Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cned86

#1
Model X 2014 - 2022 / Problemer med å aktivere klimaanlegg fra app
fredag 31. januar 2020, klokken 11:27
Noen som har en løsning på dette? , er et problem som kommer å går på min tmx fra juni 18.

Får beskjed inne på mcu at det er en Teknsik feil slik jeg ikke får aktivert camper mode osv. Og på tlf får jeg ikke til å slå på ventilasjon eller varme i setene.

Virker å være tilknyttet denne sw versjonen har aldri problemer før.


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

#2
Hjul, dekk og felg. / Bruke 19" felger fra TMS på TMX ?
søndag 04. august 2019, klokken 13:58
Noen som vet om det er mulig å bruke 19" fra tms på Tmx? Da tenker jeg på vekt godkjenning osv (eller er dette samme felg som Tesla leverer til vinterdekk på Tmx ?).

Legger ved en link fra finn ang de felgene jeg lurer på .

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153150652

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk

#3
Model X 2014 - 2022 / Lakk defekt 2018 tmx ?
tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:08
Jeg har en hvit Tmx utlevert juni 2018.
Den hadde noe skavanker i lakken som ble utbedret på lakkversted ( tynt lakk lag i døråpningene(ser gjennom til grunning) +samt noe lakkdråper)

Dette er min første vinter sesong med bilen .
Jeg bruker alltid å håndvaske bilene mine og polere de med voks før hver sesong (vinter,sommer) .

I løpet av vintersesongen så bruker jeg å spyle av bilen salt å skitt når det dukker opp en dag med plussgrader(gjort 2 ganger denne sesongen)
Noe jeg har gjort med alle bilene jeg har hatt .

Under spyling opplevde jeg noe rart i helgen , plutselig ser jeg at lakken blir veldig hvit og ren noe plasser over høgre bakskjermen.

Etter nærmere inspeksjon så ser jeg at det er klarlakken som har begynt å flasse av ! :( Det kan virke som klarlakken er så tynn i dette området at den har begynt å flasse.
Ikke noe synlige skader i lakken å se (ytre påvirkninger som steinsprut osv)

Dette har jeg aldri opplevd før.

Tar Tesla dette under lakk garanti ??
Noen erfaringer rundt dette?
Hva bør jeg gjøre ?

Takker på forhånd for råd og hjelp.

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk
#4
Avansert: Batterier og Lading / Lader med aktiv lastfordeling?
lørdag 26. januar 2019, klokken 12:40
Jeg har et hus med 3leiligheter (2stk som jeg leier ut ) og et inntak på 3x63a 230v , serlig om vinteren så ser jeg for meg flere ganger Ila døgnet hvor det ikke er voldsomt med kapasitet til overs fra inntaket til lading av elbil.
Noen av dere som har et godt tips ang lader/lade system som kan lastfordeles ut fra kapasitet på inntak da med måletrafoer. Slik at  lader aktivt justerer ladehastighet ut i fra ledig kapasitet på inntak ?

Ser Easee smart ladeboks fra Tibber

Har mulighet for tilkobling via ams måleren , men da vil den ikke justere etter inntaket med kun etter min egen fordeling/måler.
https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/


Takker for tips :)

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk
#5
Model X 2014 - 2022 / Får ikke åpnet frunk
fredag 28. desember 2018, klokken 20:03
Drev å pakket bilen for familiebesøk .
Lukket frunken normalt uten problem , skulle så åpne den igjen da jeg kom på at jeg manglet noe .

Nå åpner ikke frunken ( mulig jeg har mye inne i der slik at det er press mot låsen ? Men har prøvd å presse ned panser samtidig som jeg prøver å låse opp ) hører bare at aktuakoren slår inn men virker ikke som at selve låsen reagerer.

Prøvd å resette , etter litt leiting på nett så fant jeg ut at det er en liten luke i framfanger som man kan åpne hvor det er noen snorer man kan dra i for å åpne . Men  med samme resultat som tidligere, hører aktuakoren aktiverer seg men låser seg ikke opp.

Noen tips / triks ? Slik jeg får ut noe klær og pils ? Eller er det bare å kontakte Tesla i morgen ?

Takker på forhånd :)

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk

#6
Tesla / Ny TM3 eller brukt TMS ?
søndag 09. desember 2018, klokken 12:03
Hei folkens .

Vet ikke om dette blir postet på rett plass, men prøver allikevel :)


Jeg har i dag en modell x75D som hoved bil , kona hadde en Kia soul 30kwh . Men vi begge ble fort gla i X en og AP på vei til jobb samt det gir oss en bedre følelse å kjøre verdens tryggeste bil:)

Vi fikk akkurat vårt 3barn (har en på 4 og ei på 5 fra før)
Dette medfører selvfølgelig 3store barne stoler i bilen.

Jeg vurderte først en ny MS men synes dette ble for råflott for bil nr 2 (kanskje kjører 8-10k km i året )

Så da er valget enten en ny M3 (som jeg desverre frykter blir for trang ) eller en brukt MS med Ap1 (helst med 7seter varianten )

Hva mener folket ?
Evt erfaringer med MS og 3 barne stoler ?



Takker på forhånd :)

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk

#7
Kia Soul EV / Justere klokken
onsdag 27. desember 2017, klokken 09:23
Hei folkens .
Kanskje litt dumt spørsmål men jeg sliter litt med å endre tiden på kia'n.
Finner for endring mellom 24t og 12t samt am  og pm , men ingen ting om endring av selve tiden.

Noen tips rundt dette?

Takker på forhånd:)

God jul :)

Mr.C

Kia soul 2018 30kwh

#8
Kia Soul EV / Justering lade effekt på internlader ?
torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:11
Hei folkens.

Jeg er en fornøyd eier av en 2018 Soul.
Slik jeg har forstått det så er det en 6.6kw intern lader i Soulen.
Men jeg finner ingen måte å justere ladestrømmen på .
For eks når jeg plugget bilen i en type2(med overgang til type 1) lader med mulighet for 22kwh . Bilen hadde da 40% igjen på batteriet, og lade tid kom til 7 timer. Dette kan jo umulig stemme? 40% altså 12kwh igjen på batteriet ergo en teoretisk lading på 18kwh for å få batteriet opp til 100% . Dette vil tilsi en lade hastighet på 2.5kwh .

Men det burde være 2.7t med 6.6kwh ladehastighet.

Virker som den interne laderen ikke vil lade raskere.

Er det noen triks eller en plass jeg kan stille ladestyrken på internladeren??

Noen erfaringer innenfor dette?



#9
Kia Soul EV / Kia Soul 2018 lade prosent
tirsdag 26. september 2017, klokken 08:22
Jeg har akkurat anskaffet med en Kia soul 2018 modell med 30kwh batteripakke . Jeg hadde oppfatningen at jeg kunne justere lade nivå til eks maks 80% for å spare batteriet for slitasje .

Da jeg overtok bilen og gikk gjennom div funksjoner,Ser jeg at det ikke går an å velge noe annet en 100% . Dette  forklarte selger at Kia hadde tatt vekk funksjonen og nå har bare aut lading til100% .

Noen andre som har hørt om dette ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA