Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jalmar

#1
Zoe / Zoe 40 eller ikke?
mandag 11. september 2017, klokken 11:04
Jeg skal bytte bil denne høsten, og har bestemt meg for at jeg skal ha elbil. Skal ikke pendle, må ikke kjøre bil hver dag og har sjeldent dårlig tid. Bilen vil bli mest brukt til besøk hos venner/familie, til handleturer i nærmiljøet, et par Harry-turer i måneden og noen ganger tar jeg gjerne en biltur for turens skyld. Jeg kjører ca 10 000 km i året. Lengste "familiebesøkstur" er 12 mil totalt. Harryturene er 23 mil totalt, men her er det mulighet for lading på 22 kw type 2 på kjøpesenteret i Tøcksfors.

Jeg har veldig lyst på Zoe 40 i den billigste utstyrsvarianten. Har lest ladetråder i timesvis her på forumet, og tror jeg har dannet meg et bilde av "problemet". Jeg håper på noen innspill fra dere her på forumet for å bekrefte eller avkrefte mine teorier.

Først og fremst ønsker jeg ikke den fastmonterte ladeløsningen som leveres med bilen. Jeg vil velge zaptec-løsningen for 7500,- ekstra. Jeg har tilgang til vanlig jordet stikkontakt og 1-fas blå industrikontakt. Begge på 16A kurs. Så vidt jeg kan se på sidene til zaptec kan man få kabel for begge disse kontakttypene. Men det er vel slik at det vil gå raskere med blå industrikontakt? Fordelen med zaptec-løsningen er at man da har en mobil løsning hvis man skulle komme i en situasjon der man må lade utenfor hjemmet fra vanlig stikkontakt, og jeg vil tro at det er greiere når man skal selge bilen en gang. Men gjør zaptecen samme "jobben" som den fastmonterte løsningen? Er den like rask f.eks?

Ved mitt bruk vil vel det meste av ladingen skje hjemme. I de tilfellene jeg vil trenge påfyll ute på tur, kan jeg da bruke alle 22 kw type 2 laderne som står rundt omkring? Jeg har forstått det slik at 22 kw ac ladestasjoner er TN-nett, og at man da kan lade fra disse med kabelen som følger bilen?

Hvis det er slik jeg tror, så koker ladeproblemarikken (for mitt bruk) ned til at jeg må sette av kanskje dobbelt så lang tid til lading ute på langtur (over ca 30 mil på sommeren og ca 20 mil på vinteren) ?

Dette ble langt innlegg, og mange av spørsmålene er sikkert stilt og besvart tidligere. Men dere får bære over med meg  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA