Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - MG

#1
Tesla / Erfaring med X75D og Tesla så langt
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:20
Tenkte å dele erfaring som førstegangskjøper av Tesla. Vil også takke for mange gode råd og tips her på forumet før og etter kjøp.

Kommer fra 2014 BMW 5 serie levert ny fra Bilia, så Tesla har litt å leve opp til hvis de skal konkurrere på kvalitet og kundeservice. Var veldig for nøyd med forrige bil. Det holdt på å bli ny BMW, men Tesla er mer spennende og alternativet X5 40e fremstår gammelt i forhold til Model X.

- Salg. Det var store ord om hvor bra bilen har er. Jeg spurte direkte om vi ville oppleve feil og problemer ved og etter utlevering (ref. andre erfaringer delt på dette forumet). Svaret var at over 90% av feil som de første bilene var plaget med var utbedret på nye modeller. Alt ville være uproblematisk med kvalitet og service. De nevnte OTA var flott og det kommer stadig noe nytt. De var ærlige og sa at FSD ikke var realistisk på lang tid. Det var 100D som var planen, men selger sa at 75D holdt til vårt bruk. Det stemte. Alt var flott og fint før bestilling og spørsmål var svært vanskelig å få svar på etter bestillingen var lagt inn. Det ble nesten helt stille ved henvendelser. Slikt som spørsmål om kjøp av dørmatter og annet ble ignorert. Ikke et ord om at regnsensor etc ikke fungerte. Jeg klarte imidlertid å få bekreftet at bilen har siste hardware som er produsert til nå selv om det står "APH2" i spec-en. Kunnskap om produktet var ganske fraværende hos de selgere jeg var i kontakt med. I tillegg virket det som de var opplært i å si minst mulig rundt tekniske detaljer og forskjeller i forhold til tidligere modeller.
- Bestilling og levering. Bestilte en X75D med alt utenom FSD og 22'. Bilen ble bestilt i begynnelsen av august og levert slutten av september. En måned raskere enn forespeilet.
- Utlevering. Bilen ble utlevert i et dårlig opplyst lokale av stressede ansatte på Tesla Drammen. Det var en ganske lett synlig bulk i den ene døren, noen andre småting, samt bilen var ikke polert. Jeg håper det var slurv at de ikke hadde sett bulken og at de ikke forsøkte å levere en bil med bulk! Kunne ikke bli lovet tidspunkt for utbedringer. En som arbeidet på service tok bilder og var veldig hjelpsom. Han som hadde ansvaret for utlevering var litt arrogant og tror ikke han hadde sittet bak rattet på annet enn en trehjulssykkel :P
- Service. Vi hadde avtalt lakkforsegling og delfolie. Dette måtte avlyses og det er lange ventetider for ny time. Samtidig var det ikke mulig å få et tidspunkt fra Tesla for utbedringer. Derfor satt jeg i gang litt "kraftige" e-postutveksling og telefoner til Tesla. Det endte med at de tok inn bilen i løpet av en uke og vi fikk en XP90D som lånebil. Det var en positiv overraskelse. De har nå hatt den en drøy uke og ikke noen tid for når den er ferdig. Ny time for lakkbehandling er bestilt 30.10 og vi forventer en bil med perfekt lakk til da.
- Bilen. Vi er veldig fornøyde med selve bilen. Kvalitetsfølelsen er et lite hakk under BMW nivå etter min mening og ikke av praktisk betydning, men bilen er mer "futuristisk" og teknologien oppveier dette med god margin. Ganske imponerende for en så ung bilprodusent. Det er stor forskjell på den nesten 1,5 år gamle XP90D en som er lånebil og den nye. Støynivå, ulyder, understell og generelt interiørkvalitet virker mye bedre. Samtlige dører på lånebilen fungerer, men er dårlig tilpasset og har hakkede bevegelse. De ene speilet beveger seg ikke helt ut. Lånebilen har gått drøyt 30k km. Håper disse kvalitetsforskjellene kommer av bedre kvalitet i produksjonen og ikke slitasje. I daglig bruk er også en X75D helt topp for vårt bruk. Har foreløpig kun lading på jobben (7KW) i tillegg til at jeg sporadisk bruker 5-7 ampere på utestikk hjemme. Lader 70% og kjører 2-3 mil på en vanlig dag. Av og til opp mot 10 mil. Ser ingen utfordringer med de 10-20 årlige langturene, med superlading og destinasjonslading. Blir også en hjemmelader om ikke så lenge. Kjøreegenskapene er gode. Ønsket SUV pga oversiktlig kjørestilling og varierende veikvalitet. Her er luftfjæringene geniale. Sportstyring er alltid på. Low /very low på gode veier og standard / high på mindre gode veier. 75D er kjapp selv om P90D er et par hakk morsommere. Blir lei av insane mode og full gass fort nok. Er nok også greit å ikke ha P-modell i lengden med tanke på dekk og førerkort. For ikke å snakke om pris.

Har ikke hatt bilen alt for lenge og disse opplevelsene kan nok endre seg begge veier. Konklusjonene min er at bilen er imponerende hvis man er ute etter en stor bil / SUV med gode kjøreegenskaper, komfort og plass – uavhengig om den er en el-bil eller ikke. Servicen og produktkunnskapen hos selgere er begredelig, men så lenge de forsøker og klarer å rette opp i feil er det til forløpig til å leve med. Man må bare være nøye med å sjekke bilen og være klar i kommunikasjonen ved bestilling og evt. reklamasjoner. Har nok vært litt «overload» hos Tesla i det siste og må håpe på at dette blir bedre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA