Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - EasyCure

#1
Bestilling og levering / Sjekk av bil ved utlevering
fredag 11. mars 2022, klokken 09:16
I mange utenlandske videoer så har folk en lang liste med punkter som de bruker til å sjekke bilen på utleveringsdagen. Hvor nøye bør man være med dette? Er dette mest for folk som har lang vei til utleveringspunktet eller et servicesenter? Eller kan det være at de har dårligere forbrukerrettigheter enn i Norge, med tanke på reklamasjon f.eks?
#2
Kjøpe elbil? / Det umulige valget
onsdag 01. august 2018, klokken 14:58
Hei. Jeg har en e-golf 190 i dag som eneste bil, og vurderer ny bil innen våren 2019. Kjøremønster er ca 30-40 km daglig til og fra jobb, med noen lengre turer i ferier og helger osv... Jeg kan lade på jobb men ikke hjemme foreløpig, så jeg merker fort at det blir mye hurtiglading, spesielt nå på sommeren. Med 190 så skal jeg ikke kjøre langt i helgene heller før jeg må hurtiglade selv om jeg fyller den opp på jobb på fredager. Det fungerer, men jeg synes det er litt 'slitsomt'. Som at jeg har en halv bil...

Jeg har mulighet til å installere ladestasjon hjemme (felles garasjeanlegg i borettslag) og jeg innser at dette vil hjelpe mye.

Pris på ca 300-400'. Helst noe rundt midten, og at jeg installerer ladestasjon hjemme. Alternativene:

Nye E-Golf: Denne er god på det meste. Eneste minus er at den er nesten identisk med den jeg har. Så det blir som å betale ca 350' for noe bedre batteri, og noen oppdaterte funksjoner.

Ioniq: Omtrent samme kjørelengde som nye golfen på grunn av raskere lading og bedre forbruk. Billigere, og jeg liker muligheten for takluke og lufting i setene. Minuset er litt mindre interiørkvalitet og kjørefølelse...

Nye Leaf: Også her ganske lik rekkevidde som de to over, kanskje noe lengre. Brukbar kvalitet på interiør. Men lang ladetid både i varme og kulde, og høyt forbruk. Når 60-batteriet kommer, med kjøling/varming, så blir vel denne veldig utdatert pga dette?

Ampera-e/Bolt: Lang rekkevidde. Minus er noe treg lading, billig interiør, dårlige forseter, pluss at de er veldig dyre. Er de verdt ca 400'?

Kona/Niro: Lang rekkevidde, rask lading, bra forbruk, bra pris. Minusene er størrelsen, og noe billig interiør, og ikke minst leveringstid. Det blir vel muligheter for å kjøpe nesten ubrukt til våren, men da til en høyere pris. Som gjøres med Ampera og Bolt i dag.

BMW i3: Brukbart bil, men designet byr meg i mot. Og den er for liten.

Soul er ikke aktuell, da den har marginalt bedre rekkevidde enn den jeg har. Tesla, Audi og Jaguar er uaktuelle pga pris. (TM3 er ikke aktuell pga interiøret, pluss problemene som Tesla sliter med nå...)

Er det noen som har noen synspunkter/tips/råd angående dette? Er det noen som har gjort lignende vurderinger for seg selv som de ønsker å dele? Uansett hva man velger her så er det noen store offer man må gjøre. Enten batteri, kvalitet eller pris... Noen av disse modellene (som Ioniq og Leaf) er annonsert med større batterier i nær fremtid, så disse kan fort bli utdaterte?? For meg er det nærmest et umulig valg...
#3
e-Golf / Bærum - Ålesund - Bærum
torsdag 08. mars 2018, klokken 10:38
Hei,

Jeg tenker å ta en tur til Ålesund i påska, med en e-golf 190... For meg er dette nærmest som ekstremsport, ihvertfall for deler av turen ser jeg for meg noen utfordringer. Jeg setter opp noen punkter her, så hvis de som har kjørt denne ruten tidligere med samme bil ønsker å komme med innspill og erfaringer, så setter jeg stor pris på det.
Jeg har satt inn ruten i egotrip.se, og den legger opp til 70-90 km mellom ladinger, noe som er helt ok tenker jeg. Vi er to voksne, en 5-åring, en hund og noe bagasje.

Bærum - Ålesund: Den største utfordringen på dette strekket her ser ut til bli strekningen Otta - Dombås (evt Lesjaverk). Høydeforskjellen er vel på 4-500 meter, så det er vel viktig å få ladet på Otta?

Ålesund - Bærum: Her får jeg det største problemet på turen. Jeg MÅ lade på Åndalsnes, som ligger på havnivå. Neste hurtiglader ser ut til å være ved Bjorli eller Lesja. Selve strekket er ikke så langt, kanskje 70 km, men fra ca Trollvegen så er det kun motbakke, og høydeforskjellen er på ca 6-700 meter. Jeg regner med at det går greit, men hvilke marginer er det man sitter igjen med etter denne stigningen? Egotrip tar vel heller ikke med høydeforskjell i beregningen, men kun avstand?

Er der andre utfordringer her, utenom potensielt ladekø og defekte ladere?
#5
e-Golf / Langtur E-golf 190
onsdag 14. februar 2018, klokken 21:36
Hei, jeg har hatt min e-golf 190 i snart 5 måneder, og har for det meste kjørt småturer. Lengste turen jeg har hatt er Bærum - Tøcksfors som er ca 12 mil hver vei. Til sommeren regner jeg med det blir noen langturer, og jeg har plottet inn de aktuelle rutene i egotrip.se.

Selve rutene er ikke så interessante egentlig. Det jeg mest er ute etter, er erfaringer og strategier som dere som er mye mer erfarne e-golf eiere har gjort når dere har planlagt slike langturer. Egotrip ser ut til å konsekvent legge inn ladestopp etter maks 80-90 km, noen ganger mindre. Men golfen vil vel klare lengre strekk enn dette? Rutene jeg skal ta er for det meste landevei med fartsgrense på mellom 60-90 km/t, på sommeren altså.

For å komme til poenget og problemstillingen: Prøver dere å forlenge strekkene mest mulig slik at det blir færre men lengre ladestopp? Eller går dere for slike ladestopp som egotrip typisk legger opp til, der det blir flere stopp, men kortere ladetid?

Se gjerne bort fra tilfeller med lav tetthet av ladere, der har man jo ikke så mange valg uansett.

På forhånd takk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA