Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ksorlund

#1
elbil.no og elbilforumets nettsider / PSA
fredag 25. juni 2021, klokken 22:06
PSA ble Stellantis etter fusjon med Fiat-Chrysler i mai 2021
#2
Kopiert fra mitt innlegg i Facebook-gruppen Elbil i Norge:

Her er en liten oppdatering fra vår Norgesferie med elbil med kort rekkevidde. Advarsel: lang tekst

Bilen er en Peugeot Partner Tepee Electric med 22,5 kWh batteri, 170 km rekkevidde NEDC, men gjettometeret makser på 138 km med AC av. Reell rekkevidde er nok til tider en del kortere alt etter vær og terreng. Ombordladeren makser på 16A, men det holder til lading over natta. Når det gjelder hurtiglading har jeg sett opp til 35 kW i ladekurvene fra Bilkraft som jeg delte i gruppen her tidligere. Snittet ligger like under 30 kW.

Forberedelser :
Jeg brukte litt tid på forhånd med Abetterrouteplanner.com for å finne ladere og ca tidspunkt for ankomst til overnatting. Under kjøring har jeg brukt appen deres i kjøremodus for å få en oversikt over høydekurvatur samtidig som jeg har kjørt Google maps i vindu. Reiserute fra lader til lader i plugshare gir en oversikt over ladere underveis i tilfelle beregningen ikke holder skikkelig mål. Det måtte jeg flere ganger underveis.

Turen gikk fra Tysvær til Hattfjelldal. I følge A Better Route Planner skulle turen kreve 13 ladinger selv med 400 kg ekstra vekt inkludert 2 voksne og 3 barn. Bilen var lastet til bristepunktet, volummessig altså. Den skal visstnok kunne gjøre enda bedre beregninger med å betale abonnement, men det har jeg altså ikke gjort denne gangen.

Vi så for oss at turen kom til å bli en tålmodighetsprøve, men det har gått overraskende bra. Det kommer nok litt på at vi var innstilt på dette. Det skal sies at vi ble litt utålmodige på slutten av dag 1 da det viste seg at vi måtte stoppe og lade i Borgund som 10 mil fra første overnatting Beitostølen omtrent i den tiden vi hadde beregnet å være framme. I Borgund var selvsagt den ene laderen opptatt og den andre i ustand så her fikk vi vår første og eneste ladekø på turen. Like etter at jeg hadde fått koblet til kom det en til som skulle lade. Jeg ble personlig litt stresset og utålmodig av kombinasjonen ladekø og at vi skulle jo vært framme i Beitostølen. Vi stoppet ladet mer enn vi trodde vi trengte men likevel var det akkurat såvidt vi kom oss opp til laderen på Tyinkrysset. Der var vi muligens også litt utålmodige siden vi kom til Beitostølen med kun 8 km på gjettometeret. Jada, så lenge det ikke er 0 så er der bra, men da vi var midt i en dal der det gikk oppover begge veier til lading var vi spent på om vi kom fram for vi kom oss iallefall ikke tilbake til en lader.

I Beitostølen overnatta vi i leilighet ladet vi over natta på en lader tilkoblet Lade i Norge på veggen til Radisson Blu.

Neste dag gikk ferden over Valdresflya. Vel nede i Vågå er konklusjonen at vi aldri i verden vil kunne komme oss opp igjen. Det hadde kanskje gått dersom det hadde vært en lader på Randsverk, men side det ikke er det må jeg finne en annen vei hjem. Muligens Strynefjellet eller via Hønefoss og Hardangervidda. Ikke fjellpassering som betinger mye stigning på lavt batterinivå iallefall.

Tilbake til ferden nordover så gikk dagen stort sett som planlagt. På Dombås ladet jeg på Eon. De er vel eneste hittil som har kortterminal på laderen, men sta som jeg et ville jeg ha app der jeg kunne holde oppsikt med ladingen mens vi spiste. Eneste appen som muligens tillater det er visstnok Virta sin, men de trekker €30 til en konto hos dem ved registrering så det gadd jeg ikke. Neste app vsr Easypark. De tar dog 15% men minst 4 kr i gebyr. Jeg kunne nok spart meg de 15 kronene i gebyr og betalt med kort for det var ingen tilbakemelding fra lader til Easypark. Prisen var ikke så ille, 5 kr/kwh på ChaDeMo og 7 kr/kwh på CCS.

Dag 2 gikk videre uten særlige overaskelser, men alle dager endte opp med å lade litt før planlagt. I Steinkjer overnattet vi på Guldbergaunet. Der har Steinkjer kommune satt opp en 14 Zaptecladere tilknyttet Easypark like ved campingen. Prisen er på hyggelige 1,5 kr/kwh + parkering og gebyr men parkeringen på den altuelle parkeringsplassen er gratis. Her ble det altså fullt batteri for ca 33 kroner.

Dag 3 ble nesten plankekjøring.

Konklusjon: prismessig på hurtiglading er Circle K billigst pr kwt på min bil. Dernest kom Eon, Bilkraft/Mer og Recharge. Finner jeg en Recharge lynlader med ChaDeMo kommer jeg til å koble med til der uansett hva andre mener om at jeg ikke kan utnytte hastigheten. Da faller nemlig pris pr kwt fra opptil 7,5 ned til 5, på min bil vel og merke. Jeg betaler ikke mer enn jeg må.

Dette ble en lang post men jeg håper dere har hatt glede av det. Spør gjerne om det er detaljer dere er interessert og som jeg ikke har fått med meg.

Og til slutt. Det ble 19 ladinger, inkludert nattladingene. Ladepausene ble brukt til litt enkle aktiviteter for å få blodomløpet i gang igjen, bortsett fra når det regnet. Det tok tid, men vi er da på ferie. Summen ble snaue 1150 kroner, noe som tilsvarer dieselforbruket på en dieselbil med forbruk 0,6 l/mil og 17 kr/l

En betraktning jeg har gjort meg angående behov for rekkevidde. Med omtrent dobbel rekkevidde av det jeg har i dag kunne jeg ladet når vi trengte pause i stedet for å ta pause for å lade. Derfor er god nok rekkevidde for meg ca 250-350 km.
#3
Nissan e-NV200 / DAB+
fredag 22. september 2017, klokken 16:57
Hei,

Jeg er på vei å kjøpe meg en 2015 e-NV200. Disse kommer som kjent uten DAB+. Min teori er dermed som følger.

Nyere Leaf ble vel levert med DAB+ integrert i Head-unit. Da vil det kunne gå an å få tak i en nyere head-unit med DAB+ hos hogger og sette den inn i e-NV200.

Vil dette gå greit, eller bør jeg hold fingrene fra fatet og gå fro 3.parts DAB+?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA