere kjøring på motorveier, og å redusere bruk av klimaanlegget?
#6
Hei.

Soul'en min vil plutselig ikke starte. Det er helt dødt på dashboard'et. Det må ha skjedd noe når kona prøvde å få i gang bilen i sted - hun skrudde den først på med ladekabelen i, tok ut kabelen, prøvde å kjøre, slo av, på igjen, osv.

Batteriet var omtrent 80% da jeg parkerte, så det er ikke det som er tomt.

Noen forslag til hva som kan være feil?
#7
Hei.

Jeg tenkte skifte til sommerdekk i helgen, og den eneste jekken jeg har lett tilgjengelig er den som følger med Kia'en.
Hvordan er denne i bruk - er det greit nok å bruke denne, eller er det såpass knotete at jeg heller bør bruke en del ekstra tid og krefter på å få lånt meg en bedre jekk?
#8
Alt det andre / Forhindre tyveri av nøkkelløse biler
søndag 01. april 2018, klokken 12:15
Hei.

Har du gjort noen grep for å hindre at din nøkkelløse bil blir stjålet, som vist på f.eks. https://www.nrk.no/norge/har-du-nokkellos-bil_-sa-lett-kan-det-vaere-a-stjele-den-1.13986772?

Har en Kia Soul EV, og vurderer å skaffe meg et solid nøkkelskap for å oppbevare nøkkelen når jeg er hjemme, men vil først undersøke om det finnes noen smartere løsninger. Hadde vært behagelig å fortsette å oppbevare nøkkelen i lommen (men fremdeles ha den nøkkelfrie måten å låse opp bilen på), så kanskje det kunne gått an å fått redusert signalstyrken eller noe (f.eks. ved å pakke den inn i noe lett aliminiumsfolie eller noe, bare det ikke ser for jalla ut).

#9
Kia Soul EV / Is og snø gjør åpning og lukking ladedekselet vanskelig
søndag 17. desember 2017, klokken 08:50
Hei.

Soul'en min står utendørs og lader, og når det er is eller snø kan det være vanskelig å få lukket (noen ganger også åpnet) ladedekselet foran. Når jeg prøver å lukke dekselet er det snø eller is som ligger i kriker og kroker og gjør det vanskelig å få lukket dekselet ordentlig.

Er det noen her som har noen smarte triks for å redusere dette problemet?
#10
Kia Soul EV / Forvarming av Soul'en: Hvor lenge holdes bilen varm?
søndag 17. desember 2017, klokken 08:42
Hei.

Sett at jeg stiller inn bilen slik at den forvarmes til kl 07. Stopper varmepumpen kl 07, eller holder den seg i gang helt til jeg setter meg i bilen? Dersom jeg allikevel ikke skal bruke bilen den dagen er det jo en ulempe at den blir stående og holde seg varm, så jeg antar varmepumpen slår seg av før eller siden.
#11
Kia Soul EV / A/C kontra AUTO
lørdag 25. november 2017, klokken 09:07
Hei.

For meg virker det som om AUTO og A/C fungerer ganske likt, altså at begge justerer hastighet på viftene og hvilke av viftene som brukes, men at førstnevnte ikke bruker A/C. Stemmer det at dette er den eneste forskjellen? Hvilken strategi har dere andre for hvilken av disse dere bruker når?
#12
Hei.

Jeg har en Kia Soul EV 2016, og kunne tenke meg å la min datter på 6 år (115 cm høy) sitte i forsetet. Trygg Trafikk sier at "barn under 140 cm bør ikke plasseres i et forsete med airbag som ikke er koblet ut", så jeg lurer på om det er noen måte å koble ut airbag'en på passasjersiden de gangene hun skal sitt foran.

Utfra det jeg har funnet i manualen virker det ikke som om dette er mulig, men ville forhøre meg her i tilfelle det er noe jeg har oversett.
#13
Kia Soul EV / Noen grunn til å lade til 80% fremfor 100%?
lørdag 18. november 2017, klokken 07:02
Hei!

Når jeg stiller inn Soul'en min til å starte lading til et gitt tidspunkt, må jeg velge om den skal lade til 80% eller 100%. Hvorfor skulle man velge å lade til 80% fremfor 100%?

Mvh Kenneth
#14
Hei.

Er det noe problem at bilen står med ladekabelen i (og lader) selv om den er fulladet? Altså, hvor nøye bør jeg være på at jeg kobler fra bilen så fort batteriet er fulladet?

#15
Hei.

Min Salto ladestasjon er koblet til Soul'en min via en "løs" ladekabel. Når ladekabelen ikke er i bruk trenger jeg å få lagret den på en forvarlig måte, og skulle gjerne fått tips til hvordan jeg best kan gjøre dette.

Så vidt jeg kan se er det ingen naturlig måte å henge ladekabelen min fast på ladestasjonen på, så jeg må hente ladekabelen ved siden av. Jeg tenkte henge opp en krok som jeg kan kveile kabelen rundt, men er usikker på hva jeg gjør med selve pluggen eller hva det kalles. Hvis det bare henger og slenger i luften vil det komme regn og snå inn i pluggen, som kanskje ikke er så gunstig når pluggen skal inn i bilen for å lade.

Hvordan oppbevarer dere andre ladekabelen, og ikke minst pluggen? 
#16
Hei.

I Soul'en min er de medfølgende mattene laget av stoff av noe slag, i motsetning til plast som jeg er vant med fra tidligere.
Hva er andre Kia-eiere sine erfaringer med disse mattene - er de enkle å rengjøre, og hvordan gjør du i tilfelle det på greist måte (holder det med å støvsuge?)

Vurderer å kjøpe noen billige plast-matter (f.eks. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/innvendig-bilstyling/bilmatter/bilmatter-002933/#tab04) for å beskytte de medfølgende mattene litt, men lurer på om det bare er jeg som er litt vel hysterisk på dette. Det blir jo mye snø og slafs man drar med seg inn i bilen (spesielt med småbarn), og ønsker å ta vare på bilen så godt jeg kan, så jeg er usikker på hvordan jeg bør forholde meg til mattene.

Alternativt kan jeg kjøpe nye, identiske matter en gang i fremtiden, f.eks. når jeg skal selge bilen, dersom det er behov for det, men jeg aner ikke hvor enkelt og kostbart det er å få tak i slike matter.
#17
Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg en Kia Soul 2016, og gleder meg til å ta den i bruk for blant annet henting og levering i barnehage og skole.

Jeg har ett barn i bakovervendt barnesete, og ett i fremoverlent (evt sittepute). Hva er beste måten å beskytte interiøret i bakseter mot møkkete klær og sko? I den gamle bilen brukte jeg en type matte jeg kjøpte på Biltema, og prøvde så godt jeg kunne å dekke til interiøret med denne, men jeg håper det finnes bedre løsninger enn det.
#18
Hei, kan man forvente at en ett år gammel Kia Soul viser 100% (eller X av Y enheter) på en batteridiagnose? Jeg er usikker på hvilken granularitet og enhet slike diagnoser resulterer i, så hvis noen kjenner til dette må man gjerne kommentere dette kort.

PS. Jeg postet dette spørmålet under "Kjøpe elbil?" først, men ser at det høre mest naturlig hjemme her, så jeg flyttet det hit.
#19
Hei, kan man forvente at en ett år gammel Kia Soul viser 100% (eller X av Y enheter) på en batteridiagnose? Jeg er usikker på hvilken granularitet og enhet slike diagnoser resulterer i, så hvis noen kjenner til dette må man gjerne kommentere dette kort.
#20
Kia Soul EV / Kan man montere ryggesensor på en Soul EV?
fredag 03. november 2017, klokken 19:35
Hvis jeg kjøper en Kia Soul uten ryggesensor, vil det være mulig, og hva vil det i tilfelle koste, å montere en slik en i etterkant?

Mvh Kenneth
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA